Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 14:44
  #325
Medlem
Jag har inget emot appleprylar, men jag har aldrig ägt någon själv. När jag köper en pryl så vill jag köpa något jag tror jag kommer tycka om, då räcker det inte att inte vara emot prylen.
Citera
2018-05-16, 15:37
  #326
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Jag förstår vad du menar. Precis som det skrivs ovan så håller jag med om att OS X var bättre tidigare. Utan tvekan. Kanske var när Steve Jobs dog som allt gick åt helvete?

Säkerligen, Jobs var visionären och produktägaren i Apple, och var väldigt bra på att förstå kundens behov, på den tiden Apples viktigaste tillgång. När han försvann blev marknaden och aktiekursen det viktigaste för Apple.
Citera
2018-05-16, 16:29
  #327
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
I min värld verkar de som har mest problem med Apple och deras produkter vara de som själva aldrig haft och använt nån, eller bara kort fingrat på nån annans, och sen sväljer alla skit som andra påstår om dessa grejor och fördomarna göds fast det mesta ofta är felaktiga påståenden.

Vad bra att du fick andra erfarenheter i den här tråden då, vi verkar vara ganska många som använt Apples produkter i en herrans massa år, och som en gång i tiden gillade det, men sen gång på gång blev allt mer besvikna när Apple bestämde sig för att ändra värdegrund och skapa produkter för ett annat kundsegment än det som många av oss gamla slitvargar tillhör.

Jag satt och funderade på mitt första möte med en Apple, det måste ha varit när jag precis började högstadiet, jisses, mitten av åttiotalet, en kompis farsa hade en Apple III som vi brukade spela lite på, minns inget mer om spelen, men det var hur spännande som helst för en gammal ABC80-nörd som jag var på den tiden... Kan inte påstå att det direkt påverkat mig, jag lade av med datorer ungefär samtidigt där i tonåren, och blev en "cool kille" istället, fast att jag programmerat sen jag var typ 10 år gammal på brorsans gamla hemmabyggen från tekniska högskolan (abc80-kloner), och var under en lång period där även en inbiten ZX-Spectrum-nörd....

__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-16 kl. 16:38.
Citera
2018-05-16, 17:55
  #328
Medlem
Apples produkter är det inget fel på då jag sj äger några men jag har svårt för personerna bakom företaget, speciellt ledningen och deras val av priser. Tar man 50-60% i PROFIT och ner i fickan så blir det ganska så saftiga överpriser. Sen plus Sveriges olika skatter o moms på det blir inte roligt om man är intresserad av apple. Finns två orsaker vad folk har problem med

1. Jag tror om apple hade haft mer normala priser 30-40% lägre priser så hade nog fler köpt deras produkter och apple hade varit en stor pelare på dator marknaden. Folk hade nog inte pratat lika mycket goja om företaget då.

2. Hade Deras produkter fungerat bättre med andra märken och inte bara deras egna saker så hade apple fått fler kunder. Folk vill inte lägga 50K på en apple dator plus en iphone X plus en ipad Pro. Blir för dyrt för en vanlig Svensson
Citera
2018-05-17, 16:07
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Apples produkter är det inget fel på då jag sj äger några men jag har svårt för personerna bakom företaget, speciellt ledningen och deras val av priser. Tar man 50-60% i PROFIT och ner i fickan så blir det ganska så saftiga överpriser. Sen plus Sveriges olika skatter o moms på det blir inte roligt om man är intresserad av apple. Finns två orsaker vad folk har problem med

1. Jag tror om apple hade haft mer normala priser 30-40% lägre priser så hade nog fler köpt deras produkter och apple hade varit en stor pelare på dator marknaden. Folk hade nog inte pratat lika mycket goja om företaget då.

2. Hade Deras produkter fungerat bättre med andra märken och inte bara deras egna saker så hade apple fått fler kunder. Folk vill inte lägga 50K på en apple dator plus en iphone X plus en ipad Pro. Blir för dyrt för en vanlig Svensson

Jag kan delvis hålla med i vissa delar av det du skriver, för några poänger har du.

Det hela handlar dock inte endast om Apple i sig, deras produkter och ledarfurerna. Det handlar mycket om oss, människan, och den psykologi vi tyvärr ofta är ”slavar” under utan att ens vara medvetna om det.

