Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 16:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nüjens med ingift make/måg har inte riktigt samma politiska skydd, som Mona Sahlin hade/har. Även allmänheten i Stockholms län kände ju till Sahlins fason, men upplevde sig nog mest maktlös. Men den där tjänsten som "chef" för något var ju en uppenbar konstruktion för att hålla henne sysselsatt och något "övervakad" inom den politiska sfären. Bara hon härdade ut så skulle hon kunna bli ambassadör eller nå't. Men drömbilen "livvakten" körde väckte extrem uppmärksamhet bland bilintresserade. Sahlins påhitt om sitt behov av plats i parkeringsgarage för "livvaktens" sportbil, störde nog mer än en kollektivtågsresenär bland tjänstemännen på myndigheten. Och som grädde på moset försöket att genom bulvan (livvakten) bli boende i en bostadsrätt, som inte skulle kunna mätas ut för hennes skulder fick nog även de mer (S)-vänliga journalisterna att släppa trohetseder till rörelsen. Mycket har man gjort för att få behålla jobbet som skribent. Ingen har dock anställt Sahlin som krönikör, likt Expressen som betalar Özz Nüjen för att skriva några hundra ord! Så det finns väl något slags skillnad mellan kändis och kändis.

Jag gjorde en lätt sökning efter den här artikeln med rapport om att Debbie Nüjen inte fällts i Svenska Advokatsamfundets Diciplinnämnd. Men tyvärr är det nog ganska väl raderat. Märkligt att man inte ens lät beslutet anstå tills skatteproblemen var lösta. Jag stöder mitt minne på att jag lätt uppgiven läste och konstaterade att "Ja, då får hon fortsätta på Migrationsverket".

Hon har inga klienter som själva betalar sina ärenden utan lever väl endast på intäkter från Migrationsverkets fall. Och maken R. sköter ruljansen för boendena. Och hela familjen äger de där bägge fastigheterna på Gotland, som skulle sätta fart på hela kulturlivet.

Det fanns gott om artiklar i samband med affärernas avslutande med Region Gotland. Då syntes Özz i var och varannan artikel. Det stod inget om fina boenden för flyktingar och asylsökanden, utan mest om kulturverksamheter för hela bygden. Jag tror att de flesta artiklarna är s.k. betalartiklar numera. Precis som artikeln om Diciplinnämndens oeniga beslut. Antingen borta eller betalartiklar.
Ja att det framgått att Disciplinnämnden var oenig minns jag bestämt men svågern har väl legat på för att få såna uppgifter raderade
Citera
2018-12-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja att det framgått att Disciplinnämnden var oenig minns jag bestämt men svågern har väl legat på för att få såna uppgifter raderade

Skönt att höra, att jag kanske inte är helt fel ute. Nämnden var ju oenig även när det gällde Massi Fritz. Ramberg har kanske närmare personlig kontakt med Nüjen?

Men inte någon annan företagare i någon bransch kan slippa undan skattebrott när man uppenbarligen har betalat svart. Sen må delägarna ha vetskap eller vara helt ovetande om hur den man uppdragit åt att sköta det praktiska bygget. Som advokat har man i grundutbildningen så pass mycket ekonomisk kompetens att man absolut inte deltar "ovetandes" om något som berör ens privatekonomi. Man måste ju kunna uppvisa tydlig åtskillnad mellan privat medel och klientmedel. Regionens fastigheter på Gotland är ju mer offentliga affärer än de flesta andra fastighetsaffärer. Så det är ganska korkat att betala svart direkt till en av de "anställda" = anlitad arbetare när man är advokat.

Alla förändringar och förbättringar på fastigheterna ifråga har säkert behandlats välvilligt i Byggnadsnämnden, så där finns också offentliga handlingar om vem som är ansvarig byggherre respektive kontaktperson.
Citera
2018-12-02, 17:24
Medlem
Citat:
Men framgick det inte i förundersökningen att det de facto förekommit utbetalningar till Akilov? Isf kanske nån vänlig själ med Facebook kan kommunicera detta enkla faktum till idioten Weiss?

Som jag sade igår, svaghetstecknen börjar hopa sig! Det här är det hittills tydligaste beviset på att det börjar gunga under familjen Nujens fötter. Man inte bara kontaktar en ledande tidning, man kräver även att ledande socialdemokrater skall träda fram och bedyra Özz och familjens oskuld. Nu väntar vi bara på att socialministern Strandhäll också skall ta till orda. Hon brukar släppa ur sig en och annan lika god groda som Weiss. Ju mer man bedyrar, desto hårdare blir fallet från PK-pallen för Özz och hans vänner. Nu blev jag på verkligt gott humör och bryr mig inte om att min fru står på balkongen och påminner mig om att det är dags för dagens obligatoriska calva.
Senast redigerad av medianox 2018-12-02 kl. 17:31.
Citera
2018-12-02, 17:43
Medlem
Citat:
Men framgick det inte i förundersökningen att det de facto förekommit utbetalningar till Akilov? Isf kanske nån vänlig själ med Facebook kan kommunicera detta enkla faktum till idioten Weiss?

Weiss skrev nyss:

Citat:
- enligt de informationer vi fick var det aldrig så att Akilov fick betalt cash, d v s pengar i handen. Då hade vi dragit öronen åt oss. Det som skedde var att svågern betalade till ett av byggbolaget anvisat kontonummer. Jag hade som sagt reagerat på den saken men för en lekman kan jag förstå om saken förefaller tämligen alldaglig. För det s k protokollet är det en viktig detalj.

Nu har Nujen gått ut med att man inte kunnat prestera någon faktura från byggbolaget. Så sent som i mars 2018 ( SR, intervju med Martin Wicklin ) uppger Özz Nujen att man ännu inte fått några fakturor från byggbolaget.

Citat:
Özz försökte hela tiden framstå som ovetande, även när frågorna inriktade sig om det var svarta utbetalningar. Han skyllde hela tiden på svågern. Det lät som att han mörkade och inriktade sig på ”damage control”. På frågan om denna tokiga hantering skapat någon osämja i familjen, så hade det inte gjort det... Ingen kan veta om det är frågan om svartarbete menade han. De har inte fått fakturor ÄN, men har väntat/väntar på fakturorna.
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

Özz Nujen borde i mars 2018 varit högst medveten om att någon faktura aldrig skulle dyka upp, då bolaget var avregistrerat 2012 både för moms och F-skatt. Det måste hela Nujen-klanen känt till i mars 2018.

Om Weiss tror på den här typen av bortförklaringar, som inte hänger ihop, så får han göra det. Men tveksamt om han verkligen är så korkad.
Citera
2018-12-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Mer understöd till Özz Nujen, han länkar nu på twitter till ett inlägg på facebook av Lennart Weiss/ Veidekke, som anlitat Nujen.
Weiss är toppsosse med inriktning bostadspolitik, och gift med fd borgarådet Annika Billström (s).

https://www.facebook.com/lennart.weiss.10/posts/10156914987637630

Weiss för på allvar fram att det hela är ett drev mot Nujen skapat av Katerina Janounch och en handfull elaka rasister och troll. Han sväljer också de helt osannolika förklaringarna som svågern kommit med.
Helt makalöst.

Tack för att du hittade detta så snabbt! Jag har själv inget Twitterkonto och vill inte heller ha något. Jag föredrar att skicka brev på gammalt sätt. Därför skall Lennart Weiss som 31:a brevmottagare redan på tisdag få min sons anmälan och mina två skrivelser till Advokatsamfundet och Justitiekanslern via posten. Han kan inte gärna utmåla en gammal samvetsgrann åklagare och rådman, tillika adjungerad professor, som ett rasistiskt troll. Jag är fortfarande väldigt intresserad av att få påståendet att disciplinnämnden inte var enig i sitt beslut i Debbie Nujen-ärendet på något sätt belagt. Då skulle min son via en kollega kunna göra en trevare till någon i disciplinnämnden för att få insidesinformation om hur man resonerat.
Senast redigerad av medianox 2018-12-02 kl. 17:58.
Citera
2018-12-02, 18:02
Medlem
https://nyhetsbyran.org/2018/06/29/byggforetaget-veidekke-det-ar-inte-problematiskt-att-samarbeta-med-ozz-nujen/

Länk till artikel om Lennart Weiss/Veidekke´s och Özz Nujens tidigare samarbete om den inte redan postats.
Senast redigerad av Sounion 2018-12-02 kl. 18:07.
Citera
2018-12-02, 18:06
Medlem
Citat:
Weiss skrev nyss:

Nu har Nujen gått ut med att man inte kunnat prestera någon faktura från byggbolaget. Så sent som i mars 2018 ( SR, intervju med Martin Wicklin ) uppger Özz Nujen att man ännu inte fått några fakturor från byggbolaget.

(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

Özz Nujen borde i mars 2018 varit högst medveten om att någon faktura aldrig skulle dyka upp, då bolaget var avregistrerat 2012 både för moms och F-skatt. Det måste hela Nujen-klanen känt till i mars 2018.

Om Weiss tror på den här typen av bortförklaringar, som inte hänger ihop, så får han göra det. Men tveksamt om han verkligen är så korkad.

Fram till nu följer både Özz Nujens och Lennart Weiss handlande grundkursen i skademinimering. Men den kursen lär bara ut hur man skall bete sig vid ett journalistiskt drev. Samtliga ansvariga politiker och tjänstemän i Region Gotland skall i morgon ta ställning till om man skall följa i Weiss fotspår eller för säkerhets skull tillskriva Nujens och be dem yttra sig över de anklagelser som där framförts. Min son vet hur slipstenen skall dras oavsett vilket beslut man tar i kommunen under veckan som kommer.
Senast redigerad av medianox 2018-12-02 kl. 18:27.
Citera
2018-12-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Som jag sade igår, svaghetstecknen börjar hopa sig! Det här är det hittills tydligaste beviset på att det börjar gunga under familjen Nujens fötter. Man inte bara kontaktar en ledande tidning, man kräver även att ledande socialdemokrater skall träda fram och bedyra Özz och familjens oskuld. Nu väntar vi bara på att socialministern Strandhäll också skall ta till orda. Hon brukar släppa ur sig en och annan lika god groda som Weiss. Ju mer man bedyrar, desto hårdare blir fallet från PK-pallen för Özz och hans vänner. Nu blev jag på verkligt gott humör och bryr mig inte om att min fru står på balkongen och påminner mig om att det är dags för dagens obligatoriska calva.

Jag vet inte om jag förstått dig rätt - har Weiss "nyss" skrivit något svar på en fråga, eller? Alla i tråden bör vara medvetna att allt som skrivs här i tråden nu kommer att läsas extra noggrant även av Nujens "försvarare". Man försöker anlägga moteld mot "trollen", men det får ju ingen effekt om vi som skriver här seriöst inte är några troll. Jag tror helt enkelt att både SvD och Weiss grundligt underskattat vilket motstånd man faktiskt har - och kommer att få i ännu högra grad när man försöker försvara fusket, för att inte säga brottsligheten i Tingstäde.

Tillägg: Ursäkta, det blev fel citat. Det är Batuta jag frågar om Weiss prat om "cash".
Senast redigerad av medianox 2018-12-02 kl. 18:31.
Citera
2018-12-02, 18:19
Medlem
Citat:
Tack för att du hittade detta så snabbt! Jag har själv inget Twitterkonto och vill inte heller ha något. Jag föredrar att skicka brev på gammalt sätt. Därför skall Lennart Weiss som 31:a brevmottagare redan på tisdag få min sons anmälan och mina två skrivelser till Advokatsamfundet och Justitiekanslern via posten. Han kan inte gärna utmåla en gammal samvetsgrann åklagare och rådman, tillika adjungerad professor, som ett rasistiskt troll. Jag är fortfarande väldigt intresserad av att få påståendet att disciplinnämnden inte var enig i sitt beslut i Debbie Nujen-ärendet på något sätt belagt. Då skulle min son via en kollega kunna göra en trevare till någon i disciplinnämnden för att få insidesinformation om hur man resonerat.

Utmärkt att Weiss får brev och info. Då kan han inte skylla på att han ingenting visste.

För egen del är jag osäker om att det funnits oenighet i disciplinnämnden, kan inte påminna mig om att den uppgiften figurerat. Men, som sagt inte helt säker.
Citera
2018-12-02, 18:24
Medlem
Citat:
Utmärkt att Weiss får brev och info. Då kan han inte skylla på att han ingenting visste.

För egen del är jag osäker om att det funnits oenighet i disciplinnämnden, kan inte påminna mig om att den uppgiften figurerat. Men, som sagt inte helt säker.

Åtminstone för mig är det ingen skillnad mellan att få 85 408 kronor i en portfölj eller att få dem insatta på sitt personkonto. Av disciplinnämndens protokoll framgar helt klart, att kontot inte hade uppgivits av det "byggföretag" Nujens kontaktat utan av den person som talade bättre svenska än andra måleriarbetare i Tingstäde - dvs Akilov själv. Alltså borde Weiss ha dragit öronen åt sig.
Senast redigerad av medianox 2018-12-02 kl. 18:34.
Citera
2018-12-02, 18:34
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag förstått dig rätt - har Weiss "nyss" skrivit något svar på en fråga, eller? Alla i tråden bör vara medvetna att allt som skrivs här i tråden nu kommer att läsas extra noggrant även av Nujens "försvarare". Man försöker anlägga moteld mot "trollen", men det får ju ingen effekt om vi som skriver här seriöst inte är några troll. Jag tror helt enkelt att både SvD och Weiss grundligt underskattat vilket motstånd man faktiskt har - och kommer att få i ännu högra grad när man försöker försvara fusket, för att inte säga brottsligheten i Tingstäde.

Tillgg: Ursäkta, det blev fel citat. Det är batuta jag frågar om Weiss prat om "cash".

Rikard Norman från Fastighetsägarna Linköping frågar Weiss på facebook:

Citat:
Rikard Norman

Vi brukar ju oftast hålla med varandra men här tycker jag dock att det finns utrymme för lite kommentarer. Jag vill dock bara börja med att påtala att jag inte har några synpunkter kring hur ni behandlats av olika konton osv, där har jag ingen anledning att betvivla dina förstahandsuppgifter. När det sen kommer till det här med att försöka angripa folks intäktskällor så har ju det varit legio såsom modus operandi för vissa grupper under lång lång tid. Minns t.ex. hur Janouch hanterades efter sitt inspel i tjeckisk TV (lägger ingen värdering i det inslaget i övrigt utan väljer bara att notera hur hon då hanterades från "vänster"-håll med gott om hot mot hennes inkomster) Däremot artikeln ifråga tycker jag har ett flertal bekymmer.

1. Skribenten själv nämner i artikeln att han delat Nujens variant i sociala medier med ett "ouch!". Så gör inte en oberoende journalist. Det betyder alltså att hela artikeln som bäst kan beskrivas som ett sakinlägg av en synnerligen partisk skribent.

2. Inga seriösa kritiker trodde, eller påtalade, på något sätt att Nujen, hans syster eller svåger hade minsta tanke på att finansiera terrorism. Det är ju en ren halmgubbe i det här fallet.

3. Tämligen snart innan den här nyheten briserade så hade Nujen en krönika i Expressen där han gick tämligen hårt åt svartarbete. Svartarbete beskrevs som något som raserar hela vår välfärdsstat. Det gör ju förstås att skribenten i fråga utsätter sig själv för en större risk än gemene man om han sen hamnar i en tveksam situation på samma tema

4. Vad jag kan minnas av UGs granskning så skedde det ju faktiskt kontanta överföringar till Akilovs konto direkt från familjen Nujen (har jag misstagit mig där?). Det rimmar ju faktiskt ganska illa med påståendet att man hela tiden arbetat med ett företag som i sin tur anlitat Akilov som UE. När ni jobbar med UEs, betalar ni nånsin direkt till dem? Jag är privatperson och anlitar ibland hantverkare. Att en kontantbetalning direkt till en UE antagligen är svart betalning bör nog de flesta vuxna kunna tänka ut. Det här är frågor som hade varit fullt rimliga att besvara i UG men Nujen valde istället att attackera Janne Josefsson på ett helt absurt sätt. Ett svar hade t.ex. kunnat vara "min svåger måste ha betalat svart i så fall, jag ska omgående ta ett allvarligt samtal med honom om det för jag står inte alls bakom ett sådant beteende". Så, hela frågan hade varit utagerad, iaf för seriösa kritiker. Den vägen valdes ju nu inte riktigt...

