Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 01:04
  #1
Medlem
Drozds avatar
Jag terroriseras dagligen av IDIOTER på vattenskoter. De kör som dårar i uppåt 50 knop på hastighetsbegränsat område, stör tystnaden och djurlivet och utgör en livsfara för vattenlekande barn.

Jag vet var de sjösätter sina terrormaskiner.

Min plan är att ge dem en läxa. Helst skulle jag vilja spänna upp en pianotråd i lämplig huvudhöjd nära sjösättningsrampen, men det är förbjudet så jag övergår till plan B:
Förstöra helvetesmaskinernas motorer utan att skada föraren.

Insuget till vattenjetaggregatet sitter på skrovets undersida. Om skräp sugs in där förstörs impellern som driver vattenstrålen, precis vad jag vill.

Några alternativ jag funderat på:

1. Strö ut woodchips eller grov sågspån i vattnet som kan sugas in i impellern.
Fördel: Billigt och enkelt.
Nackdel: Synligt. Trä flyter och kommer troligen inte dras in i vatteninsuget som ligger en bit under vattenytan.

2. Lägga ut härvor av grov fiskelina.
Fördel: Om man lägger ut långa nystan i bredd kommer dessa köras över och tryckas ned under skrovet och sugas in.
Nackdel: Ganska dyrt eftersom mycket fiskelina går åt.

3. Bollar av ståltråd eller stålull som flyter med flytkraft. Ståltråden måste på något sätt göras flytande utan att den syns.
Fördel: Billigt.
Nackdel: Lite svårt att hitta ett bra flöte som gör att ståltråden ligger just under ytan utan att synas.

4. Avancerat alternativ: Flöten som "hänger" i trådar på lagom djup fästa i armeringsnät på botten.
Fördel: Kommer garanterat sugas in i motorns insug.
Nackdel: Mycket omständligt att preparera och lägga ut.


Kommentera gärna mina lösningsförslag och kom med nya kreativa idéer!
__________________
Senast redigerad av Drozd 2017-08-17 kl. 01:34.
Citera
2017-08-17, 04:02
  #2
Medlem
75190255508s avatar
Har du möjlighet att komma åt skotrarna när ingen är där?`

I så fall borde du väl kunna ta och trcka in lite sågspån direkt i insuget.

Sen får du ju verkligen hoppas att ingen av dessa ligister hänger på Flashback, för då kan det ju bli lite pinsamt.
Citera
2017-08-17, 05:09
  #3
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Har du möjlighet att komma åt skotrarna när ingen är där?`

I så fall borde du väl kunna ta och trcka in lite sågspån direkt i insuget.

Sen får du ju verkligen hoppas att ingen av dessa ligister hänger på Flashback, för då kan det ju bli lite pinsamt.

Ingen dum idé alls, men jag har inte tillgång till skotrarna när ligisterna inte är där. Men tack för uppslaget!
Citera
2017-08-17, 06:26
  #4
Medlem
Kommer säkert inte hjälpa men provat prata med personerna om hur du upplever problemet?

Annars så skriver du att du vet vart de sjösätter maskinerna och jag gissar på att de kommer på släp eller liknande dit, kanske ta reg-numret på bilarna och ta reda på vart de bor (alternativ följa efter de hem) och försöka på något sätt där ta hand om maskinerna.
Citera
2017-08-17, 07:39
  #5
Medlem
Jag har full sympati med dig.

Denna totalt meningslösa produkt skulle inte få säljas.

Kontakta sjöpolisen, det är möjligt att de tar allvarligare på anmälningar än den vanliga polisen.
Citera
2017-08-17, 09:01
  #6
Medlem
borrizs avatar
Skicka ett mej till Aftonbladet, där du tipsar om att rasister på vattenskoter jagar flyktingbarn i er badvik.
Detta leder ofelbart till att polisen kommer att hålla stenkoll på allt vad flytetyg heter.
Citera
2017-08-17, 09:10
  #7
Medlem
Vattenskotern är ett motordrivet fartyg. Problemet är att det saknas kunnande i sjömanskap. De måste bli påtalade om att man inte ska uppträda störande, och utsätta andra för fara.
Att leka i vattnet är ju skönt och roligt. Vi har ju vattenskidor som exempel. Även vindsurfare kan upplevas störande. Det gäller att visa hänsyn och respekt.
En lugn vik en vacker sommarkväll, har fler än en gång förstörts av en 10 årig unge med 5Hk snurra på jollen.
Folk måste lära sig sjömanskap helt enkelt. Vattenskotern i sig är det inget fel på.
Citera
2017-08-17, 09:18
  #8
Medlem
Jag lider med dig TS som upplever detta varje dag. Att förstöra deras maskiner tycker jag är att börja i fel ände. Har du provat att tala med dem? Ta regnr och ringa dem anonymt?

Ni andra, fy fan vilka idioter ni är. Klagar på att ni blivit störda någon gång av en vattenskoter. Låt ungarna ha lite kul ibland för satan. Stör ni er lika mycket på mopeder?
Citera
2017-08-17, 10:15
  #9
Medlem
AX64s avatar
Provar med en mer långsiktig approach: plantera ut näckrosor. Hittar du näckrosor någonstans kring vattnet så skördar du massvis av dessa. Kör snabbt i en köksmixer och fyll på dunk. Ro ut dit de håller till och häll ut såsen runtomkring. Finns inga befintliga näckrosor så kan du köpa frön istället. Det tar inte lång tid innan dessa vattnets maskrosor börjar växa och breda ut sig utav bara fan och i princip obrukliggör allt vatten kring marodörernas tillhåll för gott då man inte gärna kan köra just någonting annat än kanske roddbåt om stället är totalinfesterat.
Citera
2017-08-17, 16:59
  #10
Medlem
Alla dina lösningar om att placera ut saker under vattnet lär skita sig, de är inte särskilt djupgående dessa, speciellt inte i full fart.

Det du tänker göra på ytan lär sugas in o ut i de flesta fall.

Om du vet var de ligger, vandalisera bara.
Citera
2017-08-17, 23:01
  #11
Medlem
Visst blir man ofta förbannad på en massa vattenskotrar som kör hur som helst
och det finns bara ett att göra
"bunta ihop dom och ...." Om det fanns vattenskotrar på den tiden skulle de nog vara med

https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA

Det finns många grupper som man kan bli irriterade på däribland vattenskotrar, motorbåtar som skapar vågor, folk som tror de äger naturhamnen, folk säger att de skall gå upp kl 7 så att man får vänta på dessa för att flytta båten och sedan går de kl 10. Och många fler

Men då sa mamma
https://www.youtube.com/watch?v=JNHV...IxKXLinHuOzR6n

Men trots alla vattenskotrar måste vi nog se det positiva på sjön
Citera
2017-08-18, 16:11
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Jag lider med dig TS som upplever detta varje dag. Att förstöra deras maskiner tycker jag är att börja i fel ände. Har du provat att tala med dem? Ta regnr och ringa dem anonymt?

Ni andra, fy fan vilka idioter ni är. Klagar på att ni blivit störda någon gång av en vattenskoter. Låt ungarna ha lite kul ibland för satan. Stör ni er lika mycket på mopeder?
Det är väl inget regnummer på vattenscotrar. Nä, en torped, så bara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback