2018-03-29, 10:00
Medlem
Detta är ju som taget ur lyxfällan, helt befängt vart gränsen ligger för vissa på vad de tror är existensminimum.
Citera
2018-03-29, 10:05
Medlem
du kanske kunde undvikit kronis om du kontaktat dom du har skulder till o gjort upp plan men förmodligen skitit i det
Citera
2018-03-29, 10:08
Medlem
kato85s avatar
Problemet här är inte skulden, utan det faktum att TS måste ändra på sin livsstil.
Låt oss säga att TS betalar av skulden, vad är det som säger att samma sak inte kommar att upprepa sig?

Som sagt se längre än till skulden, pröva att se var det gick fel ngn stans, först där kan ni finna er hjälp till att komma ur skulden, och för all framtid undvika en liknande situation.
Citera
2018-03-29, 10:16
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Anpassa er efter kostymen. Ni har en skuld på en halv miljon! Slut med Cmore och Viaplay. Skaffa billigare internet. Cykla till affären i stället för att ta bilen. Familje-bio får ni ha hemma. Det blir inget nytt playstation i julklapp till ungarna. Pizza-middagarna är bara att glömma. Nedgradera till billigare telefoner. Ta lite ansvar för i helvete!

Bra sagt mein führer. Kan ta mig själv som exempel till TS: Kollegor och kompisar skrattar åt snålfan, dvs mig, men utslaget på ett år tjänar(sparar) jag nästan en månadslön på att lägga manken till. Ganska fedt bra, och lärorikt, samt det blir lite av en sport.
Citera
2018-03-29, 10:30
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Gör så som andra sagt åt er här i tråden:
Minska på allt utom det allra nödvändigaste!
Och TV-kanaler hör inte dit! Sälj TVn och säg upp bredbandet, surf i telefonen får räcka tills vidare. Om cirka 2,5 år är ER skuld betald! Se fram emot det!
Citera
2018-03-29, 10:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddi11
Jag och min fru har av olyckliga anledningar hamnat hos kronan med en skuld runt halv miljon.
Vi arbetar båda två och har två barn ! Ungdomar !
När kronan gjorde utmätning på lönen blev så att vi fick behålla ca 19000kr av lönen och resten drar dem vilket är ca 22000kr varje månad ! De tar ingen hänsyn till privata lån eller kreditkort, mobil, internet, tv kanaler inget !
De säger att en familj på 4 personer efter hyran ska ha ca 11000kr och då allt ingår i detta belopp.
Men verkligheten är inte så när vi betalar alla räkningar finns inte ens pengar till maten.
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?
Kan man överklaga deras beslut ?
Finns det något vi kan göra för att sänka beloppet?
Vi ville självklart betala av vårt skuld men 22000kr varje månad är verkligen mycket och vi klarar inte oss !
Detta är så omänsklig ! Vi är ändå inte brotslingar ! Har bara ofrivillig hamnat i detta situation.
Tacksam för all tips, råd och fakta.

Börja med att ta bort *allt* som inte är nödvändigt. Du behöver inte kolla på film på mobilen, utan klarar dig med en halv gigs surf, filmkanaler, Netflix och det är inte livsnödvändigt.
Om ni röker - sluta. Om ni går på krogen och bränner stålar - sluta. Fimpa lunchen och att äta pizza istället för att laga mat.

Bara där har du massor av pengar.

Samla sedan ihop alla räkningar och ta reda på vad dom går till. Försök göra en deal med dom större; längre avbetalningsplan eller liknande. I bästa fall betala av dom helt. För varje avbetalning som försvinner blir det lite lättare.

Börja i den änden.
Citera
2018-03-29, 10:52
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Tror våra tips är verkningsgslösa!
Om allt hade varit frid och fröjd och välordnat hos TS familj utöver att de nu utan förskyllan "råkat" hamna med 500k hos kronofogden så hade de lätt kunnat få ett blancolån på 500k och sluppit sitta med betalningsanmärkning och införsel på lönerna!

Man får en hel skrälldrös påminnelser innan kronofogden gör entré! Och har de 22.000 i månaden att avstå om de måste så som nu så är det mer än märkligt att de inte lyckades lösa situationen!

