Citat:
Ursprungligen postat av
zurfarn
Jag tillskrev för bortåt ett år sedan de nordiska grannarnas ledande dagstidningar. Noll respons. Axelryckning antagligen. De vet hur Sverige funkar. Och vad skulle dom bry sig om en mer eller mindre bortglömd standup-snubbe med konstigt namn?
Att myndigheter i Sverige mörkar och att korruptionen och den politiska naiviteten är gigantisk vet de förstås redan.
Det är klart att man skulle kunna kontakta nån blaska eller nyhetsredaktion i USA, men en eventuell publicering därifrån skulle ju bara bedömas på ett sätt av svensk mainstreammedia.
Nä, jag måste ge medianox rätt, helt rätt att börja gräva från grunden, dvs. de uppenbara misstag och underlåtenheter som begåtts av lokala instanser på Gotland och i färdriktningen tunga svenska myndigheter.
Det som behövs just nu är lite tålamod att bida tiden.
(min fetning)
Grundregeln stater emellan är att inte blanda sig i varandras inre angelägenheter, tidningarna du tillskrev lämnade förmodligen informationen vidare till den norska underrättelsetjänsten.
Sådant som framkommit i denna tråd är mumma för främmande makt. Extra intressant bör det vara för stater som anser sig vila på demokratisk grund när svenska myndigheter bryter mot principen om likhet inför lagen *), genom att som Ekobrottsmyndigheten gör avskriva ärendet om Nujens svartbetalningar utan åtgärd.
Jag föreställer mig att samtliga underrättelseorganisationer med intresse för hållhakar på Sverige följer denna tråd och lägger till redan befintlig samling. Hållhakar kan väga tungt i diplomatiska förhandlingar av alla de slag. När informationen görs offentlig klingar värdet av hållhaken av.
Jag håller även för troligt att svenska underrättelsetjänster: Kontoret för Särskild Inhämtning (KSI); Operativa insatsledningen (OPIL); Försvarets radioanstalt (FRA); Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI); Säkerhetspolisen (Säpo), följer ärendet nogsamt emedan det är sannolikt att dessa i sinom tid, om det inte redan påbörjats, har att lämna lägesbedömningar till berörda organ.
*) ”Med likhet inför lagen menas att alla individer juridiskt sett är jämlika. Begreppet ses ofta som en grundläggande princip för demokratiska stater.” /Wikipedia/