Men psykologin finns där som en påverkande faktor.
Herre på täppan har vi väl alla lekt. Den/de som är på toppen, de ska fan inte tro att de är nåt, så ner med dem med alla medel.... Apple har legat i toppen och krigat länge nu, i flera produktkategorier. Det gör att vissa ogillar dem mer eller mindre endast av den anledningen, oavsett om de vet nåt väsentligt om deras produkter eller inte. Dessa suger mer än gärna i sig allt negativt om och runt Apple oavsett om det är sant eller inte. Konfirmationsbias, typ. Och de som gillar Apple får samma ogillande från dem och får ”fanboy” i trynet bara de drar efter andan för att fråga vad klockan är. För håller man inte med om allt negativt som dessa personer påstår om Apple, så är man direkt en fanboy och ska ha skit...

Sen är det vanligt att folk gillar underdogs, alltså mindre aktörer som lyckas med stordåd, lyckas utmana och påverka de där uppe på toppen, med sina små medel etc. De hyllas ofta och det kan då bli konfirmationsbias där med fast åt andra hållet kan man säga.

Det finns ju några mindre aktörer som på olika sätt, försöker konkurrera med Apples produkter. Ofta har de lägre pris men de når oftast heller inte helt upp till nivån på Apples produkter på alla punkter. Men, kan vara klart prisvärda för de som förstår vad de får och vad de får göra avkall på för det lägre priset.

Apple har i princip alltid tagit bra betalt, och ju mer positivt anseende deras produkter fått ju mer har de kunnat ta betalt. Detta är som det brukar vara oavsett märke. Kvalitet på olika plan kostar pengar, och premium kostar mer, och Apple har i princip alltid haft nästan bara premiumprodukter.

Personligen tycker jag som du, att Apple borde hålla lite lägre priser, i alla fall på vissa produkter. Men, överprisat är det väl egentligen inte ändå, för köper folk i massor så att säljsiffrorna fortsätter vara stabila eller stiga, så är det ju ändå ett pris som marknaden är beredd att betala för det de får. Överpris är väl när man prisar så högt att folk inte vill köpa för de tycker det är alldeles för dyrt i förhållande till vad de får. Jämför man sen med konkurrerande produkter så är det sällan eller aldrig som de klarar det som så många som klagar på Apple påstår, att man får dubbelt så bra grejor för halva priset om man väljer t ex Windows-PC eller en Androidlur.

När det sen görs jämförelser med vad t ex iPhone kostar i delar och vad vi får betala för den, så himlar folk ofta med ögonen och tycker Apple är ena rediga fulingar som tar 10K+ för X när den sägs kosta bara en bråkdel om man höftar på vad de ingående komponenterna kostar. Men då glömmer folk ofta några saker.

Det första är att sedan nåt år så är det väldigt vanligt med ”click bait”, alltså att det gäller att skapa rubriker som lockar till klick, och en artikel som lockar till mer klick, för det genererar slantar det... Så att rubriker och artiklar friseras för att väcka intresse och debatt ska vi vara klara över, och allt som påstås är inte helt säkert sant, eller ovinklat. Det är heller inte ovanligt att de som recenserar en produkt får för sig saker för att helt enkelt inte förstår hur det funkar, eller är tänkt att funka och varför. Men de kan ändå tycka en massa negativt vilket de sprider vidare och inte alltid korrigerar när de fått saken förklarad för sig.

Det andra är att det oftast bara är gissningar, uppskattningar, vad delarna kostar eller av de kostnader som man tror Apple har. Men för priset, det till synes skapligt tilltagna, vi får betala för t ex en X eller en närmar Mac, en MBP, så ska det ju trots allt vara med och betala en massa mer saker än bara de faktiska kostnaderna för komponenterna i grunkan. Det ska vara med och betala forskning och utveckling, transporter (det är ju liksom inte gratis att under vissa perioder lägga beslag på nästan all flygtransport i stora delar av världen) hela Apples digra supportverksamhet etc etc etc. Plus att generera en vinst så att man kan investera vidare och ha aktieutdelningar. Tycka vad man vill om detta men det hade inte lyckats under så många år om inte Apple hade klarat att utveckla och presentera ett gäng produkter som är mer eller mindre unika på olika sätt, och som oftast ligger i toppen av premiumskiktet och krigar. Personligen tycker jag fortfarande att de skulle kunna lägga priserna lite lägre, ändå klara sig mer än bra på det. Men vi skulle väl själva hellre sälja prylar fär 1000kr om folk köar för att köpa, även om vi skulle klarat oss gott om vi tog bara 200kr, eller hur...?

