Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Så Medianox eller vem det nu begär ut sekretessbelagd information och den har alltså

"Bedömning
De handlingar du begärt ut avser sekretessbelagd information då det rör uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, vilket regleras i 35 kap 1 paragraf OSL, samt uppgift i upprättad anmälan och utsaga av en enskild, i förhållande till den som anmälan eller utsagan avser där någon kan antas lida allvarligt men om uppgiften röjs vilket regleras i 35 kap 2 paragraf OSL.

Begärda handlingar har maskats i dessa delar."

All information som är av värde har Medianox eller du inte fått ut och så sitter du och skriver att du har förhörsprotokoll. Du ljög som förväntat.

Nog för att alla har förstått att du är motvalls i alla lägen men håll dig till sanningen för en enda gångs skull. Ingen - vare sig enne eller jag har någonstans påstått att vi har tillgång till sekretessbelagt material. Det är bara du och signaturen temadag som under hela fredagen felaktigt påstod att polisen inte lämnade ut några nedlagda förundersökningar överhuvudtaget. Det skedde bara om åtal väcktes - trodde ni "insatta". Nu vet både du och den maniske förhoppningsvis vad en offentlig allmän handling är.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-11 kl. 14:38.
Citera
2020-02-11, 14:49
Medlem
Jag kan passa på att meddela att länsstyrelsens jurister ännu inte lagt in den omtalade "insändaren" i sitt diarium. Kanske familjen Nujen har haft kontakt med länsstyrelsen utan att det framgår av diariet. Men även telefonsamtal till sakägarna ska enligt gällande regelverk registreras i diariet den dag då den eventuella kontakten togs.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-11 kl. 15:05.
Citera
2020-02-11, 15:04
Medlem
En upplysning om regionens och länsstyrelsens diarium kan vara på sin plats. Diarier är ett slags dagböcker över olika ärendens handläggning fram till beslut. De är alltså inga arkiv, tvärtom brukar alla handlingar i ett ärende tas bort från diarierna en tid efter att ärendena avslutats, vanligen efter ett halvår. Att länsstyrelsen i det här fallet inte infört den s k. insändaren är på sätt och vis förenligt med den tidigare handläggningen av de två överklagningsärendena. Vi får se hur det hela slutar.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-11 kl. 15:16.
Citera
2020-02-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Jag tycker du och signaturen Tingstäde gör er så förbannat löjliga och skitviktiga när ni sitter här i tråden och berättar i dunkla ordalag att ni sitter på en massa värdefull infornmation. Du med ditt förhörsprotokoll och han med sin "toppnyhet" som visar sig vara en insändare tidningarna inte velat ta in

Har du en enda gång presenterat andra än rent personliga nyheter om dig själv i den här tråden? Din egen insändare i GA handlade ju också mest om dig själv och inte om familjen Nujen. Den ansågs därför inte heller värd att ta in i regionens diarium, även om du inbillade dig det igår. De insändare lokaltidningarna brukar ta in är definitionsmässigt "politiskt korrekta" - även din. Och inte är väl du den som kan bedöma om en information är värdefull eller ej - särskilt som du inte ens har tagit del av handlingarna ifråga. Jag tror nog vi (nästan) alla i tråden kan enas om att det är du själv som gör dig "löjlig och skitviktig" när du uttrycker dig som du gör. Läste du inte mina betraktelser under parasollet i morse? Ska ord ha makt och få någon verkan gäller det att ställa samman dem på rätt sätt. Så sila snacket, min vän!
Citera
2020-02-11, 19:38
Medlem
Här kommer en allmän upplysning kring allmänna handlingar och handlingar som inte lämnas ut pga sekretess.

Det är som så att alla handlingar som upprättas av en myndighet är just allmänna. Med tiden har den principen naggats i kanten eftersom domstolar kommit fram till att utlämnande av en allmän handling kan vara till men för en berörd.

Domstolspraxis som utkristalliserats under decennier innebär att den som svarar för utlämnandet skall undersöka huruvida den efterfrågade handlingen skall anses sekretessbelagd som ett resultat av tidigare domstolsavgöranden. Om den som svarar för utlämnandet kommer fram till, efter att ha studerat domar, att just dem som efterfrågas av den enskilde så skall handläggare meddela att den efterfrågade uppgiften är sådan att den (enligt handläggarens bedömning) är sekretessbelagd och därför meddela avslag.

Ett sådant avslag går naturligtvis att överklaga till domstol eftersom den enskilde handläggaren kan ha varit mer nitisk än vad som domstol menat i sina avgöranden.

Ett intressant avgörande kommer upp i Högsta Förvaltningsdomstolen under våren 2020. Skatteverket har på eget bevåg hittat på att ett företags skattekonto är att se som en sekretessbelagd handling.

Med andra ord - alla handlingar är i grunden allmänna - en utmärkt princip sprungen från Gustaf Vasa.
Senast redigerad av Midsommardagen 2020-02-11 kl. 19:50.
Citera
2020-02-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
En upplysning om regionens och länsstyrelsens diarium kan vara på sin plats. Diarier är ett slags dagböcker över olika ärendens handläggning fram till beslut. De är alltså inga arkiv, tvärtom brukar alla handlingar i ett ärende tas bort från diarierna en tid efter att ärendena avslutats, vanligen efter ett halvår. Att länsstyrelsen i det här fallet inte infört den s k. insändaren är på sätt och vis förenligt med den tidigare handläggningen av de två överklagningsärendena. Vi får se hur det hela slutar.

Delar den uppfattningen.

Det är upp till handläggaren att göra en bedömning om exempelvis en insändare kan tillföra ett ärende något. Handläggaren avgör det.

Diariet skall endast omfatta det som är av intresse för att ett beslut skall kunna fattas på vad som är väsentligt att känna till.
Citera
2020-02-11, 21:40
Medlem
Upplysande inlägg, Midsommardagen, tack för dem.

Min tanke med att publicera en avskrift av ett dokument idag var att bidraga med faktaunderlag till denna tråd, som sen kan ligga till grund för ytterligare diskussion och vidare åtgärder.

Jag har sen i höstas antytt här i tråden att det finns bevis för att åtgärder som annonserats av deltagare här faktiskt har genomförts och lett till konkreta resultat. Kan erkänna att tvivel fanns på att det faktiskt var verkstad bakom orden och det var en drivkraft till att söka belägga påståendena.

Det dokument som publicerades är ett beslut av Polisen att lämna ut uppgifter i ett avslutat ärende. Polisen anger där att de sekretessgranskat ärendet och lämnar ut handlingarna med vissa uppgifter maskade. Det är ett normalt förfarande med stöd i relevant lagstiftning. Polisen har agerat helt korrekt i denna sak om utlämnande av handlingar.

Vad gällde då saken? Jo, kring årsskiftet 2018/19 publicerades här i tråden uppgifter om olika åtgärder som vidtagits. En åtgärd var att anmäla olovlig hotellverksamhet, vilket deltagarna i denna tråd hade fog att misstänka förekom i Familjen Nujens fastigheter i Tingstäde.

Enligt uppgift förekom uthyrning av mer än 10 rum i olika byggnader. Den sammantagna omfattningen av verksamheten tydde på att det var sådan uthyrning som omfattades av Hotellagen - "Lag (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse". Ansvarig för uthyrningen verkade vara Richard Damm (aka Svågern), men vi tråddeltagare hade konstaterat att när vi uppmärksammade saken stod "Debbie" angiven som ansvarig. Debbie är Özz syster som deläger två av fastigheterna med Özz, den tredje fastigheten ägs av Özzs bolag, "Nujen Media AB".

Så, fanns det då nån faktisk anmälan gjord om detta, eller var det bara en fantasi påhittad i tråden?

Citera
2020-02-11, 22:24
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Upplysande inlägg, Midsommardagen, tack för dem.

Min tanke med att publicera en avskrift av ett dokument idag var att bidraga med faktaunderlag till denna tråd, som sen kan ligga till grund för ytterligare diskussion och vidare åtgärder.

Jag har sen i höstas antytt här i tråden att det finns bevis för att åtgärder som annonserats av deltagare här faktiskt har genomförts och lett till konkreta resultat. Kan erkänna att tvivel fanns på att det faktiskt var verkstad bakom orden och det var en drivkraft till att söka belägga påståendena.

Det dokument som publicerades är ett beslut av Polisen att lämna ut uppgifter i ett avslutat ärende. Polisen anger där att de sekretessgranskat ärendet och lämnar ut handlingarna med vissa uppgifter maskade. Det är ett normalt förfarande med stöd i relevant lagstiftning. Polisen har agerat helt korrekt i denna sak om utlämnande av handlingar.

Vad gällde då saken? Jo, kring årsskiftet 2018/19 publicerades här i tråden uppgifter om olika åtgärder som vidtagits. En åtgärd var att anmäla olovlig hotellverksamhet, vilket deltagarna i denna tråd hade fog att misstänka förekom i Familjen Nujens fastigheter i Tingstäde.

Enligt uppgift förekom uthyrning av mer än 10 rum i olika byggnader. Den sammantagna omfattningen av verksamheten tydde på att det var sådan uthyrning som omfattades av Hotellagen - "Lag (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse". Ansvarig för uthyrningen verkade vara Richard Damm (aka Svågern), men vi tråddeltagare hade konstaterat att när vi uppmärksammade saken stod "Debbie" angiven som ansvarig. Debbie är Özz syster som deläger två av fastigheterna med Özz, den tredje fastigheten ägs av Özzs bolag, "Nujen Media AB".

Så, fanns det då nån faktisk anmälan gjord om detta, eller var det bara en fantasi påhittad i tråden?

Jag har inte tvivlat på att det gjorts anmälningar eller att det har skickats skrivelser hit&dit varav ett flertal med utsvävningar om allt möjligt, vilket måste vara ovanligt för en åldrig jurist som varit åklagare. En sån borde ha förmågan att vara saklig. Men saklig är inte en anklagelse vi kan rikta mot Medianox. Inte heller mot Tingstade som har ångat på senaste tiden tills han (tack och lov) blev avstängd.

Däremot tvivlar jag på resultaten. Nedlagd förundersökning är liksom inget som svider hos familjen Nujen. Det händer alldeles för lite, jag har personligen svårt för konspirationsteorierna som säger att familjen skyddas av regeringen, fan och hans moster men kan konstatera att det inte ser bra ut.

Personligen blir jag inte jätteupprörd av de brott som vi alla antar de gjort sig skyldiga till och jag tror att media inte heller tycker det är en jättestor sak att han eventuellt (han är inte dömd) betalat ut svarta pengar eller hyrt ut huset utan tillstånd. Men jag blir mer upprörd av Özz hycklande. Hans självgoda framtoning där han raljerar mot allt och alla, väl uppbackad av media som lyfter fram honom som en förkämpe för det goda i samhället.

Om de mot förmodan åker dit och det skrivs om i media ska personen bakom hittepå-figuren Medianox ha cred, inget snack om den saken. Men några skrivelser i SvD ska vi nog inte räkna med
Citera
2020-02-11, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Jag har inte tvivlat på att det gjorts anmälningar eller att det har skickats skrivelser hit&dit varav ett flertal med utsvävningar om allt möjligt, vilket måste vara ovanligt för en åldrig jurist som varit åklagare. En sån borde ha förmågan att vara saklig. Men saklig är inte en anklagelse vi kan rikta mot Medianox. Inte heller mot Tingstade som har ångat på senaste tiden tills han (tack och lov) blev avstängd.

Däremot tvivlar jag på resultaten. Nedlagd förundersökning är liksom inget som svider hos familjen Nujen. Det händer alldeles för lite, jag har personligen svårt för konspirationsteorierna som säger att familjen skyddas av regeringen, fan och hans moster men kan konstatera att det inte ser bra ut.

Personligen blir jag inte jätteupprörd av de brott som vi alla antar de gjort sig skyldiga till och jag tror att media inte heller tycker det är en jättestor sak att han eventuellt (han är inte dömd) betalat ut svarta pengar eller hyrt ut huset utan tillstånd. Men jag blir mer upprörd av Özz hycklande. Hans självgoda framtoning där han raljerar mot allt och alla, väl uppbackad av media som lyfter fram honom som en förkämpe för det goda i samhället.

Om de mot förmodan åker dit och det skrivs om i media ska personen bakom hittepå-figuren Medianox ha cred, inget snack om den saken. Men några skrivelser i SvD ska vi nog inte räkna med
Är inte just detta en sådan konspiration som du påstår dig ha svårt för?
Det sker mitt framför våra ögon.
Citera
2020-02-11, 22:43
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Är inte just detta en sådan konspiration som du påstår dig ha svårt för?
Det sker mitt framför våra ögon.

Njae, jag menar mer konspirationsteorier som går ut på att ÖB, SÄPO och regeringen anlitar Özz som spion och därför skyddar honom genom att förvägra myndigheter och kommuner att upprätthålla lagar.
Citera
2020-02-11, 22:52
Avslutad
Citat:
Njae, jag menar mer konspirationsteorier som går ut på att ÖB, SÄPO och regeringen anlitar Özz som spion och därför skyddar honom genom att förvägra myndigheter och kommuner att upprätthålla lagar.

Ah, Ok. Jo, det tycker jag också är långsökt i nuläget, men samtidigt upplever jag det som att det här råtthålet kan gå hur djupt som helst. Det är många fingrar i den här syltburken.
Citera
2020-02-11, 23:35
Medlem
Citat:

Att t.ex. ÖB, media m.fl. gör sitt yttersta för att skydda Nujens därom råder ingen tvekan. Det är lätt att förledas tro att de med inflytande över vad som ska tas upp i offentligheten bara rullar tummarna men istället pågår en febril aktivitet för att kratta manegen för Özz så att han kan fortsätta sin turné i tv-kanaler mm. Det har gått prestige i hanteringen. Att ÖB som högste chef för en skattefinansierad verksamhet ställer upp som vapendragare åt en för skattebrott mm misstänkt visar hur djupt ruttenheten sitter. Det blir inte ordning på torpet förrän statsapparaten genomgår en omvälvning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in