2019-08-30, 14:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Model S 100D, förmånsvärde 4800kr i månaden.

Leasingavgift varje månad ligger på 4700kr ex moms, 20% första förhöjd samt miljöbilspremie på 60tkr.
12,5% moms cirka 500kr
Aga på förmåns värdet cirka 1500kr
Nettoavdrag förmånsvärde 1500kr
Försäkring: 800kr

Laddar bilen på jobbet för undantag när jag har semester. Så elkostnaden är i regel 0 spänn men cirka 1000kr den månad om året som jag har semester.

Jag äger 100% av företags aktier.
Ok, du äger alltså företaget. Missade det.

Men då betalar DITT företag ca 9000kr per månad. Blir svårt att räkna om det till en lönekostnad då kanske. Hade du tagit dessa 9000 i utdelning på ditt egna företag så hade man kunnat räkna din privatkostnad som högre.

Är du verkligen garanterad restvärdet men en sån låg leasingavgift? Vilka leasar du ifrån? Ingår verkligen allt med en sån låg leasingavgift? Den brukar ligga högre.
Citera
2019-08-30, 14:36
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, du äger alltså företaget. Missade det.

Men då betalar DITT företag ca 9000kr per månad. Blir svårt att räkna om det till en lönekostnad då kanske. Hade du tagit dessa 9000 i utdelning på ditt egna företag så hade man kunnat räkna din privatkostnad som högre.

Är du verkligen garanterad restvärdet men en sån låg leasingavgift? Vilka leasar du ifrån? Ingår verkligen allt med en sån låg leasingavgift? Den brukar ligga högre.

Skrev i ett tidigare exempel att 9000kr av företagspengar ger mig cirka 4000kr netto om jag tar ut det som lön. Som aktieutdelning cirka 5600kr.

Japp, dock så har jag för avsikt att köpa ut bilen och sälja den vidare då jag får köpa ut den för cirka 500tkr ink moms. Jag leasar genom Tesla, räntesatsen ligger på 1,95% vilket är betydligt mycket lägre om jag leasar hos sedvanliga Svenska bilhandlare. Där brukar räntan ligga på cirka 4,7-5%.

Garanti täcker en del, men sen är det inte så mycket underhåll på en elbil. Ingenting ingår i min leasingavgift utan försäkring, skatt och service betalar jag själv.
Citera
2019-08-30, 14:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Skrev i ett tidigare exempel att 9000kr av företagspengar ger mig cirka 4000kr netto om jag tar ut det som lön. Som aktieutdelning cirka 5600kr.

Japp, dock så har jag för avsikt att köpa ut bilen och sälja den vidare då jag får köpa ut den för cirka 500tkr ink moms. Jag leasar genom Tesla, räntesatsen ligger på 1,95% vilket är betydligt mycket lägre om jag leasar hos sedvanliga Svenska bilhandlare. Där brukar räntan ligga på cirka 4,7-5%.

Garanti täcker en del, men sen är det inte så mycket underhåll på en elbil. Ingenting ingår i min leasingavgift utan försäkring, skatt och service betalar jag själv.
Känns som om du får räkna om det upplägget lite då. Den faktiska nettokostnaden som du påpekar blir ju inte alls 4000kr för en vanlig löntagare.
Oavsett så tror jag att ditt upplägg i slutänden kommer kosta mer för ditt företag än 9000kr i månaden. Att privatlease en Tesla med allt inklusive ligger på ca 18000kr per månad för en S 100D. Att ditt företag skulle få betala jättemycket mindre låter väldigt osannolikt.

Så den bilen du leasar för en miljon i nypris har alltså ett värde (enligt Tesla) på en halv miljon efter tre år? Hur har du då fått för dig att du kan sälja den vidare för ett dyrare pris?

