Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-14, 06:27
Medlem
Jo, det är känt Damms kopplingar till Othem omsorg, bl a medianox tar upp det i sitt brev.
Citera
2018-12-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Sök någon form av vård, Hannes.

Juridiken "grand old man" hade ordet. :-)

Det underliga i att först presentera sig som son till någon som vill vara anonym och sedan skriva under med sitt namn behöver man dock inte besitta en dåres vishet för att besitta. Folk här inne i tråden sitter och läser dina brev till olika potentater fullkomligt okritiskt och det är nog tur för dig det. :-)

"inne i tråden" verkar alltfler vara och det har ju varit olika förslag på lämpligare placeringar än Kändisskvaller och snart blir det väl Konspirationer och dito teorier.
Citera
2018-12-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Juridiken "grand old man" hade ordet. :-)

Det underliga i att först presentera sig som son till någon som vill vara anonym och sedan skriva under med sitt namn behöver man dock inte besitta en dåres vishet för att besitta. Folk här inne i tråden sitter och läser dina brev till olika potentater fullkomligt okritiskt och det är nog tur för dig det. :-)

"inne i tråden" verkar alltfler vara och det har ju varit olika förslag på lämpligare placeringar än Kändisskvaller och snart blir det väl Konspirationer och dito teorier.

Att jag tror du behöver någon form av vård eller terapi beror på följande: du verkar inte förstå vad som skrivs här; när man rättar dig kan du inte ta in det heller; du upprepar ditt struntprat med en dåres envishet ( inte vishet); du kan inte i skrift uttrycka vad du vill säga; du verkar inte ha begripit varför i stort sett 100 procent av alla som skriver här på FB gör det anonymt (några få som inte har något att förlora, och inte heller något att säga, uppträder under eget namn); etc. Jag har i mitt yrkesliv träffat på alla slags människor - högutbildade som lågutbildade - och har även sett det mesta av det som i dagligt tal kallas galenskap. Så du behöver inte övertyga mig om något, Hannes. Din medverkan här i tråden tillför inte någonting, så det bästa för alla vore att du slutade posta helt.
Senast redigerad av medianox 2018-12-14 kl. 09:07.
Citera
2018-12-14, 12:33
Medlem
sibyllas avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokat-forde-migrationsverket-bakom-ljuset-utesluts

Inte Debbie väl?
Citera
2018-12-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Sändlista Region Gotland:
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen
Kopia för kännedom till:
Länsstyrelsen Gotlands län
Polismyndigheten Gotlands län

Anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet vid fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142

Jag har av min gamle far (84), som efter pensionen har bott på Gotland men från och med i år är bosatt i Frankrike, fått i uppdrag att informera ansvariga förtroende- och tjänstemän i kommunen om rubricerade missförhållanden. Som stöd för anmälan bifogas hans två skrivelser till Advokatsamfundet och Justitiekanslern. Anmälan görs på hans begäran anonymt. En medarbetare på mitt advokatkontor i Stockholm har emellertid nyligen varit i kontakt med bygglovshandläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen och kommer om några veckor att höra av sig igen. Då denna anmälan sannolikt kommer att tilldra sig ett visst medialt intresse, är det av största vikt att kommunens förtroende- och tjänstemän hanterar ärendet mönstergillt i överensstämmelse med plan- och bygglagens respektive förvaltningslagens bestämmelser. Ingen förtroende- eller tjänsteman i kommunen som berörs av ärendet kan i efterhand påstå sig ha varit oinformerad om de anmälda missförhållandena.

Furbjärs 1:25

Bygglov har sökts och beviljats för ombyggnad av en större magasinsbyggnad till bostadshus. En första ansökan ingavs 2013-01-23, slutbesked lämnades 2018-04-27 (BN 2013/227, del.ärende).

Idag bedrivs olovlig kommersiell verksamhet på fastigheten i form av turistnäring. Byggnaden har 8 sovrum, 8 badrum och sammanlagt 16 sängplatser och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt. Bygglov skulle därför ha sökts för en verksamhet med hotell eller pensionat och inte för en ombyggnad till en- eller tvåbostadshus. Verksamheten på fastigheten bedrivs utan nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter.

En rörelse som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum får enligt lagen om hotell- och pensionatsrörelse (1966:74) bedrivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten. Något sådant tillstånd har inte meddelats fastighetsägarna eller rörelseidkarna. De formella bestämmelserna för bygglov är därmed inte uppfyllda. Inte heller de materiella bestämmelserna för en verksamhet med hotell eller pensionat är uppfyllda vad gäller speciella säkerhetsanordningar, anslag om utrymningsvägar med mera.

