Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 17:26
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Windows har nästan 90% av marknaden, macOS nästan medans Linux väger in på ungefär en procent.

https://netmarketshare.com/operating...rket-share.asp

Wow, inte ens 10% och jag undrar hur siffrorna ser ut om man plockar bort all som lurats in i fällan via sin iPhone/iPad osv. som kanske egentligen inte är så intresserade av Mac men som inser att det fungerar dåligt med iDevice och Windows...
2018-05-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Apple är ett allmänt horigt företag. Jag har själv en macbook air, som jag är väldigt nöjd med i allmänhet, men är massa småsaker som stör mig. Om jag bootar upp windows på den så kan jag koppla upp den direkt och streama till min smartTV. Det kan jag inte när Apples operativsystem kör eftersom det inte är en "Apple TV". Hårdvarumässigt finns alltså möjligheten men Apple låter mig inte. De ska hålla käften och låta mig göra vad fan jag vill, är min burk. Inget paint. Inget snipping tool. En mängd jävla program som inte finns, troligen för att Apple försvårar för alla.

Den terroriserar mig med ständigt tjat om jävla skituppdateringar varenda jävla dag. På något sätt lyckas Windows 10 göra det utan att störa en så mycket, så omöjligt är det inte.

De tar dessutom ut ett brutalt överpris, vilket man kan se på Apples enorma jävla vinstmarginaler.

Såna här saker går ju igen i alla deras produkter. Har du inte bara Appleprodukter kan du tydligen suga och ditt liv ska bli så svårt som möjligt. Du ska straffas för att du inte är en lojal konsument. Microsoft eller Android bråkar aldrig på det sättet. De bara "Jaha, vill du ha word på din mac (eftersom pages är värdelöst)? Det grejar vi! Kör!".

Men visst, datorn flyter på gott även efter 2 år (det hoppas jag fan, den var inte billig), och är som sagt generell ganska nöjd. Men blir nog en Surface nästa gång. Tycker Microsoft verkar ha steppat upp ordentligt.

Det mesta du påstår du upplevt känner jag inte igen efter 9 år med Mac.

Jag har aldrig upplevt nåt tjat om skituppdateringar, bara att ställa in hur kan vill ha det. Jag ser t ex bara att det finns upptateringar om jag personligen startar App Store och söker efter just uppdateringar.
2018-05-15, 18:52
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Den är sämst.

Det här är en av de saker jag verkligen saknar som tangentbortskommandon i Windows, screenshot-funktion i Mac OS X har jag alltid varit väldigt förtjust i, läs mer här:

https://support.apple.com/en-us/HT201361
2018-05-15, 21:57
Hatarna i tråden verkar ju mest bestå av folk som inte kan något om datorer, b.la folk som ogillar uppdateringar och inte vet hur man manövrerar ett annat operativsystem än Windows.

..men ändå så är det idioter som gillar Apple?
2018-05-15, 22:07
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Hatarna i tråden verkar ju mest bestå av folk som inte kan något om datorer, b.la folk som ogillar uppdateringar och inte vet hur man manövrerar ett annat operativsystem än Windows.

Och fanboysen verkar bestå mest av användare som kört mac i några år bara och som inte har förstått hur bra och stabilt mac os x var en gång i tiden...

2018-05-15, 22:36
Medlem
NotBads avatar
Citat:

Jag kör med Linux och OpenBSD så jo jag kan manövrera mer än Windows. Har även kört med Mac i några år men det är inget jag sysslar med längre direkt. Det är inget fel med macOS i sig, det är mer Apple som företag jag har något emot.