Vad dillar du sedan om att underhållet inte kostar? Service på en Tesla S är inte direkt gratis då den behöver service varje år och ligger väl på ca 20000 under en treårsperiod? Denna finns inte med i din beräkning den heller eller fast den kostar ditt företag.
Citera
2019-08-30, 19:17
Medlem
Citat:
Känns som om du får räkna om det upplägget lite då. Den faktiska nettokostnaden som du påpekar blir ju inte alls 4000kr för en vanlig löntagare.
Oavsett så tror jag att ditt upplägg i slutänden kommer kosta mer för ditt företag än 9000kr i månaden. Att privatlease en Tesla med allt inklusive ligger på ca 18000kr per månad för en S 100D. Att ditt företag skulle få betala jättemycket mindre låter väldigt osannolikt.

Så den bilen du leasar för en miljon i nypris har alltså ett värde (enligt Tesla) på en halv miljon efter tre år? Hur har du då fått för dig att du kan sälja den vidare för ett dyrare pris?

Vad dillar du sedan om att underhållet inte kostar? Service på en Tesla S är inte direkt gratis då den behöver service varje år och ligger väl på ca 20000 under en treårsperiod? Denna finns inte med i din beräkning den heller eller fast den kostar ditt företag.

Om jag förstått det rätt så har Tesla avskaffat regelbunden service eftersom elbilar inte behöver det på samma sätt som förbränningsbilar...

Edit: var ett tag sen jag läste om det men en snabb googling gav https://www.greencarreports.com/news...ic-maintenance
https://www.engadget.com/2019/03/22/...now-as-needed/
Senast redigerad av kramiz1 2019-08-30 kl. 19:21.
Citera
2019-08-31, 09:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Om jag förstått det rätt så har Tesla avskaffat regelbunden service eftersom elbilar inte behöver det på samma sätt som förbränningsbilar...

Edit: var ett tag sen jag läste om det men en snabb googling gav https://www.greencarreports.com/news...ic-maintenance
https://www.engadget.com/2019/03/22/...now-as-needed/
Jo, jag förstår att årlig "tvingad" service är borttagen men det finns ändå saker som behöver kollas regelbundet såsom exempelvis bromssystemet med klossar och skivor, kupéfilter m.m.

Sedan är väl årlig "tvingad" service bara borttagen i USA än så länge och inte är Sverige.
Citera
2019-08-31, 11:53
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår att årlig "tvingad" service är borttagen men det finns ändå saker som behöver kollas regelbundet såsom exempelvis bromssystemet med klossar och skivor, kupéfilter m.m.

Sedan är väl årlig "tvingad" service bara borttagen i USA än så länge och inte är Sverige.

Knappast 20000 kr på en ny bil första tre åren dock
Citera
2019-09-01, 09:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Knappast 20000 kr på en ny bil första tre åren dock
Nu brukar inte Tesla vara duktiga med att skylta med diverse priser på underhåll. De får man reda på via sin app efter man köpt bilen. De brukar också baka in service i nypriset men eftersom personen jag besvarar själv säger att han inte har underhåll inräknat i sitt pris så får jag utgå från det.

https://www.tesla.com/sv_SE/SUPPORT/car-maintenance

http://teslaclubsweden.se/forum/view...p?f=10&t=13079

"Jag får upp 19.700:- och 29.300:- för 3/4-årig serviceplan på min X. Är osäker, men tror att det är samma pris som för ca 6 månader sen."
Citera
2019-09-03, 21:31
Medlem
För mig verkade sådan väldigt konstigt också.
En beg. bil för 100 000kr är ju mycket för plånboken tyckte man.
Men som flera nämt. Billån, avbetalning.
Få personer pröjsar för kärran på direkten. Jag vet familjer där föräldrarna är under 30 och har tre barn, dyr villa och ändå kör en merceders e klass amg blablabla OCH en audi A4 stjofräs massa tillägg... dessa människor har inte direkt några sjofräslöner heller🤔 men de har såklart tagit lån osv...

Likadant är det många som har förmånsbilar eller leasingbilar.

