2020-10-05, 12:26
Medlem
Det var på tiden, så att vi får lite ordning och mindre olyckor på sjön. Inledningsvis kommer det nog bli en del kontroller och lite sköna böter för vissa.
Citera
2020-10-07, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akelund
Det var på tiden, så att vi får lite ordning och mindre olyckor på sjön. Inledningsvis kommer det nog bli en del kontroller och lite sköna böter för vissa.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nu verkar det som att det ligger nära i tiden att det krävs förarbevis för vattenskoter från den 1 januari 2022.

1-2 dagars teoretisk och praktisk utbildning till en kostnad av 2000-6000 kr föreslås, samt ansökningsavgift på typ 600 kr hos transportstyrelsen.
Även diskussion om förbudszoner.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-vattenskoter/

PDF
https://www.transportstyrelsen.se/gl...igt-utkast.pdf

På ett sätt så kan jag tycka att det är bra, men tror inte det gör så enormt stor skillnad, jag misstänker att många inte kommer att bry sig, speciellt dom som kör på platser där det varken finns sjöpolis eller Kustbevakning.
Speciellt i insjöar.

Personligen har jag nog närmare 1000 timmar på vattenskoter under 12 års tid och jag kommer självklart att se till att ta ett förarbevis omedelbart... En enda gång under dom 12 åren har jag sett en hastighetskontroll utförd av Kustbevakningen. Totalt tre gånger under 12 år kan jag erinra mig om att jag har sett Kustbevakningens eller sjöpolisens båt på lite distans när jag har kört i Östersjön.

Kommer det komma körkort på alkohol med ? Finns folk som dör av alkoholförgiftning / andra orsaker av alkohol . Kommer det körkort på det med ?
Citera
2020-10-07, 20:07
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kommer det komma körkort på alkohol med ? Finns folk som dör av alkoholförgiftning / andra orsaker av alkohol . Kommer det körkort på det med ?

Bra idé!
Det skulle nog behövas för en del.
Vissa kan ju inte hantera alkohol för fem öre.

Nä jag tror att många kommer att köra sina vattenskotrar utan förarbevis, speciellt dom som kör där det inte alls finns någon som kan beivra "brottet"... Typ insjöar och dylikt.

Kör man i typ Stockholm och dess område så är ju risken däremot stor att man åker dit förr eller senare om man tänker köra utan förarbevis.
Citera
2020-10-07, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bra idé!
Det skulle nog behövas för en del.
Vissa kan ju inte hantera alkohol för fem öre.

Nä jag tror att många kommer att köra sina vattenskotrar utan förarbevis, speciellt dom som kör där det inte alls finns någon som kan beivra "brottet"... Typ insjöar och dylikt.

Kör man i typ Stockholm och dess område så är ju risken däremot stor att man åker dit förr eller senare om man tänker köra utan förarbevis.

Kommer denna lag göra det svårare att få sålt sin vattenskoter?

Hade tänkt köpa en sea doo rxt 300, 2020
Citera
2020-10-07, 20:23
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Kan ju mycket väl bli så att det blir färre som kör och att det blir många som försöker sälja sina vattenskotrar samtidigt...??
Citera
2020-10-09, 14:59
Bannlyst
Citat:

Lär inte bli svårare att få sålt den, dom säljer rätt enkelt, fick sålt min på någon dag.
Iförsig varit brist på vattenskotrar denna sommaren och folk fick ut överpriser för sina maskiner.
Citera
2020-10-09, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Lär inte bli svårare att få sålt den, dom säljer rätt enkelt, fick sålt min på någon dag.
Iförsig varit brist på vattenskotrar denna sommaren och folk fick ut överpriser för sina maskiner.

Nu har dom gått ner rätt mycket i pris? Med tanke på årstiden

Kollade en sea doo rxt X 300 2020 idag för 165.000 han köpte den för 197.000 i år och kört 35h
Citera
2020-10-12, 17:31
Bannlyst
Citat:
Nu har dom gått ner rätt mycket i pris? Med tanke på årstiden

Kollade en sea doo rxt X 300 2020 idag för 165.000 han köpte den för 197.000 i år och kört 35h

Ja nu har dom gått ner till normalt pris men i somras var det sjuka överpriser.
Hämtar man ut en ny skoter får man räkna med att den tappar en 20000 kr så fort man startat den, som en ny bil, men i somras fick folk mer för begagnade än vad skotrarna kostade nya.
Citera
2022-02-17, 21:33
Medlem
Nu kan man ansöka om förarbevis för vattenskoter.

https://transportstyrelsen.se/sv/sjo.../vattenskoter/
Citat:
Från och med 1 maj 2022 gäller krav om förarbevis för att framföra vattenskoter. Utöver detta finns sedan tidigare en åldersgräns på 15 år för att köra vattenskoter.

En kurs tycks kosta runt 4000-5000 kr beroende på i vilken stad man går utbildningen.
Därefter tillkommer Transportstyrelsen avgift för själva förarbeviset.

Om du har förarintyg för fritidsbåt, kustskepparintyg, manöverintyg för högfartsbåt eller någon form av sjökaptensexamen, klass VIII-skeppare osv så kan du fram till 30 april 2023 ansöka om förarbevis med detta som bas och därmed slippa gå en kurs.

Just i nuläget verkar det även vara fyra veckors kö då det är många som ansöker.
Så vill du köra vattenskoter så får du rappa på med din ansökan.
Citera
2022-02-23, 19:08
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nu kan man ansöka om förarbevis för vattenskoter.

https://transportstyrelsen.se/sv/sjo.../vattenskoter/

En kurs tycks kosta runt 4000-5000 kr beroende på i vilken stad man går utbildningen.
Därefter tillkommer Transportstyrelsen avgift för själva förarbeviset.

Om du har förarintyg för fritidsbåt, kustskepparintyg, manöverintyg för högfartsbåt eller någon form av sjökaptensexamen, klass VIII-skeppare osv så kan du fram till 30 april 2023 ansöka om förarbevis med detta som bas och därmed slippa gå en kurs.

Just i nuläget verkar det även vara fyra veckors kö då det är många som ansöker.
Så vill du köra vattenskoter så får du rappa på med din ansökan.

Jag ansökte idag för jag tänkte jag var sent ute. Kan vara bra att ha i sommar även om jag inte är en vattenskoterkille.

Jag skojar inte när jag säger jag fick ett färdigt beslut och kunde ladda ner beviset efter 10 minuter! Så några 4 veckor var det inte tal om. Nu har jag visserligen en fartygsbefälsutbildning registrerad hos Transportstyrelsen så det kanske snabbade på ärendet? Men ändå.. 10 minuter...
Citera
2022-03-03, 17:38
Medlem
Gick snabbt som fasen som föregående skrev 10min och det var klart. Jag kunde inte låta bli att beställa ett plast körkort också..onödigt men lite kul 😊
Citera
2022-03-03, 18:44
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Gick snabbt som fasen som föregående skrev 10min och det var klart. Jag kunde inte låta bli att beställa ett plast körkort också..onödigt men lite kul 😊
Har inte brytt mig om skoterkortet tidigare men börjar nu fundera på om det kanske är lika bra att fixa det och såklart även ett plastkort så man har allt på samma ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in