Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Menar du att det inte är trakasserier att förlöjliga folk?
Och du visar ju förresten att du tycker att det är rätt för fin sida att håna era meningsmotståndare.
Vad tycker du att jag ska förklara, när du vägrar förstå?
Det borde ju vara självklart för dig också att även ett embryo är ett barn, en människa.
Nej det skulle jag inte säga det är.
Suck!!
Ett barn definieras....jag slår upp det åt dig:
En människa är ett barn från födelsen till pubertetens inträde
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barn ( du kan själv kolla källorna till detta i botten)
ett embryo är alltså inte ett barn, du "mördar" alltså inget barn, då du avslutar ett embryos utveckling.
Människa, ja det kan man möjligen hävda, men....det är också döda människor ex.
Så frågan som står kvar är...var lägger vi gränsen för det i människor som vi anser vara värt att till varje pris försöka rädda?
Och då är det vetenskapliga svaret vid hjärnans existens, eller då individen klarar vissa grundläggande livsuppehållande system själv.
Och detta är även mitt svar.
Ett embryo klarar INTE grundläggande livsuppehållande system, det har heller ingen hjärna, dvs det äger ingenting av medvetande, förmågor eller "själ". Ergo det är i ett fysiskt förstadium till en människa värt att räddas.....men det är alltså INTE där.
Precis som en hjärndöd alltså är i ett "efterstadie" till en människa värd att räddas.....
barn är ett absolut självklart stadie att försöka rädda till varje pris, det bör tom i viss fall offras andra för att rädda barn.
Embryon är det inte.
Sen kan man även se på det moraliska. Vi bör se till att inga människor föds in i lidande om det går att undvikas. Och då krävs aborträtt. dvs möjligheten att tillräckligt tidigt avsluta mänskliga cellers utveckling mot att bli en människa, INNAN de uppnått det stadie i sin utveckling där funktioner börjar komma igång.
Era "lösningar" på enorma barnhemsanläggningar, där ungar ska tas om hand för att det inte finns föräldrar till dem är INTE någon vettig lösning, det kan ni själva fråga alla som har erfarenheter av just barnhem.