Jag blev lite besviken i slutet av juli när det inte kom något förslag till beslut om sanktionsavgifter för "olovligt byggande" vilket tjänstemannen på MBN gett mig förhoppningar och dessutom hade det varit ganska krångligt privat för mig under sommaren. I den situationen läste jag här på flashback om att Özz Nujjen tillsammans med två andra komiker skulle uppträda på en krog i Visby den 3 augusti och det länkades till arrangörernas facebooksida. Det hade varit negativa kommentarer där vilka tagits bort men följande klipp mm fanns kvar:
https://www.facebook.com/594544200878166/videos/443925883096017/?t=13
Blev något uppretad och tänkte att utanför den krogen skulle man ställa sig med ett plakat angående svartarbete på Gotland och ett par hemska konsekvenser av det. Den 3 augusti tidigt på morgonen skjutsade jag in min familj till färjan (min käresta skulle sedan vidare till Riga och Rammstein) och sa inget om mina planer.
Nåja väl hemma kom jag på att jag behövde färgbilder till plakatet så jag åkte in till Almedalsbiblioteket och skrev ut två: En av Ebba som mördades på Drottninggatan av Akilov och en av änkan som sitter på sin makes grav i Polen. Han dog under svartarbete på Gotland och änkan med alla barnen lever nu i stor fattigdom. Sedan monterade jag plakatet med bilder och text nere på strandpromenaden i Visby. Ganska slarvigt och amatörmässigt men så snyggt jag kunde.
En god stund innan föreställningen skulle börja så ställde jag mig i gränden där entren var markerad till föreställningen på krogen med mitt plakat. Ganska mycket folk var i rörelse på stan en del tittade på plakatet och några få enstaka frågade jag varför jag stod där, dock inga som skulle gästa föreställningen. Efter en stund kom det ut en stöddig svensk snortartyp från restaurangen och presenterade sig som ägaren av resturangen och sa att han inte ville att jag skulle stå där med mitt plakat. Jag sa att han bestämmer på sin restaurang men inte på gatan vilken är min likaväl som hans och tillade att han hade missbrukarstil. Han sa att han tänkte ringa polisen. Efter en stund till kom det ut ytterligare en person (med mellanösternutseende) som också presenterade sig som ägare till restaurangen och sa att han inte ville att jag skulle stå där. Han var både resonabel och trevlig och när vi stod där och pratade bildades det en grupp åhörare, Han hotade inte med polisen och det kändes som han själv tyckte situationen var fånig. Ett par av åhörarna gav mig sitt stöd efter han gått in och det verkar som den svenskae av ägarna inte är så populär bland folk i stan.
Hur som helst hade jag från början beslutat mig för att inte flytta mig frivilligt om polisen kom och inte heller göra annat än att just stå där med mitt plakat. Jag stod just inne i gränden när jag såg piketen med fullt av poliser glida förbi uppe på torget men det tog en bra stund innan något hände. Plötsligt stegade en poliskommisarie fram åtföljd TV-kamera och mikrofon på en stång och några poliser till. Ett ganska stort gäng och det var som hela stora torget stannade av. Alla kolla på mig och poliserna.
Han polisen kom fram och frågade vad jag gjorde. Jag sa att jag demonstrerade mot svartarbete på Gotland och hemska konsekvenser av det och tillade att ägarna till resturangen varit ute och velat jag skulle flytta på mig, den ena han den svenske med missbrukarstil otrevligt och att jag på inget sätt ofredat någon. Polisen sa att det var inget som helst fel vad jag gjorde och att jag gjorde det på ett bra sätt eftersonm jag inte ofredade någon. Sedan åkte de iväg efter vi önskat varandra en trevlig kväll.
En stund efter polisen åkt kom Özz Nujjen ut på barentren vid hörnet några meter från mig och babblade högljutt med olika gäster (bla annat hans bror på Almi och Lasse Siggelin m fru) men sneglade hela tiden på mig. Polisen hade väl sagt att eftersom jag inte tjafsar eller ställer till bråk så får jag stå där. Det var väl det Özz Nujjen hoppades på men tji fick han. Den svenske resturangägaren höll på och larvade sig sedan också och stegade flera gånger snabbt fram mot mig för att sedan vika av och fimpa i en golvbrunn intill mig. En pinsam typ den där.
Jag stod kvar ganska länge efter föreställningen börjat. Det lät lite ansträngt och krystat kul men jag hörde inte riktigt vad de sa. Något afghangäng passerade och lyckades störa föreställningen med apljud och de hade väl någon kontrovers med krogen. Mig tittade de knappt åt.
Jag har ju hoppats att det där klippet skulle visats på SOS-gute särskilt som det vore intressant av vad de sagt till polisen för att de skulle rycka ut med piketen och för att det skulle bli publicitet kring detta. Dessutom var mitt samspråk med kommisarien riktigt trevligt så det hade varit bra om det visats på TV.
Jag tycker det var riktigt jobbigt och nervöst att göra denna demonstration men jag var mycket nöjd efteråt och kände som att jag gjort min medborgeliga plikt.
(Min fru såg en fantastisk konsert med Rammstein i Riga och tackade mig efteråt att jag inte berättat om mina planer. :-) )
I början av februari uppträder Özz Nujjen på Visby Strand... Plakatet har jag kvar.
I den där SVD-bilagan omnämns han som med hög och tydlig röst sa Rachmat Akilov under en föreställning som något aklldeles fruktansvär för Özz Nujjen. Mer sådant men inte över gränsen!