• 4
  • 5
2018-04-08, 12:19
Medlem
Googla på ekonomibloggar så kan du få många tips på hur du kan förbättra ekonomin
Citera
2018-04-08, 12:40
Medlem
Finns bankappar idag som visar vad du handlat, själv använder jag ett excel-blad numera med 5 kolumner, i mitt fall Bank, Mat, Spel ,Xtra-kontokort och sparat.

När man börjar föra bok och speciellt om man inte har någon aning var stålarna tar vägen får man sätta upp några kolumner till för att verkligen zooma in var problemet ligger någonstans, när problemet är åtgärdat(hjälper ofta se vad man slänger pengar på i onödan för att fatta) behöver man inte så många kolumner längre och jag behöver inte fylla i dagligen ens numera.

Tänk på att detta är inte en tävling där du skall jämföra med andra utan detta är för att det skall klicka till i huvudet på dig själv så du kan ändra din livstil utan egentligen göra det(bort med struntet bara).

Om du startar med en modell liknande den jag beskrivet kommer du när du upptäcker vart det barkar försöka justera och ljuga för dig själv men med tiden kommer ändå sanningen framträda sedan får du själv bestämma om du tycker det är onödiga utgifter eller inte.

Oftast slänger man stålar på saker man inte behöver eller ens lägger märke till, ex: jag stannade vid kiosken var kväll köpte något skit jag knappt mindes när jag väl kommit hem så där gick mellan 50-100 var dag i onödan, ser mina kolleger inte kan gå förbi ett köpcentra utan plocka på sig energi-dryck och gottis ett antal gånger i veckan så när det summeras blir det en nätt slant i månaden på skit. osv osv

Liknande modell kan användas för de som inte tycker tiden räcker till, finns gott om tid men mycket av den används för att fisa och prata strunt.

Repeterar, om du gör detta är det för din egen skull och inte för att jämföra eller berätta hur duktig du är.

Provade det först när jag läste programmering och vi alla ljög för att slippa den sura sanningen var i projektet tidsspillan fanns men tidens tand var obeveklig och till sist var det bara erkänna för sig själv ...

Min månadsbudget går enligt 50% räkningar inklusive mat, 20% kladda/res stålar och 30% spara, om du är yngre än typ 40 behöver du inte "pensionsspara" utan sparandet 10% är till om du vill köpa något t ex bostad mm.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in