Men men...nu var det inte det trådstartaren ville diskutera!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-03-29 kl. 10:55. Anledning: Typo
Citera
2018-03-29, 11:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag och min fru har av olyckliga anledningar hamnat hos kronan med en skuld runt halv miljon.
När kronan gjorde utmätning på lönen blev så att vi fick behålla ca 19000kr av lönen och resten drar dem vilket är ca 22000kr varje månad ! De tar ingen hänsyn till privata lån eller kreditkort, mobil, internet, tv kanaler inget !
De säger att en familj på 4 personer efter hyran ska ha ca 11000kr och då allt ingår i detta belopp.
Men verkligheten är inte så när vi betalar alla räkningar finns inte ens pengar till maten.
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?
Vi ville självklart betala av vårt skuld men 22000kr varje månad är verkligen mycket och vi klarar inte oss !
Detta är så omänsklig ! Vi är ändå inte brotslingar ! Har bara ofrivillig hamnat i detta situation.

Den krassa verkligheten är enkel. Anledningen till att de inte tar hänsyn till existerande lån och krediter är att de inte är viktigare för er att betala än den skuld som nu finns hos dem. Dock så tas hänsyn till mobil, tv och internet. Det är en del av det normalbelopp som ni förbehålls.

Min andra fetning är er "nya" utmaning. Du skriver att det inte kommer att finnas pengar till mat när räkningarna är betalda. Oavsett anledning till den skuld som nu finns hos KFM signalerar den meningen att ni har en inställning klippt och skuren för lyxfällan. Ni har haft såna marginaler att ni har kunnat dra på er lyxkrediter och ändå ha mat. Nu är de marginalerna borta och det första som prioriteras är att fortsätta ha kvar krediterna.

Om ni inte ändrar levnadsförhållandena riskerar ni att hamna i en ond spiral. För om ni prioriterar rätt (mat!) med nuvarande utgifter kommer ni inte att kunna betala krediterna och då går även dem till KFM till slut.
Citera
2018-03-29, 11:51
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Bra sagt mein führer. Kan ta mig själv som exempel till TS: Kollegor och kompisar skrattar åt snålfan, dvs mig, men utslaget på ett år tjänar(sparar) jag nästan en månadslön på att lägga manken till. Ganska fedt bra, och lärorikt, samt det blir lite av en sport.

Sant! Att vara snål är verkligen en sport. Det handlar inte om att förneka sig själv saker utan snarare att genomföra det man vill göra men på det mest ekonomiska sättet. Man kan verkligen få ut mycket valuta för sina pengar om man försöker.
Citera
2018-03-29, 12:51
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Sant! Att vara snål är verkligen en sport. Det handlar inte om att förneka sig själv saker utan snarare att genomföra det man vill göra men på det mest ekonomiska sättet. Man kan verkligen få ut mycket valuta för sina pengar om man försöker.

Jajamen det gäller bara att göra lite research själv och sätta sig in i saker, sen kan man göra det själv.

Exempel:
Vi är 4 st på ett tv abonnemang, tvillingkort och dubbelkort och allt vad det heter = cirka 250kr spar i månaden per hushåll = 2750 kr per år.
Verkstaden säger att fixa min fel kostar 4799 kr jag gör det själv för 800kr
Verkstaden säger nya däck och fälgar kostar 9000kr jag gör det själv för runt 3500kr begagnat då men så klart inget skit utan repfria fina fälgar och har jag tur orörda, nya däck.
Slöaste fibern, 10/10mbit (snabbt ju!)
Köper saker som jag vet jag kommer att behöva i framtiden på REA. Alltid rea någonstans nu för tiden.

Principerna är att jag vill ha massor av saker men lärt mig att motstå frestelsen och att klara mig utan dem. Och att ingen jävla bank ska få diktera mina levnadsförhållande. Som de till viss del iofs gör i och med detta men ja ni förstår
Citera
2018-03-29, 14:09
Medlem
DR-Drunks avatar
Ni är skuldfria efter 2 år om jag räknat rätt så be dom dra ut det på 5 år om det går. Verkligen hårt med 22.000 som dras varje månad.
Citera
2018-03-29, 14:23
Bannlyst
De tar hänsyn till existerande lån. Du har väl gjort en skuldsanering?
Om inte så ta kontakt med kommunens rådgivare och lämna sedan in ett avtal till kronofogden. De kanske bara tar 18tkr istället för 22tkr ifall ni har tur.
1)sälj bilen
2) avsluta samtliga abonnemang och börja handla på citygross,lidl,willys, sluta röka och handla alkohol, sluta spela på triss , sälj din iphone

Inom 2 år kommer du vara skuldfri och ha ett buffertkonto som bara växer.

Citat:
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in