2021-03-26, 01:56
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och jag vet betydligt fler som dragit en suck av lättnad för att den oranga clownen och psykopaten äntligen försvann.
innan han hunnit fördärva än mer.

SD vid makten och med samma typ av vågmästarroll vore förödande.
De är visserligen inte samma clowner som Trump men inte så långt ifrån .

Vi pratar om ett högerextremt poulist parti som betraktar världen genom svart- vita glasögon utan minsta nyanser än din enda lilla fråga av att hata invandrare.

Så som svar på din fråga.
Ja jag hade tyckt det var skit.0

Och Reinfeldt och Alliansen mellan 2006 och 2014? De bidrog till att Sverige sjönk på topplistan över skattetryck i världen.
Citera
2021-03-26, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Och Reinfeldt och Alliansen mellan 2006 och 2014? De bidrog till att Sverige sjönk på topplistan över skattetryck i världen.
Och de stod för just den våg av invandring som div rasistiska hattefnattar skriker sig hesa över...
Så?

Jag fann Reinfeldt en sympatisk och duglig politiker. Han skötte sitt jobb. Jag håller inte med om allt med hans politik, men hand regering en gång till hade inte utgjort något problem.

Men moderaterna i ledband av ex en Björn Söder eller nån annan av SD:s ner ”briljanta” högerglin
Nä tack.
Citera
2021-03-26, 02:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Och jag vet betydligt fler som dragit en suck av lättnad för att den oranga clownen och psykopaten äntligen försvann.
innan han hunnit fördärva än mer.

SD vid makten och med samma typ av vågmästarroll vore förödande.
De är visserligen inte samma clowner som Trump men inte så långt ifrån .

Vi pratar om ett högerextremt poulist parti som betraktar världen genom svart- vita glasögon utan minsta nyanser än sin enda lilla fråga av att hata invandrare.
Inne ord för det: idioti.

Så som svar på din fråga.
Ja jag hade tyckt det var skit.

Ska någon tala om brist på nyanser när de inte kan analysera sina egna meningsmotståndare med nyanser?

Både Trump och SD får en hel del invandrarröster, så det är liksom absurd tanke att se dem som enbart invandrarhatare.
Citera
2021-03-26, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ska någon tala om brist på nyanser när de inte kan analysera sina egna meningsmotståndare med nyanser?

Både Trump och SD får en hel del invandrarröster, så det är liksom absurd tanke att se dem som enbart invandrarhatare.

Är det?

Oh var skrev jag att jag ”enbart” skullese dem som invandrarhatare?
De har ju även uttryckt en hel del förakt mot inhemska grupper i Sverige, samer, judar och romer etc.
Och de ärväl det enda partiet som skiter helt i kvinnor och tom försöker motarbeta kvinnors rättigheter.

Jag finner SD ofta vara människor som är rätt blåsta och fullproppade med fördomar och tunnelseende.
Och som dreglar efter alldeles för ”enkla” lösningar.
Citera
2021-03-26, 02:07
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Är det?

De har ju även uttryckt en hel del förakt mot inhemska grupper i Sverige, samer, judar och romer etc.
Och de ärväl det enda partiet som skiter helt i kvinnor och tom försöker motarbeta kvinnors rättigheter.

Vad säger du om alla duktiga - ofta snygga unga - kvinnor som är med i SD?
Citera
2021-03-26, 02:09
Medlem
Citat:
Vad säger du om alla duktiga - ofta snygga unga - kvinnor som är med i SD?
Samma sak.
Citera
2021-03-26, 02:09
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Samma sak.

Det svider va, att SD lockar fler och fler kvinnor?
Citera
2021-03-26, 02:13
Medlem
Citat:
Det svider va, att SD lockar fler och fler kvinnor?

Gör de?
De har ju minskat i sista sifo undersökningen.

Edit: det sved eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2021-03-26 kl. 02:20.
Citera
2021-03-26, 04:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Är det?

Jag finner SD ofta vara människor som är rätt blåsta och fullproppade med fördomar och tunnelseende.
Och som dreglar efter alldeles för ”enkla” lösningar.

Förakt? Att säga att det finns en samisk och en svensk kultur och att de skiljer sig åt men är bårda värda att bevaras (de är ju våra två ursprungskulturer) är alltså förakt? Snälla du...

https://www.op.se/artikel/debatt-sverigedemokraterna-satsar-stort-pa-samiska-fragor

Citat:
Under den senaste partiledarutfrågningen i Sveriges Radio P1 diskuterades bland annat rennäringslagen och frågor kring denna.

Partiets hållning och satsningar gavs dock inte utrymme att utvecklas och kan efter många reaktioner behöva förtydligas. Inte minst eftersom området både är komplext och kräver lyhördhet, och då SD satsar stort på samiska frågor.

Sverigedemokraterna värnar och värderar den samiska kulturen högt. Staten har ett ansvar för samerna som urfolk och nationell minoritet och vi ser det som högt prioriterat då vi arbetar för att hela Sverige ska leva.

Som parti står vi för de största satsningarna i Sveriges riksdag, både i budget och konkreta förslag. Trots samernas långvariga bakgrund och särpräglade näringar, kultur och språk i landet, har forsknings-, språk- och utbildningsväsende släpat efter.

Staten har varit dålig på att möta med medel och resurser för de plattformar, språk- och utbildningsinstitutioner som kan behövas för att bevara, främja och utbilda i samiska språk och samisk kultur efter den samiska minoritetens premisser.

Vi vill bland annat förstärka sametinget då vi menar att det finns en så tydlig särställning att det motiverar ett ökat anslag för sametingets arbete med delaktighet och självbestämmande.

Vidare har vi ett antal budgetsatsningar i kulturbudgeten som öronmärks för samisk kultur och olika kulturinstitutioner. Till exempel Gaaltije, svenska fjäll- och samemuseet Ájtte och Internationella Samiska Filminstitutet.

Vi vill utveckla forskningscentret Vaartoe/Cesam och i förlängningen inrätta ett fristående nationellt samiskt forskningscentrum.

Vi vill utse ett nationellt universitet för samisk kultur och utbildning samt utreda möjligheterna för att tillsammans med övriga nordiska länder med samisk befolkning inrätta ett gemensamt samiskt språkcentrum och mycket mer.

Rennäringen är en viktig grund i bevarandet av den samiska kulturen. Vi har en generell hållning inom alla politiska områden där vi menar att alla medborgare är lika inför lagen oavsett börd och etnisk tillhörighet.

Att en näring ska vara förbehållen medborgare av särskild börd och ge dessa särskilda rättigheter till land och vatten är enligt våra grundläggande principer problematiskt. Samtidigt råder särskilda traditioner och förhållanden gällande just rennäringslagen som bör behandlas med stor ödmjukhet, oaktat om man har en principiell utgångspunkt.

En del i det här fallet är att det är förknippat med kultur och historisk hävd. Av den anledningen är vi väl medvetna om att en eventuell reform av rennäringslagen är något som måste föregås av en ödmjuk inställning till den sakkunskap och de känslor som är relaterade till frågan.

Under alla omständigheter är det viktigt för oss att motverka diskriminering och på allvar verka för att förbättra möjligheterna för samiska språk, kulturella uttryck och utbildningar.

Sverigedemokraterna kommer alltid värna vår nations kulturarv, såväl det svenska som det samiska, och arbeta hårt för att hela Sverige ska leva. Därför kommer vi också alltid fatta ansvarsfulla beslut grundade i eftertänksamhet, som syftar till nationell sammanhållning och kulturfrämjande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/kulturpolitik_H002Kr296

Citat:
Förutom satsningar på det svenska kulturarvet vill Sverigedemokraterna också se en ökning av stödet till den samiska kulturen. Sametingets kulturbudget har frusits på samma nivå sedan 1993, vilket med hänsyn taget till inflationen innebär att detta stöd i realiteten har minskat kraftigt under en lång tid.

Förutom att öka stödet bör staten också ge Sametinget ett ökat inflytande över hur medlen skall fördelas.

Hur är detta föraktfullt? Skulle Hitler skriva liknande saker om judisk kultur?

Låt oss gå igenom exakt vad som menas av SDs åsikter om nationella minoriteter:

https://www.di.se/debatt/debatt-samer-och-judar-kan-sjalvklart-vara-svenskar/

Citat:
I samband med en intervju i december 2014, efter att jag hållit en ideologiföreläsning där jag betonade att Sveriges erkända nationella minoriteter inte omfattas av Sverigedemokraternas krav på assimilering, valde journalisten att vrida mina uttalanden 180 grader och i stället framställa mig som en person som angrep våra minoriteter. Mina politiska motståndare var inte sena att utnyttja detta och sprida vidare den grovt felaktiga bilden.

”De historiska minoriteter i Sverige som berörs av regeringens förslag beskrivs i propositionen under rubrikerna samer, sverigefinnar, tornedalingar, romer och judar. Minoriteternas närvaro i Sverige redovisas översiktligt i ett historiskt perspektiv. Likaså omtalas de språkliga och kulturella förhållanden genom vilka minoriteterna skiljer sig från majoritetsbefolkningen och deras strävanden att behålla sin särart”, står det att läsa i riksdagens betänkande som antogs. Det görs alltså tydlig distinktion mellan majoritetsbefolkningen och de nationella minoriteterna.

I tidningen Fokus den 18 juni i år skriver skribenten Johan Hakelius mycket riktigt att ”det finns ett stort mått av hyckleri bland de politiker som försöker äta kakan och ha den kvar: som både insisterar på att samer är svenska och insisterar på att de ska ha särskilda rättigheter, baserade på att de inte är svenskar.”

Representanter från minoritetsnationerna har också i flera olika sammanhang gått ut och deklarerat att de inte är svenskar.

Den samiska folkrättsjuristen Mattias Åhrén säger i SVT den 16 december 2014 att han blir ”personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser.” Han anser vidare att det i grund och botten är farligare argument att säga att samer är svenskar. ”Därför att det i leder till assimilering och i slutänden till att den samiska kulturen försvinner.”

Jerusalem Post skriver Annika Hernroth-Rothstein, politisk rådgivare, författare och aktivist, den 4 januari 2015: ”Du förstår, jag är inte svensk, jag är judisk. Jag är en del av det judiska folket som råkar vara en medborgare i Sverige. Jag betalar mina skatter och jag följer lagarna, men det gör mig inte till svensk, och jag har inte någon önskan att någonsin hävda den titeln. I stället värderar och skyddar jag min judiska identitet och det är med stolthet att jag bekräftar det genom handling, tro och tradition. Så varför upprördheten? Björn Söder säger att judarna är ett folk, inte bara en religion, och att det finns gemensamma egenskaper som språk, historia, lojalitet och kultur som knyter oss samman och utmärker oss.”

I en artikel i tidningen Samtiden den 7 januari 2015 intervjuas Stefan Ritter, svensk jude och stockholmare. Han säger bland annat: ”Vad Björn Söder sagt om oss judar är helt korrekt. Jag har inga problem med det. Vad Björn Söder menade var att de fem nationella minoriteterna, däribland vi judar, har en särskild status som innebär att vi kan upprätthålla våra språk och vår kultur”.

Varför har jag då lyft dessa frågor? Jo, därför att Sverigedemokraterna anser att dessa erkända minoritetsnationer ska undantas från allmänna assimileringssträvanden. De ska alltså kunna bibehålla sina egna identiteter och tillhörighet till den erkända minoritetsnationen.

Jag har aldrig – och jag säger aldrig – påstått att en same eller jude inte också kan vara svensk i nationstillhörigheten. På individnivå finns det givetvis människor som i olika grad känner tillhörighet till olika nationer. En del gör kanske en resa och håller på att lämna den tidigare nationstillhörigheten för att uppgå i den nya, medan andra befinner sig statiskt mellan nationstillhörigheterna. Det är inte min uppgift som politiker att definiera vad enskilda individer känner sig som, utan det är upp till individerna själva. Men de som inte vill lämna sin tillhörighet i den erkända minoritetsnationen ska inte heller behöva göra det för att leva i vårt land. Både jag och Sverigedemokraterna står bakom det erkännande som riksdagen beslutade om 1999.

SD har ju en assimileringspolitik som jag inte håller med om (dels för att den är omöjlig att genomföra, dels för att den antagligen inte är önskvärd), men samer och judar behöver inte assimileras in i den svenska kulturen enligt den politiken, då deras särarter är värda att bevara.

Du kanske istället själv ska sluta stämpla folk som inte vill kallas för svenskar som "svenskar"? Det kanske rentav är föraktfullt för någon som inte identifierar sig som svensk, har du tänkt på det? Din onyanserade bild på "svenskhet" där "alla ska med" är otroligt föraktfullt för somliga.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-26 kl. 04:47.
Citera
2021-03-26, 04:26
Bannlyst
Jag tänker inte vara samlad. Men ja, skaffa barn och familj. Köp ett hus eller hyr en lägenhet. Hissa flaggan med fyrverkerier. Jag skålar för Sverige, och för din familj. Kalla det konservatism om ni vill. Heja Sverige, vi är bäst!
Senast redigerad av erytmenus-o 2021-03-26 kl. 04:30.
Citera
2021-03-26, 12:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Lösningen för att komma så nära som möjligt att alla barn kan få värdiga barndomar är självklart att det finns flexibilitet i systemet och inget tvång till endast ett enda sätt att leva. Säger dig självt.

Och käre uv massa barn har det utmärkt hos homosexuella familjer.
Finns faktiskt inget bevis alls för att homosexuella skulle vara sämre föräldrar och när det kommer till män så är homosexuella förmodligen strået bättre än hetero av skälet att barnet mer garanterat ör ett önskat och planerat sådant.

Surt sa räven.

Det måste både finnas flexibilitet och ett visst tvång, framför allt måste det finnas normer och ett socialt tryck på människor att agera klokt och omdömesgillt.

Bara det faktum att en homosexuell relation inte kan utgöra grunden för en kärnfamilj, indikerar svårigheterna, även om anekdotiska undantag kan både vara positiva och negastiva.

Citat:
Ja bäst vi skaffar lite fler som kan bli hemlösa.

Jo, det är där Din sida. Du får väl bestämma Dig om Du vill importera mer demografiska miljöproblem, mer kriminalitet och mer hemlöshet - Du kan ju börja med att svara på om Du vill sluta med massinvanring och stödja ett återvandringsprogram.

Citat:
Du menar KVINNOR ska inte ha sex, säg ut vad du egentligen menar.

Fri aborträtt är just en av metoderna som finns för att undvika ofrivillig graviditet.

Nej, abort är en metod för att smita från en befintlig ofrivillig graviditet. Män och kvinnor bör härvid besinna sig och ha en betydligt mer ansvarsfull sexuell livsstil.

Citat:
Du fattar inte vad som stod där eller hur.

Det var väl just det jag gjorde.

Citat:
Enligt vem? Du?

Ja så klart, men framför allt enligt expertis på området. Här är en ganska försiktig berättelse:
https://www.mnopedia.org/swedish-immigration-minnesota

Citat:
En av orsakerna ja...ÖVERBEFOLKNING.
Läst mig skriva det ordet förr kanske?
Rätt vanligt förekommande i samhällen med gravt kvinnoförtryck med tillhörande sexuellt våld och utnyttjande och ingen aborträtt, precis det du vill ha åter.

Andra orsaker var allt det andra jag veskrev och som din sort också längtar hett efter.
Eftersom ni är hör dumma i huvudet för att begripa bättre.

Vi pratar här om 1840-talet. Då ökar den svenska befolkningen främst genom stora förbättringar för kvinnor och barn - både genom en dramatisk minskning av spädbarnsdödligheten och genom en reducering av riskerna för barnsängsfeber. Några medicinska möjligheter till "fri abort" fanns givetvis inte vid tiden.

Citat:
Ja fruktansvärt dumt onekligen att alla människor förtjänar ges likvärdiga rättigheter och möjligheter.

Då blir det ju inte lika priviligerat för vissa små osäkra och svaga själar som behöver känna sig över andra för att kunna andas.

Det vill ju inte Du. Du vill ge mer rättigheter och möjligheter till de som i olika avseenden presterar sämre. Du vill uppmuntra felbeteenden.

Citat:
Postmodern kvasireligion??

Seriöst Uven är det allt du kan komma med?

Nej, jag har mycket mer, men det får bli i en annan tråd.

Citat:
Auktoritärt styre -check
Abortförbud - check
Höga straff- check
Tvingad kärnfamilj - check
Förtryck av kvinnor och homosexuella - dubbelcheck
Nationalism - check.
Vad mer kan du önska?

Som svensk konservativ skulle jag önska:
- Demokrati
- Reglerad abortlagstiftning
- Höga straff för vissa särskilt skadliga och motbjudande brott
- Uppmuntrad kärnfamilj och kärnfamiljsnorm
- Frihet och ansvarsfullhet för män, kvinnor, homosexuella - ja alla myndiga, laglydiga medborgare
- Konservativ, ansvarsfull nationalism - grunden för en fungerande demokrati

Se där en ingredienslista för en början till ett fungerande samhälle.
Citera
2021-03-26, 14:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Sällan står jag i sådan motsatsförhållande till konservativa som när det gäller drogförbud. Tror att det gynnar de flesta att pröva på att existera i olika medvetandetillstånd, man ska däremot ha drogutbildning i skolor där det lärs ut farorna med alla droger (inklusive alkohol och tobak).

Jordan Peterson har ju drogupplevelser som en fundamental del i hur man kan lära sig uppfatta saker om en själv och världen som är dold för blotta ögat.

Sedan finns inga vetenskapliga studier som pekar mot mer drogmissbruk i länder där man driver på för drogliberalisering. Däremot ökar kriminellas monopol för marknaden i de länder som driver på för drogförbud.

Att sossarna är lika hårda som konservativa mot droger gör att någon drogdebatt knappt existerar i Sverige. Inte heller talas det mycket om att vi har flest dödsfall i EU per capita. Märkligt...
Alla partier utom V är för den bestraffande drogpolitiken, även om den är på väg att förbättras.
Sossar, kd, moderater, Sd är värst. Det var ju nästan alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in