Citat:
Svenskar reproducerar sig, vi ligger bland de högsta siffrorna i Europa.
Problemet här är helt och hållet ditt, du ser inte en Marika Carlsson, David Batra eller Kodjo Akolor eller deras barnbarns barn etc som svenskar, men det gör alltså jag.
Citat:
Nej, det är inte en individuell fråga - det är främst en kollektiv. Under det att jag har en kamrat som kom hit från Vietnam som liten, tillsammans med sin familj och som har gjort militärtjänst här, talar flytande svenska och driver ett litet företag - och därmed kan anses integrerad, kanske assimilerad, så har vi t ex zigenare som med största säkerhet inte kommer att bli någotdera på generationer, alldeles oavsett vad vi försöker ta oss för. Det är oerhörda skillnader.
Och är han svensk enligt ditt sätt att se? hmm?
Du har romer som är assimilerade också, grejen med dem samt vissa andra kulturer är att vi har förvägrat dem möjligheten via rasism ex, vilket gör att de då av fullt naturliga skäl håller ännu hårdare i sin kultur.
Vidare de romer du "ser" idag är de som tigger och reser hit från Balkan där de som sagt lever som "outcasts", du "ser" inte längre romer som lever i Sverige för att ta-da, de ofta är assimilerade eller integrerade.
Problemet är mer din rasism än att människor inte skulle "kunna".
Citat:
För vissa grupper är det omöjligt att kombinera "egen kultur" med "lojal till Sverige". Det går helt enkelt inte. Jag vet att Du gärna vill säga emot detta, men det finns ganska god, bl a etnologisk, forskning på detta område.
Det går inte ha kvar kulturella sedvänjor som vi betraktar som kriminella, ex könstympning, hedersvåld, äktenskapstvång, grav homofobi etc etc.
Men det går utmärkt bibehålla sin kulturella identitet men välja skala bort just dessa saker.
Vi är fortfarande svenskar även om vi inte går i viking och slaktar och våldtar lite varje vår.
Eller har trälar, eller gör blot, eller går i kyrkan varje söndag etc etc.
Som sagt kulturer och sedvänjor utvecklas.
Citat:
Givet de ca 50 senaste årens erfarenheter så kan vi inte ta emot så många fler nu. Detta börjar spridas sm insikt i ett flertal politiska partier, inte bara hos de där. Hanif Bali förklarade det i en SVT-intervju härförleden. https://www.svtplay.se/video/20119600/min-sanning/min-sanning-sasong-11-hanif-bali
Möjligt, de tär upp till politiker med översyn över våra system m.m.
Citat:
Gör Dig inte dum. De flesta som våldtas är inte 14 år, och de flesta våldtäkterna leder inte till graviditet, även om det självklart förekommer. Emellertid är utvecklingen i Sverige av en sådan allvarlig art att bl a 14-åringar kanske måste göra så snart. Kulturberikning kan ta sig många uttryck.
Det är du som gör dig dum då du påstår att aborter enbart beror på dålig moral och slarv.
Citat:
Ja, slingrat likt ormen har den. Den har tagit sig många skepnader inom områden den från början inte varit avsedd, men likväl har den slingrat sig in. Bland annat har den slingar sig in i feminismen och i "genusvetenkapen".
https://en.wikipedia.org/wiki/Marxist_feminism
https://en.wikipedia.org/wiki/Marxist_feminism
Bra då kanske du kan sluta tjata om Marxism varje gång vi diskuterar svensk socialdemokratisk politik tack.
Ideologin feminism har tagit sina intryck från alla möjliga håll, där visst en del av Marx ingår med så även ex liberalism.
Marx ingår i det mesta vi "tänker" idag, han är nämligen en de mest inflytelserika fiilosofer och tänkare vi haft. Så no wonder!
Men behovet av att ständigt jiddra om MARXISM! är enbart behovet av att smutskasta, eftersom detta ord idag är så starkt sammankopplat med värsta sortens kommunism.
Feminism är nu inte kommunism, så bara lägg ner. Inte ens ex Sovjets variant av kommunism är samma som marxism.
