2012-06-07, 09:41
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totteasp
Livslusten är på botten men dagarna rullar på fort som fan. Har käkat 10mg i en månad och ökade för två veckor sedan till 20mg men det som gör allt läskigt är detta drömmande på nätterna?
Tog fluoxetin för ett år sedan och hade samma symptom med drömmandet där. Det handlar om riktigt sjuka drömmar om verkliga saker och vissa andra inte.

Det går över, men Du måste hålla ut ett tag till och höja dosen om det skall ge något. Kliniskt verkningssam dos för Citalopram är 30 mg.
Citera
2012-06-07, 11:26
Medlem
Började me citalopram för ca 2 år sedan, gick från 10/20/30 - 40/dag. Funkade klockrent men blev så himla trött bara. Så bytte till Sertralin och var snart upp på max dos med dem med. Funkade inte alls. Så tillbaks till Citap, trappade ner till 40 sedan 30 som jag nu står på. Men saken är att jag känner inte av någon effekt alls längre, snarare tvärtom. Jag har blivit argare mer irriterad och våldsam igen. Även när jag tog 40 under nertrappningen så vart jag väldigt sne mot allt och alla. Btw mina drömmar är bara av ångest karaktär eller rättare sagt de jag kommer ihåg, efter bytet tillbaka har det varit fattigt med drömmar. Så nu undrar jag om någon har något bra tips på något annat preparat att pröva på....
Bytet från Sertralin till Citap var för ca 6 mån sedan.
Senast redigerad av Nikke-Lill-Troll 2012-06-07 kl. 11:30.
Citera
2012-06-07, 11:41
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikke-Lill-Troll
Började me citalopram för ca 2 år sedan, gick från 10/20/30 - 40/dag. Funkade klockrent men blev så himla trött bara. Så bytte till Sertralin och var snart upp på max dos med dem med. Funkade inte alls. Så tillbaks till Citap, trappade ner till 40 sedan 30 som jag nu står på. Men saken är att jag känner inte av någon effekt alls längre, snarare tvärtom. Jag har blivit argare mer irriterad och våldsam igen. Även när jag tog 40 under nertrappningen så vart jag väldigt sne mot allt och alla. Btw mina drömmar är bara av ångest karaktär eller rättare sagt de jag kommer ihåg, efter bytet tillbaka har det varit fattigt med drömmar. Så nu undrar jag om någon har något bra tips på något annat preparat att pröva på....
Bytet från Sertralin till Citap var för ca 6 mån sedan.

Har haft precis samma erfarenheter som Du av båda dessa mediciner. Jag kan rekommendera Seroxat om Du vill fortsätta med SSRI, men ta en annan SSRI. De har kortast halveringstid, så den påverkar nattsömnen minst. Den är också kraftfull, så det räcker med en liten dos, typ 10 mg.
Citera
2012-06-08, 23:19
Medlem
Har ätit både citalopram och escitalopram mot PTSD, dock kraftiga biverkningar i form av enorma svettningar på natten, orolig mage, mardrömar av blodig karaktär där jag skar upp människor och avlagsnade alla deras organ, min hund blev spetsad på armeringsjärn, känslan av att falla från höghus där jag alltid vaknade av att jag dog och diverse andra sjuka saker. Total avsaknad av sexlust och nästan omöjligt att få orgasm samt en känsla av kraftig apati.

Blev även sjuk då jag slutade med dem "cold turkey" efter två månader, fick yrsel och "elektriska stötar" när jag blinkade. Gick över till efexor och nu mår jag mycket bättre och har inga som helst biverkningar.
Senast redigerad av Stalkning 2012-06-08 kl. 23:22.
Citera
2012-06-09, 00:43
Medlem
Totteasps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det går över, men Du måste hålla ut ett tag till och höja dosen om det skall ge något. Kliniskt verkningssam dos för Citalopram är 30 mg.

Ja man får väl helt enkelt hålla ut.
Citera
2012-06-26, 20:59
Medlem
Varför fick ni Cita utskrivet?

Jag har ett paket i handen här som jag fick utskrivet av min läkare men tvekar fan lite på att använda dem. Dock har jag så pass allvarliga utmattnings/oro/ångest symptomer att jag får allvarliga anfall då jag blir "förlamad" o bara faller ihop - fullt medvetande. Men Citaloprom.. HJÄLPER dom eller är det bara för att blocka oron temporärt?

Har aldrig tagit liknande innan..
Citera
2012-07-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillar

Jag fick det utskrivet pga depression, eller som det står på klisterlappen på förpackningen, nedstämdhet.
Började igår, så har bara petat i mig två 10 mg tabletter än sålänge. När kan jag vänta biverkningarna? Tror att jag känner av lite saker men stöter ifrån mig det som placebo, har ju läst denna tråd lite
Citera
2012-07-10, 16:02
Medlem
Fick mina första efter tre dagar. Blev låg som fan,irriterad och varje gång jag gäspade känndes det som om jag skulle spy blev även trött som fan och gäspade i stort sett hela tiden . Det tar ca en till två veckor innan de börjar funka som det ska. Så bara att stå ut .
Citera
2012-07-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillar

Jag har ett paket i handen här som jag fick utskrivet av min läkare men tvekar fan lite på att använda dem. Dock har jag så pass allvarliga utmattnings/oro/ångest symptomer att jag får allvarliga anfall då jag blir "förlamad" o bara faller ihop - fullt medvetande. Men Citaloprom.. HJÄLPER dom eller är det bara för att blocka oron temporärt?

Har aldrig tagit liknande innan..

Fick dom för att jag var så jävla arg hela tiden och hade tankar på att skada mig och/eller andra.
Citera
2012-07-12, 20:04
Medlem
Har precis fått dessa och ska börja med en halv tablett om dagen.. i stort sett första läkemedlet jag tar ågonsn bortsett från huvudvärkstabletter. Har läst lite i tråden och börjar bli livrädd och funderar på att backa ur. Jag har ngen djup depression utan framförallt ångest, detta kanske inte alls är något för mig?

1. Hur påverkar det träning, kan jag träna som normalt? (styrke, fotboll)
2. Går det att jobba odv när man tar dessa? Har ett "intellektuellt" jobb med mycket möten, kontakt med kunder & kollegor etc etc
Citera
2012-07-22, 23:52
Medlem
Juventinas avatar
gick på sertaline eller vad dom nu heter för några år sen, blev som en jävla zombi. Jag hatade det. tog det i några månader men mådde sämre när jag tog dom så jag la av på en gång utan att trappa ner och sket i o gå tillbaka till läkaren.

Var hos läkaren i torsdags, fick en sjukskrivning för att jag ska börja med Citalopram. Är så jävla rädd för att bli som en zombie igen. Har precis avslutat ett förhållande efter 4 år, nyligen fått reda på att pappa är sjuk, vantrivs på jobbet, känner ingen livsglädje o allt e bara skit skit skit. Jag är verkligen så rädd att citalopram kommer att få mig att känna mig sämre precis som sertaline gjorde.
Citera
2012-07-23, 16:56
Medlem
Hej

Jag har gått på 10mg i 6 månader och höjde dosen till 20 mg för 3 dagar sedan, hur länge brukar det ta innan en sådan höjning ger kännbar effekt? Mådde bättre så fort jag hade tagit den första 20mg dosen men antagligen bara placebo för nu efter 3 dagar är jag tillbaka där jag var innan höjningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in