Hur som helst. Apple har i alla fall tydligt visat att man inte måste ha största, eller ens stor marknadsandel, för att kunna tjäna pengar och leva gott på den del av kakan man har.
Citera
2018-05-17, 18:16
  #330
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Apples produkter är det inget fel på då jag sj äger några men jag har svårt för personerna bakom företaget, speciellt ledningen och deras val av priser. Tar man 50-60% i PROFIT och ner i fickan så blir det ganska så saftiga överpriser. Sen plus Sveriges olika skatter o moms på det blir inte roligt om man är intresserad av apple. Finns två orsaker vad folk har problem med

1. Jag tror om apple hade haft mer normala priser 30-40% lägre priser så hade nog fler köpt deras produkter och apple hade varit en stor pelare på dator marknaden. Folk hade nog inte pratat lika mycket goja om företaget då.

2. Hade Deras produkter fungerat bättre med andra märken och inte bara deras egna saker så hade apple fått fler kunder. Folk vill inte lägga 50K på en apple dator plus en iphone X plus en ipad Pro. Blir för dyrt för en vanlig Svensson

Apple's marknadsstrategi går ut på att positionera sig med hjälp av "cool" design, varumärkes-hype och höga priser, och vidare locka ett kundsegment som vill "vara lite smartare, lite förmer än resten av pöbeln" och som genom att välja Apple kommunicerar utåt "jag har råd, se så bra det går för mig och vad smart jag är, jag är mycket mer värd än resten av packet".

Det här är inget nytt när det kommer till marknadsföring, däremot är det väldigt intressant att det faktiskt fungerar på något så trivialt som datorer och mobiltelefoner....
Citera
2018-05-17, 20:56
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Apple's marknadsstrategi går ut på att positionera sig med hjälp av "cool" design, varumärkes-hype och höga priser, och vidare locka ett kundsegment som vill "vara lite smartare, lite förmer än resten av pöbeln" och som genom att välja Apple kommunicerar utåt "jag har råd, se så bra det går för mig och vad smart jag är, jag är mycket mer värd än resten av packet".

Det här är inget nytt när det kommer till marknadsföring, däremot är det väldigt intressant att det faktiskt fungerar på något så trivialt som datorer och mobiltelefoner....

Det är givetvis en del av strategin, men även att utveckla och släppa bra produkter som tilltalar många, och som har flertalet mer eller mindre unika funktioner eller företräden.
Citera
2018-05-18, 00:00
  #332
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är givetvis en del av strategin, men även att utveckla och släppa bra produkter som tilltalar många, och som har flertalet mer eller mindre unika funktioner eller företräden.

Ska man ta bra betalt för något som andra gör för mindre än halva priset man tänker ta för produkten så krävs det lite USPs (Unique Selling Points/Propositions)

Förr må det absolut ha varit en strategi med innovation, men de produkter Apple saluför nu, var ligger innovationen i dessa?

Och här är ett annat perspektiv på det hela:
https://www.forbes.com/sites/simonro.../#35435f28c330
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-18 kl. 00:59.
Citera
2018-05-18, 11:59
  #333
Medlem
PPOSSAs avatar
Jag var anti Mac och skulle aldrig fundera på att köpa en överhuvudtaget, men efter att ha arbetat med Mac i mitt arbete har jag helt tänkt om faktiskt-- Nu äger jag även en privat!!
Citera
2018-05-18, 14:33
  #334
Medlem
Något jag finner väldigt fascinerande är historielösheten när det kommer till Apple. Dagens anhängare tillskriver företaget olika egenskaper som inte stämmer idag men verkar ha dragits med i den allmänna hypen.

Tar vi Macen som exempel kan jag inte säga att dagens "TouchBarBooks" är att betrakta som innovation (att kalla dessa burkar för innovativa är snarast ett hån mot det Apple traditionellt stått för). De första PowerBookarna som kom var mycket innovativa och bidrog starkt till att forma den moderna laptopen. Samma sak kan sägas om ett antal av efterföljarna där t.ex PowerBook 520/540-serien var stilbildande och tidigt ute med pekplatta istället för trackball som var vanligt på bärbara datorer.

Tittar vi på övriga Macmodeller var t.ex Macintosh IIfx mycket avancerad hårdvarumässigt med ett flertal acceleratorer och hjälpprocessorer och AV-Macarna låg också mycket bra till ifråga om innovation med talsyntes, röststyrning och utmärkt stöd för videoredigering etc. Då handlade Apple mycket om att introducera ny teknologi och att driva på den, även Microsoft uttalade att "Apples roll bör vara att introducera ny teknologi som sedan sprids till resten av branschen". På den tiden var IBM PC-kompatibla burkar tämligen konservativa och satt ofta fast i gamla standarder från tidigt 80-tal (ISA-bussen som hängde kvar långt in under PCI-eran, parallellportar etc) samtidigt som Apple var mer drivande med att välja ut bättre standarder (t.ex NuBus som var Texas Instruments skapelse för expansionskort och RS422-portar för modem/skrivare etc).

Dock skedde all denna innovation före 2007. Det året skedde något magiskt hos Apple och det har sedan dess präglat företaget i allt högre grad. Man kan säga att inlåsningen blev det nya heta då det klart och tydligt visade sig att det var en utmärkt strategi. Därefter har det gradvis skett en slippery slope där Macen blivit allt mindre "Mac" och mer och mer som Microsoft under Windows 9X-tiden. Det fanns en tid när Apple var hårt fokuserade på standarder (Mac OS X, Macar med USB-portar och PCI-kortplatser etc) och höll tillbaka Apple-specifika lösningar till förmån för sådant som MP4 och AAC etc (även om de höll fast vid MOV-containern). iTunes Music blev DRM-fritt etc. Samtidigt var Mac OS X stabilt som en klippa OCH med ypperlig kompatibilitet - d.v.s hela biblioteket fungerade utan att man tvingades uppdatera ditten och datten stup i kvarten.

På den tiden var Microsoft mer av en "kompatibilitetsbrytare" om än inte så mycket med program men däremot när det gäller filformat (det fanns en period när t.ex varje ny version av Word fick ett nytt filformat och man på så vis tvingade användarna att uppgradera samtidigt som det var strul med att roundtrippa dokument mellan olika system).

Man vill inte hålla på och uppdatera sitt operativsystem (annat än säkerhetsuppdateringar och liknande) konstant av ett antal skäl, framförallt eftersom det finns en inbyggd problemrisk. Det är en sak att släppa uppdateringar "inom samma plattform" - alltså som Microsoft idag gör med Windows 10 men vad Apple pysslar med är snarare som om det skulle komma Windows 12 i år, Windows 14 nästa år, Windows 15 efter det samtidigt som man får upp meddelandet "Chrome slutar stödja Windows 12 i nästa version" (d.v.s när Windows 15 är ute). Det finns en anledning till att det idag finns en LTSB av Windows 10.

Har man en dator där man omsorgsfullt konfigurerat upp systemet i detalj vill man helt enkelt inte hålla på och byta version varje år, dels eftersom det helst bör ske med ren installation men även p.g.a risken för kompatibilitetsproblem för att inte säga borttagande av funktionalitet.
Citera
2018-05-18, 14:57
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ska man ta bra betalt för något som andra gör för mindre än halva priset man tänker ta för produkten så krävs det lite USPs (Unique Selling Points/Propositions)

Förr må det absolut ha varit en strategi med innovation, men de produkter Apple saluför nu, var ligger innovationen i dessa?

Och här är ett annat perspektiv på det hela:
https://www.forbes.com/sites/simonro.../#35435f28c330

Finns en del innovationer och "USPs" även om det kanske inte är så enkelt att lyfta fram dessa i marknadsföringen:

1. Proprietär vendor lock-in
2. Fastlödd BGA-hårdvara (konfigurera allt direkt från Apple, glöm att köpa en baskonfig och lägg till saker på egen hand)
3. Alla bärbara datorer för alla segment skall vara tunna och lätta
4. Hårdvarukontinuitet (varsågoda och köp 2014/2015 års hårdvara)
5. Operativsystem för dator som blir allt mer iOS-likt (ta den mobila upplevelsen med dig till datorn)
6. Proffsen klarar sig med en påbyggd konsument-All-in-One

Inom dessa områden har Apple varit "innovativa" men jag skulle inte direkt kalla det bra innovation. Vad som är genomgående är att Macen dels skall likna iEnheter i så hög grad som möjligt, dels att Apple skall få maximala intäkter. Tim Cook lär ha mardrömmar om den gamla goda tiden när man köpte en Power Mac i baskonfiguration av en återförsäljare som sedan fyllde på med extra RAM, större HD etc. Det gav ju inte pengar rakt in i Apples kassa det så man får naturligtvis förstå att sådana kryphål fick täppas till...

Tar vi sedan de mystiska ökade kraven som "macOS" ställer, d.v.s att systemet går långsammare och långsammare ju mer man uppdaterar (alltså samma sjuka som Microsoft led av tidigare där ny Windowsversion tenderade att betyda ny dator) ihop med tvångsmässiga försök att pressa användarna att uppgradera (vilket i förlängningen kan användas till att sälja en ny Mac i äkta iOS-stil) blir det än mer ironiskt.

