Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Idioter som svarar i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
B0mb8
Haha vilka dryga jävlar ni är som svarar i tråden. Spyr på dömande folk med bror duktig-komplex. Hjälp snubben istället. Ingen av er vet hur han dragit på sig skulden. Trött på folk som bryr sig för mycket. Dra på er skulder själva, skit i ansvar. Ta inte livet på så stort allvar.
Så man är en idiot och dryg jävel för att man försöker få TS att minska sina utgifter? Vad ska man annars göra om man har svårt att klara sig på de pengar som blir över när resten försvinner i en löneutmätning? Nu har familjen 11 000 kr att klara sig på när hyran är betald, men de har inte råd att köpa mat. För privata lån och olika räkningar (internet, tv-abonnemang etc) slukar alla pengar.
Såg att Riddarhuset hade tipsat om att överklaga beslutet, och informerat om hur man går tillväga. Jag har dock svårt att tro att de får det beviljat. Läser man exempelvis på Kronofogdens hemsida om hur mycket man får behålla så står det följande:
Citat:
För 2018 är normalbeloppet:
4 814 kronor för en ensamstående vuxen
7 952 kronor för sammanlevande makar eller sambor
2 554 kronor för barn till och med 6 år
2 940 kronor för barn 7 år eller äldre
TS har 2 tonåringar. Jag räknade ihop 7952 kr för sammanlevande makar/sambor samt 2940 kr för barn som är 7 år eller äldre. Det blir 10 892 kr. Alltså drygt 11 000 kr, som TS har kvar att leva på när hyran är betald.
Alltså är den bästa lösningen att minska sina kostnader. För att sedan se över privatlånet/privatlånen och hitta en lösning för det också. Kanske genom en ny avbetalningsplan där man behöver betala mindre varje månad tills man har råd och möjlighet att betala mer.
Vad är problemet med att föreslå det? Varför skulle det göra mig till en idiot och dryg jävel? Jag dömer i alla fall ingen. B0mb8 tyckte att vi skulle hjälpa TS men kommer inte med några som helst förslag eller lösningar, hjälp TS själv innan du klagar på andra.