Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
OK, hannes.muller. Du tycks aldrig ge dig och gör verkligen skäl för epitetet "Motvalls i alla lägen". Lägg ner nu och debattera med dina likar i någon annan skvallertråd. Här framstår du bara som just kärringen mot strömmen. Dina personliga aggressioner och tillkortakommanden skämmer ut tråden. Så är det bara.

Det hade väl ändå varit bättre om du själv presenterat skrivelsen och berättat vad som är bra med den?

Först ber du mig ta ut "toppnyheten" och presentera den här i tråden sedan blir du sur när jag gör det. Du bad om det och jag levererade.

(För övrigt så nämns överhuvutaget inte själva ämnet för tråden, de 85000 till Akilov i insändaren men däremot att Özz Nujen är kurd och de tre makthavarna centerpartister så jag undrar om du är rätt man att be folk flytta till skvallertråd!)
Senast redigerad av hannes.muller 2020-02-21 kl. 10:17.
Citera
2020-02-21, 10:24
Medlem
2020-02-21 har Länstyrelsen Gotland beslutat att avslå de två överklagandena.
Citera
2020-02-21, 10:59
Medlem

Tack för snabb och relevant info! Återstår att se vad sanktionsavgiften blir, intressant utveckling!
Senast redigerad av Enne 2020-02-21 kl. 11:10.
Citera
2020-02-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Tack för snabb och relevant info! Om det stämmer återstår att se vad sanktionsavgiften blir, intressant utveckling!

Tyvärr tror jag besluten kommer att överklagas till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt, och då kommer det att ta ytterligare flera månader att få ärendet tillbaks till regionen för att utdöma lämpliga byggsanktionsavgifter. Men vi kan ju alltid hoppas på att det ska finnas något slags förnuft hos asyladvokaten.
Citera
2020-02-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det hade väl ändå varit bättre om du själv presenterat skrivelsen och berättat vad som är bra med den?

Först ber du mig ta ut "toppnyheten" och presentera den här i tråden sedan blir du sur när jag gör det. Du bad om det och jag levererade.

(För övrigt så nämns överhuvutaget inte själva ämnet för tråden, de 85000 till Akilov i insändaren men däremot att Özz Nujen är kurd och de tre makthavarna centerpartister så jag undrar om du är rätt man att be folk flytta till skvallertråd!)

Ja, jag bad dig lägga ut insändaren i tråden eftersom jag visste att du hämtat ut den från registraturen. Efter att först ha förnekat att du fått den för mer än en vecka sedan, väljer du lite motvilligt att krypa till korset och lägga ut valda delar av texten. De delar av insändaren som jag själv tror fick länstyrelsen att efter sju månader komma till skott utelämnade du helt. Åtminstone är det mitt intryck efter att ha fått hela skrivelsen uppläst för mig i telefon av en "länsspion".
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-21 kl. 11:36.
Citera
2020-02-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
2020-02-21 har Länstyrelsen Gotland beslutat att avslå de två överklagandena.

Diarium Länsstyrelsen i Gotlands län
Diarienummer 2680-2019
Status Avslutat
Handlingsnummer
2680-2019-13 Beslut att avslå överklagandet
In/Upp-datum 2020-02-21

Tilsvarende for Dnr 2681-2019
Citera
2020-02-21, 11:41
Medlem
Citat:
Tyvärr tror jag besluten kommer att överklagas till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt, och då kommer det att ta ytterligare flera månader att få ärendet tillbaks till regionen för att utdöma lämpliga byggsanktionsavgifter. Men vi kan ju alltid hoppas på att det ska finnas något slags förnuft hos asyladvokaten.

Jeg troede det ville tage halve eller hele år ved mark och miljödomstolen
Citera
2020-02-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullandsjelp
Diarium Länsstyrelsen i Gotlands län
Diarienummer 2680-2019
Status Avslutat
Handlingsnummer
2680-2019-13 Beslut att avslå överklagandet
In/Upp-datum 2020-02-21

Tilsvarende for Dnr 2681-2019

Det där var ju jättebra och helt givet, på de grunder "att de inte upplysts" om regler, kan inget överklagande bifallas. Då rullar processen igång igen och regionens jurist gör ett förslag till beslut (om sanktionsavgifter) för olovliga byggåtgärder som bla Akilov satts att utföra.