Edit: Positiv feedback är hårdvaran. Deras design och hur komponenterna är installerade med kärlek till skillnad från färdigbyggda PCs där alla komponentee verkar ha blivit köttade in i chassit.
Senast redigerad av NotBad 2018-05-15 kl. 22:41.
2018-05-15, 22:47
Medlem
Reko45s avatar
jag är inte emot apple prylar men de som ts skrev är ju självklart. de är dyrare. jag kan få samma sak för 1000 kr billagre etc.

sen så spelar jag en del på datorn och där ligger mac efter med hästlängder. mac är gjorda för de som har till yrke inom design, film, musik...iaf folk som har ett estetiskt yrke. men de märks att folk som kör mac datorer har de då apples programvara gynnar deras yrke eller nått i den stilen. kanske är mina fördomar som ploppar ur mitt huvud nu men en vanlig svensson har inte behov av mac dator om de ska surfa och använda ordbehandlingsprogram.
2018-05-15, 22:56
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Och fanboysen verkar bestå mest av användare som kört mac i några år bara och som inte har förstått hur bra och stabilt mac os x var en gång i tiden...

Vad definierar du som "en gång i tiden"? Jag har kört macOS till och från sedan Mac OS X 10.4 och jag tycker att det har flutit på ypperligt genom åren till skillnad från mina Windows- och Linuxmaskiner, vet inte om det klassas som "en gång i tiden" dock. Vad märker du för skillnad? MacOS har nog definitivt sina fel och jag är inget fanboy som skyddar ett visst operativsystem eller företag till döds, inget är perfekt.

Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Jag kör med Linux och OpenBSD så jo jag kan manövrera mer än Windows. Har även kört med Mac i några år men det är inget jag sysslar med längre direkt. Det är inget fel med macOS i sig, det är mer Apple som företag jag har något emot.

Edit: Positiv feedback är hårdvaran. Deras design och hur komponenterna är installerade med kärlek till skillnad från färdigbyggda PCs där alla komponentee verkar ha blivit köttade in i chassit.
Att man ogillar företaget köper jag, det är kommentarer som "blöööhhh jag kan inte göra x och y för jag är för korkad för att kunna googla mig fram wtf mac suger dyrt kan inte ens spela data spel!!!!" jag kan köpa bättre pc för pengarna!!! som jag stör mig på, jag förväntar mig kritik från personer som använder datorer till annat än webbläsaren, ordbehandlingsprogram och dataspel.
2018-05-15, 23:48
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Vad definierar du som "en gång i tiden"? Jag har kört macOS till och från sedan Mac OS X 10.4 och jag tycker att det har flutit på ypperligt genom åren till skillnad från mina Windows- och Linuxmaskiner, vet inte om det klassas som "en gång i tiden" dock. Vad märker du för skillnad? MacOS har nog definitivt sina fel och jag är inget fanboy som skyddar ett visst operativsystem eller företag till döds, inget är perfekt.

Läs tråden, vi talar just om detta, hur windows numera har de kvaliteter som OS X en gång uppvisade, på den tiden när windows däremot inte var så fantastiskt (med undantag av Windows NT4 fullt patchat, världens bästa OS innan Mac OS X släpptes)...
2018-05-16, 00:02
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Att man ogillar företaget köper jag, det är kommentarer som "blöööhhh jag kan inte göra x och y för jag är för korkad för att kunna googla mig fram wtf mac suger dyrt kan inte ens spela data spel!!!!" jag kan köpa bättre pc för pengarna!!! som jag stör mig på, jag förväntar mig kritik från personer som använder datorer till annat än webbläsaren, ordbehandlingsprogram och dataspel.
Jag förstår vad du menar. Precis som det skrivs ovan så håller jag med om att OS X var bättre tidigare. Utan tvekan. Kanske var när Steve Jobs dog som allt gick åt helvete?
2018-05-16, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Jag förstår vad du menar. Precis som det skrivs ovan så håller jag med om att OS X var bättre tidigare. Utan tvekan. Kanske var när Steve Jobs dog som allt gick åt helvete?

