2019-08-24, 12:08
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentrogne
HAHAHA! Leasing är absolut inte billigare än billån... Leasing är det dom fattiga tar, som inte vet hur man planerar sin ekonomi.

Gör en kalkyl och motbevisa mig.
Citera
2019-08-24, 12:55
Medlem
Unizeros avatar
Tänk på att du också får göra ränteavdrag på billlån.
Citera
2019-08-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Gör en kalkyl och motbevisa mig.

Det vill jag också gärna se, ofta är leasing billigare än billån, vidare så om man är kreditvärdig för leasing är man oftast det för billån också.
Citera
2019-08-24, 21:21
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
HAHAHA! Leasing är absolut inte billigare än billån... Leasing är det dom fattiga tar, som inte vet hur man planerar sin ekonomi.

Intressant kommentar, jag själv leasar en bil i miljonkronors-klassen. Det kostar mitt företag cirka 9000kr i månaden allt inräknat(förmån,drivmedel,leasing,försäkring,UH). 9000kr i månaden låter mitt företag betala ut en lön till mig själv på knappt 6000kr brutto som efter skatt bli cirka 4000kr netto.

Nämn ett billån som för mig privat täcker hela ägandeskapet av en bil i miljonkronors-klassen för 4000kr i månaden så swishar jag dig 5000kr direkt.
Citera
2019-08-25, 11:32
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Detta kan vara något av det mest matematiskt och företagsekonomiskt korkade jag någonsin läst. Snälla? Tror du att leasingbolaget bedriver välgörenhet?
Leasing: Du betalar för allt + en vinst för företaget.
Tänk dig själv om du vore företagare, du skulle väl inte leasa ut utan vinst?
Faktum är att leasing är dyrare än bil på avbetalning. Alltså är man dubbelt så korkad om man leasar.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det vill jag också gärna se, ofta är leasing billigare än billån, vidare så om man är kreditvärdig för leasing är man oftast det för billån också.

Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Intressant kommentar, jag själv leasar en bil i miljonkronors-klassen. Det kostar mitt företag cirka 9000kr i månaden allt inräknat(förmån,drivmedel,leasing,försäkring,UH). 9000kr i månaden låter mitt företag betala ut en lön till mig själv på knappt 6000kr brutto som efter skatt bli cirka 4000kr netto.

Nämn ett billån som för mig privat täcker hela ägandeskapet av en bil i miljonkronors-klassen för 4000kr i månaden så swishar jag dig 5000kr direkt.

(FB) Privatleasing är billigare än billån. Bevisat.
Citera
2019-08-25, 22:43
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
(FB) Privatleasing är billigare än billån. Bevisat.
Kul för dig. Skulle aldrig få för mig att leasa en bil eller ta på kredit. Har alldeles för god ekonomi för att behöva det.
Leasing och kredit är till för medelklassen och till viss del fattiga. Förmögna människor tar inte såna lån, vilket är en del i anledningen till att de är rika. Men bra för dig att du hittat en lucka i systemet.

Förresten har du missat några aspekter i din uträkning, men jag orkar faktiskt inte poängtera dem, för det känns som du ändå inte kommer inse att du har fel.
Citera
2019-08-27, 15:01
Medlem
OurFranks avatar
Citat:

Intressant, vad är det för bil?
Citera
2019-08-27, 15:15
Medlem
Citat:

Vad är det för fantastisk bil som enbart tappar ca 33% på tre år INKLUSIVE drivmedel försäkring skatt.

Kör du 50mil om året då kanske? Eller en Tesla där vägskatten är 360kr och du räknar el till noll för du laddar gratis på IKEA?

Nej jag tror du är en liten plutt som vill imponera.....Du kanske åker moppe ännu
Citera
2019-08-29, 17:45
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vad är det för fantastisk bil som enbart tappar ca 33% på tre år INKLUSIVE drivmedel försäkring skatt.

Kör du 50mil om året då kanske? Eller en Tesla där vägskatten är 360kr och du räknar el till noll för du laddar gratis på IKEA?

Nej jag tror du är en liten plutt som vill imponera.....Du kanske åker moppe ännu

1500 mil om året +-. Har en laddstolpe hemma.

Pic or didn't happend.
http://www.bilddump.se/bilder/201908....255.129.0.jpg
Citera
2019-08-30, 09:16
Medlem
Citat:
1500 mil om året +-. Har en laddstolpe hemma.

Pic or didn't happend.
http://www.bilddump.se/bilder/201908....255.129.0.jpg

Ja titta. En Tesla som jag gissade.

Om du då räknar el till ingenting och ett väldigt väldigt bra andrahandsvärde så går nog din kalkyl ihop.Får erkänna jag är dålig på elbilar och har ännu sämre koll på vad de är värda begagnade.

Däremot så är Teslan imponerande vad gäller teknik och acceleration.
Vad som inte imponerade på min var finish,upplevd byggkvalitet somt inredning som mer påminde om en billig öststatsbil,inte en för dryga miljonen.
Elbil/alternativt bränsle är framtiden,men just idag finns det (i mitt tycke) mycket bättre bilar att köpa för den summa pengar en Tesla kräver
Citera
2019-08-30, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Missar du inte förmånsvärdet?

Vet inte vilken Teslamodell du kör men är den i miljonklassen borde förmånsvärdet vara ganska så högt.

EDIT: Förresten så är det inte du som leasar, det är företaget. Sedan har du den som personalbil.
Senast redigerad av Conception 2019-08-30 kl. 11:15.
Citera
2019-08-30, 14:01
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Missar du inte förmånsvärdet?

Vet inte vilken Teslamodell du kör men är den i miljonklassen borde förmånsvärdet vara ganska så högt.

EDIT: Förresten så är det inte du som leasar, det är företaget. Sedan har du den som personalbil.

Model S 100D, förmånsvärde 4800kr i månaden.

Leasingavgift varje månad ligger på 4700kr ex moms, 20% första förhöjd samt miljöbilspremie på 60tkr.
12,5% moms cirka 500kr
Aga på förmåns värdet cirka 1500kr
Nettoavdrag förmånsvärde 1500kr
Försäkring: 800kr

Laddar bilen på jobbet för undantag när jag har semester. Så elkostnaden är i regel 0 spänn men cirka 1000kr den månad om året som jag har semester.

Jag äger 100% av företags aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in