Om nu inte ett överklagande till sker...
Citera
2020-02-21, 12:23
Medlem
Citat:
Det där var ju jättebra och helt givet, på de grunder "att de inte upplysts" om regler, kan inget överklagande bifallas. Då rullar processen igång igen och regionens jurist gör ett förslag till beslut (om sanktionsavgifter) för olovliga byggåtgärder som bla Akilov satts att utföra.

Om nu inte ett överklagande till sker...

Visst, men om det var så "helt givet" som du nu utan någon som helst insyn i ärendena plötsligt påstår, varför tog det då hela 7-8 månader för att fatta beslut i överklagningsärendena? Bara någon dag efter att den s k insändaren till slut registrerades hos länsstyrelsen skickades underrättelse om den - till vem tror du?
Citera
2020-02-21, 14:00
Medlem
Citat:
Det påstod du minsann inte vid den här tidpunkten förra året. Du kommer att få fortsätta med att krypa till korset, som de senaste dagarna, det kan jag nog lova dig.

Nej det hade inte hänt något den här tiden förra året mer än att MBN upprättat ärenden. Det gjorde det först den 3 maj när man beslöt om tillsynsbesök och vid dessa konstaterade olovligt byggande, Nujens skall begära bygglov och sanktionsavgifter för olovligt byggande (straffavgifter för svartbygge på vardagssvenska) skall fastställas.

Detta överklagades men nu idag får vi veta att överklagandet avslås och processen går vidare.

Enligt den som har hand om detta skrivs ett förslag till beslut av den där olovligt byggande räknas upp och straffavgift föreslås. Detta förslag lämnas till MBN-arbetsutskott för slutgiltigt beslut i MBN.
Citera
2020-02-21, 14:38
Medlem
Citat:
Nej det hade inte hänt något den här tiden förra året mer än att MBN upprättat ärenden. Det gjorde det först den 3 maj när man beslöt om tillsynsbesök och vid dessa konstaterade olovligt byggande, Nujens skall begära bygglov och sanktionsavgifter för olovligt byggande (straffavgifter för svartbygge på vardagssvenska) skall fastställas.

Detta överklagades men nu idag får vi veta att överklagandet avslås och processen går vidare.

Enligt den som har hand om detta skrivs ett förslag till beslut av den där olovligt byggande räknas upp och straffavgift föreslås. Detta förslag lämnas till MBN-arbetsutskott för slutgiltigt beslut i MBN.

Nu håller vi oss till sanningen, hannes.muller. På söndag tar vi upp vad som hitintills "hänt" i ärendet. Då tittar vi också litet närmare på den s k tilläggsanmälan av den 2 maj 2019 som du nu tjatat om i åtskilliga inlägg. Själv ska jag nu njuta av solen ytterligare ett par dagar - och av det faktum att den så kallade insändaren verkligen tog skruv.
Citera
2020-02-21, 16:26
Medlem
Citat:
Nu håller vi oss till sanningen, hannes.muller. På söndag tar vi upp vad som hitintills "hänt" i ärendet. Då tittar vi också litet närmare på den s k tilläggsanmälan av den 2 maj 2019 som du nu tjatat om i åtskilliga inlägg. Själv ska jag nu njuta av solen ytterligare ett par dagar - och av det faktum att den så kallade insändaren verkligen tog skruv.

Det var genom inspektionsbesöken som det beslutades om 3 maj som något hände i ärendena.

Det var varken du eller jag som fattade det beslutet och det var faktiskt en tjänsteman på byggnadsnämnden som öppnade det första tillsynsärendet 2018 (tror 15 maj 2018) när Nujens hade anmält Attefallsåtgärd som endast är tillämplig på bostadsfastigheter.

Jag är ganska ouintresserad av att diskutera vad olika signaturer, även min, gör här på flashback i något fånigt ***mätade men är mer intresserad av att något sker hos myndigheterna. Beskedet i dag gjorde mig mycket glad men allra mest glad blir jag om skattemyndigheterna utreder dessas ekonomi och transaktioner. De 85.000 till Akilov gissar jag bara var toppen på ett isberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in