2019-01-30, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
För tredje gången, den blir ju bara bättre, Johanna Kull är sparekonom på Avanza med masterexamen i Nationalekonomi, tror på henne mer än dig Frasse eller slår du en masterexamen i nationalekonomi?
Som tråden har visat så besitter jag uppenbarligen en stor dos sunt förnuft när jag har visat i sak varför amortering är amortering och inte sparande. Vilket innebär att det jag säger förmodligen är ett bättre skäl än vad någon indoktrinerad akademiker har att säga om saken.

Det argumentationsfel du gör kallas argument from authority.

Citat:
Hon skriver:

Amortering ett räntesparande
Ordet amortera kommer från franskans ”amortir”, att döda. Det låter inte supermuntert, men inte heller speciellt sorgligt. För det är ju dina lån du tar död på, i detta fall ditt bolån. Att amortera är alltså ingen kostnad, utan att amortera kan jämföras med ett räntesparande. Du betalar av på ditt lån och minskar därmed dina framtida räntekostnader.

https://blogg.avanza.se/avanza/ska-jag-spara-eller-amortera/
Amortering är en kostnad eftersom man betalar sitt köp som man konsumerar.

Det man gör enligt ovanstående resonemang (vars slutsats inte följer från dess premisser, ”akademiker” kanske man ska säga) är att minska sin framtida räntekostnad - som ändå är en kostnad!

Att minska sina kostnader är inte att spara. Det är som att påstå att du sparar 50% om du köper en vara på realisation för halva priset. Snicksnack, vilket förskönande bomullstugg. Utbud och efterfrågan gäller, varan har fortfarande en kostnad och du betalade den.
Senast redigerad av frasselito 2019-01-30 kl. 18:06.
Citera
2019-01-30, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du äger en fordran på pengarna som finns på ditt sparkonto. Om du anser att pengar i sig är en fordran så äger du alltså en fordran på en fordran. Du äger fortfarande alltså inte pengarna.

Det finns inte längre några pengar bakom fordringarna. Välkommen till verkligheten.
Citera
2019-01-30, 18:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det finns inte längre några pengar bakom fordringarna. Välkommen till verkligheten.

Du motsäger alltså inte det jag skrev, att du inte äger pengarna på ditt sparkonto det är bara en fordran på banken.
Citera
2019-01-30, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Fordringen i sig är pengarna.

En fordran kan vara mer eller mindre värd mätt i penningmått.

Och det är ganska vanligt att man har denna uppfattningen att man äger sin fordran gentemot banken. Staten garanterar denna fordran upp till ett visst värde, staten garanterar att man får sina pengar dvs fordran levereras av staten.

Vilka pengar? Det står fortfarande på pundsedlarna, och stod även på svenska sedlar förr (fast på svenska då) : "I promise to pay the bearer on demand the sum of x pounds". Det innebar att sedlarna var kvitton på en täckning i hårdvaluta hos banken. I klartext: innehavaren av sedeln kunde växla in sedeln mot guld- eller silvermynt. Ett pund var bokstavligen det, ett skålpund (ca 425 gram) sterlingsilver.

Nu är det enda du kan lösa in dina kvitton till, andra kvitton. Det finns bara fordringar.
Citera
2019-01-30, 18:38
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:

Att minska sina kostnader är inte att spara. Det är som att påstå att du sparar 50% om du köper en vara på realisation för halva priset. Snicksnack, vilket förskönande bomullstugg. Utbud och efterfrågan gäller, varan har fortfarande en kostnad och du betalade den.

Om du minskar dina kostnader får du inte behålla mer av dina pengar då? Och de pengarna då du får behålla det är ju samma som att spara, tills du gör nåt med dem. Tror fortfarande mer på Johanna.
Citera
2019-01-30, 18:50
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Som tråden har visat så besitter jag uppenbarligen en stor dos sunt förnuft när jag har visat i sak varför amortering är amortering och inte sparande. Vilket innebär att det jag säger förmodligen är ett bättre skäl än vad någon indoktrinerad akademiker har att säga om saken.

Det argumentationsfel du gör kallas argument from authority.

Nej, det är inget auktoritetsargument (felslut). Det är nämligen rimligt att en person utbildad inom x kan x bättre än en person som inte är utbildad inom x. Felslutet auktoritetsargument är att hävda att en person utbildad inom x även måste ha rätt i uttalanden som inte handlar om x.
Citera
2019-01-30, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vilka pengar? Det står fortfarande på pundsedlarna, och stod även på svenska sedlar förr (fast på svenska då) : "I promise to pay the bearer on demand the sum of x pounds". Det innebar att sedlarna var kvitton på en täckning i hårdvaluta hos banken. I klartext: innehavaren av sedeln kunde växla in sedeln mot guld- eller silvermynt. Ett pund var bokstavligen det, ett skålpund (ca 425 gram) sterlingsilver.

Nu är det enda du kan lösa in dina kvitton till, andra kvitton. Det finns bara fordringar.
du missade vad jag skrev efter: fordran levereras av staten. Vilket är menat att tolkas som att staten tar över fordran, så nu har man fordran gentemot staten.
Citera
2019-01-30, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Om du minskar dina kostnader får du inte behålla mer av dina pengar då? Och de pengarna då du får behålla det är ju samma som att spara, tills du gör nåt med dem. Tror fortfarande mer på Johanna.
Att minska sina framtida kostnader är att minska sina kostnader - det är fortfarande kostnad. Och att amortera sina lån är generellt att betala för sin konsumtion, vilket per definition innebär att amortering inte kan vara sparande.

Och i fallet Sverige så har minskade räntor snarare ökat viljan att spendera pengar, dvs ökade kostnader när man sänkt räntan!
Citera
2019-01-30, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Nej, det är inget auktoritetsargument (felslut). Det är nämligen rimligt att en person utbildad inom x kan x bättre än en person som inte är utbildad inom x. Felslutet auktoritetsargument är att hävda att en person utbildad inom x även måste ha rätt i uttalanden som inte handlar om x.
Du kan läsa denna och bilda dig litegrann:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

det du pratar om är en form av auktoritetsargument, det finns flera former.

Man kan välja att diskutera person eller diskutera sak. Jag väljer sak om det är saken vi vill utreda.
Citera
2019-01-30, 19:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan läsa denna och bilda dig litegrann:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

det du pratar om är en form av auktoritetsargument, det finns flera former.

Man kan välja att diskutera person eller diskutera sak. Jag väljer sak om det är saken vi vill utreda.

Är det ett auktoritetsargument från dina sida att hävda att du har rätt eftersom du är totalt outbildad och därför inte behöver låta dig påverkas av fakta?
Citera
2019-01-30, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är det ett auktoritetsargument från dina sida att hävda att du har rätt eftersom du är totalt outbildad och därför inte behöver låta dig påverkas av fakta?
nej för en auktoritet kräver någon form av auktoritet. inom retoriken kallas detta för ethos.
Det jag använder mig utav är logos, vilket är rationella och logiska resonemang.

Man kan ju välja att inte tycka att jag har rätt. Men då säger man också att man har kroniskt svårt för logik. Från dessa slags personer får man bland annat höra att det är sparande att dricka bärs och att lånar man en borrmaskin så äger man den lånade borrmaskinen.

Jag menar, det är ju inte jag som ska rannsaka min ståndpunkt i den här frågan.
Citera
2019-01-30, 19:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
nej för en auktoritet kräver någon form av auktoritet. inom retoriken kallas detta för ethos.
Det jag använder mig utav är logos, vilket är rationella och logiska resonemang.

Du bygger ju alla dina argument på att du inte behöver förhålla dig till fakta och verkligheten, det är inte alla som kan bryta sig loss från sådant så visst är det väl auktoritet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in