2018-03-20, 08:13
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...vkorande-volvo

Puckot Collin går bananas. Han verkar tro att de släpper ut självkörande bilar som tror att människor bara kan förekomma på övergångsställen. Jösses...

Nej han menar att tekniken har så långt kvar innan den kan få testas på allmän väg. Den klarar inte av oförutsedda situationer som ett barn som springer ut tex. Brukar inte hålla med Collin men denna gång tycker jag han slår huvudet på spiken. Och detta handlar inte ens om en biltillverkare som provar utan ett IT gäng i ett företag som heter Uber. Adjöss säger jag överlever Uber 2018 i nuvarande företagskonstruktion är det nästa så jag skall äta upp min hatt. Investerarna har tröttnat på dom nu. Det enda dom kan är en taxiapp och det finns hur många som helst som kan det. Dessutom är dom borta från Kina och Lyft är väl tom större än dom i USA?
Citera
2018-03-20, 08:18
Medlem
Jenshalls avatar
Uber kommer gå samma öde till mötes som Nokia. Waymo köper upp den del (om det är något att ha) som gäller utveckling självkörande bilar. Resten blir kvar som en taxitjänst antingen i en omstart eller köps av Lyft. I EU är det redan i EU domstolen klassat som ett transportföretag ej delningstjänst. Ni kan ju räkna ut då vart det slutar där samma villkor skall gälla. Sen om 10 år kommer vi prata om "kommer ni ihåg Uber".
Citera
2018-03-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Rent generellt är det en intressant teknik detta.

Men de som tjatar om att en självkörande bil är så mycket snabbare i reaktion än en människa missar en viktig detalj. Och denna detalj är ERFARENHET. Dvs en mänsklig förare med några år bakom ratten samt ett intellekt kan FÖRUTSE ev faror och sätta sig i beredskap redan innan faran har visat sig. Tex en fotboll rullar över vägen 50 meter fram från en trädgård. Då vet man som människa att det mycket väl kan komma en unge rännande över vägen snart.

Kan en dator förutse detta? Bollen har redan rullatöver vägen och är därmed inte ett hinder för datorn. Men ungen som kommer utspringande strax efter mellan ett par parkerade bilar lär den knappas förutse.

Så länge vi inte har rejält utvecklad artificiell intelligens i dessa självkörande bilar är det ett spel med liv som insats.

Dessutom tror jag självkörande bilar skulle funka massor mycket bättre om ALLA fordon var självkörande där alla följer trafikreglerna. Men nu när vi har mestadels vanliga bilar med mänskliga förare bakom ratten har vi också mänskligt beteende som en dator inte kan förutse på samma sätt som en människa.

Och till sist. Sök på youtube "automatic brakes failes" eller liknande så finns det rätt många uppvisningar som gått å helvete för att systemet inte funkar. Inte bara Volvo som gjort bort sig framför publik.

Citat:
Ursprungligen postat av Adam.Bo11
Fattar inte varför de ska ha så bråttom att få ut självkörande bilar i trafiken?
Tänk om man jämför med ett flygplan med autopilot som flyger i en korridor utan risk för krascher, toalettbesök, raster och där sitter två piloter och övervakar allt.
Så tror folk att med den dåliga tekniken att bilar ska köra när föraren sitter och löser korsord. Känns som man borde vänta tills kamerorna blir bättre. Då syftar jag på Teslan som krockade med en vit lastbil som Teslan trodde var ett moln.

