Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-03, 17:34
  #1
Medlem
MCXs avatar
Måste man ha det eller kan man köra med bara legitimation om man är 16?.
Citera
2018-03-03, 17:57
  #2
Medlem
Nej du behöver inte vara 16 år och du behöver inte förarintyg

Kör hur fan du vill det gör alla andra

Men
se här vad som gäller

http://www.batliv.se/2017/06/20/dett...vattenskotrar/

http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Vattenskoter/

Scotern betraktas som vilken annan båt som helst och du skall ha de nödvändiga kunskaperna och du bör gå en kurs
Ni är inte alltid att betrakta som populära
se
(FB) Hjälp mig sabotera terroriserande vattenskotrars motorer!

Ett alternativ är ju att köpa en kajak eller göra en
https://www.thomassondesign.com/
och få ett underbart liv
__________________
Senast redigerad av batshake 2018-03-03 kl. 18:09.
Citera
2018-03-03, 23:00
  #3
Avstängd
YP4XQs avatar
"Det betyder att den som kör vattenskoter har lika stort ansvar som övriga sjötrafikanter att följa de regler som finns och att känna till vilka regler som gäller. Alla bestämmelser kring nykterhet, fartöverträdelser, väjningsregler och uppträdande till sjöss gäller för såväl vattenskotrar som för övriga båtar."

Luddigt. Man har stort ansvar att följa gällande regler alltså. Sån är väl lagboken också men då får man tillkalla en jurist som löser knoparna åt en när man tagit ut svängarna.

Kan ju dra en liten historia. Jag skulle flytta min 8m motorbåt inne i en gästhamn en natt från ett dåligt ställe till ett bättre ställe och kustbevakningen stoppade mig när jag var mitt i hamnbassängen. De var snälla tills de såg att det låg 2 flak öl utspridda på hela durken. Jag var nykter dock men de insåg att det här var en partybåt av något slag och de började ställa sig på tvären och prata regler och lagar och lanternor och hit och dit. Jag menade stenhårt på att det finns varken krav eller någon som helst behörighet eller bevis för mig att inneha mer än att de får lita på att jag kan hantera båten och att de bästa de kan göra i situationen just nu är att använda sina lampor så jag kommer ännu säkrare dit jag ska. Och det gjorde dem och när de såg allt gick smidigt tackade de för sig och åkte. Detta var 2011 eller 2012 om jag minns rätt.

Tror problemet kan komma om man är med i en olycka och motparten har mer bevis eller kännedom än en själv och man faller då på att man helst enkelt "framfört båten på ett sätt som man har otillräcklig kompetens för".

Borde ju finnas lite spännande domar att läsa kring detta, hur man nu finner dem.
Citera
2018-03-04, 16:48
  #4
Medlem
MCXs avatar
http://pakryss.se/forarbevis-for-vat...-inforas-2018/
Citera
2018-03-04, 16:53
  #5
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCX
http://pakryss.se/forarbevis-for-vat...-inforas-2018/

Jaha nu ska man alltså betala några tusen för en kurs där man får lära sig att segelbåtar har företräde?
Citera
2018-03-04, 16:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCX
Måste man ha det eller kan man köra med bara legitimation om man är 16?.

Har vattenskoter och du behöver inte göra något överhuvudtaget.
Det är bara köra på! 100 % säker.
Citera
2018-03-07, 09:56
  #7
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCX
http://pakryss.se/forarbevis-for-vat...-inforas-2018/

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Jaha nu ska man alltså betala några tusen för en kurs där man får lära sig att segelbåtar har företräde?

Hoppas de inför detta. Kursen som i så fall krävs är ju i nivå med Förarintyg som idag kan tas från 12 år ålder för småpengar i sammanhanget. Har svårt att se varför man inte skulle kosta på sig detta, om man ändå lägger stora summor på bränsle och skoter.

Hur mycket man än anser sig kunna så är det många där ute som inte ens kan skilja babord från styrbord men ändå ska ut och leka sjörövare på alldeles för starka maskiner.
Citera
2018-03-12, 02:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCX
Måste man ha det eller kan man köra med bara legitimation om man är 16?.
Legitimation räcker
Citera
2018-03-13, 12:55
  #9
Medlem
Egentligen behöver du väl inte legitimation eftersom det inte är någon åldersgräns
Vattenskotern går så fort ock så vingligt att de flesta andra inte kan väja för den, så i praktiken blir det vattenskotern som väjer.

