2018-03-04, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Kan du säga hur du tror att det här blir bra för USA? Jag har inte kunskap nog att tolka hur du menar. Kommer USA:s ekonomi att bli ännu bättre av det här?

För att den Amerikanska stålindustrin ska växa så måste man hindra företag och folk i USA att köpa kinesiskt. Hur svårt ska detta vara att klura ut detta?
Citera
2018-03-04, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det är väl inte de med mycket pengar som kommer att drabbas, Om SSAB får mindre order
på att tillverka stål kommer anställda att sägas upp

Det finns andra länder att sälja till. Men jag tycker definitivt att SSAB borde göra som japan. Använda stålet istället för att sälja det.
Citera
2018-03-04, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Om de enda som förlorar är de med mycket pengar så står jag helt på din sida. Tyvärr så tror jag inte att så är fallet.

Du och jag kommer att förlora ekonomiskt på detta. Allt vi handlar kommer att bli dyrare, kräva mer arbete från oss. Vi kommer helt enkelt inte att ha råd med samma saker, vilket är exakt detsamma som att vi hade blivit fattigare – det är att vi blir fattigare, och ingen kommer undan. Detta kommer nog tyvärr att drabba USA, EU och precis alla andra utan undantag.

Jag har följt tråden dåligt, men jag tror att ingen är vinnare i ett handelskrig. Jag har svårt att se hur någon kan vinna på det.

(Men kan du övertyga mig om motsatsen så har du gjort mig glad)

1. Finns andra länder att sälja till.
2. Dags för Sverige att börja använda stålet istället för att sälja det.
Citera
2018-03-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Momsen för att importera aluminium till Sverige är redan 25% medan Trump vill införa 10% i USA.
Nu är det ju inte tal om att importera aluminium för stadigvarande bruk, utan flygplanen vänder ju och åker ut direkt igen så momsen blir 0 kr. Däremot blir dubbelt så höga landningsavgifter för amerikanskregistrerade flygplan en kännbar konkurrensnackdel och medför att de flesta väljer att sluta flyga till de länder som följer exemplet.

Om USA inte redan då inser att kriget är förlorat och svarar med samma avgiftshöjningar för bolag från de höjande länderna blir den naturliga fortsättningen att amerikansktillverkade flygplan får fördubblad landningsavgifter i andra länder. Då vill ingen leasa eller köpa Boeing-plan längre.

Fattar inte ens då USA vinken utan svara med samma mynt kan nog de flesta gissa vad nästa svar på det blir. USA kan efter det enbart lämnas med tåg eller bil, ungefär som det var på 1800-talet. Var det så man ville ha det från början?

Själv tror jag inte det går så långt utan vitflaggan kommer upp mycket tidigare.
Citera
2018-03-04, 10:24
Medlem
biljons avatar
Fascinerande att så många älskar frihandel och samarbetet mellan storkapitalet och staterna.
Kanske är dom mest förblindade av sitt Trump hat?

Historien talar sitt tydliga språk när det gäller ekonomi.
Den som sitter på produktionen vinner alltid i det långa loppet.
Europa, främst tack vare Storbritannien, var vinnare under 1800-talet, USA under 1900-talet och nu är det Kina/Asien som gäller.
Storbritannien känns mest som ett u-land numera, fast i 50-talet när det gäller det mesta.
USA kan komma att vandra samma väg om dom inte slutar försöka vara "sofistikerade" semi-européer.
Dom har fördelen av att ha många high-tech bolag som kommit till tack vare känslan av frihet, galenskap och extremt riskvilliga kapitalister.
Europa har inget high-tech att visa upp, Kina är tyvärr på gång med mycket intressanta företag (de flesta helt okända i Europa).

Jag tror att USA gör rätt i att försöka återuppväcka sina producerande företag och sätta arbetarklassen i jobb som bidrar till landets välstånd istället för att som idag jobba med konsumtion/flum.

Sverige har jag inget hopp för längre, här har industriproduktionen ersatts av skuldsättning till den grad att vi har bland världens högsta samlade skuldsättning per capita.
För detta har vi fått nya kök och badrum var tredje år. Inget av Sveriges 50 största företag är yngre än 60 år, kreativiteten är stendöd, utbildningsnivån är på u-lands nivå.

Kolla på detta över 10 år gamla klipp och fråga dig själv om det ligger något i det.
https://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI
Citera
2018-03-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
För att den Amerikanska stålindustrin ska växa så måste man hindra företag och folk i USA att köpa kinesiskt. Hur svårt ska detta vara att klura ut detta?

Vad får dig att tro att den amerikanska stålindustrin ska växa så? Hur skulle det gå till?
Citera
2018-03-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Alla länder i EU ligger på runt 20-25% på import generellt, några lite lägre och några lite högre. Jag postade exakta procentsatser igår för alla EU-länder men moderatorn tyckte det var OT att påpeka att USA endast vill konkurrera på liknande villkor och nu inom vissa branscher anpassar sig till hur övriga världen ser på handel.

USA:s nuvarande system är 0% federal moms på import men de enskilda staterna kan ta ut avgifter.

Det var ett jävla tjat från dig om moms. Moms betalas på såväl inhemska som importerade produkter. Den här tråden handlar om Trumps tilltänkta stål- och aluminium-tullar.

Tullarna mellan EU och USA är i nuläget mer eller mindre försumbara
Tullar USA: https://hts.usitc.gov/
Tullar EU: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=en
Citera
2018-03-04, 11:32
Medlem
Finns det ens något som talar för att Trump kommer att införa skyddstullar på stål och aluminium?

Och kan någon förklara för mig hur det är tänkt att det ska bli bättre för USA med höjda tullar på stål och aluminium?
Citera
2018-03-04, 11:39
Avslutad
Citat:
Vad får dig att tro att den amerikanska stålindustrin ska växa så? Hur skulle det gå till?
Om amerikanen tycker det blir dyrt att handla stål från Kina, men inrikes är billigare. Så blir affärerna hos USA istället.
Citera
2018-03-04, 11:40
Avslutad
Citat:
Finns det ens något som talar för att Trump kommer att införa skyddstullar på stål och aluminium?

Och kan någon förklara för mig hur det är tänkt att det ska bli bättre för USA med höjda tullar på stål och aluminium?

Det blir snarare bättre för dem som jobbar i stålindustrin. HBQT Sillicon Valley förändras inte.
Citera
2018-03-04, 11:51
Medlem
Citat:
Om amerikanen tycker det blir dyrt att handla stål från Kina, men inrikes är billigare. Så blir affärerna hos USA istället.

Inrikesstål blir billigare i relation till det stål som kan importeras från exempelvis Kina med strafftullar. Samma med aluminium.

Hur beräknar du då att kostnaden blir för produkter som består av stål eller aluminium? Blir de dyrare att köpa för amerikanerna då?

Du verkar inte kunna förklara det här så himla bra för mig. Jag förstår inte vad du menar är bra elelr dåligt med skyddstullar på stål och aluminium.
Citera
2018-03-04, 11:53
Medlem
Citat:
Det blir snarare bättre för dem som jobbar i stålindustrin. HBQT Sillicon Valley förändras inte.

Men om tillverkare/företagare i USA måste köpa inhemskt stål och aluminium så kan de som säljer stål och aluminium höja priserna rätt bra. Är det bra på något sätt för USA menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in