2018-02-04, 23:35
Medlem
Inkomst: 37500 + 31000 = 68500
Nettoinkomst: ca 52000
Sålde förra bilen för ca 70000
Kontant: 50000 + 50000 = 100000
Finansiering: drygt 230000 med 2% ränta över 5 år. Ger en månadskostnad på ca 4000, dvs 2000 kr var.
Detta för en E-klass 2017 för drygt 400k kr.

Man behöver inte vara särskilt rik för att köpa en hyfsat fin bil.

Sparar 8000 kr var utöver detta på Avanza och amorterar på bolån på 1,8 miljoner.
Citera
2018-02-05, 06:32
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Ny bil och lägenhet, 27 inte lånat en krona. Bodde dock hemma tills jag var 23 så fick en bra start där. Spenderat mycket på börsen och kunnat spara en hel del. Bor dock inte i någon storstad.

Well well du är på en rak och bra väg , keep it up.
Citera
2018-02-05, 09:08
Medlem
Bättre satsa på bil som är färdigbetald direkt.

För mig duger gott en bil kring 10 000-15 000 kr.
Citera
2018-02-05, 09:58
Medlem
De allra flesta har det väl genom jobbet skulle jag tro, alternativt har belånat sig upp över öronen. Jag jobbar inom landstinget och vi kan få miljöbilar som förmån, bara att välja ut vilken miljöklassad bil som helst och sen får man en offert på vad det skulle kosta ett leasa den och sen dras kostnaden från lönen varje månad. Så jag skulle med lätthet kunna fixa en Tesla trots att jag inte direkt är högavlönad.

Personligen ser jag dock inte värdet i det. En dyr bil måste vara den ultimata onödiga lyxleksaken. Tror många med dyra bilar framförallt vill visa upp dem för omgivningen och framstå som lite mer framgångsrika än de kanske är, men tror det snarare leder till att folk tittar på de personerna och tänker "vad kompenserar han för?".
Citera
2018-02-05, 11:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
De allra flesta har det väl genom jobbet skulle jag tro, alternativt har belånat sig upp över öronen. Jag jobbar inom landstinget och vi kan få miljöbilar som förmån, bara att välja ut vilken miljöklassad bil som helst och sen får man en offert på vad det skulle kosta ett leasa den och sen dras kostnaden från lönen varje månad. Så jag skulle med lätthet kunna fixa en Tesla trots att jag inte direkt är högavlönad.

Personligen ser jag dock inte värdet i det. En dyr bil måste vara den ultimata onödiga lyxleksaken. Tror många med dyra bilar framförallt vill visa upp dem för omgivningen och framstå som lite mer framgångsrika än de kanske är, men tror det snarare leder till att folk tittar på de personerna och tänker "vad kompenserar han för?".

Säg att du pendlar runt en timme enkel väg varje dag. Då är det en förbannat skillnad på om du har en nyare E-klass eller om du kör en Nissan Micra med några år på nacken.

Har du barn vill du dessutom gärna ha en säker bil (vilket i och för sig inte behöver vara en exklusivare bil).
Citera
2018-02-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Säg att du pendlar runt en timme enkel väg varje dag. Då är det en förbannat skillnad på om du har en nyare E-klass eller om du kör en Nissan Micra med några år på nacken.

Har du barn vill du dessutom gärna ha en säker bil (vilket i och för sig inte behöver vara en exklusivare bil).

Givetvis vill man ha en bra bil men en BMW M3 väljer du ju inte för att den är praktisk, ekonomisk eller säkrast till exempel. Det är bara glitter.
Citera
2018-02-05, 11:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Givetvis vill man ha en bra bil men en BMW M3 väljer du ju inte för att den är praktisk, ekonomisk eller säkrast till exempel. Det är bara glitter.

Nja, det finns ju massa människor som faktiskt är genuint intresserade av bilar och bilar med bra prestanda. Visst finns det dem som köper dyra bilar för att impa på andra, absolut, men det finns även många som gör det för att de uppskattar hur bilen ser ut och vad den presterar och skiter i vad andra tycker.
Citera
2018-02-05, 11:39
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Inkomst: 37500 + 31000 = 68500
Nettoinkomst: ca 52000
Sålde förra bilen för ca 70000
Kontant: 50000 + 50000 = 100000
Finansiering: drygt 230000 med 2% ränta över 5 år. Ger en månadskostnad på ca 4000, dvs 2000 kr var.
Detta för en E-klass 2017 för drygt 400k kr.

Man behöver inte vara särskilt rik för att köpa en hyfsat fin bil.

