2018-03-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
De tar hänsyn till existerande lån.

Vilka typer av lån tänker du på då? TS säger att det handlar om privatlån, och den typen av lån kommer väl Kronofogden inte ta någon hänsyn till?

Kan bara se att de kan ta hänsyn till bolån.

Citat:
Förutom normalbeloppet får du också behålla pengar för ditt boende. Om du bor i hyreslägenhet är boendekostnaden din hyra samt kostnaden för värme. Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftkostnader vara en del av boendekostnaden.
Citera
2018-03-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Idioter som svarar i tråden. Fick själv en utmätning på 600.000 för att en kompis lurade mig.
Jag är visserligen inte kunnig i ämnet, men jag skulle ringa till Kronofogden och fråga hur man gör i en liknande situation. De har säkert fått tusentals samtal i dessa ärenden.
De har väl någon handläggare i ert fall? Jag lägger till lite webinfo som du förmodligen redan har
https://www.kronofogden.se/Kanintebetalaprivatperson.html
Uppskov med betalning och avbetalning
När en skuld blivit fastställd gör vi en utredning för att se vilka tillgångar du har och som vi eventuellt kan utmäta. Det kan vara bra att veta att vi inte har några möjligheter att frysa ränta eller förhandla om storleken på skulden. Sådana frågor måste du ta med den som lämnat in skulden till oss.
Löneutmätning

Under rubriken löneutmätning kan du läsa mer om hur vi utreder om vi kan utmäta ifrån din inkomst. Bland annat vilka kostnader som vi kan ta hänsyn till.
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=63630765#edit or
Om du anser att ett beslut är felaktigt
Om du anser att ett beslut är fel kan du begära rättelse. Det gör du hos oss och om vi inte ändrar beslutet eller om du direkt vill att domstol ska pröva frågan kan du överklaga beslutet

Det är intresant att veta hur du blev lurad som ju är orsaken till problemet. Det hjälper andra att inte hamna i samma sits
Citera
2018-03-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddi11
Jag och min fru har av olyckliga anledningar hamnat hos kronan med en skuld runt halv miljon.
Vi arbetar båda två och har två barn ! Ungdomar !
När kronan gjorde utmätning på lönen blev så att vi fick behålla ca 19000kr av lönen och resten drar dem vilket är ca 22000kr varje månad ! De tar ingen hänsyn till privata lån eller kreditkort, mobil, internet, tv kanaler inget !
De säger att en familj på 4 personer efter hyran ska ha ca 11000kr och då allt ingår i detta belopp.
Men verkligheten är inte så när vi betalar alla räkningar finns inte ens pengar till maten.
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?
Kan man överklaga deras beslut ?
Finns det något vi kan göra för att sänka beloppet?
Vi ville självklart betala av vårt skuld men 22000kr varje månad är verkligen mycket och vi klarar inte oss !
Detta är så omänsklig ! Vi är ändå inte brotslingar ! Har bara ofrivillig hamnat i detta situation.
Tacksam för all tips, råd och fakta.
Hej
Man kan överklaga men utifrån uppgifterna i ditt inlägga så bedömer jag chansen att du skulle få rätt som små. Kronofogden får inte ta hänsyn till andra räkningar och lån du betalar när vi lägger beslut om löneutmätning. Mitt råd är att se om någon kan hjälpa er med ett lån som ni sedan betalar av på i en långsammare takt.
Citera
2018-03-29, 15:44
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
De tar hänsyn till existerande lån. Du har väl gjort en skuldsanering?
Om inte så ta kontakt med kommunens rådgivare och lämna sedan in ett avtal till kronofogden. De kanske bara tar 18tkr istället för 22tkr ifall ni har tur.
1)sälj bilen
2) avsluta samtliga abonnemang och börja handla på citygross,lidl,willys, sluta röka och handla alkohol, sluta spela på triss , sälj din iphone

Inom 2 år kommer du vara skuldfri och ha ett buffertkonto som bara växer.

