2019-04-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Word! Själv är jag för snål för att köpa en lyxbil men en del kompisar/kollegor med liknande ekonomi kör alltifrån X5, X6, Audi RS8, Panamera, Cayenne Turbo till Rolls Royce Wraith. Jag är enbart glad för deras skull. Folk spenderar på olika saker helt enkelt.

Edit: för att relatera mer till trådstarten så är dessa herrar välavlönade med inkomster mellan 300k USD per år till något över 1M USD och då har man helt enkelt råd med en bra bil även om det i mina ögon är slöseri.

Håller helt med. Dessutom, någonstans går ju leasingen igenom en kreditprövning och man antas genom den vara god för summan som bilen är värd under leasing- perioden, så förstår inte helt vad det handlar om. Leasing i sig är ju ett system som tar sig runt den viktiga faktorn om att binda kapital, vilket kan vara negativt för ett företag eller en privatperson vid viktigare saker, exempelvis en bostad. För företag blir det också billigare med halv moms. Så att hyra skulle jag säga är ett modernt sätt att leva och det finns ingen mening att binda upp 500 000kr i en bil om man ska avyttra den när den är värd 300 000kr.
Citera
2019-04-14, 12:41
Medlem
Ersattarens avatar
Svensken genom tiderna har sällan varit värst sparsamt lagda. Skillnaden är bara, slösas det på plast och skrot, eller investeringar och företag ( som inte alla blir nästa Volvo, och med skattetryck idag så är chansen desto lägre ). Så när lån väl blir tillgängligt, ska du också se att det helt plötsligt dyker upp mycket nytt och lustigt ( och rika som fan är vi också, med andras pengar ) både till höger och vänster.

Finns ju så många alternativ till mer pengar idag, och bil är ju något som är fint å åka och köra - att det sedan är 200 - 300 - 500.000 kr skillnad mellan en äldre och ny bil, ja, det är ju var och ens egna ansvar att ta ställning i - men en investering är det nästintill aldrig ( som gemene folk handlar ).

Bilar ska man akta sig för, det är en jävla rävsax och det blir aldrig bättre - jag skiter fullständigt i allt och allo, en trafiksäker och väl underhållen kombi och rätt körteknik och det är få saker som kan förhindra min framkomst, behöver inte kasta en halv miljon på frågan ( och sedan ändå inte kunna köra mitt fordon, som filplacering, veta vart man har fordonet på vägen, helt "missa" blinkers m.m korkade saker som man bör göra före man köper större bil ), utan det klarar 5.000 - 50.000 kr också.
Citera
2019-04-14, 19:58
Medlem
Om TS med sambon tjänar 40 000 (brutto eller netto framgår inte) men vi räknar på brutto. Så får de ut 25 000 efter skatt tillsammans.
Hyra 7000 kr.
Mat 4000 ( kräver matlåda varje dag)
Kläder 2000
Transporter 2000 (busskort)
Nöjen 2000
övrigt 3000
Lyxbil 5000
Summa 25 000

Det handlar bara om att prioritera. Låna 800 000 till 6% ränta (billån) kostar bara 4000 kr per månad. Lägger du 1000 kr på bränsle/service så går kalkylen ihop även om man som sambos bara får ut 25 000 tillsammans. Att låna 800 000 för att köpa en bil med denna inkomst är verkligen ingenting som jag rekommenderar. Men om man vill skryta för grannarna så går det bra.

Alla åker inte utomlands varannan månad. Alla tillbringar inte jul, sportlov och påsk i fjällen. Alla har inte en segelbåt. Alla har inte en sommarstuga vid kusten. Alla har inte en lyxbil.

Men oavsett inkomst så kan man troligen prioritera att göra något av ovanstående om man verkligen, verkligen vill men då får man snåla in på någonting annat.
Citera
2019-04-14, 21:54
Medlem
Prodelins avatar
Jag har en Ferrari 458 som jag köpte för 1450', tog lån och betalade 400' kontant, resten skuld.

Fin bil är status, inget snack om det, som att att ha en Rolex, dock så lägger jag allt på bilen då det är min hobby, har inga barn eller kärring att försörja, köper sällan nya kläder, kanske två par byxor/år, reser nästan aldrig utomlands på semester och har inga laster som att röka eller snusa.

Det funkar bra, så jävla kul varje gång man kör.

Andra slänger pengar på Thairesor och annat skit, skaffar barn och annan skit, det är deras liv, jag skiter i det, dom lever tråkiga svenssonliv.
Citera
2019-04-14, 22:56
Medlem
För mig är en bil ingen status men jag köper den bilen som jag önskar och som har det jag söker i en bil. Den ska vara rymlig för en familj men även andas ut sportighet och vara snygg. För det betalar jag gärna 2 000 mer i månaden än för en bil som är trist. Varken min snyggare halva eller jag lägger pengarna på cigg och sprit, bara det hade säkert kostat oss snålt beräknat 3-4 000 varje månad. Thairesor intresserar mig inte ett dugg, vi nöjer oss med att resa inom Europa. Då anser jag att kan vi unna oss den bilen vi vill ha. Tyvärr, många rökare och festprinsar som spenderar tusenlappar varje månad på krogbesök anmärker på folk som åker i fina bilar Som sagt, låt folk lägga pengar på det de vill göra. Någon byter sitt kök vart tredje år, någon köper lantställe för två mille trots att man är där typ bara två- tre gånger per år, men vad rör det mig...
Senast redigerad av starshipp 2019-04-14 kl. 22:59.
Citera
2019-08-20, 21:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag har en Ferrari 458 som jag köpte för 1450', tog lån och betalade 400' kontant, resten skuld.

