2018-03-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är det ju inte tal om att importera aluminium för stadigvarande bruk, utan flygplanen vänder ju och åker ut direkt igen så momsen blir 0 kr. Däremot blir dubbelt så höga landningsavgifter för amerikanskregistrerade flygplan en kännbar konkurrensnackdel och medför att de flesta väljer att sluta flyga till de länder som följer exemplet.

Om USA inte redan då inser att kriget är förlorat och svarar med samma avgiftshöjningar för bolag från de höjande länderna blir den naturliga fortsättningen att amerikansktillverkade flygplan får fördubblad landningsavgifter i andra länder. Då vill ingen leasa eller köpa Boeing-plan längre.

Fattar inte ens då USA vinken utan svara med samma mynt kan nog de flesta gissa vad nästa svar på det blir. USA kan efter det enbart lämnas med tåg eller bil, ungefär som det var på 1800-talet. Var det så man ville ha det från början?

Själv tror jag inte det går så långt utan vitflaggan kommer upp mycket tidigare.
Idiot. Aluminum tariffen har ju inget med landningsavgifter att göra
Citera
2018-03-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Inrikesstål blir billigare i relation till det stål som kan importeras från exempelvis Kina med strafftullar. Samma med aluminium.

Hur beräknar du då att kostnaden blir för produkter som består av stål eller aluminium? Blir de dyrare att köpa för amerikanerna då?

Du verkar inte kunna förklara det här så himla bra för mig. Jag förstår inte vad du menar är bra elelr dåligt med skyddstullar på stål och aluminium.
Ja.
Men råvaru priset är på dom allra flesta produkter väldigt liten del av slutpriset.
Citera
2018-03-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Trump lever upp till sina väljares förväntningar; han har hela tiden hävdat att han ska prioritera amerikanska jobb och den inhemska marknaden. Svensken i allmänhet har svårt att inse skillnaden mellan svensk och amerikansk mentalitet; amerikanare gillar klara besked och hårda nypor och väldigt många ser Trump som en frälsare. Om omvärlden reagerar på beslutet så gynnar detta bara Trump ytterligare då det skapar en vi-mot-dom-situation som får honom att se stark ut. Trump kommer bli omvald.
Och du tror amerikanska väljare kommer tacka Trump när varorna blir dyrare. Vad säger amerikanska bönder när det införs strafftullar på ex.vis soja och majs? Det som tjänas på ena sidan kommer antagligen förloras på andra. Tullar är ett sätt att göra sin egen industri mindre effektiv och omodern det är därför det införs. Det som skall slås ned på är statsstöd till industrin då DET skapar osund konkurrens.
Citera
2018-03-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Och du tror amerikanska väljare kommer tacka Trump när varorna blir dyrare. Vad säger amerikanska bönder när det införs strafftullar på ex.vis soja och majs? Det som tjänas på ena sidan kommer antagligen förloras på andra. Tullar är ett sätt att göra sin egen industri mindre effektiv och omodern det är därför det införs. Det som skall slås ned på är statsstöd till industrin då DET skapar osund konkurrens.

Precis min tanke, det känns som om mycket kommer att bli dyrare i USA och effekten av det en stagnerande marknad om strafftullar på aluminium och stål införs.

Men vad var det där om tvättmaskiner? Vad sa Trumpen om det?

Och så kommer det ju att bli dyrare att exportera också för USA. Vad är det Trump har tänkt här egentligen. Jag förstår inte hur det är tänkt att något positivt ska komma ur detta.
Citera
2018-03-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men om USA:s import av stål minskar, så kommer den internationella marknaden fyllas av stål, där skall ALLA länder nu plötsligt ha avsättning

Då vi konkurrerar med bättre kvalitet så borde det finnas avsättning.
Citera
2018-03-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Handelskrig är bra. Det kallas konkurrens. Utan konkurrens utvecklas vi inte.

