2018-02-24, 18:15
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Vad är det du inte förstår? Man brukar inte använda sig av sina journalister till den typen av aktiviteter.

Precis.

Tycker dock att det är ett utmärkt förslag att journalisterna får ta över det här jobbet. Verkar onödigt att lägga ut det externt på telefonförsäljare. Journalisterna sitter ju ändå mest och dricker kaffe och twittrar så det är väl bra att de får något vettigt att göra så att inte tidningen där de jobbar går i putten.

Det är väl det de lipar över, att det blir mindre tid att sitta och fika och slå dank.
Citera
2018-02-24, 19:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Att driva tidningar är svårt.

Mittmedias ledning har förstått problemet. Diagram och tabeller i all ära, men de säger bara att kunden inte är nöjd. Men på prenumerationsavdelingen vet de att många inte slutat betala för tidningen efter år och deceniers troget läsande för att man tröttnar eller väljer Netflix istället.

”Jag vill ha nyheter!
Jag har ingen lust att betala för åsikter, lögner och propaganda!... ...Klick! ”.
*

Men journalister som bara ser en krympande upplagesiffra rättfärdigar sig med att så är det för alla tidningar. Rycker på axlarna och fortsätter leverera god agendasättande journalestik.

Då ägarna inte får gå in och styra innehållet eller påverka journalisterna så framstår manövern med direktkontakt med fd läsare som god.

Att ringa ”Tant Elin” och fråga vad som hänt med hennes grisar var förr inget främande för en Journalist. Det var en arbetsuppgift.

Varför ska det plötsligt vara frivilligt och ringa upp ”Tant Elin” och fråga varför hon sagt upp tidningen efter 30 års troget läsande? Jag ser det som en del av arbetsuppgifterna.

Svaret är att förbundet vill skona sina journalister från att få höra hur upprörda läsarna är.

*= så brukar jag svara DN när de ringer. Och de ger sig inte, varje gång ringer någon stackar ungdom och erbjuder ett allt lägre pris för att prenumerera på blaskan. Men det är inte fråga om pengar utan innehåll.
Citera
2018-02-24, 20:59
Medlem
Tidningen är förmodligen inte attraktiv för prenumeranterna! Ungefär som där jag bor, tidningen betalar dåliga löner och får följdaktligen dåliga journalister som skapar en dålig produkt som inte säljar. Förr gick detta hem, idag går det inte hem pga gratis nyheter på nätet. Att det skulle vara fel av tidningen att beordra journalisterna att kontakta kunder finner jag inget fel i! Dessa jävla journalister kan gott göra ett hederligt arbete och prata med dem som skall betala detas lön, felet idag är att alla är så lättkränkta! Fortsätter journalisterna att vända på dagen genom att fika då andra arbetar och arbeta när andra fikar och plaggiera andras arbete så hamnar dem i denna situationen!
Citera
2018-02-25, 01:15
Medlem
Prenumererade så kallade journalistiska nyheter på betald plats, vare sig på nätet eller i en papperstidning, är snabbt utdöende.

Skolan borde lära ut hur man kritiskt granskar alla nyheter som sköljer över framtida läsare. Från kvällstidningssajter som packar in sina säljande ”nyheter” i reklam och politiska agendor, till fenomenet Flashback som levererar kliniska fakta (snabbast av alla) och dåraktig propaganda och vansinnig dårskap i en skön ”sanning”.

Nyhetsjournalister mot betalning är dinosaurierna som nu snart åter är utdöda. Vila i frid.

Tider går och allt förändras med den.
Citera
2018-02-25, 01:27
Medlem
UNPROFORs avatar
Fick mig att småle. MittMedia är ett praktexempel på rakt av vidrig judisk media som ser som sin främsta uppgift att sprida lögner och hets.

Att dessa idioter tappat kunder är fullt förståeligt och något bra, och att deras nollor till journalister nu får agera telefonförsäljare är ytterst komiskt.

Jag önskar nästan att jag varit prenumerant och sagt upp den bara så att jag hade kunnat få ett samtal från dem och berätta vad jag tycker om avskummen.
Citera
2018-02-25, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Ni som tror att journalister inte har kontakt med människor är också idioter.

Klart de har kontakt med människor men har de kontakt med läsarna? (som tydligen inte definieras som människor av journalister).
Citera
2018-02-25, 06:13
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Skolan borde lära ut hur man kritiskt granskar alla nyheter som sköljer över framtida läsare. Från kvällstidningssajter som packar in sina säljande ”nyheter” i reklam och politiska agendor, till fenomenet Flashback som levererar kliniska fakta (snabbast av alla) och dåraktig propaganda och vansinnig dårskap i en skön ”sanning”.

Det gör skolan. I alla fall där mitt barn gick/går. Redan på mellanstadiet (mitt barn går snart ut gymnasiet) började de lära sig om källkritik, fake new osv.
Citera
2018-02-25, 10:25
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Om produkten inte håller måttet hjälper det knappast att ringa till en gammal kund och be dom förklara varför. Det kan ett call center göra, eller ett marknadsundersöningsföretag. Att nyttja reportrar till sådant är att ytterligare förvärra situationen.
Jag kan tänka mig att det gjorts marknadsundersökningar, men att journalisterna vägrar att lyssna. Med facket i ryggen kan de ju nästan göra bäst fan de vill, det blir ju tydligt här.

Kanske är det ett sätt att försöka verklighetsförankra. Nästan säkert välbehövligt. Uppgiften skulle ta mig 2-3 timmar inklusive förberedelser och dokumentation, så vad fan är det tjura om?
Citera
2018-02-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Jag prenumerade på en lokal blaska i typ 30 År!

Sa iaf. upp den för en månad sedan, men titt som tätt ligger blaskan i brevlådan....

Tidningen JP bläää https://www.jp.se/

Så nog vill de ha tillbaka mig HaHa

Tog en snabbtitt på länken. Tog mig ca. 10 sekunder att hitta denna mening:

"Kim Leine i litteraturpodden: "Jag tror att vi män har en latent psykopat i oss""

Tror ni det hade publicerats om man bytte ut "män" mot "kvinnor"?
Sitter här och myser när jag läser om journalisternas situation
Citera
2018-02-25, 10:35
Medlem
Vet inte varför jag blir helt full i skratt när jag hör talas om MSM-journalister som förnedras. Man får en varm känsla i bröstet bara.

Facket vet att journalisterna är hatade, journalisterna själva vet det, de vet alla på vilka grunder, men det har tydligen inte nått fram till de mäktiga bökande grisarna där uppe som bara: "Vi måste ta reda på varför våra läsare gör andra medieval!"

Hoppas att någon som blir uppringd kan spela in samtalet. Jag skulle råda folk att inte bara vara humorlöst indignerade utan att ta chansen att trolla och driva gäck med journalisterna.
Citera
2018-02-25, 14:21
Medlem
bongsongs avatar
De är ju bra ide. Så får dom veta vilken dygna dom skriver om. Vem orkar läsa om att Pernilla W tutt bilder
Citera
2018-02-25, 14:34
Medlem
ace_secs avatar
Det går bra för ljugmedia

Snart får väl journalisterna städa lokalerna själva också.

Rätt åt asen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in