2012-07-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Hej

Jag har gått på 10mg i 6 månader och höjde dosen till 20 mg för 3 dagar sedan, hur länge brukar det ta innan en sådan höjning ger kännbar effekt? Mådde bättre så fort jag hade tagit den första 20mg dosen men antagligen bara placebo för nu efter 3 dagar är jag tillbaka där jag var innan höjningen.

bump
Citera
2012-08-02, 04:51
Medlem
Har brukat citalopram en tid nu, jag känner att det hjälper faktiskt. Jag känner mig lyckligare och mindre orolig/nervös. De första veckorna är skit, suicid i tankarna var jag. Det är inget mirakelpiller som fixar allt, men det ger en bra skjuts på vägen till ett bättre mående!
Citera
2012-08-12, 05:48
Medlem
Landsfaderns avatar
Drabbades för drygt ett år sedan av en depression då jag fick "stressattacker" och kände mig allmänt nedstämd. Fick Citalopram, 20 mg utskrivet som för mig fungerade väldigt väl under hela hösten, vintern och våren. Nu ungefär ett år senare när jag successivt trappat ner från 20 till 10 och från 10 till 5 så har stresskänslorna återkommit och jag har även fått periodiska sömnsvårigheter på slutet, vilket jag inte hade under förra året. I och med detta har jag därför återgått till en 20 mg's dos.

Jag minns från förra gången att det tar ungefär en-en och en halv vecka innan man kan vänta sig något positivt resultat. Gäller det även när man ökat dosen istället för att påbörja den?
Citera
2012-08-27, 11:17
Medlem
Kim.84s avatar
Tog min första tablett idag 20 mg,för ca 1 timma sen.känner mig kall i huden på något sätt...konstig känsla.är det normalt?
Citera
2012-08-27, 14:43
Medlem
Kim.84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmammma
Har börjat äta det nu.. känner att jag fryser efter att jag tagit tabletten... någon annan som känner samma?? Inte sett detta bland biverkningarna.

jag också
Citera
2012-09-06, 16:42
Medlem
Finns det folk som har tur att få äta stess året runt alltså mer på grund ac medicinska skäl som oro, ångest etc och inte punderi?
Citera
2012-09-24, 11:19
Medlem
Ovcharkas avatar
Varför är denna medicin så vanlig? Är det nån som faktiskt vet varför?

Går man till vårdcentralen och säger att man är lite nere och vill ha hjälp mot det så får man Citalopram utskrivet. Ingen utredning görs, inga frågor ställs. Man går in, säger att man är deppig, läkaren nickar med tom blick och skriver ut medicinen i fråga och sedan får man gå igen.

År 2009 fick 257,164 personer Citalopram/likn. utskrivet. Alla känner någon som äter Citalopram. Det kan inte finnas grund för det. Antingen beror det på påtryckningar från läkemedelsföretagen eller så är läkarna ointreserade, slöa och går på automatik: "Patienten är deppig - skriv ut Citalopram".
Citera
2012-09-28, 21:14
Medlem
misstwizteds avatar
Dååå ska vi se. Började i måndags med den förbaskade jäkla citalopramen igen. Detta blir min tredje gång som jag kliver på dom.

Käkade 10 mg fram tills idag då jag klev upp till 20, läkaren tyckte det var lika bra med tanke på att jag redan har rå ångest men oxascand som jag dämpar det med. Har erfarenhet av den innan såklart och den funkar finfint för mig (citalopramen alltså). Har aldrig behövt gå längre än till 20 mg. Och det enda jag har fått erfara av dom är muntorrheten, den är värst isåfall. Jag blir som vanligt med dom när dom har satt igång att verka. Glad, social utåt, mer kraft, kan fortfarande känna känslor och bli glad/ledsen, sexet är detsamma.

Nu vid insättningen igen känner jag iofs lite mild huvudvärk.

Whatever, det jag ville komma fram till är att man ska vara medveten om att man KANSKE upplever det värre ett tag eller så gör man det inte. Men det kommer försvinna, som någon sa innan.. ingen mirakelmedicin som tar bort allt på en natt.

Jag äter den mot depression och nu ångest också. Kommer antagligen få äta den resten av livet eller åtminstone många år framöver men det är så jävla värt det istället för det här sjuka som inte är jag.

Och så vill jag säga en annan sak också som jag tycker många missar i sina inlägg. Det är ingen medicin som botar sjukdomen direkt, den är bara ett hjälpmedel på en lång jävla resa mot en förändring av ditt liv. Den tar bort det jobbiga för att man ska orka ta sig ur det som gör att det blir jobbigt.

Första gången jag åt den fick jag inte direkt mycket hjälp. Slängde i mig medicinen och satte ut den efter 1½ år ungefär för jag trodde att nu var jag frisk, det gick 9 månader och jag satte mig på hsk och pang, så var det kört. Det var bara att hoppa av och börja om igen. Påbörjade lite KBT i samma veva och mer arbetsträning osv och det gick hur fint som helst, slutade med medicinen -11 och nu för två veckor sen sa det pang igen, tio resor värre. Nu har jag fått en ny mycket bättre läkare och jag kommer antagligen när det värsta lagt sig här nu in på stadigvarande KBT. Jag har ändrat mycket i mitt liv men inte tillräckligt.

Jag kan definitivt rekommendera KBT tillsammans med meducinen. Du kommer upptäcka saker med dig själv som du aldrig skulle gjort innan.

My story!

Edit. Ville bara tillägga en sak. Att bara gå till vc där dom slänger medicinen i ansiktet på dig är inget jag rekommenderar direkt. Träffa någon som faktiskt är insatt i psykisk problematik. Typ en redig psykiater som är villig att jobba med problematiken också.
Senast redigerad av misstwizted 2012-09-28 kl. 21:19.
Citera
2012-10-07, 14:15
Medlem
Zyclone-Bs avatar
10 mg = klättra på väggarna, svettningar, sömnlöshet m.m

20 mg = samma som ovan fast mindre utsträckning.

30 mg = no boner, no life, no feelings, zombie

Så valet är svårt. Går på 20 nu sedan 2006. Testat 30 och det blev zombie. Mår bitvis skit. Låg, dålig självkänsla, ingen mental ork, drömmer slaktardrömmar och andra våldsamheter, trött, ledsen men kan inte gråta, raseriutbrott, skiter-i-allt-känslor, generell ångest, panikångest m.m.
Citera
2012-10-30, 14:26
Medlem
kerv...s avatar
hur många dagar tar det innan man känner av bieffekterna(om några) kan det hända på samma dag man börjar?

Kände mig otroligt trött efter jag tagit en halv tablett igår(började då) och idag, släppte dock efter några timmar
Citera
2012-10-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerv...
Kände mig otroligt trött efter jag tagit en halv tablett igår(började då) och idag, släppte dock efter några timmar
Antidepressiva medel är bara en sorts sömnmedel som gör att man blir så trött att man inte orkar göra eller tänka något, vilket gör att man inte mår dåligt, eftersom man inte tänker på sina problem, men man kan inte heller ha ett liv när man är så trött, och man kan inte göra något kul för att man är bara trött hela tiden.
Citera
2012-10-30, 18:42
Medlem
misstwizteds avatar
Jaha, då återkommer jag med ett dilemma.

Vart hos läkaren idag och han ville höja min dos till 30 mg / dag. Jag är bättre men inte helt bra på mina 20 mg. Har gått på 20 mg i en månad nu och det har funkat bra tidigare gånger även om det tagit sin lilla tid innan man blivit helt bra.

Jag är lite nojjig över doshöjningen eftersom jag inte käkat så mycket som 30 mg innan. Hur kommer detta påverka mig? Kommer det bli ännu bättre eller kan det bli värre? Då menar jag inte upptrappningsproblem för de vet jag ju försvinner. Just nu eller de senaste dagarna har jag känt mig mer som mitt gamla jag, men har lite dippar till och från. Därav att han vill öka för att "slipa bort" det sista. Men jag vill inte bli någon zombifierad varelse med ännu sämre förmåga till orgasm. Jag tror dock att dessa problem försvunnit tidigare iom att jag känt mig bättre.

Whatever, kan det bli värre med doshöjning istället för bättre? Gillar inte alls att mixtra med medicin.

Tacksam för svar!

Ps. tar dom för recidiverande depression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in