Sparar 8000 kr var utöver detta på Avanza och amorterar på bolån på 1,8 miljoner.

Ja, 4k på 52k netto är ingenting! Det är helt klart rättfärdigat att köpa en fin E-klass för dom pengarna. Allt blir enklare när det är två personer som jobbar, simpelt.
Citera
2018-02-05, 13:17
Medlem
Alltså trådskaparen kanske får vakna lite.
1. Först. 40 000 kr på två månadslöner är inte anmärkningsvärt högt utan snarare lågt. Par med akademisk utbildning bör ha ca 70-80 tkr i månaden före skatt. dvs ca 50 tkr efter skatt. Även i 35-års åldern.

2. Väldigt många, även i 30-40 års åldern har tjänat mycket pengar på sitt boende. Flera miljoner. Det finns alltså ett låneutrymme på bostaden som ofta används för bilinköp. Med hänsyn till att en miljon kronor i bolån kostar ca 12 000 kr per år dvs 1 000 kr i månaden är möjligheten att låna billigt mycket stor.

3. Man ska inte räkna på vad en bil kostar i inköp utan vad den kostar per månad.

4. Väldigt många med nya bilar har tjänstebil och skattar på denna som löneförmån.

Dvs
a) majoriteten av bilarna är finansiera genom bolån eller är tjänstebilar
b) några har lånat till bilarna
c) några har sparat o vid börsuppgång i 9 år har många blivit väldigt förmögna.

Dvs
Det är inte alls märkligt att par i 30-40 års åldern har ny bil. Motsatsen hade varit märklig.

--
Förmånsvärdet vid tjänstebil blir extremt lågt för många dyra bilar. Och särskilt om de har möjlighet till partiell eldrift. Ex. Mitsubishi Outlander med pris 420 000 kr ger förmånsvärde på ca 2400 kr/mån. Det har man nog råd till när man slipper skatta 50% av sin inkomst för att istället köpa bil. Förmånsvärdet ger dessa effekter. Man sparar 50 procent av sin lön på att ha tjänstebil om kostnaden vore densamma. Nu är kostnaden markant lägre. Mer rimligt för en bil i denna storleksklass o prisnivå är kanske 4500 kr och då kostar det förmånstagaren 9000 kr om han istället skulle tagit från sin lön o betalat (9000 kr - skatt 50 procent och han har kvar 4500 kr som han lägger på avbetalningar på sin nya bil).
Senast redigerad av VLCD 2018-02-05 kl. 13:31.
Citera
2018-02-05, 14:03
Medlem
Så här ser det ut på en bilfirma. 5314kr i månaden tycker dom uppenbarligen det är värt.

Avbetalning
5 314 kr/mån
Månadskostnaden som visas här är beräknat på 4,95% ränta, 20% kontantinsats, avtalsperiod på 36 månader och 46% restvärde på bilen inkl. moms. Avbetalning är i form av ett annuitetslån och betyder att månadskostnaden är konstant under avtalsperioden.

Räkneexempel:
Vid köp av en bil för 100.000 kr inkl moms med en avtalsperiod på 36 månader och ränta 4,95%, blir den den effektiva räntan 6,18%. Uppläggningsavgift 595 kr. Aviseringsavgift 39 kr. Kontantinsats 20.000 kr (20%). Restvärde 46.000 kr (46%).

Vid alla bilaffärer tillkommer alltid en administrationsavgift på 600 kr.
Citera
2018-02-05, 18:08
Medlem
Jag är student och har en ny bil, onödigt, absolut men jag pallar inte åka kollektivt när jag ska iväg någonstans. Lyckades även tjäna bra med pengar via aktier (7-siffriga belopp) innan studierna så kommer ändå ha råd med bostad efter examen, även om det så klart hade varit "smartast" att spara pengarna alternativt köpt en begagnad bil. Slipper även alla problem som en begagnad bil eventuellt skulle innebära.
Citera
2018-02-05, 19:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klnftw
Jag är student och har en ny bil, onödigt, absolut men jag pallar inte åka kollektivt när jag ska iväg någonstans. Lyckades även tjäna bra med pengar via aktier (7-siffriga belopp) innan studierna så kommer ändå ha råd med bostad efter examen, även om det så klart hade varit "smartast" att spara pengarna alternativt köpt en begagnad bil. Slipper även alla problem som en begagnad bil eventuellt skulle innebära.
Jo, det är ju ett bra sätt att ha råd med en dyr bil: var miljonär.

Om du lyckat bli miljonär redan som gymnasist, vad är det då för poäng med att kasta bort din tid på att studera? Är det inte bättre du fortsätter med dina aktieaffärer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in