Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-31, 05:33
  #10921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Posta enbart om ni kan tillföra ämnet något. Vallero och Framme är just framme och har börjat ana ugglor i mossen. Klanen med bihang på Gotland är snart rökta. Eller var det Nacka. Vem bor var i Nacka. Skenskrivningar och fattiga taxichaffisar. Tur att det finns stålar, och en nolla till advokat samt hennes eminenta man, som har den förmånen att vara på Gotland trots sitt chefsjobb på ett stor företag. Det måste vara ett riktigt kap som Debbie har gjort, med en så duktig och händig man. Sen så undrar jag fortfarande vad dom bofasta säger om denna bluff. Det förekommer väldigt lite information om det.

Tycker du verkligen att du har tillfört ämnet något nu? Och är du med ditt språk verkligen rätt man/kvinna att klaga på mitt? Du har tydligen samma problem som Hannes "he he.." Müller och Vallero. Det bästa man kan göra då är nog att hålla näbben stängd.
Citera
2019-12-31, 06:23
  #10922
Medlem
Signaturen Vallero vill tydligen efter ett år återuppta sin roll som trådens pajas. Nu väntar jag bara på att också signaturen med schackbrädet (jag har glömt namnet) dyker upp med krav på att jag skall dumpa skärmar. Vallero har fått för sig att jag och min son inte "står för" det vi skriver bara för att vi inte undertecknar skrivelserna med våra riktiga namn. Han har tydligen inte tänkt på att han själv med detta resonemang inte "står för" någonting av det han har gett ifrån sig i sina 3473 inlägg här på FB. Det är inte särskilt klipskt.

Ett öppet brev till Damberg skall givetvis inte handla om Nujens - däremot om ministerstyre, olaglig myndighetsutövning och politisk mörkläggning av för integrationsprojektet besvärande brottslighet. Nujenärendet är bara ett av många exempel. Vi är många jurister som har reagerat på detta och det kan vara rätt tillfälle att nu gå ut i media med vår kritik. Jag och min son behöver för övrigt inte själva underteckna uppropet - det finns många som delar vår uppfattning. Om SvD eller Dagens Nyheter inte vill publicera det öppna brevet räcker det säkert med att skicka en kopia till JO, så är stenen satt i rullning åtminstone bland riksdagsledamöterna.
__________________
Senast redigerad av medianox 2019-12-31 kl. 06:51.
Citera
2019-12-31, 06:25
  #10923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen
Vilka skulle kunna vara aktuella (i stället för SvD)?

Som jag ser det finns bara tre alternativ i följande prioritetsordning: Advokaten, Svenska Dagbladet eller Dagens Nyheter.
Citera
2019-12-31, 09:05
  #10924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Ytterligare sex skrivelser av mig och min son (advokat N.N.) har utöver de 17 som tidigare publicerats i tråden skickats till olika myndigheter och media sedan i somras. För den fortsatta handläggningen av familjen Nujens a) svartbyggen och b) svartarbeten på Gotland är det viktigt att alla fakta om dessa offentliggörs.När media inte vill ta tag i saken blir den här FB-tråden en allt viktigare informationskanal, som även kan bidra till att sätta litet extra press på de rättsvårdande myndighetspersonerna själva. Jag kommer att försöka lägga ut en skrivelse om dagen i tråden.

Stort välkommen åter, Medianox. Någon skrev att du är syret i den här tråden och jag håller med. Du har varit starkt saknad. Jag förstod aldrig varför du stängdes av. Nu har jag, som utböling och fastlänning, läst (skummat) igenom de tjugo senaste sidorna FB-inlägg.

Förstår att det pågår en del "politiskt" tjafs och trampande utanför trådens ämne som självklart inte gäller endast de 85.000 kronorna utan hela försäljningen och "kapitalöverföringen" till Nujens, som tycks ha en privat egendoms- och skattelagstiftning jämfört med andra skattebetalare i landet.

* Jag har förhoppningar, om än inte stora, att Svenska Advokatsamfundet med sin nya generalsekreterare ska ta tag i trovärdighets- och förtroendeproblemet som uppstått angående sin ledamot Debbie Nujen. En person som har så uppenbart svårt att ha ekonomisk kontroll på sin egendom ("släktgården") bör rimligen inte vara ledamot i samfundet och garanteras tilldelning av offentliga uppdrag.

* Folk får gilla eller ogilla Özz Nujens professionella verksamhet som skådespelare och standup-komiker. Den verksamheten har inte att göra med problemen med fastigheterna och ekonomin på Gotland.

* Det enda "nya" jag kan infoga är en lite udda tanke som anknyter till tråden rubrik. Akilov är frånskild om jag förstått saken rätt om honom. Hans f.d. fru och barnen är bosatta i Turkiet. Turkiet är Nujens urspungsland.
Citera
2019-12-31, 10:19
  #10925
Medlem
Ungefär så här ligger det till:

Akilovs hustru, som han inte formellt är skild från, bor i Turkiet sedan 2013. Skickar pengar till barnen som bor kvar i Samarkand. Hustrun besöker ibland barnen.
2014 kommer Akilov till Sverige. 2015 åker han till Turkiet för att träffa hustrun - som då som då inte lever som han tänkt sig, eventuellt träffat annan man eller kanske något än mer upprörande för att försörja sig. Efter detta tros Akilov ha radikaliserats än mer efter att ha återvänt till Sverige.

Akilov blir därefter i Sverige mer religiös och får kontakt med IS-rekryterare på nätet. Om han därtill fått någon radikaliserande påverkan i moskéer, eller via landsmän i Sverige har inte framkommit. Eller om han träffat IS-folk nere i Turkiet. Han ska också ha gjort ett försök att ta sig till IS i november 2014 via Turkiet.

Akilovs hustru är sannolikt ointressant för tråden, frånsett att hennes livsval radikaliserat Akilov.

Då Akilovs radikaliseringsprocess inte är helt klarlagd, hade det uppenbart varit av stort värde för utredningen att penetrera hur han tett sig under sin tid på Nujens svartbygge, och förhöra de som anställt honom och hans arbetskamrater, som var landsmän. Tydligen har det inte skett, sannolikt för att inte dra in Nujenklanen i terrorsoppan, har svårt att se någon annan anledning.

Ser riktigt illa ut om man prioriterat Nujenklanens rykte, framför att ordentligt utreda Akilovs möjliga terrorkopplingar.
__________________
Senast redigerad av Batuta 2019-12-31 kl. 11:01.
Citera
2019-12-31, 11:04
  #10926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ungefär så här ligger det till:

Akilovs hustru, som han inte formellt är skild från, bor i Turkiet sedan 2013. Skickar pengar till barnen som bor kvar i Samarkand. Hustrun besöker ibland barnen.
2014 kommer Akilov till Sverige. 2015 åker han till Turkiet för att träffa hustrun - som då som då inte lever som han tänkt sig, eventuellt träffat annan man eller kanske något än mer upprörande för att försörja sig. Efter detta tros Akilov ha radikaliserats efter att ha återvänt till Sverige.

Akilov blir därefter i Sverige mer religiös och får kontakt med IS-rekryterare på nätet. Om han därtill fått någon radikaliserande påverkan i moskéer, eller via landsmän i Sverige har inte framkommit. Eller om han träffat IS-folk nere i Turkiet.

Akilovs hustru är sannolikt ointressant för tråden, frånsett att hennes livsval radikaliserat Akilov.

Då Akilovs radikaliseringsprocess inte är helt klarlagd, hade det uppenbart varit av stort värde för utredningen att penetrera hur han tett sig under sin tid på Nujens svartbygge, och förhöra de som anställt honom och hans arbetskamrater, som var landsmän. Tydligen har det inte skett, sannolikt för att inte dra in Nujenklanen i terrorsoppan, har svårt att se någon annan anledning.

Tack för den detaljerade redovisningen. Jag trodde att agoggoge menade att Akilov hade två familjer - en i Uzbekistan och en i Turkiet.
Citera
2019-12-31, 11:31
  #10927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Tack för den detaljerade redovisningen. Jag trodde att agoggoge menade att Akilov hade två familjer - en i Uzbekistan och en i Turkiet.

Akilovs hustru är nog inte intressant, ska man leta skyldiga så är Rickard Damms hustru mer aktuell.

Tack själv för alla eminenta inlägg. Du kan vara övertygad att alla seriösa postare och läsare inte ifrågasätter vad du skriver, till skillnad från några enstaka haverister som är inne i tråden och stör. Bästa sättet att bemöta dessa är att ignorera inläggen, i alla fall de mest knasiga. Man brukar inte komma någon vart.
Citera
2019-12-31, 13:34
  #10928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Akilovs hustru är nog inte intressant, ska man leta skyldiga så är Rickard Damms hustru mer aktuell.

...
.

Jag trodde att Akilovs barn var med (fd) frun i Turkiet. Föräldrarna måste väl på något vis försörja sina barn. Kanske har de ekonomiskt stöd från svenskt håll? Men, som sagt, det är ointressant för denna specifika tråd om Nujens handel och vandel i Sverige och på Gotland. Jag misstänker att SÄPO är medvetna om fler detaljer om vad för försänkningar som finns i Turkiet för t.ex. "Muslimska brödraskapet och hur de samspelar även i Sverige. (Jag har inte glömt hur Kaplan (Mp) direkt efter valvinster 2014 och när han blivit bostadsminister i Sveriges regering reste direkt hem till Turkiet för att fira vinsten. Eller hur han som hedervärd årsmötesordförande undertecknade ett protokoll och i samma svep försvann hela församlingen sparmedel på någon miljon kronor).

Debbie N. är ju lika turkisk och muslimsk som sin bror och sina föräldrar. Hela hennes verksamhet som advokat bygger väl på att hon som ledamot i Advokatsamfundet har inriktat sin verksamhet på migrationsfall. Hon är antagligen bättre på sådana processer än byggprocesser och traditionellt fastighetsägande i Sverige.
Citera
2019-12-31, 14:35
  #10929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ungefär så här ligger det till:

Akilovs hustru, som han inte formellt är skild från, bor i Turkiet sedan 2013. Skickar pengar till barnen som bor kvar i Samarkand. Hustrun besöker ibland barnen.
2014 kommer Akilov till Sverige. 2015 åker han till Turkiet för att träffa hustrun - som då som då inte lever som han tänkt sig, eventuellt träffat annan man eller kanske något än mer upprörande för att försörja sig. Efter detta tros Akilov ha radikaliserats än mer efter att ha återvänt till Sverige.

Akilov blir därefter i Sverige mer religiös och får kontakt med IS-rekryterare på nätet. Om han därtill fått någon radikaliserande påverkan i moskéer, eller via landsmän i Sverige har inte framkommit. Eller om han träffat IS-folk nere i Turkiet. Han ska också ha gjort ett försök att ta sig till IS i november 2014 via Turkiet.

Akilovs hustru är sannolikt ointressant för tråden, frånsett att hennes livsval radikaliserat Akilov.

Då Akilovs radikaliseringsprocess inte är helt klarlagd, hade det uppenbart varit av stort värde för utredningen att penetrera hur han tett sig under sin tid på Nujens svartbygge, och förhöra de som anställt honom och hans arbetskamrater, som var landsmän. Tydligen har det inte skett, sannolikt för att inte dra in Nujenklanen i terrorsoppan, har svårt att se någon annan anledning.

Ser riktigt illa ut om man prioriterat Nujenklanens rykte, framför att ordentligt utreda Akilovs möjliga terrorkopplingar.

Klart att vilka Akilov umgåtts med och särskilt de som varit tydliga islamister borde varit mycket viktiga för att inte säga självskrivna att kartlägga i utredningen. Att inte kartlägga de Akilov arbetat med och dessutom som han sagt var landsmän vore ju ett rent tjänstefel att inte fråga ut honom om.

Samtidigt vore det ju ett rent tjänstefel att publicera sådana förhör och eventuella andra uppgifter man fått fram i en förundersökning. De kanske både frågat och kartlagt men det ingår inte i förundersökningen eftersom det dessutom inte är av vikt för åtalet. De här gubbarna i Syrien är ju redan kända som aktiva islamister så att outa den kunskapen spelar ingen roll.

Det där om man kartlagt de Akilov eller inte kan man ju säga är lite OT men om man tar din spekulation (skydda Nujjens) så är det inte alls OT. Jag tror dock min är sannolikare.

Det här hur illa betalt (jämfört med vit arbetskraft) och skitjobb (tex asbestsanering) har påverkat Akilovs radikalisering och utvidgade självmord gett en bitterhet mot Sverige och svenskarna kan man ju också undra över. Jag tror det kan finnas sådan och på sätt och vis blir därmed Nujjens medskyldiga till terrordådet.
Citera
2019-12-31, 15:02
  #10930
Medlem
Kan det vara så att Akilovs fru har vart en mellanhand. Nujjens har skickat pengar till henne som sen skickat vidare till IS. (därför så känsligt att visa fler kontoutdrag).
Citera
2019-12-31, 15:17
  #10931
Medlem
Om Uppdrag gransknings intervju med Özz Nujen:

Man måste skilja mellan å ena sidan en TV-personlighet och programledare som Janne Josefsson och å andra sidan dennes medarbetare och stab. Det är de sistnämnda som skall stå för research och faktakontroll - det är Janne Josefssons uppgift att göra bra avslöjande reportage och bra TV-underhållning av det hela.

Om jag förstått saken rätt försökte Janne Josefsson i åtminstone ett par månader att få Özz Nujen att ställa upp på en intervju. Han vägrade i det längsta men hade inget emot att ställa upp på en heltimmes utfrågning i radions Söndagsintervju. Sannolikt övertalade till slut agenterna på Roa Stockholm AB Özz Nujen att ställa upp för en intervju även i Uppdrag granskning.

Den första fråga JJ och redaktionen borde ha ställt sig är följande: Hur kommer en i media uppburen kurdisk komiker som på sociala medier och i krönikor högljutt uttalat sig om skattesmitande direktörer och högerns totala avsaknad av moralisk kompass att reagera när han av JJ blir anklagad för att vara just en simpel skattesmitare, eftersom han själv har anlitat billig utländsk arbetskraft för renoveringen av familjens sommarhus på Gotland utan att deklarera och betala in lagstadgad skatt och sociala avgifter till Skatteverket? (Det var en lång mening men den får duga). Svaret på denna fråga är ganska givet: Han kommer att reagera just som en kurd där det viktigaste av allt är att försvara familjens "heder". Han kommer alltså att förneka att han själv har haft något med saken att göra, att uppgifterna är påhittade för att svärta ned honom och hans familj och att påhoppen i sociala medier bara är utslag av rasism.

I filmupptagningen syns JJ då och då bläddra i några papper och minnesanteckningar. Det enda material som redaktionen försett honom med tycks vara Janouchs text i Katerina Magasin och Özz Nujens egen krönika i Expressen, som skymtar förbi vid ett par tillfällen. Sannolikt (men inte helt säkert) har redaktionen även tagit kontakt med Skatteverket och därifrån fått uppgiften att någon skatt på det utbetalda beloppen inte har betalats av Nujens. Detta är givetvis inte ett tillräckligt researchmaterial som underlag för en konfrontation med en faktaförnekande son till en kurdisk gammal mamma. Det borde både JJ och Uppdrag gransknings redaktion ha insett. Följande kompletterande faktainsamling borde redaktionen ha gjort:

- Den borde ha tagit kontakt med lokalpressen på Gotland, eftersom stockolmspressen i sin begränsade bevakning hade hänvisat till artiklar som publicerats där. JJ kunde då ha viftat med förstasidan på Gotlands Allehanda. Tidingsrubriker gör sig alltid bra i TV, det har även Bert Karlsson förstått.
- Den borde ha tagit kontakt med Lantmäteriet för att få faktauppgifter om Özz Nujens samtliga (tre) fastigheter med fyra byggnader i Tingstäde - då hade det framkommit att samtliga tre fastigheter hade taxeringsvärdet 0 kronor, vilket ju måste vara rena drömmen för en TV-stjärna (åtminstone i Frankrike) att konfrontera sitt intervjuoffer med.
- Den borde ha tagit kontakt även med Skatteverkets fastighetstaxeringsenhet för att få upplysningar om hur Özz Nujen deklarerat sina tre fastigheter, ännu en dröm för en TV-stjärna skulle då ha gått i uppfyllelse.
- Den borde slutligen även ha kontaktat region Gotland och frågat om Özz Nujen hade bygglov för ombyggnaden av sina fyra "sommarhus" på ön. En tredje (riktigt våt) dröm skulle då ha gjort en TV-stjärna närmast extatisk, vilket alltid är en garanti för riktigt bra TV-underhållning.

Allt detta researcharbete skulle redaktionen ha klarat av på högst ett par dagar. Nu blev det inte någon drömintervju av JJ - SVT avstod också från att sända mer än några minuter av Özz Nujens långa faktaförnekanden. Ja, därav min kritik - som jag själv tycker är berättigad. Nu har Uppdrag granskning visserligen fått i stort sett alla mina och min sons skrivelser, men som jag sade till Vallero för snart ett år sedan så tror jag ingen där är intresserad av att göra något av materialet, än mindre Janne Josefsson själv.

Det var allt från mig på ett tag - nu tar jag en välbehövlig time out och önskar alla trådens deltagare ETT GOTT NYTT ÅR.
__________________
Senast redigerad av medianox 2019-12-31 kl. 15:57.
Citera
2019-12-31, 16:10
  #10932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Kan det vara så att Akilovs fru har vart en mellanhand. Nujjens har skickat pengar till henne som sen skickat vidare till IS. (därför så känsligt att visa fler kontoutdrag).

Finns gott om uppgifter, bland annat från anhöriga, som bekräftar parets osämja.

Akilov själv om hustrun, vilket kanske kan stämma:
Citat:
Paret åkte ofta till Turkiet ihop. Men vännerna berättar att paret gick skilda vägar mellan 2010 och 2012.

Enligt en vän var det en bitter skilsmässa med hårda anklagelser från Akilovs sida. Han tog initiativ till separationen. Akilov ska ha påstått att hans hustru prostituerade sig i Turkiet – och hävdade att han sett det med egna ögon under en resa till landet.
https://www.expressen.se/nyheter/dar...amna-familjen/

Tycker det här stärker Akilovs anklagelser:
Citat:
Ingen i Rakhmat Akilovs familje- eller vänskapskrets vet vad hans hustru jobbar med utomlands.
https://www.expressen.se/nyheter/bro...tt-han-ar-dod/


Akilovs hustrun har med stor sannolikhet inget med IS att göra. Att Debbie Nujen inte visar kontoutdrag beror på andra orsaker. Kan röra sig om ytterligare betalningar till svart arbetskraft, eller kanske t o m överföringar från Özz till paret Damm/Nujen som tidsmässigt matchar betalningarna till Akilov. Finns ingen anledning att Özz inte skulle vara med och betala svartjobben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback