Citat:
Ursprungligen postat av
instagam
Testade på min mobil om Deadpool 2 i 4K funkade felfritt och det gjorde den.
Kör med Telia som operatör till mobilen.
Har 4G+ just där jag är nu. Ligger på mellan 50-60 Mbit i nedladdningshastighet när jag kör bredbandskollen.
Appen jag kör är IPTV Extreme pro i min Oneplus 7 pro.
Jag testar nu kl 23 igen och strömmar just nu Deadpool 2 i 4K på FireTV4K helt perfekt. Får 75 Mbit på bredbandskollen i FireTVs webbläsare.
Den filmen i sig kräver som sagt 40 Mbit som absolut minimum för att inte buffra.
Upptäckte faktiskt att laptopen jag hämtade tidigare statistiken med enbart får ut 35 Mbit på WiFit i sovrummet, vilket är platsen där jag testade kl 18 idag, så det är inte omöjligt att jag hade kunnat haft perfekt flyt även tidigare idag kl 18 om jag hade testat i vardagsrummet istället. Damn.
Nu är det bekräftat att så länge det:
1) inte är absolut extrem kundaktivitet (t.ex. fotbollsmatcher, eller helgkvällar)
2) och man har MINST 40 Mbit stabil/permanent mottagningshastighet på sitt eget internet och hemmanätverk,
Så kan man lätt strömma en gigantisk 40 Mbit-film som "Deadpool 2 4K" även under relativt aktiva timmar.
Dock vet de flesta här inne att bandbredden hos IPTV-leverantörer varierar. Det är inte alltid kundens nätverk som är felet. När det är fotbollsmatcher, semestrar, vissa helger etc, så brukar servrarna överbelastas och i princip enbart orka med att streama helt vanlig TV men inte VOD. Ibland inte ens vanlig TV. Det finns dagar då hela världen bestämt sig att de vill se TV samtidigt, hehe, och det kommer aldrig privata IPTV-leverantörer kunna klara av. Då behöver de ha pengar och server-resurser som Netflix för att orka med det!
Man får alltså tänka på att 4K är något enormt krävande för nätverket och kan enbart streamas under perfekta förhållanden hos både sig själv och leverantören.
Får man ut minst 40 Mbit på bredbandskollen.se och speedtest.net på sin enhet så kan man streama 4K, så länge servern orkar!
Lycka till allihopa som haft problem med 4K. Hoppas ni hittar nån enkel lösning, som att flytta routern närmare spelaren eller liknande lösningar!