Förarbevis behövs ju eller motsvarande kunskaper , men kunskaperna är inte värda så mycket när man ändå kör 25 knop där det är 5 knop, som man ofta gör. Står det en stor skylt med 5 knop och kör i 25 så borde man klara av det utan förarbevis. Men jag tycker också att du skall ta förarbevis.

Vissa vattenskotrar har hastighetsmätarna uppgivna i km/h eller mile/h så det viktigt att kunna omvandla hastigheter, äh förresten skit i det Ni skiter ju i alla regler för övrigt

Det är extra viktigt att vattenskotrarna kör sakta eftersom de har en så kort vattenlinje och skapar mycket stora vågor vid relativt små hastigheter. En vattenskoter bör inte gå fortare än 3 knop p g a vågorna i en småbåtshamn
Citera
2018-03-25, 03:15
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Egentligen behöver du väl inte legitimation eftersom det inte är någon åldersgräns
Vattenskotern går så fort ock så vingligt att de flesta andra inte kan väja för den, så i praktiken blir det vattenskotern som väjer.

Förarbevis behövs ju eller motsvarande kunskaper , men kunskaperna är inte värda så mycket när man ändå kör 25 knop där det är 5 knop, som man ofta gör. Står det en stor skylt med 5 knop och kör i 25 så borde man klara av det utan förarbevis. Men jag tycker också att du skall ta förarbevis.

Vissa vattenskotrar har hastighetsmätarna uppgivna i km/h eller mile/h så det viktigt att kunna omvandla hastigheter, äh förresten skit i det Ni skiter ju i alla regler för övrigt

Det är extra viktigt att vattenskotrarna kör sakta eftersom de har en så kort vattenlinje och skapar mycket stora vågor vid relativt små hastigheter. En vattenskoter bör inte gå fortare än 3 knop p g a vågorna i en småbåtshamn


Ett par frågor på det här..

Vinligt? Hur menar du då?? Vattenskotrarna idag är riktigt stabila... Sedan ser jag väl inte heller någon direkt orsak som större båt att "väja" för en vattenskoter? möjligtvis om den står still.

Vilken hastighet man kör i när man kör vattenskoter spelar ingen roll.. De sura gubbarna på kajen gormar oavsett om du ligger i 3 knop eller 7..

Även här är dina okunskaper klockrena.. De vattenskotrar jag ägt har gjort mer vågor i 3-5knop vilket är tomgång än vad de gör i planing.. ca 20km/h / 10-12 knop.

Men det är säkert du som står och gormar i hamnen även på de som håller sig till diverse regler och blir omkörda av de större båtarna i hamnen..
Citera
2018-03-26, 18:35
  #11
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Nej, det behövs inte.
Citera
2020-10-01, 10:41
  #12
Medlem
ormbitens avatar
Nu verkar det som att det ligger nära i tiden att det krävs förarbevis för vattenskoter från den 1 januari 2022.

1-2 dagars teoretisk och praktisk utbildning till en kostnad av 2000-6000 kr föreslås, samt ansökningsavgift på typ 600 kr hos transportstyrelsen.
Även diskussion om förbudszoner.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-vattenskoter/

PDF
https://www.transportstyrelsen.se/gl...igt-utkast.pdf

På ett sätt så kan jag tycka att det är bra, men tror inte det gör så enormt stor skillnad, jag misstänker att många inte kommer att bry sig, speciellt dom som kör på platser där det varken finns sjöpolis eller Kustbevakning.
Speciellt i insjöar.

Personligen har jag nog närmare 1000 timmar på vattenskoter under 12 års tid och jag kommer självklart att se till att ta ett förarbevis omedelbart... En enda gång under dom 12 åren har jag sett en hastighetskontroll utförd av Kustbevakningen. Totalt tre gånger under 12 år kan jag erinra mig om att jag har sett Kustbevakningens eller sjöpolisens båt på lite distans när jag har kört i Östersjön.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback