2018-03-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Nej jag missförstår dig inte. Jag svarade: Länder handlar med varandra på en global marknad. USA importerar stål från andra länder framför allt eftersom stål handlas på en global marknad, där pris är av avgörande betydelse. Om du inte förstår det svaret, orkar jag inte hjälpa dig mer.

Jaha, då kan det vara billgare att köpa stål än att tillverka det själva för amerikanerna.

Du har en fantastiskt fin och överlägsen attityd.
Lycka till med handelskriget!
Senast redigerad av Sumer 2018-03-03 kl. 13:36.
Citera
2018-03-03, 13:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jaha, då kan det vara billgare att köpa stål än att tillverka det själv för amerikanerna.

Du har en fantastiskt fin och överlägsen attityd.
Lycka till med handelskriget!
Ja det är billigare att köpa från Kina. Men nu blir det dyrare, vilket kommer stötta inhemsk produktion. Min attityd är en reflektion av dina barnsliga frågor.
Citera
2018-03-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ja det är billigare att köpa från Kina. Men nu blir det dyrare, vilket kommer stötta inhemsk produktion. Min attityd är en reflektion av dina barnsliga frågor.

Kina exporterar inte alls mycket stål till USA.
Kina exporterar bland annat textiler , skor mm
Kanada exporterar mycket stål till USA, så Kanada kommer att vidta motåtgärder.
Bland annat på Kanadensisk export av varor till swing states.
Det är synd att du är så okunnig.
Citera
2018-03-03, 13:40
Bannlyst
Haha, Trump kommer inte ge sig förns han har förändrat världen..
Bättre eller sämre återstår att se
Citera
2018-03-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Trump har inget "team" och det är precis det han gjort, dvs kommit på de här idiotierna själv.

Det räcker med att se vilka andra som uttalar sig till stöd för det stabila geniets senaste utspel dvs i stort sett ingen som inte råkar äga en bauxitgruva innanför USA´s gränser.

Det jobbar 7 miljoner amerikaner i eller i direkt anslutning till den Amerikanska fordonsindustrin. Dvs förmodligen är det många GoP-kongressledamöter i röda distrikt som sket i brallorna i går.

Återstår alltså att se om det stabila geniet har tillräckligt med verklighetsförankring kvar i sin allt mer isolerade position för att avstå från att införa ekonomiska åtgärder som riskerar att fullständigt sänka den Amerikanska ekonomin. Jag tror det är 50/50.
Haha nu är ju dom stora kostnaderna i fordonstillverkning inte materialet utan utvecklingskostnader, design, motor teknik osv.

Att metall priset i en bil skulle öka med låt säg hela tariff ökningen påverkar kostnaden för kund att köpa en bil med några dollar.

Vi räknar på en vanlig Volvo. Ca en ton stål skulle jag säga. Ca 2500kr +25% tariff. Tariff påslaget är alltså 625kr.

"nya personbilar och lätta lastbilar innehåller i genomsnitt 150 kilo aluminium" Aluminuim verkar ligga på ca 20kr/kg, 3000kr +10% tariff. tariff påslaget alltså 300kr.

Så volvon blir ca 925kr dyrare. En snitt volvo kostar ca 400,000kr
Senast redigerad av Jagarbara 2018-03-03 kl. 13:54.
Citera
2018-03-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kanske det, men han har i alla fall ett mer nyktert förhållningssätt till den ekonomiska verklighetenvi lever i än den oerfarne Trump. Visst för en liten ekonomi som Rysslands är det säkert goda nyheter när split sås i väst , men för dom stora ekonomierna i Asen och i Europa är det givetvis grus i maskineriet när oerfarne Trump blandar sig i världsekonomin. Sedan om Junker pimplar billig rysk vodka är ju ganska ointressant, han är ju trots allt respekterad i sitt ämbete.
Av vem och vilka?
Citera
2018-03-03, 13:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Kina exporterar inte alls mycket stål till USA.
Kina exporterar bland annat textiler , skor mm
Kanada exporterar mycket stål till USA, så Kanada kommer att vidta motåtgärder.
Bland annat på Kanadensisk export av varor till swing states.
Det är synd att du är så okunnig.
Ja, Kanada har en naturligt hög export av diverse produkter, varav många tillverkas av stål. Det är inte något konstigt med det. Nu kommer delar av Kanadas stålproduktion överföras till USA, vilket kommer stärka USAs inhemska industri. Kanada kommer själklart inte genomföra motåtgärder riktade mot swing states. Varifrån har du fått den fantastiska idén?
Citera
2018-03-03, 13:53
Medlem
Citat:
Oj, jag visste inte att jag kunde läsa Holländska!

Det är väl inte så konstigt att en Holländsk företagsledare föredrar att köpa europeiskt producerat stål. Ej heller är det konstigt att han ogillar att USA försvarar sin inhemska produktion, på samma sätt som EU försvarar sin inhemska produktion.

Jag är hundra procent säker på att styresleordföranden för Tata Steel House anser att världens bästa stål tillverkas av just Tata Steel. Vad tror du, kan styresleordföranden kanske vara liiiiiite partisk i denna fråga?
Inte jag heller!

När det gäller kvalitet tror jag så här. Stål från USA har alltid varit sämre än europeiskt stål. USAs tank var sämre än tyskarnas under andra världskriget, och de har inte kommit ikapp än. Skämt åsido, det finns förstås en anledning, annan än produktionskapacitet i USA, för import av t ex höghållfasthetsstål från EU. Biltillverkare använder höghållfasthetsstål på strategiska ställen för att öka vridstyvheten, krocksäkerheten och minska vikten när de använder mindre (vanligt) stål, för att klara utsläppskrav och få en längre hållbarhet på fordonet. Det kostar energi och andra resurser att tillverka en bil, därför ska de inte rosta sönder och bryta ihop efter 5 år. Som sagt, allt handlar inte om produktionskapacitet i USA utan om kvalitet.

Så din uppgift är att ta fram statistik som visar hur många ton och vilken typ av stål som importeras av USA. Det är du som avfärdar påståendena, så du får väl motbevisa.
Citera
2018-03-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ja, Kanada har en naturligt hög export av diverse produkter, varav många tillverkas av stål. Det är inte något konstigt med det. Nu kommer delar av Kanadas stålproduktion överföras till USA, vilket kommer stärka USAs inhemska industri. Kanada kommer själklart inte genomföra motåtgärder riktade mot swing states. Varifrån har du fått den fantastiska idén?

Vänta och se, EU kommer också att vidta motåtgärder.
På whiskey,jeans och mot Harley Davidson produkter kommer EU att skapa importtullar.
Om man startar ett krig får man vänta sig att"fienden" försöker slå tillbaka.
Citera
2018-03-03, 14:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Men samtidigt blir det billigare att leva. Matpriser går ner m.m.

Mja, på kort sikt ja. Detta är ju det klassiska pro-globalistiska argumentet främst från liberalernas sida. I själva verket så förflyttar vi den tillverkande industrin till tredje världen, samtidigt som vi ersätter den med en större tjänstesektor.
Problemet där är att exempelvis en hårfrisör inte skapar någonting av reelt värde, det gör att vi får en negativ handelsbalans och att kapital flödar ut ur landet, vi blir därmed långsamt fattigare, så på lång sikt kan det mycket väl bli så att dessa lägre priser äts upp av att vi får mindre i plånboken. Och när vi får mindre i plånboken så är det i första hand tjänstesektorn vi kommer sluta konsumera. Det blir en nedåtgående spiral.
Citera
2018-03-03, 14:01
Medlem
Citat:
Vänta och se, EU kommer också att vidta motåtgärder.
På whiskey,jeans och mot Harley Davidson produkter kommer EU att skapa importtullar.
Om man startar ett krig får man vänta sig att"fienden" försöker slå tillbaka.
Nu har ju EU ett fantastiskt stort handelsöverskott mot USA.

Eu kan alltså bara förlora i ett trade war med USA
Citera
2018-03-03, 14:02
Medlem
Citat:
Billigare ja, men jag köpte en sån där billig kinamoppe för 10 år sen. Så fort man skruvat loss en detalj gick den inte att skruva fast igen. Gängpaj...eller så gick skiten av. Det är ingen kvalitet på "stål" från Kina för att de inte följer samma standard som vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in