Citat:
Ursprungligen postat av
VivreSaVie
Det går som sagt inte säga hur perfekta fysiklagarna är eller hur stor chansen var att vi skulle komma till på första försöket, eftersom vi inte har något att jämföra med.
Du missförstod mig. Om ett medvetande är precis identiskt med ett tidigare medvetande så är dessa båda precis samma typ av medvetande, de är dock inte ett och samma medvetande. De är exakta kopior av varandra.
Sant, men ändå.
Och den exakta kopian skulle även känna ett "jag", samma "jag", det är ju en kopia.
Vi känner alla "jag". Det verkar vara lätt att skapa nya "jag" hela tiden.
Och så tror du att det aldrig mer kan uppstå ett "jag" för dig. Så.. Vad är den magiska ingrediensen som gör just DIG så speciell att just DU aldrig mer kan känna ett "jag", oavsett vad.
"
After your death you will be what you were before your birth."
- Arthur Schopenhauer
"The future is an unknown, but a somewhat predictable unknown. To look to the future we must first
look back upon the past. That is where the seeds of the future were planted. I never think of the future. It comes soon enough."
- Albert Einstein
"Something might be true while being harmful and dangerous in the highest degree. Indeed, it might be a basic characteristic of existence that those who know it completely would perish, in which case the strength of a spirit should be measured according to how much of the 'truth' one could still barely endure- or to put it more clearly, to what degree one would require it to be thinned down, shrouded, sweetened, blunted, falsified."
- Friedrich Nietzsche