Funkar inte! De är som tjockisar som vill äta allt de ser men ändå gå ner i vikt!
Citera
2018-03-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
P.S.
Jag ringde banken som krävde pengar och de sänkte kraven till 100.00 då jag kunde visa att det inte fanns några tillgångar
D.S.
Jo det är väl grunden till att förhandla med de man har skulder till är att det inte finns några tillgångar eller löneutmätning som täcker skulden. Om du hade suttit med en löneutmätning som täcker skulden på ett år tror jag inte att din förhandling gått lika bra.
Citera
2018-03-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Ni får helt enkelt dra ner på era köp så länge ni inte har betalt av skulden. Hade ni betalt innan kronkalle gjort utmätning hade det inte blivit så. Ni har haft tid på er att kontakta kronofogden och lägga upp en betalningsplan.
Men man brukar kunna komma överens med KFM angående månadsbelopp. Har du ens provat att kontakta KFM?
Kronofogden beviljar inga avbetalningsplaner (undantag om är Skatteskulder men knappt ens då), och Kronofogden gör definitivt inte upp om hur stort månadsbeloppet skall vara utan vi räknar på hur mycket man kan betala.
Citera
2018-03-29, 15:49
Medlem
Ptolemaioss avatar
Som många andra skrivit, enda förslaget är att skära ned på olika utgifter som ni har. Två magra år sedan är ni skuldfria! Har ni möjlighet att arbeta extra? Ta ett helgarbete? För att få lite extra (Något de inte kommer utmäta första året ni betalar av andra lån mm).
Citera
2018-03-29, 16:13
Medlem
Citat:
Jag och min fru har av olyckliga anledningar hamnat hos kronan med en skuld runt halv miljon.
När kronan gjorde utmätning på lönen blev så att vi fick behålla ca 19000kr av lönen och resten drar dem vilket är ca 22000kr varje månad ! De tar ingen hänsyn till privata lån eller kreditkort, mobil, internet, tv kanaler inget !
De säger att en familj på 4 personer efter hyran ska ha ca 11000kr och då allt ingår i detta belopp.
Men verkligheten är inte så när vi betalar alla räkningar finns inte ens pengar till maten.
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?
Vi ville självklart betala av vårt skuld men 22000kr varje månad är verkligen mycket och vi klarar inte oss !
Detta är så omänsklig ! Vi är ändå inte brotslingar ! Har bara ofrivillig hamnat i detta situation.

En halv miljon är mycket. Va inte så dum att du betalar. Sjukskriv dig och lev på bidrag. Samtidigt flyttar ni i all hemlighet till Danmark eller Norge och arbetar där, tjänar bra utan utmätning.
Citera
2018-03-29, 16:32
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?

Finns kontantkortstelefoner för under 200 kr styck att köpa, tv kanaler kan du väl säga upp så slipper du tv licensen samtidigt, ni får görs billiga storkok och äta. om du har en dotter sätt upp en webkamera i duschen och i hennes sovrum så kan tjäna lite xtra också

Varsågod för hjälpen
Citera
2018-03-29, 17:11
Medlem
om skulden skjunker med 22k varje månad så är den ju betalt om några år
Citera
2018-03-29, 18:18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Jo det är väl grunden till att förhandla med de man har skulder till är att det inte finns några tillgångar eller löneutmätning som täcker skulden. Om du hade suttit med en löneutmätning som täcker skulden på ett år tror jag inte att din förhandling gått lika bra.
Jo,det var märkligt. Jag tjänade ganska bra då, men alla tillgångar var skrivna på frun.
Citera
2018-03-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Som många andra skrivit, enda förslaget är att skära ned på olika utgifter som ni har. Två magra år sedan är ni skuldfria! Har ni möjlighet att arbeta extra? Ta ett helgarbete? För att få lite extra (Något de inte kommer utmäta första året ni betalar av andra lån mm).

Fem magra år om man lyckas få skuldsanering. Två år om man klarar att betala av
skulderna på egen hand, på 24 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in