Det finaste är alla dessa Apple-fanboys som åkt in på ett iOS-bananskal och sedan sitter och försvarar "TouchBarBooken" och deras älskade tillverkare precis som om allting är så bra som det bara kan bli. Bara detta med uppdateringarna är fint, jag syftar på alla dessa försvarstal. Ja, jag förstår att ni är vana vid det via era iEnheter och tycker det är helt normalt att en dator måste få ny systemversion varje år OCH att program slutar fungera med den "gamla" versionen från året innan MEN det blir inte bättre för det.

Det vore intressant att låta dessa fans få prova en MacBook Pro som kör 10.6.8 och en hederlig Power Mac med Mac OS 9.x. Jag skulle vilja se reaktionerna. Med tanke på hur de beskriver Windows etc måste det upplevas som en extrem kulturchock - för att inte tala om en sådan enkel sak som att man kan köra program skrivna för System 7 i 9an(!).

Tur att Microsoft polerat upp Windows till att bli en skarpslipad diamant som ger den produktivitet som Macen haft (men inte längre har och det tackar vi Apple för).
Citera
2018-05-18, 15:15
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Vad bra att du fick andra erfarenheter i den här tråden då, vi verkar vara ganska många som använt Apples produkter i en herrans massa år, och som en gång i tiden gillade det, men sen gång på gång blev allt mer besvikna när Apple bestämde sig för att ändra värdegrund och skapa produkter för ett annat kundsegment än det som många av oss gamla slitvargar tillhör.

Jag satt och funderade på mitt första möte med en Apple, det måste ha varit när jag precis började högstadiet, jisses, mitten av åttiotalet, en kompis farsa hade en Apple III som vi brukade spela lite på, minns inget mer om spelen, men det var hur spännande som helst för en gammal ABC80-nörd som jag var på den tiden... Kan inte påstå att det direkt påverkat mig, jag lade av med datorer ungefär samtidigt där i tonåren, och blev en "cool kille" istället, fast att jag programmerat sen jag var typ 10 år gammal på brorsans gamla hemmabyggen från tekniska högskolan (abc80-kloner), och var under en lång period där även en inbiten ZX-Spectrum-nörd....


Min första kontakt med Apple blev runt 1992-1993 med Performa-serien och senare med Power Macintosh. Dock blev första egna datorn en IBM PS/1 486SX-25 (borde valt en Mac redan då). Innan dess använde jag Amigan (500) och även diverse spelsessioner på diverse 286or. Utvecklingen av Power Macen följde jag mycket noga och minns fortfarande dess introduktion som igår (Power Macintosh 6100/60, 7100/66 och 8100/80).

Apple var på den tiden det "akademiska" datormärket och då menar jag inte för ytliga personer som identifierar sig själv med "Apple" när de dricker Latte på StarBucks (d.v.s som tror att dessa saker innebär "framgång" och "status"). Apple var märket för medvetna kunder även om de naturligtvis flirtade med konsumentsegmenten (Classic, LC och Performa).

Man kan säga att Macen stod för något helt annat än idag - idag uppfattar jag den mest som en mainstreamdator i klass med IBM Aptiva och Compaq Presario medan t.ex Dell m.fl hoppat in i den gamla Apple-positionen.

Sedan är det lite roligt med de Apple-fans som försöker förklara sitt sena "switchande" (via iOS) med hur "usla" datorer företaget hade då (de satt ju då med Windows 9X och var såååå coola innan de plötsligt upptäckte hur underbart det är med en Mac). Tycker det är ett sådant självbedrägeri att försöka avfärda Apples äldre datorer som varande "skrot" och samtidigt hypa upp "TouchBarBook" som det absolut finaste man kan äga i persondatorväg.

Det snällaste man kan säga om Apple idag är att de blivit ett modeföretag som råkar sälja modeprodukter förklädda till datorer och mobila enheter.

Problemet är ju då att en bra dator sällan är speciellt "moderiktig" då kraven som ställs krockar tämligen rejält med "modeidealen". Att det sedan finns Apple-fans som via iOS-bananskalsinträdet i klubben försöker vrida det till att metallskal, touchpad och liknande är det absolut viktigaste hos en dator förändrar inte detta. Ej heller förändras saken av att de försöker få dessa till att bära kostnader i regionen $500-1000 beroende på modell eller som drar till med bilmärkesjämförelser i ivern att försöka hävda att Apple är en Audi, BMW eller Mercedes och att övriga datorer motsvarar en Dacia.

Apple tillverkade mycket bra datorer tidigare och de såg också bra ut i många fall MEN helt klart inte som en "TouchBarBook" och än mindre som en iPhone.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback