Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-20, 19:52
Medlem
zurfarns avatar
Några länkar, så att alla vet vilka uthyrningsobjekt i Tingstäde vi pratar om i tråden:

Villa Zetterling, det f.d. ammunitionsförrådet:

https://www.vrbo.com/sv-se/semesterhus/p8812292?noDates=true

Sockenmagasinet:

https://www.vrbo.com/sv-se/semesterhus/p6799408?noDates=true

Gazeligården (den som Özz påstår sig ska bygga om till teater):

https://www.vrbo.com/sv-se/semesterhus/p6927757?noDates=true

Sådär, nu kan hela världen studera dessa och bilda sig en egen uppfattning med hjälp av foton både exteriört och interiört.
Citera
2020-02-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag tänkte att det vore bäst att kolla en gång till. :-) Jo, där var insändaren om man scrollade ned. Inte konstigt att den inte togs in förutom att det var en vägg av text innehållande formaliteter som ingen vettig människa ids sätta sig in i. Man får inte skriva längre insändare än 2500 tecken och denna var 4-5 tusen och tidningarna tar inte in insändare som är utan kontaktuppgifter bifogade (det kanske fanns?).

Ett litet citat eller teaser tills Tingstäde kommer hem:

"Men i tillsynsteamets besiktningsprotokoll hittar man inga sådana bevis. Tvärtom. Foton visar att Gazeligårdens skolmatsal håller på att byggas om till en modernt utrustad teater- och eventlokal och att en lika välutrustad uthyrningslägenhet har inretts på övervåningen. Bevis på detta återfinns sedan två år tillbaka även i uthyrningsannonser på nätet. Läser inte Eva Ahlin GÅ? Vid flera tillfällen efter köpet av Gazeligården 2015 har Özz Nujen själv i olika reportage berättat om hur hans teaterprojekt har framskridit. Och visst krävs det bygglov för ändrad användning av Gazeligårdens bottenvåning från skola/skolmatsal till kommersiell teater- och uthyrningsverksamhet som innefattar upp till wo gäster samtidigt. Lika säkert som det krävs bygglov för ändrad användning av Gazeligårdens övervåning från skola/lärarboställe till kommersiell uthyrningsverksamhet som innefattar tillfällig vistelse under hela året. Även en ändring från samlingslokal för ideell verksamhet till nuvarande användning av byggnaden i ägarens näringsverksamhet är enligt plan-och bygglagen en lovpliktig åtgärd. Det vet varenda jurist och bygglovshandläggare värd namnet."

Jag kan förstå att insändaren inte togs in och det man inte begriper när man läser själva insändaren är varför skribenten är så oerhört upprörd över saken och det är så bra att en advokat anmält allt upptänkligt mer än att komikern är kurd och "att landshövdingen, regionstyrelsens ordförande och miljö- och byggnämndens ordförande är tre kvinnliga makthavare på ön, som alla tillhör ett och samma politiska parti och som nu har slagit sina kloka huvuden ihop för att försöka avvärja en hotande korruptionsskandal".

Alla blir lyckliga på sin väg men jag personligen skulle inte se det som någon större framgång att sända in skrivelser till arkiv som knappt någon läser.

Det finns mängder med faktafel i "insändaren" men jag ids inte ta upp dem men om någon tjänsteman händelsevis skulle läsa detta så skulle den direkt förstå att denne skribent och "advokaten" knappast vet vad de pratar om. Det värsta tycker jag dock är den aggressiva tonen och man faktiskt inte förstår grunden för den utan mest det där att Özz Nujen är kurdisk komiker och politikerna kvinnor och centerpartister.

SE vad rätt man kan ha. T o m hannes.muller kunde som synes räkna ut att registratorn satt på 100-procentiga bevis på att han fått skrivelsen. Kanske insändaren aldrig var tänkt att publiceras i lokaltidningen?

Och vilket långt inlägg för att beröra något så ointressant - en vägg av text? Och än en gång ett diarium ÄR inget arkiv - det innehåller en samling handlingar som ska ligga till grund för beslut i olika ärenden. När beslut är fattat i ett ärende tas efter en tid handlingarna i ärendet BORT - alltså precis motsatt förhållandet i ett arkiv.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-20 kl. 20:51.
Citera
2020-02-20, 22:17
Medlem
Citat:

Alla blir lyckliga på sin väg men jag personligen skulle inte se det som någon större framgång att sända in skrivelser till arkiv som knappt någon läser.

Du visar bara att du inte förstår hur bygglovsärenden och tillsynsärenden formellt handläggs. Det är en hel del som måste ta del av vad som sänds in till diarierna hos regionen och länsstyrelsen. Först och främst alla handläggare och jurister som ju ska fatta beslut i ärendena. Sedan alla jurister och domare i högre instanser. Därtill kommer medias representanter (även alternativmedias). Särskilt den här aktuella handlingen verkar ha begärts ut av flera journalister och mediaföretag.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-20 kl. 22:20.
Citera
2020-02-21, 04:15
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Just nu jätte annons på Expressen VRBO om Nujen's 2 hyr objekt i Tingstäde...ha ha finns ingen gräns på fräckheten
Citera
2020-02-21, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
SE vad rätt man kan ha. T o m hannes.muller kunde som synes räkna ut att registratorn satt på 100-procentiga bevis på att han fått skrivelsen. Kanske insändaren aldrig var tänkt att publiceras i lokaltidningen?

Och vilket långt inlägg för att beröra något så ointressant - en vägg av text? Och än en gång ett diarium ÄR inget arkiv - det innehåller en samling handlingar som ska ligga till grund för beslut i olika ärenden. När beslut är fattat i ett ärende tas efter en tid handlingarna i ärendet BORT - alltså precis motsatt förhållandet i ett arkiv.

Om nu detta inte är skrivet för att vara en insändare utan för att hamna i diariet så blir det ju konstigt att skrivelsen mest handlar om anmälningar och handlingar som redan finns i diarier/arkiv. Du ville ha min bedömning och den är: En vrickad inlaga från någon som personförföljer Özz Nujen och belagd med en mängd sakfel.

Det var faktiskt du som uppmanade mig och andra att hämta ut "toppnyheten" som beskrevs som ord och inga visor och skulle få saker att hända. Nu undrar jag vad som kommer att hända?

Du bad mig att hämta ut den. Nu har jag gjort det och både som insändare och skrivelse till tjänstemännen bedömer jag den som totalt värdelös.
Citera
2020-02-21, 07:57
Medlem
Citat:
Kan nu publicera "toppnyheten"

"....att tas in i tidningen. Men då ämnet från insändaren i högsta grad berör den pågående utredningen av familjen Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde skickar jag den idag för kännedom samtidigt till både Region Gotland och Länsst,Telsen Gotland.
Med vänlig hälsning
Rolf Johansson
Sommarboende i Tingstäde"

De har sumpat att kopiera insändaren med de obligatoriska bilagorna... :-)

Rolf Johansson existerar självklart inte.

Tredje försöket!!!

Hur vet du det?
Senast redigerad av Rivet 2020-02-21 kl. 08:00.
Citera
2020-02-21, 08:07
Medlem
Citat:
Du ville ha min bedömning och den är: En vrickad inlaga från någon som personförföljer Özz Nujen och belagd med en mängd sakfel.
Vilka? Presentera bevis för detta!
Citera
2020-02-21, 08:32
Medlem
Det efterfrågas sakfel i insändaren och jag tar någr ur det jag tidigare citerat för enkelhetens skull.

"Men i tillsynsteamets besiktningsprotokoll hittar man inga sådana bevis. Tvärtom. Foton visar att Gazeligårdens skolmatsal håller på att byggas om till en modernt utrustad teater- och eventlokal och att en lika välutrustad uthyrningslägenhet har inretts på övervåningen. Bevis på detta återfinns sedan två år tillbaka även i uthyrningsannonser på nätet. Läser inte Eva Ahlin GÅ? Vid flera tillfällen efter köpet av Gazeligården 2015 har Özz Nujen själv i olika reportage berättat om hur hans teaterprojekt har framskridit. Och visst krävs det bygglov för ändrad användning av Gazeligårdens bottenvåning från skola/skolmatsal till kommersiell teater- och uthyrningsverksamhet som innefattar upp till wo gäster samtidigt. Lika säkert som det krävs bygglov för ändrad användning av Gazeligårdens övervåning från skola/lärarboställe till kommersiell uthyrningsverksamhet som innefattar tillfällig vistelse under hela året. Även en ändring från samlingslokal för ideell verksamhet till nuvarande användning av byggnaden i ägarens näringsverksamhet är enligt plan-och bygglagen en lovpliktig åtgärd. Det vet varenda jurist och bygglovshandläggare värd namnet."

"att landshövdingen, regionstyrelsens ordförande och miljö- och byggnämndens ordförande är tre kvinnliga makthavare på ön, som alla tillhör ett och samma politiska parti och som nu har slagit sina kloka huvuden ihop för att försöka avvärja en hotande korruptionsskandal".
[/quote]

Fetat 1: Några fotobevis av nybyggd teaterscen och eventlokal finns inte utan det finns foton på skolmatsalen med utrustning i varuvagnar ungefär i det skick som var vid köpet.

Fetat 2: Det finns inga som helst bevis på att övervåningen inte för länge sedan varit personalbostad med kök (som sedan använts av bla Unga Örnar som samlingslokal) och att detta nu helt enkelt renoverats.

Fetat 3: Den kvinnliga landshövdingen avgick 2018.

Fetat 4: En logisk kullerbytta. De avvärjer väl ändå inte en korruptiosskandal om de särbehandlar Nujens utan skapar en?

Jag tycker bara det här är så ointressant och oviktigt men svarar på Unni Drougges fråga ändå.

