Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Byggnadsnämnden. Eller i Region Gotlands nomenklatur Miljö- och byggnämnden. Tror jag det heter.

Som jag förstår utgår i första hand en sanktionsavgift, och i andra hand kan det beslutas om rivning. Men medianox kan det här mycket bättre än mig.

Men, hursomhelst, de har inskaffat en skogstomt på runt 90.000 m2, dvs 100 ggr större än en villatomt i valfri Sthlmsförort.

Man skulle ju kunna tänkas sig att man då rev den den eländiga gamla militärbyggnaden, det s.k. projektilmagasinet. Eller med enklare renovering bibehållit den som en receptionsbyggnad eller dylikt.Och istället byggde upp en stugby med kanske 10 stugor för självhushåll. Och bjöd in de andra 2 småföretagarna med befintlig vandrarhemsliknande uthyrning till att vara delägare. Om man nu hade ambitioner med att bidra till Gotlands turistliv på en central plats på ön som normalt bara åks igenom.

Men det är jag det. Men jag ser andra affärsidéer än Nujens, men det är mitt väsen som företagare sen flera decennier.

Men här har ju ambitionerna varit att bygga upp ett asylboende från början, det är jag helt övertygad om. Det finns alltför mycket som tyder på det.

Men när det blev inaktuellt annonserar man det istället som en hotellvistelse för stora sällskap på de internationella sajterna för detta ändamål.

Jag är också säker på att det från början var tänkt att bygga asylboende och håva in massor med pengar. Men tiden gick förbi dem. Nu verkar problem i stället hopa sig. Och det är ju rätt. Bra där!

En stor skogstomt. Vet man hur mycket det betalades för den?
Citera
2019-05-03, 22:24
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Jag är också säker på att det från början var tänkt att bygga asylboende och håva in massor med pengar. Men tiden gick förbi dem. Nu verkar problem i stället hopa sig. Och det är ju rätt. Bra där!

En stor skogstomt. Vet man hur mycket det betalades för den?

Vet inte själv. Det måste ha varit militären, dvs. Fortifikationsverket, som sålde den. Vet inte om sådana siffror är offentliga.
Citera
2019-05-04, 00:23
Medlem
Jo, det är offentligt. Fastigheten på ca 10 hektar köptes för ca 1 miljon (av Özz o Debbie som privatpersoner).

Som en parentes kan nämnas att fortverket rev ett liknande magasin på fastigheten inför försäljningen, liksom några enklare förrådsbyggnader. Man kan undra varför projektilmagasinet lämnades kvar.

Det finns inga yttre nödutgångar från ovanvåningen av huset, och förmodligen endast en invändig trappa.
Citera
2019-05-04, 01:03
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Jo, det är offentligt. Fastigheten på ca 10 hektar köptes för ca 1 miljon (av Özz o Debbie som privatpersoner).

Som en parentes kan nämnas att fortverket rev ett liknande magasin på fastigheten inför försäljningen, liksom några enklare förrådsbyggnader. Man kan undra varför projektilmagasinet lämnades kvar.

Det finns inga yttre nödutgångar från ovanvåningen av huset, och förmodligen endast en invändig trappa.

Drygt 11 kr/m2 då om jag räknar rätt. Bra klipp av syskonen. Motsvarande pris på en tomt i närheten av huvudstaden 3000 kr/m2 och uppåt.

Inringat, den invändiga trappan. Men inte nån särskilt bra idé om det brinner på undervåningen.

https://imgur.com/W8Xyji2
Citera
2019-05-04, 08:45
Medlem
Citat:
Drygt 11 kr/m2 då om jag räknar rätt. Bra klipp av syskonen. Motsvarande pris på en tomt i närheten av huvudstaden 3000 kr/m2 och uppåt.

Inringat, den invändiga trappan. Men inte nån särskilt bra idé om det brinner på undervåningen.

