2018-03-29, 00:15
Medlem
Tråkigt läge såklart, men 500.000 är faktiskt inte så farligt med de inkomster ni ändå har.
Har ni någon släkting, föräldrar eller syskon kanske, som skulle kunna gå i borgen för er om ni tar ett samlingslån för att lösa hela skulden? Eller t.o.m. låna pengar i sitt eget namn (till förmodligen bättre ränta)?
Under förutsättning att ni kan sköta ekonomin fortsättningsvis då och inte ställer till problem för er släkting.

Sen kan ni kontakta fordringsägarna och förhandla ner skulderna. Om ni berättar för dem att ni kan lösa skulderna direkt (med det nya lånet) så kan ni säkert få ner dem till 400.000 eller ännu lägre. Inkassobolagen har ofta stora marginaler på sina köpta fordringar.
Ett samlingslån på 400.000 som betalas av på 5 år kostar er då kanske lite över 7.000 kr/mån.
Citera
2018-03-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0mb8
Haha vilka dryga jävlar ni är som svarar i tråden. Spyr på dömande folk med bror duktig-komplex. Hjälp snubben istället. Ingen av er vet hur han dragit på sig skulden. Trött på folk som bryr sig för mycket. Dra på er skulder själva, skit i ansvar. Ta inte livet på så stort allvar.

Mhh precis...jag skiter fullkomligt i idoter som drar på sig skulder
Fast som vanligt i menlösa Sverige så är det vi som får betala i slutändan.

Skämt åt sido, hur man än vrider och vänder på det så ÄR det upp till var och en att ta ansvar för sin egen ekonomi ELLER skaffa en förmyndare som har mer i huvudet än den dom skall förmynda över !
Har man blivit lurad av en enskild person, ja då är man som synes rätt dum
Lurad av samhället kan man tyvärr inte göra mycket åt, och där blir vi alla blåsta.
Citera
2018-03-29, 03:19
Medlem
Fixa privatlån hos någon aktör som accepterar anmärkningar, betala av skuld, betala privatlånet på 5 år ca 10 000 sek månad.

Alt 2
som ovan fast lånet på anhörigs namn.

Men med ditt tänkande om tv kanaler osv i denna knipa så förtjänar du detta , synd om barnen dock.

Lycka till.
Citera
2018-03-29, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Idioter som svarar i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av B0mb8
Haha vilka dryga jävlar ni är som svarar i tråden. Spyr på dömande folk med bror duktig-komplex. Hjälp snubben istället. Ingen av er vet hur han dragit på sig skulden. Trött på folk som bryr sig för mycket. Dra på er skulder själva, skit i ansvar. Ta inte livet på så stort allvar.

Så man är en idiot och dryg jävel för att man försöker få TS att minska sina utgifter? Vad ska man annars göra om man har svårt att klara sig på de pengar som blir över när resten försvinner i en löneutmätning? Nu har familjen 11 000 kr att klara sig på när hyran är betald, men de har inte råd att köpa mat. För privata lån och olika räkningar (internet, tv-abonnemang etc) slukar alla pengar.

Såg att Riddarhuset hade tipsat om att överklaga beslutet, och informerat om hur man går tillväga. Jag har dock svårt att tro att de får det beviljat. Läser man exempelvis på Kronofogdens hemsida om hur mycket man får behålla så står det följande:

Citat:
För 2018 är normalbeloppet:

4 814 kronor för en ensamstående vuxen
7 952 kronor för sammanlevande makar eller sambor
2 554 kronor för barn till och med 6 år
2 940 kronor för barn 7 år eller äldre

TS har 2 tonåringar. Jag räknade ihop 7952 kr för sammanlevande makar/sambor samt 2940 kr för barn som är 7 år eller äldre. Det blir 10 892 kr. Alltså drygt 11 000 kr, som TS har kvar att leva på när hyran är betald.

Alltså är den bästa lösningen att minska sina kostnader. För att sedan se över privatlånet/privatlånen och hitta en lösning för det också. Kanske genom en ny avbetalningsplan där man behöver betala mindre varje månad tills man har råd och möjlighet att betala mer.

Vad är problemet med att föreslå det? Varför skulle det göra mig till en idiot och dryg jävel? Jag dömer i alla fall ingen. B0mb8 tyckte att vi skulle hjälpa TS men kommer inte med några som helst förslag eller lösningar, hjälp TS själv innan du klagar på andra.
Citera
2018-03-29, 06:36
Medlem
Sitter man med den skulden och det har gått till utmätning misstänker jag att ni har nya iphones hela högen a 4 personer med en månadskostnad på minst 400kr/person för själva abonnemanget.

Säg upp avtalet om det går och skaffa comviq fastpris mini som kostar 95kr i månaden. Köp en billig smartphone för 1000kr max så har du sparat ihop det beloppet på 3 månader och betalar 900kr mindre i månaden för hela familjen.

