2018-03-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Bra! Jag stödjer att USA straffar EU-länder med extra tull. Dem enda som förlorar är dem som har mycket pengar. Själv förlorar jag inget på Trump, vinner!
Om de enda som förlorar är de med mycket pengar så står jag helt på din sida. Tyvärr så tror jag inte att så är fallet.

Du och jag kommer att förlora ekonomiskt på detta. Allt vi handlar kommer att bli dyrare, kräva mer arbete från oss. Vi kommer helt enkelt inte att ha råd med samma saker, vilket är exakt detsamma som att vi hade blivit fattigare – det är att vi blir fattigare, och ingen kommer undan. Detta kommer nog tyvärr att drabba USA, EU och precis alla andra utan undantag.

Jag har följt tråden dåligt, men jag tror att ingen är vinnare i ett handelskrig. Jag har svårt att se hur någon kan vinna på det.

(Men kan du övertyga mig om motsatsen så har du gjort mig glad)
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 00:32.
Citera
2018-03-04, 00:21
Medlem
Citat:
Bra! Jag stödjer att USA straffar EU-länder med extra tull. Dem enda som förlorar är dem som har mycket pengar. Själv förlorar jag inget på Trump, vinner!
Det är väl inte de med mycket pengar som kommer att drabbas, Om SSAB får mindre order
på att tillverka stål kommer anställda att sägas upp
Citera
2018-03-04, 01:18
Bannlyst
Idag är det överproduktion av stål. Trump skyddar alltså inga inhemska producenter då USA står för mindre än 5% av all produktion och kina runt 48%

Beroende på omfattningen av Trumps tullar blir reaktionen från EU, Kina och andra stora aktörer motsvarande stark. Speciellt Kinas reaktion kan bli avgörande. Om tullarna bara berör Kina kommer de att vilja dumpa sitt stål i Europa, vilket kommer att leda till åtgärder här hemma.
Risken är att det blir en dominoeffekt som skadar världshandeln stort

Och ingen här vill att vi ska genomgå ett handelskrig. Iaf inte om ni förstod innebörden.

Är denna tråd ännu ett bevis på att flashback mestadels består av impulsstyrda 90talister ?
Citera
2018-03-04, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det är väl inte de med mycket pengar som kommer att drabbas, Om SSAB får mindre order
på att tillverka stål kommer anställda att sägas upp

Tidigare har svenskt stål fått undantag från tullar och exportstopp pga att svenskt stål håller så hög kvalitet jämfört med andra leverantörer.

Nu är exporten till usa "bara" 4 miljarder, dessa borde det gå att få avsättning på andra marknader istället. Om vi har bra marknadsförare av stålet.
Citera
2018-03-04, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
Idag är det överproduktion av stål. Trump skyddar alltså inga inhemska producenter då USA står för mindre än 5% av all produktion och kina runt 48%

Beroende på omfattningen av Trumps tullar blir reaktionen från EU, Kina och andra stora aktörer motsvarande stark. Speciellt Kinas reaktion kan bli avgörande. Om tullarna bara berör Kina kommer de att vilja dumpa sitt stål i Europa, vilket kommer att leda till åtgärder här hemma.

Och ingen här vill att vi ska genomgå ett handelskrig. Iaf inte om ni förstod innebörden.

Är denna tråd ännu ett bevis på att flashback mestadels består av impulsstyrda 90talister ?
Kina verkar dessutom redan slutat bygga kolverk och avser dessutom stänga ned befintliga kolverk vilket redan gett effekt på aluminium. Stålproduktionen skall tydligen också minskas framöver så min förhoppning om att man vill gå på Kina verkar inte stämma utan är Europa han ger sig på.

Bilindustrin nästa steg i planerna då det väller in allehanda märken på den amerikanska marknaden vilket ju också kommer att slå mot Europa.

Europeiska ledare måste nu övertyga Trump om att lugna ner sig mot väst och att vi tillsammans med USA kommer fram till något som stryper Kinas export och inte Europas. Kina kan om dom inte bygger ut kärnkraften bli ett väldigt viktigt land att exportera till och verkar idag redan öka sina import och bli en viktig marknad för oss alla.

Oddsen för att Kina blir ett land som inte har självförsörjning är dock höga och utbyggnaden av sol och vattenkraft är stor. Miljön dock usel så antar man bygger kärnkraft för att lösa problemet som uppstår när man fasar ut kolkraften. Även om man då fortfarande inte importerar så kommer man dra ner på exporten av stål och som sagt man har redan dragit ner på aluminiumexporten så känns mer och mer onödigt detta av Trump.

Sedan förstår även jag att USA inte vill göra dåliga affärer men måste finnas bättre sett än detta?
Citera
2018-03-04, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Tidigare har svenskt stål fått undantag från tullar och exportstopp pga att svenskt stål håller så hög kvalitet jämfört med andra leverantörer.

Nu är exporten till usa "bara" 4 miljarder, dessa borde det gå att få avsättning på andra marknader istället. Om vi har bra marknadsförare av stålet.

Men om USA:s import av stål minskar, så kommer den internationella marknaden fyllas av stål, där skall ALLA länder nu plötsligt ha avsättning
Citera
2018-03-04, 07:47
Medlem
Studsbolls avatar
Trump lever upp till sina väljares förväntningar; han har hela tiden hävdat att han ska prioritera amerikanska jobb och den inhemska marknaden. Svensken i allmänhet har svårt att inse skillnaden mellan svensk och amerikansk mentalitet; amerikanare gillar klara besked och hårda nypor och väldigt många ser Trump som en frälsare. Om omvärlden reagerar på beslutet så gynnar detta bara Trump ytterligare då det skapar en vi-mot-dom-situation som får honom att se stark ut. Trump kommer bli omvald.
Citera
2018-03-04, 09:06
Medlem
JBernards avatar
Hur ser EUs tullar mot omvärlden på stål ut jämfört med USAs?
Citera
2018-03-04, 09:12
Medlem
Är man bankrutt så är man hur skall de annars få pengar till alla skattesänkningar till gräddan i samhället?

Tyvärr är det även ett första steg till vanligt krig vilket förmodligen är närmare än vi kan föreställa oss då ingen ledare vill ha inbördeskrig vilket kan vara alternativet i flera bankrutta länder.
Citera
2018-03-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Hur ser EUs tullar mot omvärlden på stål ut jämfört med USAs?

Alla länder i EU ligger på runt 20-25% på import generellt, några lite lägre och några lite högre. Jag postade exakta procentsatser igår för alla EU-länder men moderatorn tyckte det var OT att påpeka att USA endast vill konkurrera på liknande villkor och nu inom vissa branscher anpassar sig till hur övriga världen ser på handel.

USA:s nuvarande system är 0% federal moms på import men de enskilda staterna kan ta ut avgifter.
Citera
2018-03-04, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores

Handelskrig är bra. Det kallas konkurrens. Utan konkurrens utvecklas vi inte.

Kalla det impulsstyrda 90-talister. Dessa impulsstyrda 90-talister visar framtiden till en bättre värld. Bort från sterotypisk etablisimangsfasoner.
Citera
2018-03-04, 09:59
Medlem
Citat:
Handelskrig är bra. Det kallas konkurrens. Utan konkurrens utvecklas vi inte.

Kalla det impulsstyrda 90-talister. Dessa impulsstyrda 90-talister visar framtiden till en bättre värld. Bort från sterotypisk etablisimangsfasoner.

Kan du säga hur du tror att det här blir bra för USA? Jag har inte kunskap nog att tolka hur du menar. Kommer USA:s ekonomi att bli ännu bättre av det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in