Nystugu 1:125

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten och ombyggnad av de två befintliga byggnaderna på tomten, en nedlagd skola och ett gammalt sockenmagasin, till bostadshus.

Skolan har genomgått en omfattande renovering och ombyggnad utan nödvändiga tillstånd under perioden 2015-2018. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden idag används till.

Sockenmagasinet har genomgått en radikal ombyggnad till bostadshus utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2016. Byggnaden ingår i den av ägaren bedrivna turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Ett tillsynsärende startades i maj 2018 efter att fastighetsägaren inkommit till byggnadsnämnden med en anmälan om att uppföra ett växthus på tomten. Det är okänt om detta ännu har lett till några konkreta åtgärder.

Nystugu 1:142

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten. Ombyggnad av en del av Gazeliigården har skett utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2017. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden i övrigt används till.

Den till bostad ombyggda delen av Gazeliigården ingår i den av ägaren bedriva turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Stockholm den 30 november 2018

--------------------------------------
Advokat

Bilagor:

1. Öppet brev till Advokatsamfundet och Justitiekanslern 2018-10-15
2. Skrivelse till styrelsen för Sveriges advokatsamfund 2018-11-14

Det är alltså det fetade i början och slutet av detta brev och det motsägelsefulla i det vi nu så här långt efteråt diskuterar, om man nu kan kalla det du nu gör för att diskutera.

Ps För att se fetningarna måste man se hela inlägget. DS
Senast redigerad av hannes.muller 2018-12-14 kl. 13:08.
Citera
2018-12-14, 14:32
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibylla
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokat-forde-migrationsverket-bakom-ljuset-utesluts

Inte Debbie väl?

Nå, vem är advokaten?
Citera
2018-12-14, 14:35
Medlem
vemvisstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibylla

Inte Debbie väl?
Nej tråd finns.
Kata*ina *ogeman
https://www.flashback.org/t3001809
Citera
2018-12-14, 15:54
Medlem
Citat:
...

....

Det är märkligt att denna utbrutna del-tråd om Nüjens är placerad under "kändisskvaller" eftersom det rör sig om ekonomiskbrottslighet med blott en aktör som kan kallas "kändis". Özz Nüjen är väl den enda i familjen som är "kändis" medan Debbie Nüjen och hennes sambo är vad vi kan kalla offentliga personer och släkt med kändisen Özz.

Alla tre har dock skapat en härva av ekobrottslighet, som avslöjades tack vare att en terrorists kontoutdrag blev offentligt. Det avslöjandet är startpunkten för följande detaljerade brottsliga handlingar i bokföring och redovisning. Inget av det har dock med "kändisskap" att göra. Det enda som har med "kändisskap" att göra är att namnet stod i det där kontoutdraget. Men ingen av de tre Nüjens som betalat till terroristens konto är själva "kändisen".

De flesta som engagerat sig i denna tråd, trots den knasiga rubriceringen, har gjort det av olika skäl. En del för att Özz N. haft hög svansföring politiskt och kritiserat andra för att vara girigbukar och svindlare på otäck nivå. Och så halkar han själv in på ett bananskal på scenen där hans politiska motståndare placerats! Han själv menar att han är en god svensk kommunist som bekämpar onda kapitalister. Och så visar han sig vara av en ännu sämre kaliber än de flesta svenska små kapitalister!

Säkert har familjen Nüjen valt att låta Özz vara deras ansikte utåt. Utbildad skådespelare och "kändis" med stor fanclub. Man måste nästa vara granne med de här personerna annars för att veta vilka de är. Men Özz har varit i TV och han har turnerat i landet. Folk var vakna och tittade på Josefssons sista UG med just "kändisen" Özz och det var inte skvaller JJ ville intervjua Özz om.

Det tog en del skruv i debatten när Lars Berge gjorde en intervju och skrev en artikel i SvD. Vi kan alla fråga oss:
* Har man som "kändis" en annan status på ekobrottsmyndigheten än andra skattebrottslingar?
* Hur är det alls möjligt att Advokatsamfundet inte kontrollerat en enda av de uppgifter som deras ledamot presenterat som svar i det här fallet.
* Hur är det möjligt att regionen och nämnderna på Gotland inte har vidtagit en enda åtgärd för det här konglomeratet av diverse bolag och firmor kring den här familjen?
Citera
2018-12-14, 16:17
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppel
.
Kanske jobbade Akilov tidigare med annat än att vara ”grovis” i Tingstäde på Gotland.