Tack för belysande bild!
Har du förresten sett om det finns nån/några brandsläckare i byggnaden? Tyckte jag skymtade en kamin på bilden du länkade till.

Denna olovligt ombyggda [potentiellt livsfarliga!] lokal använder alltså syskonen Debbie och Özz Nujen plus svåger Rickard Damm för uthyrningsändamål, eller hur? För att tjäna pengar. Svarta pengar?
Hursomhelst så indikerar trojkans omfattande uthyrningsverksamhet hänsynslös girighet. Trots att de tre, var och en, har synnerligen goda inkomster (ev miljoner) på sina vanliga jobb/uppdrag/engagemang, så skäms de inte för att utsätta troskyldigt folk som hyr av dem för livsfara!

Det är i icke-godkända lokaler denna trojka, för snöd vinnings skull, utan att blinka, trycker in mängder av människor.

Kan inte hjälpa att jag får väldigt obehagliga associationer..

Edit: Tack också till Enne för, som vanligt, bra info!
Senast redigerad av Carinah78 2019-05-04 kl. 08:56.
Citera
2019-05-04, 09:02
Medlem
Citat:

Då är det Miljö och Byggnämnden på Gotland som ansvarar för att dessa byggnader registreras eller rivs. Det som är tragiskt när folk bara tänker på sig själva är att räddningstjänsten dimensioneras efter t ex antal hotell och rum. Är dessa dolda så utsätts gäster för betydande risker. I det fallet är Nujens i första hand ansvarig och efter att Miljö och Byggnämnden fått anmälan så är det deras ansvar att människor inte utsätts för risker.

Det är alltså Storstockholms räddningscentral som tar emot nödalarm och de kan ju inte veta vad Nujen har haft för sig och att det är ett hotell beläget där det brinner.

Region Gotland ska också genomföra branskyddskontroller. Samt föra register över samtliga objekt och anläggningar.

Det här hotellbygget handlar inte mest om svartjobb och penningtvätt. Det handlar om folks liv och lem. Och vem som är ansvarig för dessa hotellgästers liv och lem.

Citat:
Larm och ledningsoperatörerna på StorStockholms räddningscentral (SSRC) är de som tar
emot inkommande medlyssningar från SOS Alarm. Larm och ledningsoperatörerna larmar
ut lämpliga resurser efter bedömning av en inträffad händelse, riskbild samt beredskapsläge.

Citat:
Region Gotland ansvarar för att rengöring och brandskyddskontroll utförs men har genom
avtal delegerat ut arbetet till en entreprenör på Gotland. Entreprenören är förpliktigad att
genomföra rengöring och brandskyddskontroll. Entreprenören ska även föra register över
samtliga objekt eller anläggningar
som omfattas av arbetet.

Citat:
När ett larm inkommer till räddningscentralen görs en initial bedömning om hjälpbehovet
är sådant att det framstår som rimligt att en insats genomförs. En orsak till att inte betrakta
händelsen som räddningstjänst kan vara att den drabbade själv kan åtgärda det som skett.
Betydande risk för människors liv och hälsa motiverar alltid en räddningsinsats.

Citat:
Det är viktigt att verksamhetens kvalitet hålls på en hög nivå för att upprätthålla invånarnas
trygghet och förtroende för samhället. De enskilda ska känna sig trygga i att räddningstjänsten kommer till hjälp när en olycka inträffar som den enskilde inte själv kan hantera.

De ska inte bara känna sig trygga, de ska vara trygga i förvissning om att räddningstjänst kan ta sig till dem vid behov och att de ska få all hjälp de kan få.

https://www.gotland.se/95593
Citera
2019-05-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för belysande bild!
Har du förresten sett om det finns nån/några brandsläckare i byggnaden? Tyckte jag skymtade en kamin på bilden du länkade till.

Eldstäder ska kontrolleras enligt lag. De korttänkta Nujen har verkligen satt sig i klistret. För det de har gjort innebär fara för andra. De annonserar ut fortfarande vad jag har förstått. Vet inte om polis eller någon annan myndighet kan sätta stopp för dem att hyra ut?

Citat:
 Region Gotlands arbete med att verka förebyggande mot olyckor samt stärka enskildas
och andra aktörers förmåga att förebygga och agera ska minska skador orsakade av
bränder och andra olyckor

Citat:
Räddningstjänsten är en aktiv aktör inom samhällsbyggnadsprocessen, till exempel vid
planarbeten och bygglovsprövningar.

Citat:
Har den enskilde egen verksamhet, är
den enskilde även ansvarig för såväl säkerhet samt att upprätthålla ett skäligt brandskydd i
verksamheten.

Citat:
Rengöring (sotning) och brandskyddskontroll
Om inte förbränningsanläggningarna (eldstäderna) underhålls, rengörs och används korrekt
finns en överhängande risk för att en brand uppstår. Rengöringen (sotningen) och brandskyddskontrollen är därför en viktig del i det förebyggande arbetet. Rengöringen syftar till
att förebygga brand genom att avlägsna ofullständigt förbrända restprodukter från eldningen och brandskyddskontrollen syftar till att upptäcka eventuella fel och brister i anläggningen.
Region Gotland ansvarar för att rengöring och brandskyddskontroll utförs men har genom
avtal delegerat ut arbetet till en entreprenör på Gotland. Entreprenören är förpliktigad att
genomföra rengöring och brandskyddskontroll. Entreprenören ska även föra register över
samtliga objekt eller anläggningar som omfattas av arbetet. Den personal som utför arbetet
ska ha erforderlig yrkesutbildning eller arbeta under sakkunnig ledning. Arbetet ska utföras
enligt de tidsintervaller som miljö- och hälsoskyddsnämnden fastslagit, baserat på MSB:s
föreskrifter. För att utföra ovanstående uppgifter bör upphandlad entreprenör ha följande
kompetenser: 5 st skorstensfejartekniker och 9 st skorstensfejare och ventilationstekniker.
Region Gotland tillåter rengöring (dock inte brandskyddskontroll) i egen regi efter särskild
ansökan från fastighetsägaren. Ansökan sker på särskild blankett och behandlas av räddningstjänsten. En grundförutsättning för beviljande är att anläggningen ska vara fri från
brister.
Citera
2019-05-04, 09:28
Medlem
Citat:

De ska ju underhålla skogen också. Den ska skötas. Undrar om de har tänkt igenom detta.

Citat:
Skogsvårdslagen
Skogsvårdslagen uttrycker vilka krav samhället har på dig som skogsägare. I lagen anges att skogen är en förnybar resurs som ska skötas så att den uthålligt ger en god avkastning. Samtidigt ska du ta hänsyn till naturen, kulturmiljön, rennäringen och andra intressen. Vid sidan av skogsvårdslagen är Skogsstyrelsen också tillsynsmyndighet för delar av miljöbalken.

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/
Citera
2019-05-04, 10:33
Medlem
zurfarns avatar
Kamin på nedervåning:

https://imgur.com/36zNkOU

Tycker mig ana en brandsläckare längst bort i hotellkorridoren:

https://imgur.com/BBnh0Yi
Citera
2019-05-04, 10:50
Medlem
Borde inte ett gammalt projektilmagasin innehålla asbest? Kan det vara så att Akilov o de andra uzbekerna användes för asbestsanering?
Citera
2019-05-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Borde inte ett gammalt projektilmagasin innehålla asbest? Kan det vara så att Akilov o de andra uzbekerna användes för asbestsanering?

Akilov kanske gjorde den där vansinnesfärden just för att han visste att han var döende
i asbestotis eller vad det nu kan heta.
Citera
2019-05-04, 10:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det har diskuterats tidigare i tråden, men jag vet inte om man kom fram till några bevis för asbest. Men otroligt låter det ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in