Fin bil är status, inget snack om det, som att att ha en Rolex, dock så lägger jag allt på bilen då det är min hobby, har inga barn eller kärring att försörja, köper sällan nya kläder, kanske två par byxor/år, reser nästan aldrig utomlands på semester och har inga laster som att röka eller snusa.

Det funkar bra, så jävla kul varje gång man kör.

Andra slänger pengar på Thairesor och annat skit, skaffar barn och annan skit, det är deras liv, jag skiter i det, dom lever tråkiga svenssonliv.

Fast att åka Ferrari och leva som en lodis i gamla slitna kläder är inte så jävla fräckt.

Ferrari har man om man har så mycket pengar så man vet inte vad man ska göra av dom. Man sparar inte till en Ferrari..
Citera
2019-08-20, 21:38
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slynjavel
Folk är totalt efterblivna när det kommer till bilinköp. Speciellt nu när den nya skuldfällan Leasing har kommit till svenssons kännedom.

Jag själv kör en V70 2.4d från 2008, som jag köpte av en firma för 3 år sedan. Den hade gått som tjänstebil i alla år sedan ny. Jag servar den ordentligt (antagligen för mycket) hemma på uppfarten och har en tilläggsförsäkring på den i fall jag skulle få haveri. Det har dock aldrig hänt. Den har nu gått 44 000 mil och går hur fint som helst. Jag har inga problem att packa i familjen och köra på utlandssemester i den.

Den kostar inte alls mycket pengar, finns heller inte en krona i lån på den. Jag tänker köra den tills det börjar komma rost på den. Ser inga problem med att ha en gammal bil så länge det inte är fullt med bruna rostfläckar på den, det ser illa ut. Under tiden jag kör min gamla Volvo kan jag spara en slant varje månad på ett bilkonto, tills dagen den rasar. Då kan jag köra bort till handlaren och köpa en ny bil i 70-100K klassen. Så tänker jag.

Bara de att leasing är billigare än billån. Samma kostnad som lån bara att du inte behöver slänga ut en kontantinsats som handpenning. Kapital som kan ligga i aktier och växa.

Visst är begagnat billigare men billån är fan de dummaste man kan göra.

PENGAR SKA VÄXA, inte LÅSAS
Citera
2019-08-21, 22:24
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Bara de att leasing är billigare än billån. Samma kostnad som lån bara att du inte behöver slänga ut en kontantinsats som handpenning. Kapital som kan ligga i aktier och växa.

Detta kan vara något av det mest matematiskt och företagsekonomiskt korkade jag någonsin läst. Snälla? Tror du att leasingbolaget bedriver välgörenhet?
Leasing: Du betalar för allt + en vinst för företaget.
Tänk dig själv om du vore företagare, du skulle väl inte leasa ut utan vinst?
Faktum är att leasing är dyrare än bil på avbetalning. Alltså är man dubbelt så korkad om man leasar.
Citera
2019-08-23, 23:35
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Detta kan vara något av det mest matematiskt och företagsekonomiskt korkade jag någonsin läst. Snälla? Tror du att leasingbolaget bedriver välgörenhet?
Faktum är att leasing är dyrare än bil på avbetalning. Alltså är man dubbelt så korkad om man leasar.

Men gör matten själv då för fan.

Du vill inte binda upp kapital i en jävla bil, det ska ligga i aktier. Rätt jävla enkelt.

Klart de fan inte är bättre än köpa begagnat.
Citera
2019-08-24, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard

Vissa bolag, VW tex bedriver faktiskt en form av välgörenhet mot finnansbolaget VW-Finnas (som är leasinggivare) då de går in och subventionerar leasingen.
På många leasingbilar betalar man iprincip bara värdeminskningen 3 år. Dessutom ingår service och ett extra år nybilsgaranti.
Citera
2019-08-24, 08:38
Medlem
Citat:
Men gör matten själv då för fan.

Du vill inte binda upp kapital i en jävla bil, det ska ligga i aktier. Rätt jävla enkelt.

Klart de fan inte är bättre än köpa begagnat.

Dessutom har man ju ett garanterat restvärde med leasing
Citera
2019-08-24, 10:37
Medlem
dentrognes avatar
Citat:

HAHAHA! Leasing är absolut inte billigare än billån... Leasing är det dom fattiga tar, som inte vet hur man planerar sin ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in