Kalla det impulsstyrda 90-talister. Dessa impulsstyrda 90-talister visar framtiden till en bättre värld. Bort från sterotypisk etablisimangsfasoner.

Det är ungefär som att säga att kommunism är bra för utvecklingen, vilket en statlig kontroll kommer innebära.

Det är ju inte konkurrans att sätta extra tull på varor men inte sina egna om du förstår vad jag menar.
Citera
2018-03-04, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Men om tillverkare/företagare i USA måste köpa inhemskt stål och aluminium så kan de som säljer stål och aluminium höja priserna rätt bra. Är det bra på något sätt för USA menar du?

Klart att dem kan höja priserna. Men då är USA tillbaka på ruta noll igen - kinesiskt är billigare.

Tanken är att amerikansk stålindustri ska vara billigare än kinesiskt. Strafftullar införs då utländsk industri dumpar sina löner så dem får sälja mer.
Citera
2018-03-04, 12:43
Medlem
Tullar borde införas av andra orsaker, att höja lönen för de arbetare i länder med minimalistisk nivå, dvs så alla har samma levnadsnivå som oss.

Det här är det ju bara en desperat åtgärd för en desperat industri i lågkonjunktur.
Citera
2018-03-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scitus
Det var ett jävla tjat från dig om moms. Moms betalas på såväl inhemska som importerade produkter. Den här tråden handlar om Trumps tilltänkta stål- och aluminium-tullar.

Tullarna mellan EU och USA är i nuläget mer eller mindre försumbara
Tullar USA: https://hts.usitc.gov/
Tullar EU: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=en

USA har inte systemet med moms som vi har i EU, därför konkurrensen snedvrids och Trump vill nu åtgärda det genom avgifter.
Citera
2018-03-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Oj, jag visste inte att jag kunde läsa Holländska!

Det är väl inte så konstigt att en Holländsk företagsledare föredrar att köpa europeiskt producerat stål. Ej heller är det konstigt att han ogillar att USA försvarar sin inhemska produktion, på samma sätt som EU försvarar sin inhemska produktion.

Jag är hundra procent säker på att styresleordföranden för Tata Steel House anser att världens bästa stål tillverkas av just Tata Steel. Vad tror du, kan styresleordföranden kanske vara liiiiiite partisk i denna fråga?

Du vet att TATA Steel är en indisk stålkoncern antar jag.
Citera
2018-03-04, 12:55
Medlem
Knackfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scitus
Det var ett jävla tjat från dig om moms. Moms betalas på såväl inhemska som importerade produkter. Den här tråden handlar om Trumps tilltänkta stål- och aluminium-tullar.

Tullarna mellan EU och USA är i nuläget mer eller mindre försumbara
Tullar USA: https://hts.usitc.gov/
Tullar EU: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=en

Ta det inte på allt för stort allvar. Finns de som vill föra sin egen agenda och vilseleder folk.

De som har en ekonomisk bakgrund förstår att moms != tullar.

Momsen i EU, som du sagt, är på både inhemska och utländska varor. Det kallar jag konkurrens på lika villkor.

Det som USA tänker göra är att införa tullar på utländskt stål som inte kommer att drabba Amerikanskt stål. Det skulle jag kalla för konkurrens på olika villkor.
Citera
2018-03-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Svenska gymnasier borde införa obligatoriska kurser i ekonomi. Tråden fylldes på kort till av kommunister, troll, dilettanter, och Trump-hatare. Alla utan undantag med grumligt förståelse för hur stora företag fungerar.
Konkurrens kan ske endast på lika villkor. Annars kallas det för fusk.

...

Så om Kina kan tillverka stål billigare än man kan i USA så måste den amerikanska stålindustrin skyddas, annars är det fusk? Är det några andra fall där du också vill ta till kompensatoriska åtgärder? Kanske ska vi tvinga de norska skidlöparna att ha extravikter på sig när de tävlar för att få till lika villkor? Jag undrar egentligen vem det är som är kommunisten här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in