Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Såsom varande vänster, så vill Du så klart aldrig placera något ansvar hos folkflertalet. "Folket" skall enligt Dig enbart ha rättigheter, men aldrig ansvar. Jag är mer för att placera rätt ansvar på rätt ställe. Det är en tidlös ekonomisk visdom att så långt möjligt undvika lån och kreditköp, samt att aldrig använda fiktiva värden som lånesäkerhet.
Jag sätter massa ansvar i vanligt folks händer, rösta rätt ex.
Men jag sätter inte kontroll av banker, ansvar för globala ekonomiska system eller nationella dito hos "folket".
De ÄR höger, knappast något jag fantiserar ihop.
Men intressant du betraktar konservtiva som en slags "överklass"
Citat:
MR-pakten var inte politisk? Har Du slagit Dig?
Detta var militärt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kama_tank_school
MR-pakten var så politiskt det kunde bli.
Politik kallas sättet man stryr ex. ett land på. Där hör olika politiska ideologier hemma ( och en del religiösa i vissa icke sekulariserade samhällen)
MR-pakten delade inte ett skit ideologi med varandra, det var en rakt igenom militär överenskommelse mellan 2 nationer styrda av 2 helt skilda ideologier, som visserligen kunde dela en del enskild politik, men knappast övergripande idéer.
Vilket tydligt visade sig sen när Tyskland bröt överenskommelsen och gick till anfall mot ett helt oförberett Sovjet.
Jävla tur för Europa och kanske världen i det långa loppet du, att ryssarna var ett sånt segt, envist och slittåligt folk med detta enorma land och sin finbulsvinter. Hade det varit amerikanare och amerikansk mark så hade det varit kört, precis som det var kört för de flesta europeiska nationer.
Citat:
Det tycks vara ovanligt även i andra länder, även om påfallande många fall uppmärksammats i Danmark - med fri abort.
ursäkta mig nu, men du kan altlså itne lägga påståendet att just Danmark skulle ha "påfallande" många fall bara för att du råkat hitta 3 exempel i media att länka.
Skärp dig.
Det är ovanligt ja, men detta beror som sagt på att vi numera lever i en tid med abortmöjligheter, vare sig de nu är legala eller illegala.
backar du banden tillräckligt långt bak så löste vi problemet med att sätta ut ungar i skogen som sagt. Och DET var nog väldigt vanligt.
Symboliserat av att sagor av sorten "moses i vassen" är vanligt förekommande över typ hela klotet.
Citat:
Man kan nog hävda att samer utgör sin egen nation - men att de saknar en egen statsbildning. Samerna har under lång tid, såsom nomadiserande och inte alltid befinnandes innanför samma stats gränser, omfattats av viss särlagstiftning. Men därav följer inte att Sverige som helhet kan anses ha varit mångkulturellt, i alla fall inte efter 1809. Det var kanske litet annat på 1600-talet, men det är som bekant en stund sedan.
Sverige har extremt långt tillbaka genom historien bestått av flertalet kulturer, där samer som sagt är en. Sverige har alltså varit mångkulturellt. A fact.
Du kan ju sitta och förneka detta in absurdum om du nu vill det, men det gör bara att du framstår som idiot.
Citat:
Men man får väl förstå Ditt ställningstagande som att handgranatsattacker, skjutningar, bilbränder, massvåldtäkter och könsstympning är kulturberikning och Du anser tydligen att detta är bra för Sverige. Jag anmäler avvikande uppfattning. De gamla fylleslagsmålen var nog ändå att föredra.
https://www.youtube.com/watch?v=xO__KuaAV-k
Nej ajg har ingenstans påstått att världens alla olika kulturer till 100% bestå¨r endast av bra och goda saker. Eller att om man accepterar tycker en sak är bra, att man därför måste tycka allt är bra.
Den typen av tänkande är det just idioter som sysslar med.
Bara för att världen ex. uppskattar vikingarnas förmåga segla eller driva handel, betyder detta inte att de gillade deras härjningar, våld eller slavhandel.
Citat:
Så, hur får Du in barnäktenskap, oskuldskult och änkebränning som väsentliga kulturella inslag som vi inte klarar oss utan? Att kunna språk och förstå andra kulturer är en sak, att ge upp sin egen kultur och sin särart till förmån för barbarism är något helt annat. Nej, alla kulturer är inte lika värdefulla.
Som sagt...
Citat:
Troligen inte, men det är dumt att chansa. Sverige har chansat fullt tillräckligt i dessa avseenden.
Så du litar alltså inte på tyskar?
Tyskar är förmodlgien det folkslag av idag som har minst chans att rösta fram nazister till makten, och det säger jag trots! att jag vet att nazismen har ökat i Tyskland senaste tiden.
Citat:
Jag tror inte jag orkar med mer dylikt förskollärarpladder en så här varm dag.
Det här var ovanligt dumt, till och med för att komma från Dig.
Så du tror bästa lösningen på att undvika IS spridning in i framtiden är vadå? att låsa in deras ungar i eviga läger i en öken nånstans??
eller vadå du vill ha dödstraff för små 3-åringar?
Kom igen ge mig din lösning...vi är alla idel öron.
Citat:
Exakt lika ansvariga? I see. Då skall alltså män har exakt lika mycket att säga till om vid abortbeslut?
Både män och kvinnor skall i alla lägen minimera sina kontakter med utländska ockupanter, särskilt sexuella. Det har aldrig lett till något gott.
Jepp, har du sex och är det just dina könsceller som orsakar en graviditet/ ett barn så är du exakt lika ansvarig för att detta hänt. Det går inte gömma sig bara för att själva processen sker i någon annans kropp.
Citat:
Det finns rätt och fel. Fel är exempelvis att godtyckligt ta livet av ett foster.
men itne att godtyckligt tvinga andra människor att tvångsföda människor till världen som ingen kan, vill ta hand om? Och i vissa fall till en direkt fientlig värld där ex krig, svält, massvådltäkter av småbarn sker på daglig basis....
Det är enligt uven "rätt".
Citat:
Nej, det handlar inte om tvång av någon - blott att man bär ansvar för sina handlingar.
Att förbjuda någon att abortera är att utöva tvång mot någon.