För mig verkade sådan väldigt konstigt också.
En beg. bil för 100 000kr är ju mycket för plånboken tyckte man.
Men som flera nämt. Billån, avbetalning.
Få personer pröjsar för kärran på direkten. Jag vet familjer där föräldrarna är under 30 och har tre barn, dyr villa och ändå kör en merceders e klass amg blablabla OCH en audi A4 stjofräs massa tillägg... dessa människor har inte direkt några sjofräslöner heller🤔 men de har såklart tagit lån osv...
Likadant är det många som har förmånsbilar eller leasingbilar.
Fördelen med leasingbil till exempel är att du kan ha en sprillans ny bil, fullutrustad osv... men du betalar mellan 1500 och 6000 i månaden (beroende på modell, tillägg, sträcka osv...) ofta är det inkl. service. Fördelen med detta är också att man inte behöver betala någon kontantinsats.... för hade du haft bilen på lån så hade du behövt lägga 20% på bordet direkt.... men kanske ändå bara betalat 4000kr/mån... men här kör man bara avbetalninge utan kontantinsatts
Nackdelen är att du inte kan köra långt så ofta... många har avtal där 1000mil/år ingår... men vill du ha 1500 så kostar det några hunfra rxtra per månad 2000 ytterliggare några hundra osv... dessutom är det inte lönsamt att leasa en stor bil... en stor bil har man kanske för att köra långt osv... och visst... många kommer långt på kanske 2500mil per år för kanske 700kr extta per månad... men när du stoger över 2500 mil så kostar det kanske 12kr extra per mil!!
Det kan bli en dyr affär...
Samtidigt vet jag att när man köper bil så kan kontakter inom bilbranchen pressa priserna ganska ordentligt.... det vet jag då mina föräldrar är stammisar hos en bilhandlare och har handlat bilar och servat dem osv där i över 30 år och fars föräldrar var också stammisar där... de känner folket och de ger väldigt bra dealar.
Ett annat alternativ till varför dessa människor har råd att ha dyra bilar kan vara rika föräldrar till exempel... visserligen är mina föräldrar snälla och köpte bil till mig när jag tog körkort... jag fick en 15 år gammal bil för ca 45 000kr
Samtidigt hade jag klasskamrater som fick fabriksnya merceders amg och bmw för liksom 400tusen+ spänn....
Eller så kanske föräldrarna skjuter till lite pengar u know. Hade en kompis som betalade typ hälften av sin bil å föräldrarna andra hälften.
Lite som en del päron hjälper sina ungar att köpa bostad. De står som medköpare lixom men bostaden/bilen kommer ”tillhöra” ungen.