2018-04-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Självklart är det ju bostadsrätt som gäller idag och i framtiden. Hyra är som sagt hyra. Ser ingen framtid i hyresrätten.

Dem nya hyresrätterna som byggs har hyror på över 10.000 kr för en liten etta eller tvåa. Dem gamla har billig hyra men är döende pga renoveringsbehov, blir dem renoverade så skjuter hyran i höjden.

Till sist, hur roligt är det att bo i hyresrätt egentligen. Skulle själv inte sälja min BR och göra miljonklipp för att sätta mig i en sunkig hyresrätt.

Vad är det som är så mycket roligare i en bostadsrätt då?, betala hutlösa priser dels för objektet och sedan till en förening som är snäll och låter dig leka vaktmästare och renovera under tiden du förvaltar objektet.
Citera
2018-04-11, 08:59
Medlem
Gneggars avatar
Med bostadsrätt får man bara dom dåliga delarna från både hyres och ägt boende.

Antingen hyr man och får all-inclusive med renoveringar och service till ingen risk mer än tre månaders uppsägningshyra. Eller så köper man villa och får bestämma allt själv.
Citera
2018-04-11, 12:01
Medlem
Foruejsonlys avatar
Kommer man över en HR, speciellt med låg hyra, så är risken stor att den är sunkig! I en BR byter du ett kök om du vill ha det lite lyxigare, i en HR funkar det inte så! Antingen får du stå ut med att bo sunkigt eller låta värden renovera lght och då är den helt huxflux inte billig längre!
Citera
2018-04-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Kommer man över en HR, speciellt med låg hyra, så är risken stor att den är sunkig! I en BR byter du ett kök om du vill ha det lite lyxigare, i en HR funkar det inte så! Antingen får du stå ut med att bo sunkigt eller låta värden renovera lght och då är den helt huxflux inte billig längre!

Det är gratis att byta ut ett helt kök då menar du?
Citera
2018-04-11, 16:51
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det är gratis att byta ut ett helt kök då menar du?

Har jag skrivit det? Man kan investera i sitt boende (för välmåendets skull) och i slutändan få tebax pengarna för det den dagen man säljer.
Citera
2018-04-11, 16:58
Medlem
Citat:
Har jag skrivit det? Man kan investera i sitt boende (för välmåendets skull) och i slutändan få tebax pengarna för det den dagen man säljer.

Samma med en hyresrätt, fast där betalar du lite varje månad istället.
Citera
2018-04-11, 17:10
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Samma med en hyresrätt, fast där betalar du lite varje månad istället.

Visst, byt en spis i en HR och de lägger på 250 på hyran, dålig affär år 3 när spisen borde vara betald och hyran återgå till tidigare nivå, vilket den inte gör!
Citera
2018-04-11, 17:15
Medlem
Citat:
Visst, byt en spis i en HR och de lägger på 250 på hyran, dålig affär år 3 när spisen borde vara betald och hyran återgå till tidigare nivå, vilket den inte gör!

Så mycket tror jag inte man får lägga på för byte av spis. Om man ens får höja hyran pga spisbyte? Men det kan ju ändå vara en bra affär om man får bättre avkastning på pengarna som annars hade gått till spisköp
Citera
2018-04-11, 17:22
Medlem
Citat:
Visst, byt en spis i en HR och de lägger på 250 på hyran,
jag fick en ny spis och jag fick inte en högre hyra för det.
Citera
2018-04-11, 18:01
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suna

Nä, borde inte bli högre hyra för det! Men har hört folk som bor i hr som fått hyrespåslag för det, han som råkade ut för det bar ner den trasiga i källaren och köpte en egen ny/begagnad och tänkte sig ställa tebax den trasiga när han flytta!
Citera
2018-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suna

Hade din gamla spis gått sönder? Normalt tror jag att hyresvärden får göra höjningar om standarden höjs, t.ex. om du får en induktionshäll istället för en gammal vanlig spis.

Poseidon, kommunal hyresvärd i Göteborg, gör en höjning på 60-80 kr/månad för en ny spis. https://www.poseidon.goteborg.se/wp-...4_liggande.pdf
Citera
2018-04-11, 18:30
Medlem
Gneggars avatar
Det normala i en hyresrätt är att bara standardhöjningar (t.ex klinker i badrummet istället för plastmatta eller säkerhetsdörr istället för vanlig) kostar extra. Vitvaror som går sönder byts rakt av utan extra hyrespåslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in