Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2018-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Kfm gör inga dealer, det får man ta med inkassobolaget eller vilka som nu skickat in ärendet.

Vid fall då skulden består av restföringar kan kfm upprätta amorteringsplan, inte då det grundar sig på bf.
Citera
2018-04-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vid fall då skulden består av restföringar kan kfm upprätta amorteringsplan, inte då det grundar sig på bf.

Och då ska planen vara minst lika mycket som skulle gå att ta på löneutmätningen.
Citera
2018-04-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Och då ska planen vara minst lika mycket som skulle gå att ta på löneutmätningen.
stämmer bra det...
Citera
2018-04-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyddsjak
Endast den skulden som gått till Kronofogden tar, utan hänsyn till ränta, c:a två år att betala. Räknar man även med normal ränta lär tiden vara närmare tre år för att betala den skulden. Lägg därtill att TS har andra skulder. Även de skulderna förfaller såklart till betalning och hamnar kanske hos KFM. Det är svårt att betala andra skulder när stora delar av inkomsten går till betalning på en skuld samtidigt som ingen hänsyn tas till övriga skulder vid bestämmandet av löneutmätningsbeloppet.

Sammantaget bör skuldbördan som helhet ta förhållandevis lång tid att betala av. Under de förutsättningarna tycks det inte omöjligt att TS eventuellt kan beviljas skuldsanering (beroende på övriga omständigheter så klart). I och för sig går det inte att säga eftersom vi vet för lite, men erfarenhetsmässigt är KFM osannolikt snälla i sin bedömning av om någon ska få skuldsanering.

När någon väl får skuldsanering är det inte några särskilt magra år. Kronofogden tar i skuldsaneringssammanhang hänsyn till fler kostnader (t.ex. vissa resekostnader som normalt kanske inte ska beaktas) och även en s.k. buffert för oförutsedda utgifter under skuldsaneringsperioden. Beloppet att betala under skuldsaneringen är därför ofta mycket lägre än löneutmätningsbeloppet.

Vidare är det så att en gäldenär i normalfallet mycket riktigt får skuldsanering med en betalningsplan som löper under fem år. Eftersom TS har barn kommer denne dock med största sannolikhet få en treårig betalningsplan i enlighet med den nya lagstiftningen jämte KFM:s praxis. Därutöver har man under en skuldsaneringsperiod numer två betalningsfria månader varje år, vilket är en otrolig lättnad. Eftersom TS har ett mycket högt löneutmätningsbelopp medför två betalningsfria månader en inte obetydlig möjlighet till sparande/konsumtion.

Tack för informativt och klargörande svar.
Det känns lite lättare nu och framtiden ser
lite ljusare ut.
Citera
2023-11-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0mb8
Haha vilka dryga jävlar ni är som svarar i tråden. Spyr på dömande folk med bror duktig-komplex. Hjälp snubben istället. Ingen av er vet hur han dragit på sig skulden. Trött på folk som bryr sig för mycket. Dra på er skulder själva, skit i ansvar. Ta inte livet på så stort allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Anpassa er efter kostymen. Ni har en skuld på en halv miljon! Slut med Cmore och Viaplay. Skaffa billigare internet. Cykla till affären i stället för att ta bilen. Familje-bio får ni ha hemma. Det blir inget nytt playstation i julklapp till ungarna. Pizza-middagarna är bara att glömma. Nedgradera till billigare telefoner. Ta lite ansvar för i helvete!

Citat:
Ursprungligen postat av B0mb8
Haha vilka dryga jävlar ni är som svarar i tråden. Spyr på dömande folk med bror duktig-komplex. Hjälp snubben istället. Ingen av er vet hur han dragit på sig skulden. Trött på folk som bryr sig för mycket. Dra på er skulder själva, skit i ansvar. Ta inte livet på så stort allvar.

Första kloka inlägget i hela tråden. Får hoppas att en del av ovanstående också blir skönstaxerade etc som jag blivit och hamnat i samma sits. Delar av mim rejäla skuld på drygt 2.600.000 går ut (ca 600k av dem är 5 år gamla) den 18 December. Ska hålla samtliga här uppdaterade så ni kan få ett korrekt svar vad som verkligen händer och inte en massa tips på nedskärningar i vardagen, och annan meningslös information. Ni behöver inte fråga och kommentera min skuld. Jag har koll på varför jag fått den, hur jag ska agera om den inte avskrivs etc, så det löser jag.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in