2020-07-01, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Min politik strukturerar samhället så att bästa rimliga trygghet skall skapas för barnen och att det främst ansvaret härvid skall avkrävas barnets föräldrar. Därför vill jag bl a ha en lag om bristande föräldraskap. Som Du vet, men inte inser betydelsen av.
Och bästa tryggheten för barn är att inte som konceptionsögonblick tvångsutvecklas mot sina föräldrars vilja, utan födas av fullt villiga föräldrar som berett plats för barnet i fråga i sina liv.
Bästa tryggheten ytterligare är att se till att barn, precis som alla övriga grupper i samhället för övrigt inte bara ska ha sin familj att förlita sig på gällande trygghet och ekonomi ex. utan hela samhället ställer upp solidariskt för alla invånare.

Så nej din politik strukturerar sämsta tryggheten för barn, inbilla dig inget annat.
bevisen för att jag har rätt härvidlag är att Sverige( med "min"politik" är ett av världens absolut bästa land att växa upp i som barn, medan en radda gravt konservativa länder ( med "din" politik uppvisar några av världens sämsta platser för barn växa upp i, sydamerika som ex.)

Citat:
Det enda som behöver bevisas är att äktenskap i de flesta avseenden är bättre för flertalet människor, och det är ganska enkelt. Äktenskapet skapar större ekonomisk och juridisk trygghet för alla inblandade, inte minst för kvinnor och barn. Det är en gåta varför feminister inte driver frågan om ökad äktenskapsfrekvens, ty få saker gynnar kvinnor så mycket som äktenskap och i Sverige är det därtill tämligen enkelt att smita från detsamma.

Men, kanske sammanfaller detta feministiska felslut med just bristen på forskning om familjens betydelse i fler avseenden än att motverka kriminalitet.

Äktenskapet är bra när det är bra. punkt. Äktenskap är inte bra i sig, utan det är den mänsklig relationen som fäller avgörandet. har du en välfungerande relation, där båda vill markera detta så kan man gifta sig. men at tlikosm gifta sig ..bar aför tt gift sig...med vem som heslt...som du vill tvinga ihop bara för att man ex. fått och tvingats föda oönskat barn tillsammans, är inte bra för någon.

Sen finns det gott om forskning som påvisar att äktenskap är sämre för kvinnor än vad det är för män, så det är mer en konstruktion som gynnat och gynnar män och barn.

Citat:
Jag förmodar att Du vet rätt litet om orsakerna till den protestantiska reformationen? Om protestanternas kritik både av katolicismen teologiskt och moraliskt. Hade Du vetat mer så hade Du inte ansett att Latinamerikas katoliker företer särskilt många likheter med lutheransk protestantism.
Som lutheran är jag hängiven antipapist, bl a just för att katolicismen inte är värdekonservativ på mitt sätt.

Både protestantismen och katoliscismen saluför din typ av värdekonservatism. Finns ingen skillnad där gällande "moralen" och tänket bakom.
precis samma dravvel om "heliga" konceptionsögonblick....omoralen med homosexualitet, kärnfamiloj före allas lycka och straffmentalitet etc etc.

Citat:
Du tycks ha stockning i myntnedkastet. Sverige är själva beviset för att Du har fel. Aldrig i historien har något land satsat så mycket pengar, under så lång tid på sociala åtgärder för att motverka fattigdom, höja utbildningsnivån och minska "klyftorna" som Sverige gjort under de senaste 100 åren. Det förmodade resultatet av detta borde rimligen har blivit kriminalitet nära noll, missbruk nära noll, skilsmässor nära noll. Istället har vi dramatiskt dramatiskt höga tal av vålds- och sexualkriminalitet, narkotikamissbruk och skilsmässor. Som skattebetalare tycker jag att vi kunde fått allt detta till en betydligt lägre kostnad. Slutsatsen är alltså inte att socioekonomiska insatser inte spelar roll, utan att det är andra faktorer som är viktigare och som kommer först om man skall bygga fungerande samhällen. Hela Det Stora Sociologiska Antagandet är alltså felaktigt.

0 kan man aldrig få, det man kan få är minskad kriminalitet och så lite kriminalitet som möjligt.
Och det fick Sverige under dessa "100 år".
men, idag existerar Sverige under helt andra premisser än det gjorde under sekelskiftet.
Idag lever vi i en globaliserad värld, där människor reser och i EU. Ett EU med massa andra nationer vars befolkning lever under "din" samhällstyp. Och därför skapar en mängd av kriminalitet.
Mycket av den kriminalitet som idag existerar i Sverige i form av stölder, bedrägerier, internetbrott, narkotika etc etc. handlar om utifrånkomna gäng av kriminella, ofta från östeuropa ex, som har Sverige som ett ställa att utföra "raider" mot. ( och nej jag pratar inte om invandrare)
Det vi måste göra är alltså att sprida det som Sverige lyckades med vidare ut över Europa, och det gör vi också.

Citat:
Varför tror Du att det redan finns ett sådant "modelland"? Det är typiskt utopister att inbilla sig sådant. I den praktiska verkligheten så får man försöka bygga samhällen steg för steg och välja alternativ efter en vägning mellan värderingar och praktiska erfarenheter, ungefär som jag gör. En orsak till detta är den stora betydelse som kulturen spelar. Man kan därför inte utan vidare överföra åtgärder från en kultur till en annan och inbilla sig att det skall fungera likadant.

Ska jag berätta varför jag "tror det inte finns ett sådant "modelland"" ?
Det finns inte för att dina ideer är totalt vims och direkt kontraproduktiva, dvs får exakt motsatt konsekvenser än vad du sitter och fantiserar ihop i din blåa talltopp.
Allright?

All praktisk erfarenhet som planetens mänskliga civilisationer samlat ihop under historien, påvisar just detta. För jävlar du vad man man jobbat hårt på att "testa" dina ideer av att mäönniskor ska leva i kärnfamiljsenheter....att tvinga och förslava kvinnor, plåga småbarn och kränka homosexuella ex. man har typ inte sysslat med något annat under 2000 år.

De sista 100 åren har vi testat något annat, ex. även lägga det praktiska, juridiska, sociala, sexuella och ekonomiska ansvaret för mänsklig reproduktion på den andra halvan av mänskligheten, män. Och gett kvinnor fullmakt över sina egna kroppar och liv och lika rättigheter som män att bli betraktade som något annat än nationens vandrande livmödrar.... Och även detta resultat kan du iaktta konsekvenserna av.....du lever mitt uppe i ett sådant exempel.

men tar du till dig detta? Nääää du fortsätter vimsar fantasier i din talltopp.
Citera
2020-07-01, 09:03
Medlem
Storfamiljen i sina olika former, skulle i alla fall fungera som ett bra socialt skyddsnät speciellt under kristider. Att endast ha två eller en förälder och släktingar man bara har lite kontakt med är ganska riskabelt när man tänker efter.
Citera
2020-07-01, 09:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hdes
Storfamiljen i sina olika former, skulle i alla fall fungera som ett bra socialt skyddsnät speciellt under kristider. Att endast ha två eller en förälder och släktingar man bara har lite kontakt med är ganska riskabelt när man tänker efter.

Det ligger något i det, liksom att ha få eller inga syskon. Särskilt i kristider är det nog bra att har ett "familjenätverk" att ty sig till, gärna på geografiskt rätt nära håll. Vi kan se i dagens Sverige att svenska barn som befinner sig i multikulturella miljöer blir lätta offer, ty de har ofta varken bröder, pappor eller kooosiner att kalla på när fienden anfaller. Den svenska restfamiljen är synnerligen svag.
Citera
2020-07-01, 09:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och bästa tryggheten för barn är att inte som konceptionsögonblick tvångsutvecklas mot sina föräldrars vilja, utan födas av fullt villiga föräldrar som berett plats för barnet i fråga i sina liv.
Bästa tryggheten ytterligare är att se till att barn, precis som alla övriga grupper i samhället för övrigt inte bara ska ha sin familj att förlita sig på gällande trygghet och ekonomi ex. utan hela samhället ställer upp solidariskt för alla invånare.

Så nej din politik strukturerar sämsta tryggheten för barn, inbilla dig inget annat.
bevisen för att jag har rätt härvidlag är att Sverige( med "min"politik" är ett av världens absolut bästa land att växa upp i som barn, medan en radda gravt konservativa länder ( med "din" politik uppvisar några av världens sämsta platser för barn växa upp i, sydamerika som ex.)

Om man frågar barn vad de önskar, så är ofta högsta önskan att ha sin mamma och pappa hos sig och att dessa skall vara sams. Få saker skapar sådan otrygghet hos barn som separation av föräldrar. Men, i Sverige bedrivs sedan länge ett självbedrägeri i stor skala att barnen far bättre av en lycklig skilsmässa. Det är blott i mycket få fall så är fallet.

Citat:
Äktenskapet är bra när det är bra. punkt. Äktenskap är inte bra i sig, utan det är den mänsklig relationen som fäller avgörandet. har du en välfungerande relation, där båda vill markera detta så kan man gifta sig. men at tlikosm gifta sig ..bar aför tt gift sig...med vem som heslt...som du vill tvinga ihop bara för att man ex. fått och tvingats föda oönskat barn tillsammans, är inte bra för någon.

Sen finns det gott om forskning som påvisar att äktenskap är sämre för kvinnor än vad det är för män, så det är mer en konstruktion som gynnat och gynnar män och barn.

Som förälder är man till för sina barn, före man är till för sig själv. En mycket stor andel av Sverige kvinnor struntar uppenbarligen i den saken och vill inte bara vara till för sig själva först, utan även att staten skall betala för det.

Citat:
Både protestantismen och katoliscismen saluför din typ av värdekonservatism. Finns ingen skillnad där gällande "moralen" och tänket bakom.
precis samma dravvel om "heliga" konceptionsögonblick....omoralen med homosexualitet, kärnfamiloj före allas lycka och straffmentalitet etc etc.

Du har alltså ingen aning. Varken om katolicism, protestantism eller värdekonservatism.

Citat:
0 kan man aldrig få, det man kan få är minskad kriminalitet och så lite kriminalitet som möjligt.
Och det fick Sverige under dessa "100 år".
men, idag existerar Sverige under helt andra premisser än det gjorde under sekelskiftet.
Idag lever vi i en globaliserad värld, där människor reser och i EU. Ett EU med massa andra nationer vars befolkning lever under "din" samhällstyp. Och därför skapar en mängd av kriminalitet.
Mycket av den kriminalitet som idag existerar i Sverige i form av stölder, bedrägerier, internetbrott, narkotika etc etc. handlar om utifrånkomna gäng av kriminella, ofta från östeuropa ex, som har Sverige som ett ställa att utföra "raider" mot. ( och nej jag pratar inte om invandrare)
Det vi måste göra är alltså att sprida det som Sverige lyckades med vidare ut över Europa, och det gör vi också.

Jag är också kritisk till globaliseringen, massinvandringen och brottsturismen, men av det följer inte att vi inte har ett eget svenskt ansvar för att nedbringa kriminaliteten bland svenskar. Härvid har familjeupplösning, missbruk, ansvarsflykt och upplösning av samhällsdisciplin varit faktorer som verkat i helt fel rikting.

Citat:
Ska jag berätta varför jag "tror det inte finns ett sådant "modelland"" ?
Det finns inte för att dina ideer är totalt vims och direkt kontraproduktiva, dvs får exakt motsatt konsekvenser än vad du sitter och fantiserar ihop i din blåa talltopp.
Allright?

All praktisk erfarenhet som planetens mänskliga civilisationer samlat ihop under historien, påvisar just detta. För jävlar du vad man man jobbat hårt på att "testa" dina ideer av att mäönniskor ska leva i kärnfamiljsenheter....att tvinga och förslava kvinnor, plåga småbarn och kränka homosexuella ex. man har typ inte sysslat med något annat under 2000 år.

De sista 100 åren har vi testat något annat, ex. även lägga det praktiska, juridiska, sociala, sexuella och ekonomiska ansvaret för mänsklig reproduktion på den andra halvan av mänskligheten, män. Och gett kvinnor fullmakt över sina egna kroppar och liv och lika rättigheter som män att bli betraktade som något annat än nationens vandrande livmödrar.... Och även detta resultat kan du iaktta konsekvenserna av.....du lever mitt uppe i ett sådant exempel.

men tar du till dig detta? Nääää du fortsätter vimsar fantasier i din talltopp.

Samhällets ansvarsfulla män har alltid burit ansvar för allt det där, och mer tillika. Det är bl a därför som män har lägre medellivslängd än kvinnor. Det är efter över ett halvsekel av feministiska attacker mot de ansvarsfulla männen, som samhället spricker sönder och männen har tröttnat på att bära allt det där ansvaret.
Citera
2020-07-01, 14:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Delvis rätt. De rabiata vänsterhäxorna erkänner ofta inte särartsfeminister som riktiga feminister. Det kan man förstås diskutera kring.
Sant. Det är som att vi särartsfeminister sällan får synas.

Citat:
Nå, det är litet för mycket av helgondyrkan mm med tveksamt stöd i Skriften.
Man får helt enkelt acceptera andras religioner.

Citat:
Tja, för egen del anser jag att man bör undvika att skaffa barn utanför stabila relationer, men att fr a inom ett äktenskap använda lämpliga preventivmetoder ser jag som lämpligt. Forskning tyder på att ett äktenskap blir stabilare om man har en ömsesidig sexuell attraktion. Värdekonservativt är fr a ansvarsfrågan, t ex hur har man sex på ett ansvarsfullt sätt. Att, som i Latinamerika, närmast okontrollerat sätta barn till världen som man inte klarar av att hantera är direkt ansvarslöst. Där hade massinsats av t ex p-stav kunna göra underverk för samhällena - om inte KK satt sig i vägen.
Fast det är väl också upp till föräldrarna att göra sina egna val?
Citera
2020-07-01, 23:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Sant. Det är som att vi särartsfeminister sällan får synas.

Nej, det är litet märkligt att särartsfeministerna lyckas så illa i att ta plats.

Citat:
Man får helt enkelt acceptera andras religioner.

Det kan man väl göra, i alla fall om de inte återfinns i ens eget land, men när man bedömer orsaker till sociala sammanhang i andra länder, så får man nog lov att fästa avseende även vid andras religioner.

Citat:
Fast det är väl också upp till föräldrarna att göra sina egna val?

Det är inte så enkelt. Föräldrarnas val påverkar såväl deras barn som andras barn och samhället i stort. Dels är det förstås dyrt för samhället om föräldrar missköter sin föräldraroll, men dels och framför allt riskerar det att bli farligt för andra barn och sedermera andra vuxna. Vanartiga barn kan bli en plåga för andra barn och bli kriminella som vuxna. Sådant skall förstås inte föräldrar kunna välja obetaget.
Citera
2020-07-01, 23:33
Medlem
Citat:
Nej, det är litet märkligt att särartsfeministerna lyckas så illa i att ta platst.

Haha du är en terapeut på fb utan att ta betalt. Flugorna samlas för att ta del av smöret. Må Gud vare med dig Strix
Citera
2020-07-02, 09:35
Medlem
Citat:
Om man frågar barn vad de önskar, så är ofta högsta önskan att ha sin mamma och pappa hos sig och att dessa skall vara sams. Få saker skapar sådan otrygghet hos barn som separation av föräldrar. Men, i Sverige bedrivs sedan länge ett självbedrägeri i stor skala att barnen far bättre av en lycklig skilsmässa. Det är blott i mycket få fall så är fallet.

Visst om du frågar små barn om de vill ha en misshandlande eller incestiös förälder "hos sig" så svarar de i regel ja, för de är små barn som inte vet om något annat.
Men frågar du samma barn när hen nått en ålder av att börja kunna förstå och framförallt jämföra så får du ett helt annat svar i regel.

Massa saker skapar mer otrygghet hos barn, Uven än skilsmässa.

Citat:
Som förälder är man till för sina barn, före man är till för sig själv. En mycket stor andel av Sverige kvinnor struntar uppenbarligen i den saken och vill inte bara vara till för sig själva först, utan även att staten skall betala för det.

återigen ett närmast övertydlgit exempel från dig, av att du enkom lägger ansvar för barn på kvinnor.

problemet i världen är inte att kvinnor inte skulle ta ansvar för sina reproduktion eller sina barn, Uven, problemet är att män gör det i sån liten grad.

Citat:
Du har alltså ingen aning. Varken om katolicism, protestantism eller värdekonservatism.
Så? jag skulle alltså "inte ha en aning" när jag konstaterar att den konservativa värdegrund du står för gällande sex, äktenskap och "kvinnans livsuppgift" etc etc är rakt igenom den samma i alla patriarkala religioner, så även de kristna varianterna.
återigen stod du svarslös och det enda du kunde komma på att svara var nått...blaj om ingenting.

Citat:
Jag är också kritisk till globaliseringen, massinvandringen och brottsturismen, men av det följer inte att vi inte har ett eget svenskt ansvar för att nedbringa kriminaliteten bland svenskar. Härvid har familjeupplösning, missbruk, ansvarsflykt och upplösning av samhällsdisciplin varit faktorer som verkat i helt fel rikting.

Blanda inte in mig i ditt "också" tack.

Jag är inte kritisk till globalisering eller invandring, då jag ser båda som nödvändiga i den tid vi lever i.
Som allting annat med den minsta komplexitet så har även dessa negativa sidor såväl som sina positiva, som vi måste tackla så gott vi kan.
Eftersom "din" lösning av att stänga igen Sverige, backa historien 200 år etc. INTE är genomförbar och om den vore det, en fullständig katastrof för samhället och människor i den.

Ansvar betyder något Uven. Det är inte bara en "fras" som man enkom kan klistra ihop med sex och kivnnor ex. såsom ditt ideal. Utan vår tid, våra samhällen, har "ansvar" för vad vi ställt till med gällande klimat ex. Vi har ett ansvar för att INTE sätta oönskde barn till världen i en överbefolkad värld etc etc... din "ansvarsetikett" är formad i en helt annan tid med helt andra premisser, den världen är borta....när ska du fatta detta?

Citat:
Samhällets ansvarsfulla män har alltid burit ansvar för allt det där, och mer tillika. Det är bl a därför som män har lägre medellivslängd än kvinnor. Det är efter över ett halvsekel av feministiska attacker mot de ansvarsfulla männen, som samhället spricker sönder och männen har tröttnat på att bära allt det där ansvaret.

Ja visst hörredu! OJ!! vad män i alla tider/ platser har tagit ansvar för hela sin avkomma.
Hur låter nästa saga?
Om medellivslängden skulle hänga på om man tar ansvar för barn eller inte, skulle världens kvinnors ligga på 30 max.
Och vidare...tänka sig Uven att svenska mäns långsamma ÖKANDE medellivslängd (för mäns ökar mer än kvinnors i vår del av världen)....snarare verkar korrelera med feminism OCH! ökat ansvar för barn, än motsatsen.

Det är kivnnor som tröttnat på att tvingas bära allt ansvar för hem och barn. Män har inte ens kommit till att ta halva ansvaret än.

Återigen lär dig checka av verkligheten INNAN du presenterar dina fantasier.
Citera
2020-07-02, 19:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Visst om du frågar små barn om de vill ha en misshandlande eller incestiös förälder "hos sig" så svarar de i regel ja, för de är små barn som inte vet om något annat.
Men frågar du samma barn när hen nått en ålder av att börja kunna förstå och framförallt jämföra så får du ett helt annat svar i regel.

Massa saker skapar mer otrygghet hos barn, Uven än skilsmässa.

återigen ett närmast övertydlgit exempel från dig, av att du enkom lägger ansvar för barn på kvinnor.

problemet i världen är inte att kvinnor inte skulle ta ansvar för sina reproduktion eller sina barn, Uven, problemet är att män gör det i sån liten grad.

Att Du förklarar skilsmässor med incest och misshandel visar på Ditt politiska vansinne. Inget tyder på att detta har med verkligheten att göra, men Du är ju feminist och då kan man komma med vilka beskyllningar som helst, utan att behöva ta ansvar för det. Tur att detta inte är mainstreammedia där sådant kan påstås oemotsagt.

Citat:
Så? jag skulle alltså "inte ha en aning" när jag konstaterar att den konservativa värdegrund du står för gällande sex, äktenskap och "kvinnans livsuppgift" etc etc är rakt igenom den samma i alla patriarkala religioner, så även de kristna varianterna.
återigen stod du svarslös och det enda du kunde komma på att svara var nått...blaj om ingenting.

Kan Du inte bara erkänna att Du inte har en aning om skillnaderna mellan katolicism och lutheranism? Det är så uppenbart att Din svepande "religionskritik" helt saknar kunskapsunderbyggnad.

Citat:
Blanda inte in mig i ditt "också" tack.

Jag är inte kritisk till globalisering eller invandring, då jag ser båda som nödvändiga i den tid vi lever i.
Som allting annat med den minsta komplexitet så har även dessa negativa sidor såväl som sina positiva, som vi måste tackla så gott vi kan.
Eftersom "din" lösning av att stänga igen Sverige, backa historien 200 år etc. INTE är genomförbar och om den vore det, en fullständig katastrof för samhället och människor i den.

Ansvar betyder något Uven. Det är inte bara en "fras" som man enkom kan klistra ihop med sex och kivnnor ex. såsom ditt ideal. Utan vår tid, våra samhällen, har "ansvar" för vad vi ställt till med gällande klimat ex. Vi har ett ansvar för att INTE sätta oönskde barn till världen i en överbefolkad värld etc etc... din "ansvarsetikett" är formad i en helt annan tid med helt andra premisser, den världen är borta....när ska du fatta detta?

Jo, Du är tydligtvis medansvarig för import av hedersvåld, omskärelse, barnäktenskap, våldskriminalitet, narkotikabrottslighet, gängkrig - som Du tydligtvis finner vara "nödvändiga i den tid vi lever i".

Citat:
Ja visst hörredu! OJ!! vad män i alla tider/ platser har tagit ansvar för hela sin avkomma.
Hur låter nästa saga?
Om medellivslängden skulle hänga på om man tar ansvar för barn eller inte, skulle världens kvinnors ligga på 30 max.
Och vidare...tänka sig Uven att svenska mäns långsamma ÖKANDE medellivslängd (för mäns ökar mer än kvinnors i vår del av världen)....snarare verkar korrelera med feminism OCH! ökat ansvar för barn, än motsatsen.

Det är kivnnor som tröttnat på att tvingas bära allt ansvar för hem och barn. Män har inte ens kommit till att ta halva ansvaret än.

Återigen lär dig checka av verkligheten INNAN du presenterar dina fantasier.

Skogs- jordbruks-, gruv-, byggnadsarbeten, liksom försvar och allehanda högriskyrken, som män åtagit sig för att kunna försörja sina familjer. Jag har aldrig ringaktat ansvarstagande kvinnors insatser på allehanda områden, men Ditt nedvärderande av män visar på fientligheten i feminismen, som vi aldrig skall glömma bort.
Senast redigerad av Strix m/94 2020-07-02 kl. 20:10.
Citera
2020-07-03, 09:27
Medlem
Citat:
Att Du förklarar skilsmässor med incest och misshandel visar på Ditt politiska vansinne. Inget tyder på att detta har med verkligheten att göra, men Du är ju feminist och då kan man komma med vilka beskyllningar som helst, utan att behöva ta ansvar för det. Tur att detta inte är mainstreammedia där sådant kan påstås oemotsagt.
Och? VAR skulle jag förklara skilsmässor enkom med incest och misshandel?
som du här försöker vrida mitt inlägg till ( så du kan undkomma att behöva svara för dig)?

Grejen är att skilsmässor kan ha massa orsaker bakom sig, men små barn kan inte avgöra detta, det kan endast vuxna.

Citat:
Kan Du inte bara erkänna att Du inte har en aning om skillnaderna mellan katolicism och lutheranism? Det är så uppenbart att Din svepande "religionskritik" helt saknar kunskapsunderbyggnad.

Tramsretorik. Försöker du verkligen på något sätt hävda att din ideologi ( poltiska ideer kring kärnfamilj, "heeeeeeeliga konceptionsögonblick" , Kivnnans "livsuppgift!" samt det "vulgära" i att män också skulle kunna ha enskild vårdnad inte delas av katoliker?

Just det!
Citat:
Jo, Du är tydligtvis medansvarig för import av hedersvåld, omskärelse, barnäktenskap, våldskriminalitet, narkotikabrottslighet, gängkrig - som Du tydligtvis finner vara "nödvändiga i den tid vi lever i".

Jag är precis lika medansvarig för detta som du är. Vi bor, verkar och röstar båda i Sverige.
Men det är din typ av ideologi som skapar och underhåller ovan, inte min.
Du delar nämligen itne bara dina värderingar gällande familj och sexualitet med katoliker utan även med Islam, samt övrig gravt patriarkal kultur som jobbar hårt på att skambelägga sexualitet och skjuta all skam och ansvar för sexualitet och reproduktion på....kvinnan. ( så män kan slippa....du vet ta enskild vårdnad ex...så "vulgärt" det är ju kvinnans "LIVSUPPGIFT!
Din retorik Uven, samt! katolikers och islam.
Även de vill ha politik som fråntar kivnnor sina möjligheter att bestämma själva över sin kropp och liv. Precis som du vill.

Citat:
Skogs- jordbruks-, gruv-, byggnadsarbeten, liksom försvar och allehanda högriskyrken, som män åtagit sig för att kunna försörja sina familjer. Jag har aldrig ringaktat ansvarstagande kvinnors insatser på allehanda områden, men Ditt nedvärderande av män visar på fientligheten i feminismen, som vi aldrig skall glömma bort.

Kvinnor har i alla tider arbetat inom både jordbruk, gruvdrift samt industrier ex.. OCH! tagit ansvar för barn och hem, och stått för det mest riskfyllda av allt nämligen föda barn, så det där kan du ju lägga ner.

Och frågan var ( du vet den du försöker blurra bort) är det kivnnor man ska skylla på när barn inte tas om hand? eller finns det kanske ett annat kön där ute, LIKA ANSVARIGT för att barn blir till, som mer förtjänar att kritiseras i saken? Istället för att som du enkom fokusera på kivnnor?
hmm? Uven?

Män i världen, genom historien, men så även idag, är uppenbart det kön som tar MINST! ansvar för sin sexualitet och vad den leder till.
Det är också det kön som tar minst praktiskt ansvar för barn.
Alltså det kön som MINST" tagit "det praktiska, juridiska, sociala, sexuella och ekonomiska ansvaret "
för barn. a fact Uven, som INTE går att blurra bort.
Så ska du gnälla på någon så börja där tack.
Och ska du ändra lagar så vuxna människor ska TVINGAS mot sin vilja, ta ansvar för sin egen avkomma, så kan du också börja där, tack.

Ditt "modelland" finns inte, för att din politik helt enkelt inte fungerar, och inte ger de konsekvenser som du sitter och försöker inbilla dig själv.

Din politik finns däremot, i mängder av exempel. och! ja du kan ju själv, OM du nu hade ägd den förmågan till logisk reflektion och saklighet, se själv vad den leder till.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-03 kl. 09:46.
Citera
2020-07-03, 17:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och? VAR skulle jag förklara skilsmässor enkom med incest och misshandel?
som du här försöker vrida mitt inlägg till ( så du kan undkomma att behöva svara för dig)?

Grejen är att skilsmässor kan ha massa orsaker bakom sig, men små barn kan inte avgöra detta, det kan endast vuxna.

Det var de orsaker Du tog upp i Ditt inlägg där Du försökte förklara varför barn har fel när de vill att deras föräldrar skall vara sams och bo tillsammans. Men, Du struntar i barnperspektivet, det är sedan gammalt. Du har inga problem med att ta livet av ofödda barn och att strunta i födda barns trygghet - bara kvinnor slipper ta ansvar.

Citat:
Tramsretorik. Försöker du verkligen på något sätt hävda att din ideologi ( poltiska ideer kring kärnfamilj, "heeeeeeeliga konceptionsögonblick" , Kivnnans "livsuppgift!" samt det "vulgära" i att män också skulle kunna ha enskild vårdnad inte delas av katoliker?

Exakt så! För katoliker är preventivmedel förbjudet emedan man anser att även det hypotetiska liv som ännu inte uppkommit är heligt. Det är förstås rena stolligheterna - det som inte finns kan inte vara heligt. Därför är konceptionsögonblicket det som biologiska och moraliskt är den rimliga startpunkten.

Citat:
Jag är precis lika medansvarig för detta som du är. Vi bor, verkar och röstar båda i Sverige.
Men det är din typ av ideologi som skapar och underhåller ovan, inte min.
Du delar nämligen itne bara dina värderingar gällande familj och sexualitet med katoliker utan även med Islam, samt övrig gravt patriarkal kultur som jobbar hårt på att skambelägga sexualitet och skjuta all skam och ansvar för sexualitet och reproduktion på....kvinnan. ( så män kan slippa....du vet ta enskild vårdnad ex...så "vulgärt" det är ju kvinnans "LIVSUPPGIFT!
Din retorik Uven, samt! katolikers och islam.
Även de vill ha politik som fråntar kivnnor sina möjligheter att bestämma själva över sin kropp och liv. Precis som du vill.

Jag kan lov att hade jag (eller i alla fall min värdekonservatism) styrt Sverige de senaste 30-40 åren, så hade vi inte haft de problemen, inte heller med den myckenhet som problem som den falske profetens anhang ställer till med.

Citat:
Kvinnor har i alla tider arbetat inom både jordbruk, gruvdrift samt industrier ex.. OCH! tagit ansvar för barn och hem, och stått för det mest riskfyllda av allt nämligen föda barn, så det där kan du ju lägga ner.

Och frågan var ( du vet den du försöker blurra bort) är det kivnnor man ska skylla på när barn inte tas om hand? eller finns det kanske ett annat kön där ute, LIKA ANSVARIGT för att barn blir till, som mer förtjänar att kritiseras i saken? Istället för att som du enkom fokusera på kivnnor?
hmm? Uven?

Män i världen, genom historien, men så även idag, är uppenbart det kön som tar MINST! ansvar för sin sexualitet och vad den leder till.
Det är också det kön som tar minst praktiskt ansvar för barn.
Alltså det kön som MINST" tagit "det praktiska, juridiska, sociala, sexuella och ekonomiska ansvaret "
för barn. a fact Uven, som INTE går att blurra bort.
Så ska du gnälla på någon så börja där tack.
Och ska du ändra lagar så vuxna människor ska TVINGAS mot sin vilja, ta ansvar för sin egen avkomma, så kan du också börja där, tack.

Ditt "modelland" finns inte, för att din politik helt enkelt inte fungerar, och inte ger de konsekvenser som du sitter och försöker inbilla dig själv.

Din politik finns däremot, i mängder av exempel. och! ja du kan ju själv, OM du nu hade ägd den förmågan till logisk reflektion och saklighet, se själv vad den leder till.

På något sätt tror Du att vi egentligen lever kvar på 1800-talet, och Du har helt missat den tekniska utvecklingen. Tänk hypotetiskt om alla jordens länder hade ett program där alla 15-åriga flickor (längre fram även 15-åriga pojkar) skulle få obligatorisk p-stav gratis, och sedan denna utbytt vart tredje år - vilken oerhörd nytta för demografin, för kvinnors frihet och för att undvika massaborter, minst till 20 år, men gärna upp till 25 år. Se där ett konstruktivt förslag från en klok konservativ!
Citera
2020-07-04, 11:40
Medlem
Citat:
Det var de orsaker Du tog upp i Ditt inlägg där Du försökte förklara varför barn har fel när de vill att deras föräldrar skall vara sams och bo tillsammans. Men, Du struntar i barnperspektivet, det är sedan gammalt. Du har inga problem med att ta livet av ofödda barn och att strunta i födda barns trygghet - bara kvinnor slipper ta ansvar.

Ja, de är exempel på orsaker till skilsmässor, och medtagna i mitt inlägg i syfte att påvisa att tom....i dessa svåra omständigheter, direkt skadliga för barn, så kan små barn säga att de inte vill att sina föräldrar ska skiljas...därför att små barn är oerhört lojala med sina föräldrar, ÄVEN så mot de som slår.
Fattar du nu?

Vidare så är det inte från sina barn som vuxna skiljer sig, utan från en annan vuxen. De allra flesta föräldrar som idag skiljer sig är tillräckligt vuxna nog att samarbeta kring sina barn. Delad eller gemensam vårdnad ex, är mer vanligt än enskild vårdnad.

Vidare, abort tar inte livet av "ofödda barn" man kan inte ta "livet av" något som ännu ej existerar, det är en fysikalisk omöjlighet. Abort avslutar befruktade äggcellers, embryons samt foster i tidigt skede sin utveckling. Men varken konceptionsögonblick, embryon eller foster i tidigt skede är = barn.

Abort på barn är förbjudet i Sverige.

Vänligen lär dig nu detta, en gång för alla, för börjar bli jävligt tjatigt.

Citat:
Exakt så! För katoliker är preventivmedel förbjudet emedan man anser att även det hypotetiska liv som ännu inte uppkommit är heligt. Det är förstås rena stolligheterna - det som inte finns kan inte vara heligt. Därför är konceptionsögonblicket det som biologiska och moraliskt är den rimliga startpunkten.

Visst, de är ännu mer "stolliga", dvs religiöst/ känslomässigt styrda i sin föreställningsvärld än vad din sort är...som alltså betraktar konceptionsögonblick (ett gäng celler som bär lite DNA) som "heligt"....och = BARN.

men jag skrev nu inte att du eller protestanter eller katoliker är exakt samma, det var ditt halmbygge kring mitt inlägg. Det jag hävdar är att din konservativa värdegrund, dvs din syn på familj, sex, kön..etc delar du med massa partirarkal värdekonservativ religion världen över.
Att de sen ev. drar sina lagar/ praktik längre än vad du vill. Ex. är beredda att mörda kvinnor om de inte avhåller sig från sex eller sin rätt till skilsmässa ex. i sitt kontrollbehov över kvinnors kroppar och liv, ändrar inte detta faktum.

Citat:
Jag kan lov att hade jag (eller i alla fall min värdekonservatism) styrt Sverige de senaste 30-40 åren, så hade vi inte haft de problemen, inte heller med den myckenhet som problem som den falske profetens anhang ställer till med.

nää vi hade varit ett gravt patriarkalt land, ett rent katastrofland för kvinnor och barn att leva i.
Och högst troligt legat i botten på en rad viktiga indikatorer för välfärd, tillit, ekonomi och lycka ex.
Jag förstår att det hade gjort dig som patetisk liten man med kontrollbehov över kvinnor, överlycklig.
men förstår du lille gubbe, nu består inte mänskligheten enkom av denna sorts män, inte ens av enkom män.

Citat:
På något sätt tror Du att vi egentligen lever kvar på 1800-talet, och Du har helt missat den tekniska utvecklingen. Tänk hypotetiskt om alla jordens länder hade ett program där alla 15-åriga flickor (längre fram även 15-åriga pojkar) skulle få obligatorisk p-stav gratis, och sedan denna utbytt vart tredje år - vilken oerhörd nytta för demografin, för kvinnors frihet och för att undvika massaborter, minst till 20 år, men gärna upp till 25 år. Se där ett konstruktivt förslag från en klok konservativ!

herregud Uven,,den som VERKLIGEN tror på att vi kan leva kvar på 1800 talet i evighet, och ignorera massa teknisk utveckling, ex. säkra och trygga aborter är ju DU.

P-stav är hormoner....Hormoner ger biverkningar, för en rätt stor andel av befolkningen tom svårhanterliga biverkningar såsom ex. förlorad sexlust, fetma, hudutslag, allvarliga humörsvängningar, depression och en del medicinska problem som ex. ökad risk för dödliga blodproppar m.m.

Så? du ska alltså TVINGA alla till detta?
Varför? pga din inbillning av att Sverige skulle sluta existera, om man inte TVINGAR svenska kvinnor tvångsutveckla oönskade konceptionsögonblick?
snacka om att "leva kvar på 1800 - talet" inte bara i sitt sätt att se på människor och deras rättigheter utan även i intellektuell förmåga.

1) det föds barn i Sverige, Uven, i fullt tillräckligt mängd, vi ligger tom bra till härvidlag. Vi BEHÖVER faktiskt inte öka i befolkningsmängd, vi behöver snarare minska i kontrollerad form, tills vi kan plana ut i en mer hälsosam nivå.
Och jävligt mer humant och smart att vi släpper in redan existerande barn så DE ( som nu faktiskt ÄR barn)
slipper svält eller att sprängas i luften, istället för att tvångsutveckla massa nya könsceller till olyckliga barndomar, med "motivet" de är "rätt" sort.

2) Kvinnor är människor som ska ha samma rättigheter som män att slippa ta hand om barn eller bilda familjer de INTE VILL, NÄR de inte vill... Och samma rätt att kunna använda sig av modern, säker och trygg teknik för att åtsakomma detta.
Eller? Du kan vill starta nån form av "lagprogram" där man ska ägna sig åt att tvinga män att avhålla sig från preventivmedel så att de sen ska TVINGAS bli fäder till alla sexmöten de haft som finniga tonåringar?

eller just ja...när det kommer till män så är ju alla lagförslag härvidlag..."vulgärt".
När det kommer till kivnnor däremot så är det ju en "livsuppgift". Själva POÄNGEN med att vara kvinna i din lilla äckligt dehumaniserande, sexistiska värdekonservativa värld, är ju att TVINGAS.

Dumhet, Uven....ren och skär jävla dumhet i kvadrat.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-04 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in