Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Problematiseringen är ju just a) att aborterna i Sverige är så många jämfört med jämförbara länder och kulturer, b) att det ses som en cellklump, när det är en samling stamceller som om de får utvecklas kan bli en unik människa c) att vår abortgräns ligger ruskigt nära att de kan överleva utan sin moders "kärleksfulla" omsorg d) att ni som är abortanhängare ibland snarast propagerar: "Vi gillar abort".
Du har skrivit många gånger att det bara är en samling celler som vilka andra celler som helst. Om du använt just beteckningen "klump", vet jag inte... men det är ju din poäng: utan hjärna, inget av värde.
Fast? Är de? Det är ju bara något som Uven påstår.
Ska vi även ”problematisera” att för många män ex får prostatcancer, som de behöver hjälp med, medan i andra länder minsann! Så lider männen och väljer att dö istället, sparar dessa länder hela 10.000 per avliden man!
Och om man nu är så oerhört bekymrade för alla stackars stamceller som inte får utvecklas, vad med alla miljoner? Miljarder? Sådana i div forskningsfrysar?
Precis, celler utan någon form av struktur ens som är i närheten av vad som utgör en människa är jag alltså inte speciellt sentimental över,
Jag går inte runt med den där religiösa tron att detta är ”heligt”.
Däremot är barn heliga, och även kvinnor som går runt och hoppas på ett barn, deras känslor över sitt konceptionsögonblick , zygot eller embryo etc är heligt.
Men inte 2 könsceller som nyss slagits ihop, ursäkta men nej.
Sen nej tror ingen ”gillar abort”
Men jag tror faktiskt alla ”gillar” att kunna kontrollera sin reproduktion och om man ska bli förälder eller ej.
Hade män riskerat graviditet, hade du inte diskuterat detta med mig, inte Uven heller.
Det är faktumet att det drabbar någon annan som gör attni ens tänker tanken att någon ska tvingas mot sin vilja.