2018-03-04, 23:41
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Stefan förhandlaren Löfven ska visst ha möte med Trump och tala honom till rätta.
Fan Sverige lider av hybris.
Trump skiter i Sverige och han kommer knappast möte en jämlike

Jag vet vad han kommer att säga om tullen: ”it’s not okej”
Citera
2018-03-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Felaktigt, företag som importerar ifrån icke EU-land betalar moms på import. Att företag inte skulle betala importmoms är förmodligen ett missuppfattning du fått eftersom privatpersoner betalar sin importmoms till Tullverket och företag till Skatteverket via momsredovisning i skattesedeln.
Och varför tror du man gör det?

Yes, för att dra av den. Företag drar av momsen.

Tull och moms är inte samma sak hur du än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 23:53.
Citera
2018-03-05, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Och varför tror du man gör det?

Yes, för att dra av den. Företag drar av momsen.

Tull och moms är inte samma sak hur du än vrider och vänder på det.

För att minska byråkratin. Fram till 2015 så betalade företagen importmoms till Tullverket. Sedan kunde man göra avdrag för momsen i sin deklarationen till Skatteverket. Att man kan göra avdrag på importmomsen innebär inte att man inte betalar importmoms. Det innebär att man får skatta motsvarande mindre på sin årsomsättning.

Tull och moms har jag aldrig hävdat är detsamma. Det är något du börjat svamla om.
Citera
2018-03-05, 06:07
Medlem
Stones avatar
EU är så rädda för handelskrig sen startar de ett. Stål, EU svara med jeans. europa vinner på ett starkt USA. Go Trump!
Citera
2018-03-05, 06:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Det var ett vallöfte, så det var rätt väntat, men det gör det inte klokare. Bara drygt en fjärdedel av aluminium som används i USA importeras, är det värt att riskera produktionsnedgångar i branscher som tillverkar produkter av råvaran bara för att eventuellt öka antalet som arbetar med att ta fram råvaran? Flygplanstillverkning, exempelvis.

Om det inte går att bevisa att amerikansk produktion av stål och aluminium hålls tillbaka just nu så kommer tullar bara att leda till högre priser för konsumenter och riskera ökad arbetslöshet i varuproduktionsledet.

Bush gjorde ett försök med samma sak 2002 och de strafftullarna hade ingen positiv effekt på ekonomin utan snarare tvärt om och blev inte långvariga.
Citera
2018-03-05, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vad ska man ange där? Och var ser du vad man ska ange? Vill läsa mer om det.

Jag har som sagt ingen aning om lagarna. Jag bad om belägg för att kunna diskutera det eftersom användaren bad mig förklara bakgrunden till lagarna. Jag känner inte ens till att vi har någon tull mot USA. Så har vi ens det?

I flera sidor nu så har ju argumentet för Trumps åtgärder varit "Men om EU gör det, hur kan det då vara dåligt?". Så jag ställer mig helt enkelt frågan – gör vi ens det? Jag känner inte till att vi gör det. Så var kommer detta ifrån?

Det kan vara bra att klargöra det innan vi börjar diskutera orsakerna. Och jag försvarar det nödvändigtvis inte. Handelskrig är skadligt och jag har mycket tydligt redogjort varför.

Kan tänka mig att det då skulle kunna bero på pågående mindre handelskrig, men jag har ingen aning eftersom ingen gett belägg för sina ståndpunkter.

Yes, det har samma effekt som moms. Precis min poäng. Inte samma sak som tull.

Inget land hade nog reagerat om de höjde sin "sales tax". Denna tråden handlar inte om moms. Då har ni gravt missuppfattat vad det är som händer och vad skillnaden mellan moms och tull är

Du har inte tydligt redogjort ett skvatt. Mest svammel.

Ja, Sverige har tull gentemot USA. Leta info själv, latmask.
Citera
2018-03-05, 07:12
Medlem
RonPaul2008s avatar
1. Trade wars.
2. Currency wars.
3. World wars.
Citera
2018-03-05, 07:27
Medlem
Hur fungerar importen av stål från Kanada till USA? Någon som har en clue?

Försöker Trump skrämma Trudeau på något sätt och kommer Trudeau att falla till föga här?

För det är ju inte genomfört än och Trump verkar ju vilja hota sig till sina "deal". Nån som fattar vart jag driftar?
Citera
2018-03-05, 07:38
Medlem
Deutsche Bank sätter sälj på SSAB och köp på Outokumpu pga av strafftullarna som börjar gälla nästa vecka.
Citera
2018-03-05, 08:29
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag pratar ur ett ekonomiskt perspektiv, pratar vi miljö så är det såklart bättre med lokalproducerat.
Utveckla då hur det är ekonomiskt bra!
Citera
2018-03-05, 08:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Utveckla då hur det är ekonomiskt bra!
Det är off topic.

Så jag tar det väldigt kort. Ju större fri marknad, dessto bättre för globala ekonomin. Begränsade marknader kan naturligtvis gynna enskilda lönder, i detta fall USA, men nån garanti är det ju inte.
Citera
2018-03-05, 08:56
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Logiken haltar, EU skulle ju i sådan fall vinna handelskriget genom att avskaffa samtliga tullar gentemot USA. Verkligheten är mer komplex än matematiska samband.

Utveckla ditt resonemang, tack.

För övrigt - frågan är om inte republikaner och demokrater gör gemensam sak att avsätta Trump om han sätter igång ett handelskrig. Eller i varje fall ser till att någon annan kandiderar för republikanerna 2020. Kanske en fråga för en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in