Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Skum förklaring, jag gillar inte ditt sätt att argumentera på.
Men... Om du ser till antalet självkörande bilar som varit ute på vägen och kört. Kan det vara max 50 olika bilar? Då blir antalet dödsolyckor per bil fullkomligt absurt.
Därför menar jag dom borde börja med självkörande truckar inne på industrier som iofs redan finns. Sedan skulle dom på en flygplats låtit någon lastbil där vara självkörande. Sedan testa den tekniken på särskilda områden i massor av år, innan någon tok får för sig köra Übertaxi med en självkörande bil.
Det låter helt sinnessjukt det här med Übertaxi + år 2018 + självkörande bil. Fullkomligt galet. Varför inte återuppliva en T-ford och sätta fast en Commodore 64 som dator och låta någon 15 årig nörd programmera den. Samma sak tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adam.Bo11
Fattar inte varför de ska ha så bråttom att få ut självkörande bilar i trafiken?
Tänk om man jämför med ett flygplan med autopilot som flyger i en korridor utan risk för krascher, toalettbesök, raster och där sitter två piloter och övervakar allt.
Så tror folk att med den dåliga tekniken att bilar ska köra när föraren sitter och löser korsord. Känns som man borde vänta tills kamerorna blir bättre. Då syftar jag på Teslan som krockade med en vit lastbil som Teslan trodde var ett moln.
Herregud vad sådana här nyheter drar fram idioter/troll ut från under stenar... självkörande bilar har funnits på vägarna i snart 10 år... googlade lite snabbt och hittade följande statistik.
Tesla: ~1,6 MILJARDER kilometer (om man räknar med level 2-automation d.v.s. där bilen sköter det grundläggande såsom acceleration och styrning, men föraren sköter resten. Räknar man bara ren automatisk körning (level 4+) är det ändå tiotals miljoner kilometer)
Waymo: 6,5 miljoner kilometer
Uber: 3,2 miljoner kilometer
Cruise: 800 000 kilometer
Dessa bilar kan uppnå en "medvetandenivå" som överstiger mänskliga förare tiofalt. De kan ha infraröda kameror i 360 graders vinkel på taket som upptäcker alla i närheten (inklusive vilt i skogar runt vägarna), datorn processar och reagerar på input mycket snabbare än människan kan, osv.
Redan idag är t.ex. Musk säker när han säger att deras bilar är flera gånger säkrare än en mänsklig förare, men att målet innan de tar bort "beta"-stämpeln är att bilen ska vara 10 gånger säkrare än en mänsklig förare, och det är inte alls orimligt.
Det kommer alltid hända olyckor, det är i princip omöjligt att förhindra. Majoriteten av dessa olyckor som sker med automatiserade bilar kommer att bero på andra människor runtomkring som gör något fel, för det är väldigt svårt att programmera bilar att kunna hantera mänsklig idioti, såsom i detta fall med en cyklist som kör kamikaze ut på en gata - omöjligt att förhindra även med en mänsklig förare.
Varje kilometer dessa bilar kör innebär att de lär sig något nytt, varje dag på vägen förbättrar tekniken och mjukvaran - och bilen kommer ihåg allt! Det släpps konstant uppdateringar med nya små "tweaks" där alla bilar som rullar direkt kan ta del av samma nya kunskap, till skillnad från oss människor där vi har onyktra, gamla, oerfarna, osäkra, arga, trötta, eller idiotiska förare att ta hänsyn till.
Även om det känns obehagligt att lämna över makten över liv och död till en maskin (jag tycker själv det är obehagligt att åka med autopilot, jag har testat), så går det inte att hävda att dessa bilar är mindre säkra eller "otestade". Framtiden är automation, till slut kommer det antagligen inte vara tillåtet att köra "manuellt" på större highways och liknande, just eftersom den mänskliga faktorn kommer att vara svagheten i systemet.