2018-04-17, 19:10
Medlem
-Hajen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är en skuld som betalas till kommunerna. Pengarna går alltså inte till invandring.

En kostnad som kommunerna haft för de "ensamkommande barnen". Är du trög eller?
Citera
2018-04-17, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Då får jag väl köra en ”frasselito” på det: Och? Vad spelar det för roll att hushållens skulder ökat?

För det är nämligen så här: Trots att skulderna har ökat har räntekvoten sjunkit kraftigt och skuldkvoten har hållit sig konstant.

Sammantaget kan man säga att de ökade skulderna inte har medfört en ökad belastning på hushållens ekonomi, tvärtom.
Jag kör en "Redax" på det: Det spelar roll eftersom flera har påstått att skulderna sjunker.

Kommer du säga att det inte finns någon belastning på ekonomin sen när lågkonjunkturen kommer och vi har parallella samhällen, en välfärd som inte kan finansieras och kaos som följd?

Bara för att något ser snyggt ut på pappret inför nästa kvartal så innebär inte det att det ser ljust ut för samhället på lång sikt.
Citera
2018-04-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag kör en "Redax" på det: Det spelar roll eftersom flera har påstått att skulderna sjunker. ...
Vem har påstått att hushållens skulder sjunker? Inte jag. Det borde vara allom bekant, precis som att statsskulden minskar, trots sajter som statsskuld.com.
Citat:
... Kommer du säga att det inte finns någon belastning på ekonomin sen när lågkonjunkturen kommer och vi har parallella samhällen, en välfärd som inte kan finansieras och kaos som följd?

Bara för att något ser snyggt ut på pappret inför nästa kvartal så innebär inte det att det ser ljust ut för samhället på lång sikt.
Det vet vi ingenting om idag. Du kanske ”vet”, jag gör det inte.
Citera
2018-04-17, 19:19
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Du får väldigt gärna länka vart det står om detta.
Man vill inte att det ska vara sant ...
Citera
2018-04-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Du får väldigt gärna länka vart det står om detta.
Man vill inte att det ska vara sant ...
Här är en källa som passar dig om du är icke-PK. Här om du är PK. Den här trådens öppningspost i förhållande till rubriken blev lite konstig.
Citera
2018-04-17, 19:39
Avslutad
Citat:
Det vet vi ingenting om idag. Du kanske ”vet”, jag gör det inte.
Det krävs ingen professur i teoretisk fysik för att förstå att samhällsekonomin kommer gå snett när vi har importerat människor som det tar 9år för hälften att komma i jobb. Samtidigt som vi har ökad sexualbrottslighet, ökat dödligt våld, ett shariakryddat rättsväsende , egna parallella rättssystem på sina håll, skjutningar i paritet med maffia-Italien, granatattacker som i kartell-Mexiko och NoGo-zoner.

Och detta i en högkonjunktur, inser du inte hur fucked detta land kommer vara i en lågkonjunktur? Vem ska betala för invandringen när inte ens svensken kommer kunna arbeta och betala skatt? Hur ska människor betala för sina mångmiljonlån i en lågkonjunktur?

En god ekonomi bygger på en gedigen mellanmänsklig infrastruktur där tilltron mellan människor är hög och där människor känner solidaritet till samhället och systemet i stort. Detta håller man på och rasera för fulla muggar, i synnerhet när man som skattebetalare måste betala 5,2 miljarder i blatteskatt och samtidigt inte får den välfärd man betalar för [jag tänker på vårdköerna och pensionärerna som blivit hemlösa]
Senast redigerad av frasselito 2018-04-17 kl. 19:41.
Citera
2018-04-17, 19:48
Medlem
Citat:
Det krävs ingen professur i teoretisk fysik för att förstå att samhällsekonomin kommer gå snett när vi har importerat människor som det tar 9år för hälften att komma i jobb. Samtidigt som vi har ökad sexualbrottslighet, ökat dödligt våld, ett shariakryddat rättsväsende , egna parallella rättssystem på sina håll, skjutningar i paritet med maffia-Italien, granatattacker som i kartell-Mexiko och NoGo-zoner.

Och detta i en högkonjunktur, inser du inte hur fucked detta land kommer vara i en lågkonjunktur? Vem ska betala för invandringen när inte ens svensken kommer kunna arbeta och betala skatt? Hur ska människor betala för sina mångmiljonlån i en lågkonjunktur?

En god ekonomi bygger på en gedigen mellanmänsklig infrastruktur där tilltron mellan människor är hög och där människor känner solidaritet till samhället och systemet i stort. Detta håller man på och rasera för fulla muggar, i synnerhet när man som skattebetalare måste betala 5,2 miljarder i blatteskatt och samtidigt inte får den välfärd man betalar för [jag tänker på vårdköerna och pensionärerna som blivit hemlösa]
Samhället står inför stora utmaningar, men det ligger inte för mig att vältra mig i dystopi, kverulans och defaitism. Pengarna är det minsta problemet, för övrigt, vilket diskuteras här. Det som oroar mig mest är framväxten av ett muslimskt parallellsamhälle med sin informella sharia, sin tystnadskultur, sin kvinnosyn, med mera. Men det är, som sagt, ingen ekonomisk fråga, primärt. Fin låt, för övrigt, med Helen, jag lyssnar på den i skrivande stund.
Citera
2018-04-17, 20:22
Avslutad
Citat:
Samhället står inför stora utmaningar, men det ligger inte för mig att vältra mig i dystopi, kverulans och defaitism.
Problem*, samhället står inför stora problem. "Utmaning" är orwellskt nyspråk. Visst säger du "kontantfritt samhälle" och "amortering är sparande" också?

