2020-11-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Dummer, man jämför inte objekten då man gör en liknelse man jämför förhållanden eller vad det nu är som är poängen med just en liknelse.

Att man inte begriper detta rel. enkla i mänsklig retorik det är inte Dr. Mengele utan Dr. Dumhuvud.

Aborträtt besparar världen ett enormt lidande hos ”celler” som just äger förmåga till detta.

Och det bästa av allt är att i processen så är det inget som lider.

Sug på den en stund.

Frågan är om det är rimligt att jämföra abort med att gallra morötter? Jag tycker inte det.

Frågan gäller inte huruvida zygoter har ett självmedvetande, eller om de kan känna smärta. Foster kan känna smärta efter v 12, men ni är ju så barmhärtiga att ni bedövar före avlivandet. Men det är en bisak.

Frågan gäller om det kan ses som en negativ sak att avbryta processen eller inte. Det är en negativ sak, och även om du saknar respekt för mänskligt liv i detta fallet, så är det slitsamt även för kvinnans kropp. Det sliter på kvinnans kropp helt i onödan, utan mening, utan resultat.

Men du svarar fortfarande inte på min vädjan att resonera kring de förslag jag har lagt.

Är du mot ett nationellt mål som försöker minska antalet aborter genom färre oönskade aborter och genom ett myndighetsstyrt adoptionsprogram?
Citera
2020-11-15, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Frågan är om det är rimligt att jämföra abort med att gallra morötter? Jag tycker inte det.

Frågan gäller inte huruvida zygoter har ett självmedvetande, eller om de kan känna smärta. Foster kan känna smärta efter v 12, men ni är ju så barmhärtiga att ni bedövar före avlivandet. Men det är en bisak.

Frågan gäller om det kan ses som en negativ sak att avbryta processen eller inte. Det är en negativ sak, och även om du saknar respekt för mänskligt liv i detta fallet, så är det slitsamt även för kvinnans kropp. Det sliter på kvinnans kropp helt i onödan, utan mening, utan resultat.

Men du svarar fortfarande inte på min vädjan att resonera kring de förslag jag har lagt.

Är du mot ett nationellt mål som försöker minska antalet aborter genom färre oönskade aborter och genom ett myndighetsstyrt adoptionsprogram?
Som sagt, är det rimligt jämföra ett frös tillstånd av icke träd varande med ett konceptionsögonblicks icke varande som barn? Ja det är det.

Källa tack på att foster känner smärta vid vecka 12.

Och hur ”slitsamt” tror du det är för kvinnors kroppar gå oönskat gravida, föda etc? Kan garantera dug att det är vansinnigt mer ”slitsamt” fysiskt och psykiskt än att göra en abort.

Världen kan inte adoptera alla fall av icke önskvärda barn i din idealvärld av tvingade kvinnor. Den idén funkar inte idag ( titta på världens alla barnhem) eller igår ( titta på historiens alla barnhem.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-15 kl. 07:55.
Citera
2020-11-15, 08:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, och man kan fundera litet på vad som hände med ursprungsbefolkningens män.

Jag skulle nog tro att spanjorerna dödade många av dem, vilket du väl var inne på också.
Samtidigt fick några överleva, så att några spillror av ursprungsbefolkningen ännu finns kvar i Mexiko.

Citat:
Men, framför allt kan man konstatera att Mexico är ett av världens mest våldsamma samhällen som inte är i ett mellanstatligt krig. https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Mexico

Det är också en tämligen svag demokrati, vilket inte är så konstigt givet kriminaliteten.
Det där vet jag för lite om för att kunna uttala mig om det.
Men du menar alltså att detta beror på att de flesta mexikaner är blandras?

Citat:
Svenska kvinnor föder så få barn att svenskarna inte reproducerar sig, samtidigt som andra folk i landet tillväxer både genom mer invandring och genom nativitet. Etniska svenskar kommer att vara i minoritet i sitt eget land inom en ca 30-årsperiod och hur länge det därefter finns svenskar kvar i någon märkbar utsträckning är förstås oklart.
Jag är nog mer optimistisk än du och har en hoppfull syn på framtiden.
Jag kan ju tala om att de flesta svenska kvinnor som får barn får minst två stycken.
Citera
2020-11-15, 08:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag skulle nog tro att spanjorerna dödade många av dem, vilket du väl var inne på också.
Samtidigt fick några överleva, så att några spillror av ursprungsbefolkningen ännu finns kvar i Mexiko.

Ja, Du förstår ju varför jag som etnisk svensk man ser en ganska blek framtid. Familjebildningen är avgörande framtidsfaktor och framtiden går faktiskt att bokstavligen abortera bort.

Citat:
Det där vet jag för lite om för att kunna uttala mig om det.
Men du menar alltså att detta beror på att de flesta mexikaner är blandras?

Nej, det tror jag nog inte. Men, den nya etniciteten har inte lyckats skapa ett särskilt välfungerande samhälle heller. Det kanske tar flera hundra år, och om vi utifrån det som exempel betraktar den svenska utvecklingen, så är det en ganska obehaglig framtid vi ser; ständigt våld, utrotade svenska män och som bäst en liten svensk folkspillra kvar om hundra år. Hade svenska folket valt detta om man blivit tillfrågad för 30 år sedan?

Citat:
Jag är nog mer optimistisk än du och har en hoppfull syn på framtiden.
Jag kan ju tala om att de flesta svenska kvinnor som får barn får minst två stycken.

Jag letar efter skäl att bli optimistisk. Du har säkert rätt, men av olika skäl är det numera många svenska kvinnor som inte föder barn alls. På individnivå finns det självklart fullt godtagbara skäl och vissa bör nog avstå, men på samhällsnivå ser vi problem härvid.
Citera
2020-11-15, 09:00
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Som sagt, är det rimligt jämföra ett frös tillstånd av icke träd varande med ett konceptionsögonblicks icke varande som barn? Ja det är det.
Fröet borde man hellre likna med en spermie.
Och det är bara din åsikt att ett barn inte är ett barn förrän vid en viss graviditetsvecka.

Citat:
Barnet har vid det laget en helt mänsklig kropp i miniatyr. Varför skulle barnet inte kunna känna smärta då?

Citat:
Och hur ”slitsamt” tror du det är för kvinnors kroppar gå oönskat gravida, föda etc? Kan garantera dug att det är vansinnigt mer ”slitsamt” fysiskt och psykiskt än att göra en abort.
Många mår faktiskt dåligt efter en abort, men det vill folket på din sida av debatten inte lyssna på.

Citat:
Världen kan inte adoptera alla fall av icke önskvärda barn i din idealvärld av tvingade kvinnor. Den idén funkar inte idag ( titta på världens alla barnhem) eller igår ( titta på historiens alla barnhem.
Och då blir din lösning att förespråka massmord på barn istället för att förbättra barnhemmen?
Det var en märklig människosyn...
Citera
2020-11-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fröet borde man hellre likna med en spermie.
Och det är bara din åsikt att ett barn inte är ett barn förrän vid en viss graviditetsvecka.

Frön är ofta ( finns säkert något undantag) växternas motsvarighet till ett befruktat ägg i djurriket. Hört talas om växters pollinering?
Allt ett frö behöver är i regel en viss tid i gynsam miljö jord och vatten och ljus ex. Precis som zygoter behöver livmoder och näring. Alltså en väldigt bra jämförelse av förhållanden.
Så? Jag frågar igen går du runt och betraktar och behandlar frön som fullvärdiga växter? Precis som du alltså vill betrakta och behandla befruktade mänskliga äggceller som barn?

Sen nej. Ordet Barn har en definition. Läs den tack.

Citat:
Barnet har vid det laget en helt mänsklig kropp i miniatyr. Varför skulle barnet inte kunna känna smärta då?

Återigen källa tack på att foster i vecka 12 har ett fullitvecklat nervsystem och hjärna så det går anta de kan känns smärta.

Citat:
Många mår faktiskt dåligt efter en abort, men det vill folket på din sida av debatten inte lyssna på.

Vill kvinnor inte göra abort så är detta fullt möjligt i ett system med fri aborträtt.
Så de enda här av våra 2 läger som verkligen INTE bryr sig ett skit i hur kvinnor mår är abortmotståndare.

Citat:
Och då blir din lösning att förespråka massmord på barn istället för att förbättra barnhemmen?
Det var en märklig människosyn...

Var nånstans förespråkar jag alltså ” massmord på barn”?
Senast redigerad av Merapi 2020-11-15 kl. 10:15.
Citera
2020-11-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ja, och man kan fundera litet på vad som hände med ursprungsbefolkningens män. Men, framför allt kan man konstatera att Mexico är ett av världens mest våldsamma samhällen som inte är i ett mellanstatligt krig. https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Mexico

Det är också en tämligen svag demokrati, vilket inte är så konstigt givet kriminaliteten.

Svenska kvinnor föder så få barn att svenskarna inte reproducerar sig, samtidigt som andra folk i landet tillväxer både genom mer invandring och genom nativitet. Etniska svenskar kommer att vara i minoritet i sitt eget land inom en ca 30-årsperiod och hur länge det därefter finns svenskar kvar i någon märkbar utsträckning är förstås oklart.
Mexikanska indianfolk utsattes för sin tids kanske värsta konservativa, patriarkala, nationalistiska machokultur, nämligen Europa 1500 tal.
Rätt mycket ditt ideal alltså.
Andra folk är ”sämre värda” om ens någonting, eftersom de inte tillhör DIN nation/ folk/ kultur. De går därför att slakta, förslava, våldta och deras kultur kan man bara plöja sönder.

DÄR har du svaret på dagens problem i många av de gamla ”koloni” områdena i världen.

Konsekvensen av din ideologis ”värden”.
Citera
2020-11-15, 10:17
Medlem
Citat:
Ja, Du förstår ju varför jag som etnisk svensk man ser en ganska blek framtid. Familjebildningen är avgörande framtidsfaktor och framtiden går faktiskt att bokstavligen abortera bort.

Nej, det tror jag nog inte. Men, den nya etniciteten har inte lyckats skapa ett särskilt välfungerande samhälle heller. Det kanske tar flera hundra år, och om vi utifrån det som exempel betraktar den svenska utvecklingen, så är det en ganska obehaglig framtid vi ser; ständigt våld, utrotade svenska män och som bäst en liten svensk folkspillra kvar om hundra år. Hade svenska folket valt detta om man blivit tillfrågad för 30 år sedan?

Jag letar efter skäl att bli optimistisk. Du har säkert rätt, men av olika skäl är det numera många svenska kvinnor som inte föder barn alls. På individnivå finns det självklart fullt godtagbara skäl och vissa bör nog avstå, men på samhällsnivå ser vi problem härvid.
Du tror alltså seriöst att barnbarnsbarnen till invandrare kommer slakta svenska män om sisådär 100 år typ eller i morgon?
Vad exakt tycker du ger skäl misstänka detta scenario?

Och aldrig slagit dig att glappet mellan ex Japans kanske världens sämsta nativitet och Sveriges en av de bättre i Europa nativitet har en orsak? Som stavas manligt bidragande till den oerhört krävande och dyra i form av energi, tid och ansvar barnomsorgen dvs jämställdhet.
Så kanske finner du en betydligt bättre, värdigare och mer hållbar på flera plan, lösning på din oro att det skulle födas för få genetiskt ”svenska” barn, än din av att förtrycka kvinnor.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-15 kl. 10:28.
Citera
2020-11-15, 10:33
Medlem
Citat:

Jag skulle skrivit efter v 12.

De flesta länder har fri aborträtt till och med v 12. Vid 13:e veckan kan man avläsa elimpulser i hjärnstammen.

https://www.vardfokus.se/tidningen/1998/nr-2-1998-2/nar-borjar-ett-foster-kanna-smarta/

I Sverige aborterar vi foster som kanske kunde överlevt i v 22. Man har lyckats rädda för tidigt födda under v 21.

Sverige har en extrem aborträtt och syn på abort som skiljer sig mot övriga Europa. Det är en svensk kultur som inte bör värnas.
Citera
2020-11-15, 10:45
Medlem
Citat:
Jag skulle skrivit efter v 12.

De flesta länder har fri aborträtt till och med v 12. Vid 13:e veckan kan man avläsa elimpulser i hjärnstammen.

I Sverige aborterar vi foster som kanske kunde överlevt i v 22. Man har lyckats rädda för tidigt födda under v 21.

Sverige har en extrem aborträtt och syn på abort som skiljer sig mot övriga Europa. Det är en svensk kultur som inte bör värnas.
Haha. Jorå åtskilliga foster uppnår både hjärna och nervsystem nångång EFTER vecka 12.

Din källa säger att man kan fastställa att foster före vecka 13 inte känner smärta. Sen säger den i stort att forskare inte vet .
Din källa säger alltså INTE det du påstår.

Jag tycker alltså det är vansinnigt ner extremt med abortförbud.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-15 kl. 10:58.
Citera
2020-11-15, 10:49
Medlem
Citat:
Haha. Jorå åtskilliga foster uppnår både hjärna och nervsystem nångång EFTER vecka 12.

Din länk funkar inte.sidan är borttagen.

Jag tycker alltså det är vansinnigt ner extremt med abortförbud.

Det kan du tycka, men få länder har totalförbud så...

Och det är viktigt att kunna diskutera gråzoner och uppbyggnaden av en aborträtt, hur kringliggande vård och samhälle skall organiseras osv. i Sverige har de extrema den totala makten där. Ifrågasätter man bara lite runt organisationen drar ni fram kyrkan och medeltiden.

Lite som debatten runt invandring... minsta kritik och nyansering så drar ni fram tredje riket och Adolf.

En unken och extremt trång åsiktskorridor blir kvar.
Citera
2020-11-15, 13:58
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det kan du tycka, men få länder har totalförbud så...

Och det är viktigt att kunna diskutera gråzoner och uppbyggnaden av en aborträtt, hur kringliggande vård och samhälle skall organiseras osv. i Sverige har de extrema den totala makten där. Ifrågasätter man bara lite runt organisationen drar ni fram kyrkan och medeltiden.

Lite som debatten runt invandring... minsta kritik och nyansering så drar ni fram tredje riket och Adolf.

En unken och extremt trång åsiktskorridor blir kvar.
Absolut. Det är som att alla debatter i abortfrågan ska tystas ner och knappt ens få finnas.

Men vi har ju börjat tala lite öppnare om invandring och segregation och integration nu än för tio år sedan.
Det är kanske så att år 2030 kan vi ha större debatter om aborter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in