Weiss svarar:

Citat:
Lennart Weiss

Hej Rikard,
Och tack för en utförlig motiverande kommentar.
Den sista punkten i ditt inlägg hade vi anledning att följa upp. Vi kunde inte utröna exakt hur det förhöll sig men det fanns en uppgift om att det bolag som hade kontraktet med fam. Nujen bad Özz svåger att göra en kontantbetalning till en hantverkare av ”administrativa skäl”. Med den kunskap jag har om såna här saker hade jag fattat misstankar och sagt nej. Hur agerar en lekman? Vi har hållit oss till öppna källor inte därmed inte talat med svågern och vet således inte vad som sagts. Jag kan tänka mig att han, något naivt men som de flesta andra, ville göra rätt för sig och således gjorde som byggbolaget bad honom. Det var sakligt sett fel.
Varför agerande byggbolaget som man gjorde? Svårt att bedöma utan att ha talat med dem och jag avstår från att spekulera. De har dock helt klart agerat fel och klandervärt. Svågern har agerat aningslöst men som bekant är det något tusentals svenskar gör varje dag när de renoverar sina köp och badrum, utan att kontrollera vem de köper sina tjänster av. Det är inte omöjligt att någon av dessa ont anande svenskar bidrar till att ge lön till en person som begår nästa terrordåd men skulle det ge skäl till att anställa med häxbränning. (Jag vet att ditt eget svar är nej.) I det här fallet är det uppenbart att Özz haft frågan långt ifrån sig. Att den mannen gör allt för att varje kvitto ska vara korrekt redovisat visar han genom sitt sätt att sköta sitt eget bolag som han bedriver all sin egen verksamhet genom.
Men tack för ditt inlägg Rikard. Som alltid relevant och välskrivet.
Lennart
------------
Hej igen Rikard,

Två saker till:
- enligt de informationer vi fick var det aldrig så att Akilov fick betalt cash, d v s pengar i handen. Då hade vi dragit öronen åt oss. Det som skedde var att svågern betalade till ett av byggbolaget anvisat kontonummer. Jag hade som sagt reagerat på den saken men för en lekman kan jag förstå om saken förefaller tämligen alldaglig. För det s k protokollet är det en viktig detalj.
- din reflektion om Katerina Janouch har jag viss förståelse för. Jag har visserligen ingen större kunskap om vad som skedde i dialogen mellan henne och Expressen men rent allmänt ska man vara försiktig med att straffa ut folk för att de tycker det ena eller det andra. (I så fall hade man kunnat göra samma sak med t ex Jan Guillou för länge sedan.) Jag instämmer visserligen inte alls i hennes beskrivning av Sverige som hon gjorde i tjeckiska medier men har hon rätt att säga det? Svar ja. Ryms åsikterna inom debatten? Givetvis. Alltså menar jag rent principiellt att det är bättre att ta debatten än att straffa ut en person. Det är inte omöjligt att den omilda behandling hon utsattes för har bidragit till en radikalisering. I tillägg är det en ganska naturlig psykologisk reaktion att en person som blir exkluderad söker sig ut i periferin där likasinnade befinner sig. Det är på så vis sekter uppstår och växer. I vissa fall kan som bekant sekter även övergå till farliga fenomen.
En som begrep dessa mekanismer var Anders Carlberg. Genom att möta skinnhuvuden som människor, ta del av deras historia (ofta faderslösa, vilsna män) lyckades han finna roten till att livet drivit in dem i kriminalitet och politisk extremism. Tack vare Fryshuset är många av dessa män idag goda, hederliga, arbetande samhällsmedborgare.
Vi ska inte dra resonemanget för långt i detta sammanhang men jag är alldeles säker på att en viktig orsak till att SD är så starka på landsbygden är att många av dess inbyggare känner sig exkluderade och lever med en känsla av att ingen bryr sig eller är intresserad av deras problem. Ett gott samhälle utmärker sig av att vara tolerant och inkluderande. Det är något som både höger och vänster behöver fundera mer på
Citera
2018-12-02, 18:45
Medlem
Citat:
Rikard Norman från Fastighetsägarna Linköping frågar Weiss på facebook:

Weiss svarar:

Tack Batuta! Jag kände på mig att saken håller på att eskalera. Redan här darrar ju sossepampen (sannolikt blivande bostadsminister i en kommande vänsterregering) litet på manschetten. Utmärkt. När även råttorna lämnar skeppet är det snart dags för ett slutgiltigt haveri. Jag har just haft telefonkontakt med min son och vi är rörande överens om att ärendet snart kan bli ett nog så kännbart politiskt sprängstoff. Han vet vad han har att göra den närmaste veckan.

Tillägg. Tack alla som bidragit till dagens tankeutbyte. Nu är jag trött och skall pigga upp mig med en kvällspromenad tillsammans med min fru - men kanske framför allt med en kopp kaffe och en calvados. Sedan är det läggdags. Godnatt.
Senast redigerad av medianox 2018-12-02 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in