2021-03-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Det finns inte 200 länder i Europa.

Låg tillgänglighet beror för Sveriges del på väldigt långa vårdköer. Därför rankar vi så dåligt mot andra länder i Europa.

Och hur intressant är det att enkom jämföra i europa då man ska diskutera hur dåååååååååligt land Sverige är?
Citera
2021-03-25, 12:26
Medlem
Citat:
Liberalism och konservatism samexisterar ej bra i USA. De har enorm polarisering.

Jo, i ett liberalt samhälle, exempelvis Sverige under Alliansen, eller USA under Demokraterna, vem vänder man sig till? Företag i USA får sina bailouts från staten. Afro-amerikaner får sina food stamps från staten. Staten garanterar valuta, med mera.

Just idag är det så, men USA är en mix av de båda tycker jag. Motsättningarna idag är värre än något jag kan minnas.

En klassisk liberal (nyliberal) gör ju inte så som du beskriver. Liberaler i Sverige har lagt ner varvstöd med mera.

Frågan är om konserativa hanterar problemen så mycket annorlunda? Men det är sant att food stamps infördes av Dem på 30-talet typ. New Deal. Men de flesta liberaler har övergivit Keynes för Friedman i ideologin. Problemet är väl bara att de sociala konsekvenserna av att låta t ex stora banker bara gå ikull är för stora för att man skall kunna vinna val demokratiskt.

Systemet är lite trasigt, det kan jag hålla med om.
Citera
2021-03-25, 12:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur intressant är det att enkom jämföra i europa då man ska diskutera hur dåååååååååligt land Sverige är?
Nåja, men det största problemet vi har i sjukvården är just kö och otillgänglighet.
Det enklaste är att erkänna det.
Ett Ilandsproblem, javisst.

Jag har kommit till den ålder då man börjar få behov av sjukvården, tidsbeställning är själva fan.
Citera
2021-03-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Sovjet kollapsade, det var inte en stabil stat.
Sen stal oligarkerna det som blev över.

Kina har klarat sig bättre tack vare ökad standard.
Undrar vad som händer partiet kollapsar?

Oligarkerna kom senare.

Sovjet kollapsade av flera anledningar, men var att ekonomin var rutten.

Sovjet var stabilt tills Gorbatjev försökte reformera staten, då rasade det. Men Sovjet hade stagnerat på alla sätt.

Kina tillämpar en kapitalistisk politik, en statskapitalism. De handlar med omvärlden och duckar inte bakom en mur. Det har lett till materiell välfärd.
Citera
2021-03-25, 12:38
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Just idag är det så, men USA är en mix av de båda tycker jag. Motsättningarna idag är värre än något jag kan minnas.

En klassisk liberal (nyliberal) gör ju inte så som du beskriver. Liberaler i Sverige har lagt ner varvstöd med mera.

Frågan är om konserativa hanterar problemen så mycket annorlunda? Men det är sant att food stamps infördes av Dem på 30-talet typ. New Deal. Men de flesta liberaler har övergivit Keynes för Friedman i ideologin. Problemet är väl bara att de sociala konsekvenserna av att låta t ex stora banker bara gå ikull är för stora för att man skall kunna vinna val demokratiskt.

Systemet är lite trasigt, det kan jag hålla med om.

Nyliberaler är för att man tar skattepengar från folket och ger till privata välfärdsbolag vilket skapat enorm korruption.

Motsättningarna i USA har alltid varit hårda. Raskravaller, 60-talets upplopp, infekterade abortfrågan, vapenfrågan, inbördeskriget, med mera. Lägg därtill att USA har världens mäktigaste stat, militär, och en enorm övervakningsapparat.

Citat:

Det är naturligtvis mer värdefullt att jämföra Sverige med övriga Europa än med Zimbabwe.
Citera
2021-03-25, 12:43
Medlem
Citat:
Nyliberaler är för att man tar skattepengar från folket och ger till privata välfärdsbolag vilket skapat enorm korruption.

Motsättningarna i USA har alltid varit hårda. Raskravaller, 60-talets upplopp, infekterade abortfrågan, vapenfrågan, inbördeskriget, med mera. Lägg därtill att USA har världens mäktigaste stat, militär, och en enorm övervakningsapparat.

Det är naturligtvis mer värdefullt att jämföra Sverige med övriga Europa än med Zimbabwe.

Jo, men alla motsättningar du beskriver har inte gått mellan liberaler och konservativa. Sydstaternas demokrater var inga rasvänliga typer, det var snarare de konservativa som var vettiga på den tiden.

Jag är nog inte lika negativ till att man försökt skapa en marknad för vård och skola. I den frågan är jag liberal ja.
Citera
2021-03-25, 12:54
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men alla motsättningar du beskriver har inte gått mellan liberaler och konservativa. Sydstaternas demokrater var inga rasvänliga typer, det var snarare de konservativa som var vettiga på den tiden.

Jag är nog inte lika negativ till att man försökt skapa en marknad för vård och skola. I den frågan är jag liberal ja.

Alla de motsättningarna har gått mellan konservativa och liberaler.

Sydstaternas segregationister var konservativa. I kongressen var sydstatsdemokraterna del av Conservative Coalition, tillsammans med den konservativa falangen av republikanerna.
Citera
2021-03-25, 14:52
Medlem
Citat:
Alla de motsättningarna har gått mellan konservativa och liberaler.

Sydstaternas segregationister var konservativa. I kongressen var sydstatsdemokraterna del av Conservative Coalition, tillsammans med den konservativa falangen av republikanerna.

Partipiskan har inte svängts på samma sätt som idag historiskt. Det har funnits liberala republikaner och konservativa demokrater.

Hursomhelst är USA just en blandning och de två ideologierna samsas i praktiken.
Citera
2021-03-25, 15:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nä det är ett argument för att låta de saker som rättstaten inte bör lägga sig i skötas av människor själva ex. vem och om de ska vara gifta eller skilda, eller om de ska ha barn eller inte.
på så sätt slipper rättsväsendet lägga dyra resurser på att lösa sådana problem som bäst löses av människor själva.

Och näää visst! vi ska ha massa krångliga juridiska striktare regelverk för skilsmässa som kommer kosta rättstaten och näää det är ju inte alls! att försöka förbjuda skilsmässa. Lik alite som ett abortförbud ärt ett förbud för kvinnor att göra abort..eller hur Uven?

Man får fritt gifta sig och välja att skaffa barn eller inte, men som erfarenheten visar att kärnfamiljen är den bästa lösningen för såväl barn som samhälle, så bör man inte kunna upplösa ett äktenskap hur enkelt som helst. Man har alla möjligheter att tänka efter innan man gifter sig och så långt möjligt säkerställa att man gifter sig med en person som det är minst fel på.

Nr vi konservativa få igenom avsevärt längre fängelsetider för grovt kriminella, så kommer domstlarna att ha gott om tid över, när den normala ligistcirkulationen minskar.

Citat:
Vi har de aborter som nu behövs, att tillfredställa detta behov hos befolkningen ÄR det värdiga.
Att som du försöka begränsa, tvinga och skjuta ansvar för reproduktionen på kviunnor är inte värdigt.
Vill du öka barnafödandet så finns det andra vettigare vägar att ta, ex. att män tar 50% av kostnaderna, arbetet och ansvaret.
Men det tycker ju du vore "vulgärt".

Nej, ingalunda. Det är verkligen inte värdigt att ett land som Sverige har så höga aborttal som vi har.

Ditt förslag är inte bara vulgärt, det är idiotiskt också, bl a för att det inte skulle fungera. Det som behövs är utbildning och en förändrad syn på barn och familj, samt goda ekonomiska incitament.

Citat:
Många av dina källor är extremhöger.
De är också vinklat material. dvs artiklar skrivna av höger folk för högerfolk för att betona just högerns ideer.
Är ungefär som om jag skulle länka röd press eller dylikt. Det gör jag inte, om det inte finns skäl att just påvisa s.k. vinklat material.

Nej, många av mina källor är höger. De är alltså i motsats till SVT, SR och aftonpressen. Jag förstår att det är ovant, ty sedan 1800-talet har svensk massmedia dominerats av liberal vänster och soialistisk vänster. Du behöver litet motvikt. DGS får nog betraktas som närmast allmänborgerlig. Du kan fö i det jag länkade se att analysen bygger på officiella källor.

Citat:
Svenskar var ungefär lika illa sedda i USAs tidiga invandrar historia som irländarna.
Och låt mig gissa att det inte var nån speciell skillnad i supandet och våldsanvändandet ex. som uppkom ur det mellan svenskar och irländare.

Nej, verkligen inte. Så här lyder omdömet från en person från tiden:
Citat:
Svenskarne äro här ansedda för att vara de bästa af alla emigranter. Det finns bland dem inga anarkister, utan de äro redbara och laglydiga medborgare. De utmärka sig genom flit, sparsamhet och arbetsamhet. De lefva icke öfver sina tillgångar. Förvånansvärdt fort sätta de sig in i amerikanska förhållanden och blifva lättare amerikaniserade än andra nationer. Få af dem hemfalla åt brott eller dåligt lif, de fleste bli jordbrukare och fabriksarbetare, men de påträffas äfven inom alla andra yrken, och öfverallt åtnjuta de amerikanarnes aktning och förtroende. De intressera sig mycket för uppfostringsväsendet och religionen, hvarom vittna de många kyrkor och skolor, de här byggt. Och hvad här säges om svenskarne gäller äfven om norrmän och danskar.

Även om vi skalar av en del entusiastisk överdrift, så framträder ändå bilden av nordbor som arbetsdugligare och redligare än flertalet.

Citat:
Och trygga och stabila kärnfamiljer får du inte via tvång!
begrip detta någongång.

Inte heller föds alla barn i kärnfamiljer, och speciellt INTE!! med din politik av abortförbud.
Din politik gynnar alltså rejält osäkra, otrygga och instabila barndomar för födda barn.

Nej, min politik gynnar stabilitet och ansvarstagande. Jag förstår att det är ett helt främmande koncept för Dig.

Citat:
Klotet är runt finns inget "längst bort".
Sverige har s.k. massinvandring då kriserna är så stora i världen så människor måste fly.
Och ibland har vi det då vi behöver arbetskraft.

Nej, Sverige har framför allt massinvandring för att den politiska vänster vill ha det, av en sorts postmoderna kvasireligiösa skäl.

Citat:
Tror faktiskt inte Syrier är omedvetena om hur mänsklig reproduktion fungerar.

Du gnäller över ett annat lands befolkningsökning, som just kör din typ av politik och förtryck av kvinnor.
Fattar du hur pinsamt undermålig resonemang du för?

Fattar Du vilket blåst intryck Du ger om Du likställer Syrien med svensk konservatism? Men, jag förstår att Du vägrar att acceptera de demografiska förhållandena och drivkrafterna - de går inte riktigt den "socioekonomiska vägen".

Citat:
Varför inte kräva att män tar ansvar för sin fertilitet istället?

Det kräver jag hela tiden - men inte på Ditt vulgära sätt.
Citera
2021-03-25, 16:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vi har europas hårdaste och repressiva narkotikalagar. Straff istället för vård, därav dödstalen.

Jp, det är givetvis inte bra, men så ser det ut.

Psykisk ohälsa leder dessutom människor till att ta farliga droger.
Citera
2021-03-25, 17:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det står tom i din egen jävla länk som du själv postat att det inte går jämföra statistik av det här slaget eftersom hur man för statistik skiljer enormt, och hur mycket folk som faktiskt söker sjukvård, för att de tror de har en chans få vettig sjukvård och främst! de har råd gå dit.
(dvs har en chans hamna i div statistik) skiljer.

Oavsett köer så har Sverige extremt hög kvalitet på sjukvården.

Och det går alltså inte dra sånna förklenade slutsatser som ”din” sida alltid verkar göra, baserat på statistik. Använd därför statistiken korrekt.

Vi är världsbäst på statistik, därför har vi så mycket sämre siffror en tredjevärldenländer som Danmark, Nederländerna, Tyskland, Norge, Schweiz, etc....den har man ju hört förrut...
Citera
2021-03-25, 17:12
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vi är världsbäst på statistik, därför har vi så mycket sämre siffror en tredjevärldenländer som Danmark, Nederländerna, Tyskland, Norge, Schweiz, etc....den har man ju hört förrut...

Människor i dessa länder har heller inte råd med sjukvård. De förblöder i rännstenen och fångas ej upp av statistiken...

Vad ska vi med all statistik till om Sverige konstant samlar in data på ett sätt som gör oss totalt ojämförbara ens med länder i vårt eget närområde? I allt från brottslighet till sjukvård. Känns som onödig statistik att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in