Citat:
Ursprungligen postat av
VivreSaVie
Jag menar inte att det är mer orimligt än det andra alternativet iallafall. Alla fysiklagar perfekta? Jämfört med vad? I ett annat universum kanske det finns bättre fysiklagar? Sen innebär ju inte flera big bangs att universum blir lite bättre för varje gång.
Jag skriver ju att vi inte är unika. Den enskilda människan är lika speciell som den enskilda snöflingan eller det enskilda gruskornet.
Fysiklagarna och allt är perfekt för att vi överhuvudtaget ska kunna existera.
Chansen att just du (och alla andra) har kunnat komma till existens är så fruktansvärt liten att det inte ens går att begripa hur liten den är.
Så.. Det måste antagligen ha krävts absurt många försök för att det till slut kunde hända.
Om omniverse är evigt så har den kunnat få alla de där absurt många försöken (en himla massa big bangs). Det ledde till att det omöjliga blev möjligt.
Du skriver att medvetandet är unikt. Du skriver att inte ens när
allt är identiskt så upplevs samma medvetande. Då frågade jag vad är det för magisk ingrediens som gör medvetandet så otroligt unikt att det aldrig någonsin kan upprepas oavsett vad?
Jag tror att medvetandet är allt annat än unikt.
Medvetande är kanske den enda saken som vi alla har gemensamt.
Sen klistras bara saker som minnen, känslor, tankar, åsikter, kön, osv. ovanpå medvetandet, och vips får man en identitet, aka ego.
"A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space.
He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."
- Albert Einstein