• 1
  • 2
2018-03-29, 12:13
Medlem
themagicforests avatar
Fr mig sjlv blir det som ett moment 22, hittar alltid ngot att brnna pengar p.
Vill egentligen spara, visst har jag ett symboliskt sparande p ngra 100, men mer n s r det inte.
Upplever en stress ver det hr med ekonomin nr jag aldrig riktigt unnar mig ngot riktigt fint och vill verkligen frska hitta en sundare instllning till det.

Hur gr du?
Citera
2018-03-29, 12:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themagicforest
Vill egentligen spara, visst har jag ett symboliskt sparande p ngra 100, men mer n s r det inte.
Upplever en stress ver det hr med ekonomin nr jag aldrig riktigt unnar mig ngot riktigt fint och vill verkligen frska hitta en sundare instllning till det.

Hur gr du?

Spara minst 10% av din nettoln. S fort lnen kommer in, ha en autoverfring till ett annat konto som sedan inte "existerar" i din vrld. Dvs du mste mentalt f in att du t ex har 18 tkr netto och inte 20 tkr netto och sedan leva p det. Skitenkelt. :-)

// CC
Citera
2018-03-29, 12:22
Medlem
Jag har aldrig haft svrt att spara pengar, men om man har det tror jag ett automatiskt mnadsssparande underlttar.
Citera
2018-03-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themagicforest

Hur gr du?
100 000 eller ngra 100-lappar 😁? Vi r p flashback hr har alla minst ngra 100 000 undanstoppade 😁.
Du kanske skulle brja med att fundera p varfr du mste shoppa. Mnga shoppar fr att bedva ngest eller fr att f en kick som en belning.
Om du verkligen vill spara s rekommenderar jag ett konto dr pengarna r lsta ett tag och det r besvrligt att ta ut frn. Kr autogiro till detta konto. Eller s lgger du undan pengar p fonder vlj ngon riktig lgriskfond. D blir det lite svrare att ta ut pengarna. Kr autogiro.
Citera
2018-03-29, 12:32
Medlem
har inga problem att spara heller, ist fr att unna sig smskit hela tiden ser jag mycket strre nje i att se flera extra 0 bakom varandra p bankkontot vilket ger mig mjligheten att gra vad jag vill nr jag vill.
det handlar om mindsett och sluta slsa p skit helt enkelt
Citera
2018-03-29, 12:34
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Spara minst 10% av din nettoln. S fort lnen kommer in, ha en autoverfring till ett annat konto som sedan inte "existerar" i din vrld. Dvs du mste mentalt f in att du t ex har 18 tkr netto och inte 20 tkr netto och sedan leva p det. Skitenkelt. :-)

// CC

Ovanstende r lsningen!
Mnniskan r anpassningsbar nr det gller lnen.
Finns mnga som tjnar mer men nd inte r rikare d de har gjort av med sin ln nr mnaden r slut.
Citera
2018-03-29, 12:36
Medlem
SvartChilis avatar
Jag lgger alltid undan en summa varje mnad fr jag tycker om att ha lite p sparkontot. Men en slkting har vrarae fr det dr s hon har sett till att banken drar 500 varje mnad till sparkontot d hon inte har en hg ln. Men de pengarna som samlas har varit till stor hjlp fr henne i krisiga situationer.
S mitt rd r att du bestmmer dig fr en summa du faktiskt kan avvara utan problem och lter banken skta det.
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC
Ja. Detta r vad jag menar.
Senast redigerad av SvartChili 2018-03-29 kl. 12:38.
Citera
2018-03-29, 13:51
Medlem
sparvsylts avatar
Du fr helt enkelt brja lgt som redan sagts, ungefr 10-20% av lnen r lmpligt till en brjan! Be en frldrer/kompis/flick- eller pojkvn tjata p dig i brjan om du knner att du inte gr det annars. Har du ven svrt att hlla fingrarna borta ifrn syltburken, lgg pengarna i lsta konton dr du tminstone fr ut 2% i rnta.
Citera
2018-03-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du kanske skulle brja med att fundera p varfr du mste shoppa. Mnga shoppar fr att bedva ngest eller fr att f en kick som en belning.

Det r fan shopping som ger ngest. Nstan allt som gr att kpa r ju skit.

Med sdant tnk r det ltt att bli rik.
Citera
2018-03-29, 14:29
Medlem
Turbomachines avatar
Jag bor billigt med lg hyra 5800 ca.
El, bredband och teleabonemang kostar ca 1000 kr per mnad.
Bilen kostar en tank brnsle och frskring/skatt blir ca 600 kr/mnad.
Jag har inga ln eller avbetalningar.
Jag kper ven lite ondiga grejor.

Vanligtvis s lgger jag undan 11.5k varje mnad och om det blir mer ver vid nsta ln s sparas det med.

Jag har en ganska vanlig ln dr jag fr ut 22-24k efter skatt per mnad.
Citera
2018-03-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Det r fan shopping som ger ngest. Nstan allt som gr att kpa r ju skit.

Med sdant tnk r det ltt att bli rik.
Jag tycker inte att det r shopping som ger ngest utan sjlva gandet av saker som man inte behver. Drfr kper jag bara saker jag verkligen behver och anvnder. Nr ett behov uppstr s skriver jag upp det p en lista. Sen brjar jag leta efter bsta produkten fr att lsa behovet. Kolla tester, lsa recensioner, jmfra priser och modeller. Till slut s kanske jag hittat ngot som passar eller s finns det inget som passar tillrckligt bra eller s har jag insett att det inte var ngot verkligt behov.
Vissa saker flyttas till nskelistan. Det r saker jag knner att jag nog kommer behva i framtiden, men behovet r inte tillrckligt stort idag. Nr vl behovet kommer s vet jag redan vilka produkter som kan vara intressanta och vilka krav jag har.

Om man bara kper saker man har ett verkligt behov av s blir man ltt rik.
Citera
2018-03-29, 15:33
Medlem
Om pengarna brnner i fickan fr dig s kommer du aldrig kunna spara nnting.

Sluta slsa pengar p ondigt skit bara fr att du har lite pengar ver. Ingen bryr sig om du har senaste telefonen, canada goose jacka bla bla bla.. det viktigaste r inte vad du har, det viktigaste r vad du r.

Sjlv fr jag ut cirka 40k i mnaden, lpande utgifter cirka 25k. Har alltid en buffert p cirka 50-80k. Jag r ekonomisk men absolut inte snl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in