Sköter ni era jobb bra? Prata med chefen, förklara situationen och poängtera att ni varit oansvariga och fråga om ni kan förhandla om lönen. Erbjud er att arbeta extra.

Se över om ni behöver bilar. Behöver ni ens kollektivtrafik? Kan ni cykla överallt?

Barnbidragen/ungdomsbidragen går till er fortfarande antar jag. Låt barnen hitta extraknäck för att finansiera sina egna utgifter och hjälpa er. Det blir en bra läxa för dem och de lär inte hamna i er situation. Gör klart för dem att det är ni vuxna som varit oansvariga, förklara det här med lånet så de inte gör om ert misstag och skriv upp varje krona de avvarar till er så ni kan återkompensera när det här är över.
Citera
2018-03-29, 06:54
Medlem
ring lendo och fixa ett ihopbaklån?
Citera
2018-03-29, 07:54
Medlem
Citat:
Idioter som svarar i tråden. Fick själv en utmätning på 600.000 för att en kompis lurade mig.
Jag är visserligen inte kunnig i ämnet, men jag skulle ringa till Kronofogden och fråga hur man gör i en liknande situation. De har säkert fått tusentals samtal i dessa ärenden.
De har väl någon handläggare i ert fall? Jag lägger till lite webinfo som du förmodligen redan har
https://www.kronofogden.se/Kanintebetalaprivatperson.html
Uppskov med betalning och avbetalning
När en skuld blivit fastställd gör vi en utredning för att se vilka tillgångar du har och som vi eventuellt kan utmäta. Det kan vara bra att veta att vi inte har några möjligheter att frysa ränta eller förhandla om storleken på skulden. Sådana frågor måste du ta med den som lämnat in skulden till oss.
Löneutmätning

Under rubriken löneutmätning kan du läsa mer om hur vi utreder om vi kan utmäta ifrån din inkomst. Bland annat vilka kostnader som vi kan ta hänsyn till.
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=63630765#edit or
Om du anser att ett beslut är felaktigt
Om du anser att ett beslut är fel kan du begära rättelse. Det gör du hos oss och om vi inte ändrar beslutet eller om du direkt vill att domstol ska pröva frågan kan du överklaga beslutet
Hur kunde din kompis lura på dig skulder på en halv miljon?
Citera
2018-03-29, 08:01
Medlem
Citat:
Det var väl bra förslag och information. Däremot får du väl inse att ditt första svar inte var speciellt artigt och innehållsrikt och att det uppfattades som om du satt och pekade finger på höga hästar. Men du är naturligtvis ingen idiot.

Det var aldrig tänkt att uppfattas som om jag satt på höga hästar och pekade finger, eller att det skulle vara oartigt. Jag anser inte att det uppfattades så, men vi är visst olika. Det var bara ett konstaterande att TS på något sätt behöver minska sina utgifter/kostnader. Har man 19 tusen kr i månaden, varav 8 tusen går till boendekostnader och 11 tusen går till övriga räkningar och sedan är pengarna slut, så behöver man ju göra något åt situationen. Det är inte hållbart, varken kortsiktigt eller på längre sikt. Familjen behöver ju exempelvis kunna få pengar till mat.

Däremot är det svårt att komma med mer information när man inte vet något om TS och dennes ekonomi. TS och alla familjemedlemmar kanske redan har billiga knapptelefoner med kontantkort och låga kostnader, basutbudet på tv-paket/tv-kanaler och billigaste möjliga internet. Etc. Så vill TS ha mer konkret information och hjälp om hur man kan sänka sina utgifter, så får TS helt enkelt lämna mer information.
Citera
2018-03-29, 08:02
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Hur kunde din kompis lura på dig skulder på en halv miljon?
Falska dokument och lögner. Han gick i personlig konkurs kort senare och det fanns inget att utmäta när jag försökte få tillbaka det jag förlorat.
Han har inte ångrat sig.
Citera
2018-03-29, 08:08
Medlem
arnold2k5s avatar
TS:
Se över era omkostnader. Kan ni hyra ut ett rum? Sälja av något?

En halv miljon i skulder suger men som sagt var med 22k i månaden är de 1,5 tuffa år.
Det är bara att förklara situationen för era kids. Vill dom ha något får dom hitta ett extrajobb.
Citera
2018-03-29, 09:26
Medlem
Antivalents avatar
Ta ett svartjobb på sidan av om du vill behålla en ok livsstil. Kf går att snacka med om du har rätt inställning till betalning.

Har ni saker att sälja av? Har någon av er släkt som ni kan få hjälp från?

Tråkig sits med barnen men det är bara att hålla humöret uppe och börja handla på lidl eller willys, jaga rabatter och köpa kläder på rea. Önskar dig lycka till!
Citera
2018-03-29, 09:52
Medlem
kontakta fodringägarna...förhandla ner skulden o försök få räntan fryst till 0 så kan fodringägaren kontakta KF så blir ju skulden mindre och den betalas av fortare...men det sura äpplet är bara att bita i..bort med dyra tv kanaler o dyligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in