Citat:
Ursprungligen postat av
Pudersocker
För tredje gången, den blir ju bara bättre, Johanna Kull är sparekonom på Avanza med masterexamen i Nationalekonomi, tror på henne mer än dig Frasse eller slår du en masterexamen i nationalekonomi?
Som tråden har visat så besitter jag uppenbarligen en stor dos sunt förnuft när jag har visat i sak varför amortering är amortering och inte sparande. Vilket innebär att det jag säger förmodligen är ett bättre skäl än vad någon indoktrinerad akademiker har att säga om saken.
Det argumentationsfel du gör kallas argument from authority.
Citat:
Hon skriver:
Amortering ett räntesparande
Ordet amortera kommer från franskans ”amortir”, att döda. Det låter inte supermuntert, men inte heller speciellt sorgligt. För det är ju dina lån du tar död på, i detta fall ditt bolån. Att amortera är alltså ingen kostnad, utan att amortera kan jämföras med ett räntesparande. Du betalar av på ditt lån och minskar därmed dina framtida räntekostnader.
https://blogg.avanza.se/avanza/ska-jag-spara-eller-amortera/
Amortering är en kostnad eftersom man betalar sitt köp som man konsumerar.
Det man gör enligt ovanstående resonemang (vars slutsats inte följer från dess premisser, ”akademiker” kanske man ska säga) är att minska sin framtida räntekostnad - som ändå är en kostnad!
Att minska sina kostnader är inte att spara. Det är som att påstå att du sparar 50% om du köper en vara på realisation för halva priset. Snicksnack, vilket förskönande bomullstugg. Utbud och efterfrågan gäller, varan har fortfarande en kostnad och du betalade den.