Ni båda missar en viktig detalj. Det satt en mänsklig förare i förarsätet som backup. Människan kunde inte heller förhindra olyckan. Föraren var vid sina sinnens fulla bruk, så det var inte problemet heller.

http://abcnews.go.com/US/woman-kille...ry?id=53853861
https://www.theguardian.com/technolo...-arizona-tempe
https://abcnews.go.com/Technology/wi...izona-53853445
Senast redigerad av Krengt 2018-03-20 kl. 08:46. Anledning: Extra källa som förtydligar att det fanns en backup driver
Citera
2018-03-20, 08:59
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Nej han menar att tekniken har så långt kvar innan den kan få testas på allmän väg. Den klarar inte av oförutsedda situationer som ett barn som springer ut tex. Brukar inte hålla med Collin men denna gång tycker jag han slår huvudet på spiken. Och detta handlar inte ens om en biltillverkare som provar utan ett IT gäng i ett företag som heter Uber. Adjöss säger jag överlever Uber 2018 i nuvarande företagskonstruktion är det nästa så jag skall äta upp min hatt. Investerarna har tröttnat på dom nu. Det enda dom kan är en taxiapp och det finns hur många som helst som kan det. Dessutom är dom borta från Kina och Lyft är väl tom större än dom i USA?

De flesta människor klarar inte heller av sådana oförutsedda saker, såvida de inte kör i cirka 15-20 kilometer. Erfarenhet spelar väldigt liten roll i sammanhanget. Hur många männoskor tror du mänskliga förare kört på efter samma mängd trafik som dessa?

Man visste att det skulle hända, och man visste även att massa kortsiktiga fånar som inte kan tänka på flera saker samtidigt skulle överreagera.
Citera
2018-03-20, 09:04
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Ni båda missar en viktig detalj. Det satt en mänsklig förare i förarsätet som backup. Människan kunde inte heller förhindra olyckan. Föraren var vid sina sinnens fulla bruk, så det var inte problemet heller.

http://abcnews.go.com/US/woman-kille...ry?id=53853861
https://www.theguardian.com/technolo...-arizona-tempe
https://abcnews.go.com/Technology/wi...izona-53853445

Problemet är att han nog inte höll i ratten eller var aktiv närvarande. Självkörande bilar kommer skapa stora problem då en människa som sitter bakom ratten snabbt kan svänga åt något håll för att eventuellt avvärja en okycka. Det kan inte en sjävkörande bil.
Citera
2018-03-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Man kan också vända på myntet, hur många hade dött (eller inte fötts) om bilen inte uppfunnits? Allt har en bra och en dålig sida. Moderna transportmedel har gjort att vi kunnat utveckla mediciner, logistik etc, som gjort att vi kunnat rädda miljontals. Årligen.
Förmodligen dog det ca 4000 personer på vägarna runt om i världen samma dag pga mänskliga misstag. Och gör det idag igen. Sen vet vi väldigt lite om omständigheterna och därför går det i princip inte att uttala sig om orsaken. Om personen ombord inte hann reagera så hade givetvis inte olyckan undvikits om det varit en icke-självkörande bil. Så till alla i tråden: Ligg lågt med självsäkra uttalanden om ni inte vet nåt.
Citera
2018-03-20, 09:11
Medlem
Människor har Övertro på teknik.
Självkörande bilar, är dumt - eftersom det finns så många parametrar.

Jag kan tänka mig att systemet för automatisk körning är beroende av en massa sensorer. Dessa sensorer måste ju fungera prickfritt. Förmodligen måste dom ha dubblerade sensorer.
Sedan ska alla sensorers signaler processas.

Till ex en infrakänslig sensor som ska känna av någon med kroppsvärme - kan ju bli problem med sådana om personen är väl påpälsad, och omgivningstemperaturen är samma som personen.

En vanlig radarsignal kan störas av ytor som reflekterar radarvågorna.

En dopplerradar känner av relativa rörelser. Men även den jobbar med vågor av något slag.

Ultraljudsensorer använder ljudvågor som också kan störas eller misstolkas.

Och naturligtvis även vanliga fotografiska vidoe-bilder kan misstolkas.

Vägar kan vara i dåligt skick, orsakar att hela bilen guppar kraftigt. Skräp kan flyga upp och fastna. Djur, insekter, fåglar kan hindra informationen till sensorerna.