En eller två dagar efter terrordådet på Drottningatan såg jag en kort video-snutt, som verkade vara en reklamfilm, eller snarare en del av en reklamfilm ( ca 10-15 sek ).

Det var filmat inifrån en flyttbil, en stor buss / lastbil. En röst talade om hur fint och lätt det går att jobba med en flytt:
— Titta på killen här hur lätt han hanterar avlastning! ( Reklam-mer prat )

Akilov drog pirran ned för landgången och till vänster till en trottoar i stadsmiljö. Efter några sekunder kom han tillbaka och med tom pirra och in i bilen igen. Det var någonstans i Stockholms innerstad, det var den känsla jag fick och det var bilar parkerade bakom lastplatsen.

Varför jag såg den måste ha att göra med att det var någon artikel eller blog som hade med just Akilov att göra.
Mitt minne är att jag läste det jag kom åt, vad gällde den lastbil som stals från en plats nära Odenplan och att det var en till lastbil bara ett kvarter i närheten av Odenplan som kanske hade koppling på något sätt … Tyckte det var ett märkligt sammanträffande.

Jag vet att jag jämförde sparad bild på Akilov och denna filmsnutt flera gånger — inget snack om saken. Det var samma person.

Långt senare har jag förstått att denna video-snutt inte finns i tråden eller i media. Video-snutten kan ju vara från en period, långt tidigare än Drottninggatan. Slutsatsen är att de försökt / men inte lyckats starta en flyttfirma.

Har sedan sökt flera gånger men inte hittat. Vet att det var Akilov och dagarna direkt efter dådet. Kanske någon mer som sett detta.
.
Detta låter märkligt men intressant. Hoppas att du kan lista ut var du såg den eller dra dig till minnes fler detaljer som kan bidra till att luska ut hur det ligger till med den saken.
Citera
2018-12-14, 18:30
Medlem
Ett sätt att ge ytterligare spridning av Nujen-Akilovärendet i massmedia är att anmäla Svenska Dagbladets fake news på förstasidan den 2 december "Rentvådd efter turbulent tid" till Pressombudsmannen. Då blir tidningens ansvariga utgivare (chefredakören) med största sannolikhet tvungen att ta in en rättelse i tidningen och upplysa läsarna om att rubriken var gravt missvisande. Anmälan kan inte göras anonymt, men inget hindrar givetvis anmälaren att bifoga anonyma skrivelser i ärendet. Jag har övergivit min första tanke, som faktiskt var att vidta rättsliga åtgärder mot tidningen. Jag kommer inte att kunna bevisa, att artikeln var beställd och betald av någon/några som försökte just "rentvå" Özz Nujen på detta sätt.
Citera
2018-12-15, 06:50
Medlem
Citat:
Det är alltså det fetade i början och slutet av detta brev och det motsägelsefulla i det vi nu så här långt efteråt diskuterar, om man nu kan kalla det du nu gör för att diskutera.

Ps För att se fetningarna måste man se hela inlägget. DS

Jag ser att du lyckats få de inlägg raderade som igår kommenterade "det motsägelsefulla" du påstår dig ha funnit i min sons anmälan. Du ger dig tydligen inte och jag ber dig nu i stället att själv kommentera saken: Kan du för oss alla i tråden förklara varför du tycker det är motsägelsefullt att i början av anmälan tala om att man är anonym och i slutet av den dra en streckad linje där man annars (när man inte är anonym) brukar skriva sitt namn?
Citera
2018-12-15, 07:15
Medlem
Tommy Gardell (s) lämnar nu sitt uppdrag som tekniska nämndens ordförande i Region Gotland. Rubriken i helagotland.se lyder "Tror jag varit den mest jagade" (det enda jag kan läsa). Det är synd att han inte längre kan ställas till (politiskt) ansvar också för skolfastighetens i Tingstäde öde. Enligt min uppfattning har han dock fortfarande ett personligt (rättsligt) ansvar för fastighetsaffärens genomförande. Personligen tror jag att han på ett tidigt stadium var väl medveten om Nujens planer på en flyktingförläggning i byn. Att försäljningen lades ut på en privat mäklare var en ren formsak som dock fick till resultat att Özz och Debbie Nujen fick betala ett betydligt högre pris än vid en (s)edvanlig fastighetsaffär direkt med kommunen (fler budgivare tillkom).
Senast redigerad av medianox 2018-12-15 kl. 07:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in