Det hade varit ganska illa om någon tidning publicerat detta men jag tycker inte det är något särskilt stort problem att någon sänder in sådant här för att arkiveras. MBN har ju fått en lång lång rad märkliga skrivelser med bilagor där folk utgett sig för att vara det ena eller andra så det här tycker jag varken gör från eller till.
Citera
2020-02-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Vilka? Presentera bevis för detta!

Jag har ju försökt svara angående sakfel och jag kan säkerligen hitta många fler om jag kollar resten va texten.

Tycker ändå det som vore intressant att diskutera är vad Tingstäde tror skall hända genom detta?

Jag fattar det inte som sagt och det vore faktiskt intressantare för dig om han förklarar det. Eller hur?

(Sedan kom jag på att jag fetat en sak som inte var sakfel men jag i stället kommenterar nu:"Det vet varenda jurist och bygglovshandläggare värd namnet." Sådana där djävligt stöddiga uttalanden lönar sig på flashback om man vill ha beundrare och utger sig för att vara riksledande jurist men blir riktigt pinsamma i en amatörmässigt skriven insändare som man vill bygghandläggare och jurister skall läsa. Det där är en otrevlig och stöddig ton som lönar sig på flashback men inte till de man omskriver)
Citera
2020-02-21, 09:24
Medlem
Citat:
Jag har ju försökt svara angående sakfel och jag kan säkerligen hitta många fler om jag kollar resten va texten.

Tycker ändå det som vore intressant att diskutera är vad Tingstäde tror skall hända genom detta?

Jag fattar det inte som sagt och det vore faktiskt intressantare för dig om han förklarar det. Eller hur?

(Sedan kom jag på att jag fetat en sak som inte var sakfel men jag i stället kommenterar nu:"Det vet varenda jurist och bygglovshandläggare värd namnet." Sådana där djävligt stöddiga uttalanden lönar sig på flashback om man vill ha beundrare och utger sig för att vara riksledande jurist men blir riktigt pinsamma i en amatörmässigt skriven insändare som man vill bygghandläggare och jurister skall läsa. Det där är en otrevlig och stöddig ton som lönar sig på flashback men inte till de man omskriver)

Du har för en gångs skull rätt i att den centerpartistiske politiker som sedan ett år tillbaka är landshövding på Gotland inte längre är av kvinnligt kön. Men spelar det egentligen någon roll om det är tre kvinnor eller två kvinnor och en man som nu försöker undvika en korruptionsskandal på ön? Resten väntar jag med att kommentera tills på söndag när jag har läst insändaren.
Citera
2020-02-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Du har för en gångs skull rätt i att den centerpartistiske politiker som sedan ett år tillbaka är landshövding på Gotland inte längre är av kvinnligt kön. Men spelar det egentligen någon roll om det är tre kvinnor eller två kvinnor och en man som nu försöker undvika en korruptionsskandal på ön? Resten väntar jag med att kommentera tills på söndag när jag har läst insändaren.

Det enda intressanta är egentligen vad du tror skall hända genom den här skrivelsen.

Jag tror absolut ingenting och jag har förklarat varför jag inte tror det.

Nu tycker jag du skall förlara vilka sakupplysningar till byggtjänstemännen och juristen skrivelsen innehåller som skall få saker att hända.

Sedan kan du gärna passa på att förklara vad meningen är med att rikta en skrivelse till Eva Ahlin och allmänheten (insändare) och du nu förklarar att den egentligen riktad till tjänstemännen.

Jag tycker det hade varit trevligare om du presenterat "insändaren" själv och jag begriper faktiskt inte varför du gjort som du gjort. Du vet väl ändå att jag alltid tyckt Medianox skriveklser är svamliga och oseriösa.

Om du verkligen tror att något kommer hända genom skrivelsen så tycker jag du skall förklara varför?
Citera
2020-02-21, 10:06
Medlem
Citat:
Det enda intressanta är egentligen vad du tror skall hända genom den här skrivelsen.

Jag tror absolut ingenting och jag har förklarat varför jag inte tror det.

Nu tycker jag du skall förlara vilka sakupplysningar till byggtjänstemännen och juristen skrivelsen innehåller som skall få saker att hända.

Sedan kan du gärna passa på att förklara vad meningen är med att rikta en skrivelse till Eva Ahlin och allmänheten (insändare) och du nu förklarar att den egentligen riktad till tjänstemännen.

Jag tycker det hade varit trevligare om du presenterat "insändaren" själv och jag begriper faktiskt inte varför du gjort som du gjort. Du vet väl ändå att jag alltid tyckt Medianox skriveklser är svamliga och oseriösa.

Om du verkligen tror att något kommer hända genom skrivelsen så tycker jag du skall förklara varför?

OK, hannes.muller. Du tycks aldrig ge dig och gör verkligen skäl för epitetet "Motvalls i alla lägen". Lägg ner nu och debattera med dina likar i någon annan skvallertråd. Här framstår du bara som just kärringen mot strömmen. Dina personliga aggressioner och tillkortakommanden skämmer ut tråden. Så är det bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in