Det är alltid samma visa: Först övertro på tekniska system. Detta är totalt säkert. Och sedan när det händer något så står dom bara där och verkar dumma.

Påminner mig att Volvo hade demonstration av ett krockfritt bromssystem, dom skulle demonstrera sitt fantastiskt krocksäkra system. Världspressen var samlad - nyhetsreportrar och kameramän skulle rapportera och filma demonstrationen av det fullständigt krocksäkra systemet. Det blev en kraftig smäll när demonstrationsbilen kolliderade med lastbilen.
Citera
2018-03-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Problemet är att han nog inte höll i ratten eller var aktiv närvarande. Självkörande bilar kommer skapa stora problem då en människa som sitter bakom ratten snabbt kan svänga åt något håll för att eventuellt avvärja en okycka. Det kan inte en sjävkörande bil.
Aldrig hört talats om trötta bilförare? Aldrig hört talts om en olycka där föraren "inte såg nåt"?
Citera
2018-03-20, 09:24
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Spännande, utvecklar du självkörande bilar eller är du bara ännu en dinosaurie som uttalar dig utan att ha någon koll på hur styrsystemet ser ut?
Citera
2018-03-20, 09:32
Medlem
JustZlatans avatar
Så går det när man litar 100% på digital teknik. Mänskliga hjärnan är oslagbar när det kommer till att tänka.
Citera
2018-03-20, 09:37
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Jag kan tänka mig att systemet för automatisk körning är beroende av en massa sensorer. Dessa sensorer måste ju fungera prickfritt. Förmodligen måste dom ha dubblerade sensorer.

Till ex en infrakänslig sensor som ska känna av någon med kroppsvärme - kan ju bli problem med sådana om personen är väl påpälsad, och omgivningstemperaturen är samma som personen.

En dopplerradar känner av relativa rörelser. Men även den jobbar med vågor av något slag.

Vägar kan vara i dåligt skick, orsakar att hela bilen guppar kraftigt. Skräp kan flyga upp och fastna. Djur, insekter, fåglar kan hindra informationen till sensorerna.

Det är alltid samma visa: Först övertro på tekniska system. Detta är totalt säkert. Och sedan när det händer något så står dom bara där och verkar dumma.

Påminner mig att Volvo hade demonstration av ett krockfritt bromssystem, dom skulle demonstrera sitt fantastiskt krocksäkra system. Världspressen var samlad - nyhetsreportrar och kameramän skulle rapportera och filma demonstrationen av det fullständigt krocksäkra systemet. Det blev en kraftig smäll när demonstrationsbilen kolliderade med lastbilen.

Idén med självkörande bilar är bättre än att låta kreti och pleti köra bilar. Ut i trafiken i ett par timmar så ser man ju vad problemet är - Människor.
Citera
2018-03-20, 09:46
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Hela inlägget är ju helt inverterat i förhållande till verkligheten.

Just eftersom det är många parametrar är datorer mer lämpade.

Sensorer kan fallera som du säger och det är därför man har överlappande system för flerfaldig säkerhet medan människan bara har en uppmärksamhet. Lite mobilfibbel och den är borta.
En dator arbetar oerhört mycket snabbare och kan behandla flera hundra gånger mer data för att fatta rätt beslut.

Just exemplet du nämner med volvo visar exakt varför datorer är överlägsna. En människa hade glömt att den bilen inte var utrustad med krocksystemet: "XC60:n i filmen är inte utrustad med fotgängarskyddet, det ser man på grillen. City Safety är ett väl beprövat system som fungerat i flera år och förhindrat många olyckor. Det känns jättetråkigt att se bilderna, man ska känna sig trygg i en Volvo, säger Bjarne Darwall, till Aftonbladet Bil.."
https://www.aftonbladet.se/bil/article20836918.ab

Allt pekar på att det är säkrare att låta systemen kontrollera:
https://www.sydsvenskan.se/2017-01-2...rocent-sakrare[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in