Fördelen med leasingbil till exempel är att du kan ha en sprillans ny bil, fullutrustad osv... men du betalar mellan 1500 och 6000 i månaden (beroende på modell, tillägg, sträcka osv...) ofta är det inkl. service. Fördelen med detta är också att man inte behöver betala någon kontantinsats.... för hade du haft bilen på lån så hade du behövt lägga 20% på bordet direkt.... men kanske ändå bara betalat 4000kr/mån... men här kör man bara avbetalninge utan kontantinsatts
Nackdelen är att du inte kan köra långt så ofta... många har avtal där 1000mil/år ingår... men vill du ha 1500 så kostar det några hunfra rxtra per månad 2000 ytterliggare några hundra osv... dessutom är det inte lönsamt att leasa en stor bil... en stor bil har man kanske för att köra långt osv... och visst... många kommer långt på kanske 2500mil per år för kanske 700kr extta per månad... men när du stoger över 2500 mil så kostar det kanske 12kr extra per mil!!
Det kan bli en dyr affär...

Samtidigt vet jag att när man köper bil så kan kontakter inom bilbranchen pressa priserna ganska ordentligt.... det vet jag då mina föräldrar är stammisar hos en bilhandlare och har handlat bilar och servat dem osv där i över 30 år och fars föräldrar var också stammisar där... de känner folket och de ger väldigt bra dealar.

Ett annat alternativ till varför dessa människor har råd att ha dyra bilar kan vara rika föräldrar till exempel... visserligen är mina föräldrar snälla och köpte bil till mig när jag tog körkort... jag fick en 15 år gammal bil för ca 45 000kr
Samtidigt hade jag klasskamrater som fick fabriksnya merceders amg och bmw för liksom 400tusen+ spänn....

Eller så kanske föräldrarna skjuter till lite pengar u know. Hade en kompis som betalade typ hälften av sin bil å föräldrarna andra hälften.
Lite som en del päron hjälper sina ungar att köpa bostad. De står som medköpare lixom men bostaden/bilen kommer ”tillhöra” ungen.
Citera
2019-09-03, 22:39
Medlem
Tror svaret på frågan är rätt enkelt...många prioriterar bil högt, vissa oerhört högt! Sätter såklart spår i övriga ekonomin som blir lidande...
Citera
2019-09-04, 12:02
Tecknat mig för leasing på en AudiQ3. 3700kr/mån inkl försäkring,service o vinterhjul. 1000mil/år. Årsskatt drygt 4000kr. Inte så farligt. Bilmodellen har fått nära toppbetyg. Hörde om leasing Volvo XC40. Där skulle leasingavgiften def överstiga 4000kr/mån m samma inpå. Dock kunde bil först levereras i mars. Så de säljer/leasar ut bra på Volvo. Med klimatpolitik o osäkra politiker så kan det vara annat tänk man får ha när man lämnar igen den. Skulle vara mer inne på inköp bil om man visste framtiden.
Senast redigerad av lone star 2019-09-04 kl. 12:05.
Citera
2019-09-04, 12:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tecknat mig för leasing på en AudiQ3. 3700kr/mån inkl försäkring,service o vinterhjul. 1000mil/år. Årsskatt drygt 4000kr. Inte så farligt.
Men då misstänker jag att bilen är en ibisvit bensindriven 2-hjuls 150 hk med grundpaket och vinterdäck på stålfälg? Förbrukning på 0.72 l/mil är inte så roligt det heller i drivmedelskostnad.

Ska man ha lite extra och dessutom köra mer än 1000 mil per år så springer det iväg. Kör man förresten under 1000 mil per år så är faktiskt frågan om man behöver ha bil överhuvudtaget.
Citera
2019-09-06, 00:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Men då misstänker jag att bilen är en ibisvit bensindriven 2-hjuls 150 hk med grundpaket och vinterdäck på stålfälg? Förbrukning på 0.72 l/mil är inte så roligt det heller i drivmedelskostnad.

Ska man ha lite extra och dessutom köra mer än 1000 mil per år så springer det iväg. Kör man förresten under 1000 mil per år så är faktiskt frågan om man behöver ha bil överhuvudtaget.
Jag har aldrig förstått mig på varför folk kollar på om bilen drar 0,5 eller 0,8 per mil. Det är liksom den lilla skillnaden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in