Så sluta skriv så enfaldigt.
Citat:
Det skiljer massor, bl a att Sverige vid den tiden hade en stor utvandring och att majoriteten av dessa var män. https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/sa-paverkade-utvandringen-till-amerika-sveriges-befolkning/
Fö så dyrkar jag inte kungar, utan högaktar vår långvariga monarkiska tradition. Jag begär inte att Du skall förstå skillnaden.
Fö så dyrkar jag inte kungar, utan högaktar vår långvariga monarkiska tradition. Jag begär inte att Du skall förstå skillnaden.
Och vad har plötsligt nu utvandring med vad vi diskuterar att göra?
Du försöker hela tiden byta tråd,
Vi diskuterade ditt påstående att män minsann! var mycket mer hederliga och ansvarsfulla förr än idag. ( för att de levde i din idealiserade konservativa fantasi)
NOPE säger jag bara.
Idag i västvärlden så påtvingas män ansvar för barn, och vi ser inte på barn som antingen "äkta och fina" ( och därmed så har även fadern ansvar) eller "horungar och värdelösa" ( och därmed så har bara kvinnor ansvar)
Vi ser inte heller på kvinnor som "rena" ( och därmed så har de rätt kräva viss mått av respekt) och "smutsiga" ( och då kan man göra vad man vill med dem och deras barn)
Den tiden är förbi uven och vi ska fan inte tillbaka dit, hur mycket du nu än vill det.
Jepp du "högaktar" en tradition av att en snubbe i toppen kunde knulla runt hur ansvarslöst som helt utan att ställa till svars för det....fin "moral" hörredu.
Citat:
Tag nu några djupa andetag. Om jag nu önskar att varje barn skall få födas, givet inga allvarliga hinder föreligger, så vill jag så klart inte dem något ont så fort de fötts. Självklart skall de gå i skola och om de har fallenhet även på gymnasier och vidare. Det skall vara konkurrens om utbildningar och enbart förmåga skall räknas. På det sättet har vi fått fram många dugliga i vårt land under århundraden. Exempel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Carlsson_Gyllenhielm
Jag anser nog att börja raljera kring dina sunkiga åsikter just ÄR att djupandas.
jag kunde välja att skälla ut dig, jag väljer att raljera.
Nej! du vill ju att ont ska ske just dessa barn som inte föds så som du nu tycker man prompt ska födas, nämligen i ett äktenskap.
Du vill ta ifrån dem deras ekonomiska trygghet, Det ÄR att vilja någon ont, finns inget annat att kalla det för. Du vill även att människor ska tvångsfödas in i omöjliga sociala situationer av mammor som INTE VILL, en underbar trygg och kärleksfull värld för dessa små. Och nu är du som sagt inne och vill gärna nalla Sverige på den fördelaktiga jämlika utbildningssystemet också.
Ska vi inte ta bort gratis sjukvård också?.. jag menar? ska verkligen tvångsfödda oäkta bastarder, äckliga "icke svenskar" samt kvinnor som har sex!!!har rätt till sjukvård?
Du vill massa människor ONT, för att du tycker själlösa institutioner som ex äktenskap, kungahus, kyrkan och fåniga traditioner är viktigare än levande människors väl och ve.
Punkt.
Citat:
Fler kristna är förföljda än vad det finns judar i hela världen. Zigenare är ingen religiös grupp. Det finns inte så många naturfolk med panteistiska religioner kvar att förfölja.
https://www.varldenidag.se/nyheter/forfoljelsen-av-kristna-varre-an-nagonsin/repsan!tqBKlXnfujBC0mw1iK0pKQ/
https://www.varldenidag.se/nyheter/forfoljelsen-av-kristna-varre-an-nagonsin/repsan!tqBKlXnfujBC0mw1iK0pKQ/
Vi pratar inte mängd.. vi pratade förföljda religioner/ etniciteter.
Senast redigerad av Merapi 2019-04-25 kl. 09:28.
Senast redigerad av Merapi 2019-04-25 kl. 09:28.