Citat:
Pengarna är det minsta problemet, för övrigt, vilket diskuteras här. Det som oroar mig mest är framväxten av ett muslimskt parallellsamhälle med sin informella sharia, sin tystnadskultur, sin kvinnosyn, med mera. Men det är, som sagt, ingen ekonomisk fråga, primärt. Fin låt, för övrigt, med Helen, jag lyssnar på den i skrivande stund.
Pengar är det största problemet.

Pengar är skuld så för gamla skulder att betalas så måste nya skulder tas. Vi har ett djupt samhällsekonomiskt problem om privathushållen inte förmås ta nya skulder eftersom man inte kommer i arbete. Det är problem om man inte kommer i arbete och därför inte kan betala skatt för att möjliggöra statsskuld. 9 år tar det för hälften av asylinvandrare att komma i arbete, Anders Borg tycker att det är en asset för Sverige: https://www.youtube.com/watch?v=zU0_6yPVCPQ

Det Borg egentligen menar är att det är en asset för banksterglobalisterna som suger ut Sveriges samhälle via bidragsinvandringen där välfärden överförs till storkapitalet via det system som våra förfäder och förmödrar byggt upp.

Helen Sjöholm är en vacker själ, ett barn av det vackra Sverige. Ett land som vi håller på och skänker bort till världens befolkning och globalistmaffian som sätter huggtänderna i vårt fina samhälle. Varför är svensk kultur inget värdefullt att förvalta? Varför låter vi inte den äkta mångkulturen segra där vi strävar efter homogenitet i samklang med andra länder? Varför ska vi blanda upp allt i en fejkad mångkulturell grå sörja?
Senast redigerad av frasselito 2018-04-17 kl. 20:30.
Citera
2018-04-17, 20:43
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Borde inte vi svenskar få ta del av dessa pengar, nu satsar hon dom på helt okända människor.

Precis. Magdalena Andersson får frågan av en reporter på SVT:

Citat:
Nästan 5 miljarder, det är ganska mycket pengar. Varifrån kommer de?

– Det går ju starkt i svensk ekonomi och vi har ju stora överskott i statsfinanserna, det gör att vi har möjlighet att betala det här men ändå har rejäla marginaler i statskassan, säger Magdalena Andersson (S).

Är det något annat som får stryka på foten på grund av detta?

– Nej.

Hur kan hon ljuga reportern rakt upp i ansiktet? Varför nöjer sig reportern med detta svaret?
Det är väl enkel mattematik: satsar jag X kronor på vården så minskar penningpåsen/budgeten med motsvarande summa. Det fattar ju en femteklassare. Det finns mindre pengar kvar i statspåsen att lägga på annat.
Citera
2018-04-17, 20:44
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En mycket konstig prioritering att ge 5 miljarder till asylsökande samtidigt som svenskar dör i väntan på sjukvård.

En rent kriminell handling som borde ge långvariga fängelsestraff.

Håller med.
Citera
2018-04-17, 20:44
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hajen-
En kostnad som kommunerna haft för de "ensamkommande barnen". Är du trög eller?

Citat:
Efter 2015 växte antalet fordringar snabbt, likaså högarna av ärenden hos Migrationsverket. Redan i september 2016 slog kommunerna larm om obetalda skulder, och i höstas 2017 kunde SVT berätta att kommunerna låg ute med 10,6 miljarder kronor. Pengar man betalat för asylmottagande men inte fått från staten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-vi-kommer-nu-att-nolla-skulden
Citera
2018-04-17, 20:59
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milovina
Precis. Magdalena Andersson får frågan av en reporter på SVT:

Nästan 5 miljarder, det är ganska mycket pengar. Varifrån kommer de?

– Det går ju starkt i svensk ekonomi och vi har ju stora överskott i statsfinanserna, det gör att vi har möjlighet att betala det här men ändå har rejäla marginaler i statskassan, säger Magdalena Andersson (S).

Är det något annat som får stryka på foten på grund av detta?

– Nej.

Hur kan hon ljuga reportern rakt upp i ansiktet? Varför nöjer sig reportern med detta svaret?
Det är väl enkel mattematik: satsar jag X kronor på vården så minskar penningpåsen/budgeten med motsvarande summa. Det fattar ju en femteklassare. Det finns mindre pengar kvar i statspåsen att lägga på annat.

Det vore mer ärligt att säga att - visst 5,2 miljarder är enormt mycket pengar som vi kunde lagt på skola, vård eller omsorg. Men nu har vi (den svenska eliten) utsett sverige till humanistisk stormakt. Och då finns det inget tak för hur mycket det får kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in