• 1
  • 2
2018-03-29, 12:13
Medlem
themagicforests avatar
För mig själv blir det som ett moment 22, hittar alltid något att bränna pengar på.
Vill egentligen spara, visst har jag ett symboliskt sparande på några 100, men mer än så är det inte.
Upplever en stress över det här med ekonomin när jag aldrig riktigt unnar mig något riktigt fint och vill verkligen försöka hitta en sundare inställning till det.

Hur gör du?
Citera
2018-03-29, 12:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themagicforest
För mig själv blir det som ett moment 22, hittar alltid något att bränna pengar på.
Vill egentligen spara, visst har jag ett symboliskt sparande på några 100, men mer än så är det inte.
Upplever en stress över det här med ekonomin när jag aldrig riktigt unnar mig något riktigt fint och vill verkligen försöka hitta en sundare inställning till det.

Hur gör du?

Spara minst 10% av din nettolön. Så fort lönen kommer in, ha en autoöverföring till ett annat konto som sedan inte "existerar" i din värld. Dvs du måste mentalt få in att du t ex har 18 tkr netto och inte 20 tkr netto och sedan leva på det. Skitenkelt. :-)

// CC
Citera
2018-03-29, 12:22
Medlem
Jag har aldrig haft svårt att spara pengar, men om man har det tror jag ett automatiskt månadsssparande underlättar.
Citera
2018-03-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themagicforest

Hur gör du?
100 000 eller några 100-lappar 😁? Vi är på flashback här har alla minst några 100 000 undanstoppade 😁.
Du kanske skulle börja med att fundera på varför du måste shoppa. Många shoppar för att bedöva ångest eller för att få en kick som en belöning.
Om du verkligen vill spara så rekommenderar jag ett konto där pengarna är låsta ett tag och det är besvärligt att ta ut från. Kör autogiro till detta konto. Eller så lägger du undan pengar på fonder välj någon riktig lågriskfond. Då blir det lite svårare att ta ut pengarna. Kör autogiro.
Citera
2018-03-29, 12:32
Medlem
har inga problem att spara heller, ist för att unna sig småskit hela tiden ser jag mycket större nöje i att se flera extra 0 bakom varandra på bankkontot vilket ger mig möjligheten att göra vad jag vill när jag vill.
det handlar om mindsett och sluta slösa på skit helt enkelt
Citera
2018-03-29, 12:34
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Spara minst 10% av din nettolön. Så fort lönen kommer in, ha en autoöverföring till ett annat konto som sedan inte "existerar" i din värld. Dvs du måste mentalt få in att du t ex har 18 tkr netto och inte 20 tkr netto och sedan leva på det. Skitenkelt. :-)

// CC

Ovanstående är lösningen!
Människan är anpassningsbar när det gäller lönen.
Finns många som tjänar mer men ändå inte är rikare då de har gjort av med sin lön när månaden är slut.
Citera
2018-03-29, 12:36
Medlem
SvartChilis avatar
Jag lägger alltid undan en summa varje månad för jag tycker om att ha lite på sparkontot. Men en släkting har vårarae för det där så hon har sett till att banken drar 500 varje månad till sparkontot då hon inte har en hög lön. Men de pengarna som samlas har varit till stor hjälp för henne i krisiga situationer.
Så mitt råd är att du bestämmer dig för en summa du faktiskt kan avvara utan problem och låter banken sköta det.
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC
Ja. Detta är vad jag menar.
Senast redigerad av SvartChili 2018-03-29 kl. 12:38.
Citera
2018-03-29, 13:51
Medlem
sparvsylts avatar
Du får helt enkelt börja lågt som redan sagts, ungefär 10-20% av lönen är lämpligt till en början! Be en föräldrer/kompis/flick- eller pojkvän tjata på dig i början om du känner att du inte gör det annars. Har du även svårt att hålla fingrarna borta ifrån syltburken, lägg pengarna i låsta konton där du åtminstone får ut 2% i ränta.
Citera
2018-03-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du kanske skulle börja med att fundera på varför du måste shoppa. Många shoppar för att bedöva ångest eller för att få en kick som en belöning.

Det är fan shopping som ger ångest. Nästan allt som går att köpa är ju skit.

Med sådant tänk är det lätt att bli rik.
Citera
2018-03-29, 14:29
Medlem
Turbomachines avatar
Jag bor billigt med låg hyra 5800 ca.
El, bredband och teleabonemang kostar ca 1000 kr per månad.
Bilen kostar en tank bränsle och försäkring/skatt blir ca 600 kr/månad.
Jag har inga lån eller avbetalningar.
Jag köper även lite onödiga grejor.

Vanligtvis så lägger jag undan 11.5k varje månad och om det blir mer över vid nästa lön så sparas det med.

Jag har en ganska vanlig lön där jag får ut 22-24k efter skatt per månad.
Citera
2018-03-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Det är fan shopping som ger ångest. Nästan allt som går att köpa är ju skit.

Med sådant tänk är det lätt att bli rik.
Jag tycker inte att det är shopping som ger ångest utan själva ägandet av saker som man inte behöver. Därför köper jag bara saker jag verkligen behöver och använder. När ett behov uppstår så skriver jag upp det på en lista. Sen börjar jag leta efter bästa produkten för att lösa behovet. Kolla tester, läsa recensioner, jämföra priser och modeller. Till slut så kanske jag hittat något som passar eller så finns det inget som passar tillräckligt bra eller så har jag insett att det inte var något verkligt behov.
Vissa saker flyttas till Önskelistan. Det är saker jag känner att jag nog kommer behöva i framtiden, men behovet är inte tillräckligt stort idag. När väl behovet kommer så vet jag redan vilka produkter som kan vara intressanta och vilka krav jag har.

Om man bara köper saker man har ett verkligt behov av så blir man lätt rik.
Citera
2018-03-29, 15:33
Medlem
Om pengarna bränner i fickan för dig så kommer du aldrig kunna spara nånting.

Sluta slösa pengar på onödigt skit bara för att du har lite pengar över. Ingen bryr sig om du har senaste telefonen, canada goose jacka bla bla bla.. det viktigaste är inte vad du har, det viktigaste är vad du är.

Själv får jag ut cirka 40k i månaden, löpande utgifter cirka 25k. Har alltid en buffert på cirka 50-80k. Jag är ekonomisk men absolut inte snål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in