Argumentet att allt kanske gick åt helvete när Jobs dog är både uttjatat och håller föga. Detta för att det har gått oerhört bra för Apple efter Jobs dog och då menar jag inte enbart ekonomiskt. Det är ytterst saker och funktioner etc som Apple släppt och säljer idag som Jobs personligen haft nåt större inflytande på, eller över huvud taget. Ändå ligger Apples produkter fortfarande bra till i statistiken, och redovisar ofta bättre siffror i statistiken idag än när Jobs höll i rodret.

Sådana här trådar är egentligen rätt tröttsamma, för de handlar nästan enbart om subjektiva åsikter, där påståendena om vad folk upplever med sina (om de ens haft någon) Mac eller andra Apple-produkter extremt ofta är halvsanningar, rena felaktigheter eller påhittade lögner. Antingen för att de är ute på just en hate-mission och vill provocera, eller för att de själva inte har så jäkla bra koll på det de pratar om vilket i sig är lustigt för det är ju ofta man ser påståendet från de som ogillar Apples produkter att dessa är till för folk som är otekniska etc. Och ändå så verkar de som kör Windows eller Android och hånar andra för att vara otekniska alltså rätt otekniska själva när de ofta påstår saker om Apples produkter som helt enkelt inte stämmer.

Jag kan ta bara ett exempel på sådana totalt felaktiga påståenden som verkar omöjliga att få stopp på för de sprids hela tiden vidare.

Ofta får man läsa om att man måste ange kontokort/betalinfo för att över huvud taget kunna skapa ett Apple ID, och det tycker då folk är ruttet av Apple. Fast tyvärr är ju detta påstående fel (och det har kastat fram även i denna tråd några inlägg bakåt) då det är fullt möjligt att skapa Apple ID utan att ange några som helst betalkort etc, och Apple tillhandahåller t o m en beskrivning hur msn enkelt gör detta. Ändå så får vi se detta påstående gång på gång från folk...

I min värld verkar de som har mest problem med Apple och deras produkter vara de som själva aldrig haft och använt nån, eller bara kort fingrat på nån annans, och sen sväljer alla skit som andra påstår om dessa grejor och fördomarna göds fast det mesta ofta är felaktiga påståenden.

Att ogilla Apple eller deras produkter är helt ok, oavsett man tycker de är fula eller har tekniska brister etc, och välj då vad som helst annat som man tycker passar bättre. Men det är väldigt tråkigt när så många tycker så mycket, och ogillar grejorna, p g a förutfattade meningar, fördomar, påståenden etc som helt enkelt är felaktiga. Typ att det påstås att det inte skulle finnas nån funktione etc och så finns det just den funktionen.

Själv har jag levt med Mac privat sen 2009, som min primära hemmadator även om jag har flera Windatorer med, och jag kör Win på jobbet. Och personligen så trivs jag bäst med Mac och en del andra Apple-produkter. Och jag känner sällan igen eller har upplevt allt det negativa som så många påstår Appleprodukterna har och de ska ha upplevt. T ex så har jag aldrig upplevt att jag skulle få en massa tjat om skituppdateringar hels tiden, som nån i tråden nyss påstod han fick. Bara att ställa in hur man vill ha det ju, det är inte så tekniskt krävande direkt...

Jag har genom åren skrivit rejält många feedback till Apple om saker jag tyckt de borde kika på, rätta till, förbättra eller ändra på. Och i flera fall har det senare skett. Det kan ha handlat om rena bug-rapporter eller andra felaktigheter, till förslag till ändrade funktioner etc. Och med detta vill jag då säga att Apples produkter inte alltid är bäst på allt, för det är väl ingen produkt? Men de har somna fördelar och nackdelar precis som allt annat. Och det är upp till var och en att klura på vad som kan passa dem och köpa därefter. Typ att fördelarna väger upp ev nackdelar för dem.
2018-05-16, 13:56
Medlem
brianmolkos avatar
Köpte en applepryl för slippa köpa baggy jeans med stora fickor, dvs den är liten.
Och går ner i normala fickor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in